Sneeuwkettingen om 20"

De XC90 wordt na 12 jaar vervangen door de nieuwe XC90
Gebruikersavatar
Mavi57
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 02.06.2016 - 22:25

V60_PHEV schreef: Nu lijkt de auto wel te plakken als hij stilstaat.
Ik ben gewend dat een auto met automaat gaat rollen zodra je de rem loslaat.
Dat doet hij niet meer, hij blijft stilstaan tot ik het gas indruk.
Iemand een idee of dit ergens een instelling is?
De instelling handrem aantrekken als je stopt staat in ieder geval uit
Kijk ook eens of je de automatische rem niet hebt aanstaan.
Middenconsole (tussen de voorzetels) knopje juist onder de parkeerrem. Groen lampje brandt als hij aanstaat.
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2046
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

Puur uit nieuwsgierigheid en omdat het wel bij de laatste posts past (niet echt in het topic, excuus), maar zit er een 'rem-vast-hou-functie' op de GT8-XC90? De MB van mijn schoonvader houdt als je de rem even hard intrapt zelf de rem vast voor bv. het rode verkeerslicht, voet kan dan van het pedaal en bij gasgeven lost deze ook automatisch weer, erg prettig al zeg ik het zelf.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Autozoeker
5th Gear member
Berichten: 1233
Lid geworden op: 14.06.2012 - 22:10

De low fuel ziet er zo uit (melding + pomp icoontje). krijg je bij laatste software update.

Er is een oplossing voor de rare VOC meldingen (door unlocked enzo), even kijken of het nu beter gaat.
De VOC problemen zorgen ervoor dat je auto niet in slaapstand komt en met als gevolg na 3+ dagen lege 12v. (is my17 specifiek probleem, dus my16 hoeft er geen last van te hebben)
Laatst gewijzigd door Autozoeker op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
V60_PHEV
4th Gear member
Berichten: 534
Lid geworden op: 01.02.2013 - 18:05

Mavi57 schreef:Kijk ook eens of je de automatische rem niet hebt aanstaan.
Middenconsole (tussen de voorzetels) knopje juist onder de parkeerrem. Groen lampje brandt als hij aanstaat.
Top. Dat was het probleem.
Dat voelde echt helemaal niet prettig, met de rem erop.

Nu maar weer door over kettingen?
Gebruikersavatar
Dannyk
2nd Gear member
Berichten: 70
Lid geworden op: 05.07.2014 - 13:27

Ik heb (net als de topic starter) ook winterbanden gemonteerd onder de standaard inscription velgen. Maat 275/45/20.

Vanmiddag heb ik deze set sneeuwkettingen besteld: Pewag RSV 81A SERVO SUV. Zijn gewoon online te bestellen voor 129 euro incl verzendkosten.
D5powerpulse
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 07.07.2016 - 10:20

Vrees dat uw 129 euro slecht besteed is. Volgens Volvo is er te weinig ruimte aan de achterkant van het wiel voor traditionele kettingen bij bandbreedte 275.Als je probeert toch voorzichtig zijn dat er niets kapot gaat.
MarcIO
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 01.01.2009 - 13:37

Enkel loopvlak-kettingen gaan passen...
Ik heb vandaag voor de zekerheid mijn oude set normale kettingen geprobeerd, en er is echt geen ruimte aan de achterkant van het wiel voor een conventionele ketting. De hele ophanging zal beschadigen. Dat wil je niet!
Ook ik heb winterbanden 275/45-20.
Ik zal ook een setje loopvlak-kettingen moeten gaan aanschaffen. Ben er nog niet uit of ik de RUD of Maggi zal nemen. Iemand ervaringen of aanbevelingen in vergelijk tussen beiden?
Laatst gewijzigd door MarcIO op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
XC90 - T8, MJ 2017. R-Design.
drive_a_legend
3rd Gear member
Berichten: 359
Lid geworden op: 31.07.2006 - 09:37

heb op Amazon.de voor 289 euro rud Centrax n899 gekocht. Staan nu terug 350 euro??
Gebruikersavatar
V60_PHEV
4th Gear member
Berichten: 534
Lid geworden op: 01.02.2013 - 18:05

Dat is een mooie prijs voor die kettingen!
Ik heb ze één keer geprobeerd onder de auto te leggen en het er op leggen was super eenvoudig.

Ze weer van de band afkrijgen was veel meer werk, ze zitten er heel strak om en ik moest heel wat wrikken om langzaam aan die kettingen er weer af te schuiven.
Maar wij gaan meestal met de carnaval skiën en ik heb dan nog nooit kettingen nodig gehad.
Gebruikersavatar
Bobbie
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 15.06.2010 - 19:46

D5powerpulse schreef: Vrees dat uw 129 euro slecht besteed is. Volgens Volvo is er te weinig ruimte aan de achterkant van het wiel voor traditionele kettingen bij bandbreedte 275.Als je probeert toch voorzichtig zijn dat er niets kapot gaat.
Auw! Idd, bijna geen ruimte achter, moet ook aan andere.....
XC70 D5 Nordic+ Polestar MY2014 G-tronic
V70 2.4D LE MY2010 G-tronic
Gebruikersavatar
snrbcb
2nd Gear member
Berichten: 143
Lid geworden op: 18.03.2011 - 19:10
Locatie: Ronald Spijkenisse

Volvo verkoopt zelf van die sokken voor de grote maten.
Lijkt me veel handiger.
XC90 2.0T8 R-design , crystalwhite, 22" , B&W, four-C, en kontkoeling in de stoelen. (Sunpower op het dak thuis )
XC60 2.0T R-design , Icewhite, premium, sub, Cratus20".(RICA stage 2 265pk/399Nm.)
V70 2.4 II Sapph.zwart ( RICA 180HP)
Gebruikersavatar
Pieterxc90
2nd Gear member
Berichten: 181
Lid geworden op: 14.10.2016 - 12:04

Vandaag een diepte investering gedaan: 4 Michelins CrossClimate 275/45/20 en een setje Polaire Grip 150 loopvlakkettingen besteld. Kettingen met de Oostenrijkse Onorm goedkeuring. Waarschijnlijk heb ik ze alleen voor de vorm gekocht en zullen ze nooit gebruikt worden gezien de ervaring in het verleden. Maar ja, onverhoopt zonder kettingen te staan en ook nog een boete oplopen is ook niet alles.

De keuze voor de Michelins CrossClimate is dat ik erg weinig rijd en de winterbanden van mijn vorige XC90 verdroogden met weinig kilometers over het asfalt. Deze Michelins hebben het berg/sneeuwvlokje en voldoen daarmee aan de eisen in vele buitenlanden tijdens winterse omstandigheden.

Nu dus zomer en winter doorrijden met dezelfde banden. En ja, ook dit is een compromis, niet perfect in de winter, niet perfect in de zomer. Maar met maar 10- tot 12000 km per jaar en vaak de mogelijkheid om niet te rijden, lijkt het mij, de financien in aanmerking genomen, de beste keuze.
2016 - heden: XC90 T5 R-design, electric silver
2005 - 2016: XC90 2,5T Momentum, magic blue
Willy.VdW
4th Gear member
Berichten: 763
Lid geworden op: 26.02.2016 - 15:24

Weinig kilometrs rijden en 2 sets wielen/banden is inderdaad financieel niet zo geweldig.
Onze XC90 rijdt maar zo'n 6.500Km per jaar, maar toch heb ik zowel zomer als winterbanden.
Ik meen dat uw keuze niet de beste is, maar ik begrijp de redenering wel 8-)
2018 XC90 T5
Gebruikersavatar
Doc R
2nd Gear member
Berichten: 145
Lid geworden op: 23.04.2017 - 23:05

Tip 1 voor rijden in de sneeuw/ijs, zorg dat je winterbanden het smalste zijn wat voor de auto gehomologeerd is. 1) Hiermee de grootste druk per vierkante centimeter en de meeste grip. 2) Met kettingen behoudt je je stuuruitslag zonder dat de wielkast aan gort gaat.
Tip 2, Vermijdt een grote inchmaat en zorg voor een beetje wangen op de band. Ziet minder “gaaf” uit maar 1) kettingen beschadigen de velg niet zo, 2) met een iets lagere spanning vergroot je het loopvlak in de lengte. (Loopvlak in de breedte vergroten is desastreus).

Meeste mensen in Nederland gaan echter voor de “looks” en niet voor de meest intelligente oplossing...
Rekeningrijden??? Doe ik al jaren...

V70 D3 OceanRace MY2012, oa sportcassis+niveau, Brembo ho-houders, Sleipner black chrome
Hers; V60 D6 Summum MY2016, Inscription Ember Black, Offblack/Toscana, Titania
406 break GT HDI 110 329.000km probleemloos
205 tD 392.000km probleemloos
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2526
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Autozoeker schreef: is bekend probleem (voor my17 icm > november update) zie swedespeed. er is een oplossing ook voor. symptomen zijn wazige voc foutmeldingen etc. auto gaat niet in standby vanwege voc bugs.

Er is ook een probleem met de sensor waarmee je met je voet de kofferbak kan openen, in bepaalde omstandigheden kan die ook je 12v leeg trekken.
Ook hier is een oplossing voor. Ik zou dus even de dealer bezoeken met je lege accu klachten.

mbt de lege tank melding is ook verbeterd sinds de nov update.

auto hoort verder gewoon 2 weken standby te kunnen, deed ik ook zo vaak met de v60 pih. gewoon slordige bugs

meer info: http://forums.swedespeed.com/showthread ... ssue/page2
Mijne (T8) heeft van de zomer 6 weken stilgestaan en dat gaf geen enkel probleem!
C40 Ultimate Twin
kareldn
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 23.10.2015 - 21:14

Pieterxc90 schreef: Vandaag een diepte investering gedaan: 4 Michelins CrossClimate 275/45/20 en een setje Polaire Grip 150 loopvlakkettingen besteld. Kettingen met de Oostenrijkse Onorm goedkeuring. Waarschijnlijk heb ik ze alleen voor de vorm gekocht en zullen ze nooit gebruikt worden gezien de ervaring in het verleden. Maar ja, onverhoopt zonder kettingen te staan en ook nog een boete oplopen is ook niet alles.

De keuze voor de Michelins CrossClimate is dat ik erg weinig rijd en de winterbanden van mijn vorige XC90 verdroogden met weinig kilometers over het asfalt. Deze Michelins hebben het berg/sneeuwvlokje en voldoen daarmee aan de eisen in vele buitenlanden tijdens winterse omstandigheden.

Nu dus zomer en winter doorrijden met dezelfde banden. En ja, ook dit is een compromis, niet perfect in de winter, niet perfect in de zomer. Maar met maar 10- tot 12000 km per jaar en vaak de mogelijkheid om niet te rijden, lijkt het mij, de financien in aanmerking genomen, de beste keuze.
En bevallen de CrossClimate banden? Ik overweeg deze ook te nemen als volgende band...
Willy.VdW
4th Gear member
Berichten: 763
Lid geworden op: 26.02.2016 - 15:24

Doc R schreef: Tip 1 voor rijden in de sneeuw/ijs, zorg dat je winterbanden het smalste zijn wat voor de auto gehomologeerd is. 1) Hiermee de grootste druk per vierkante centimeter en de meeste grip. 2) Met kettingen behoudt je je stuuruitslag zonder dat de wielkast aan gort gaat.
Tip 2, Vermijdt een grote inchmaat en zorg voor een beetje wangen op de band. Ziet minder “gaaf” uit maar 1) kettingen beschadigen de velg niet zo, 2) met een iets lagere spanning vergroot je het loopvlak in de lengte. (Loopvlak in de breedte vergroten is desastreus).

Meeste mensen in Nederland gaan echter voor de “looks” en niet voor de meest intelligente oplossing...
Of men kiest voor all-seasons vanwege te weinig of te veel gereden kilometers.
Dat is te begrijpen, 't is wellicht een economische redenering, maar het verlaagt wel de veiligheid per gereden kilometer.
2018 XC90 T5
Gebruikersavatar
Pieterxc90
2nd Gear member
Berichten: 181
Lid geworden op: 14.10.2016 - 12:04

kareldn schreef:
Pieterxc90 schreef: Vandaag een diepte investering gedaan: 4 Michelins CrossClimate 275/45/20 en een setje Polaire Grip 150 loopvlakkettingen besteld. Kettingen met de Oostenrijkse Onorm goedkeuring. Waarschijnlijk heb ik ze alleen voor de vorm gekocht en zullen ze nooit gebruikt worden gezien de ervaring in het verleden. Maar ja, onverhoopt zonder kettingen te staan en ook nog een boete oplopen is ook niet alles.

De keuze voor de Michelins CrossClimate is dat ik erg weinig rijd en de winterbanden van mijn vorige XC90 verdroogden met weinig kilometers over het asfalt. Deze Michelins hebben het berg/sneeuwvlokje en voldoen daarmee aan de eisen in vele buitenlanden tijdens winterse omstandigheden.

Nu dus zomer en winter doorrijden met dezelfde banden. En ja, ook dit is een compromis, niet perfect in de winter, niet perfect in de zomer. Maar met maar 10- tot 12000 km per jaar en vaak de mogelijkheid om niet te rijden, lijkt het mij, de financien in aanmerking genomen, de beste keuze.
En bevallen de CrossClimate banden? Ik overweeg deze ook te nemen als volgende band...
De banden zijn wel aanwezig, maar nog niet gemonteerd. Heel veel drukte bij de wisseling van zomer- naar winterbanden. Begin december ben ik aan de beurt.
2016 - heden: XC90 T5 R-design, electric silver
2005 - 2016: XC90 2,5T Momentum, magic blue
Willy.VdW
4th Gear member
Berichten: 763
Lid geworden op: 26.02.2016 - 15:24

Pieterxc90 schreef: De banden zijn wel aanwezig, maar nog niet gemonteerd. Heel veel drukte bij de wisseling van zomer- naar winterbanden. Begin december ben ik aan de beurt.
Da's niks te vroeg!
2018 XC90 T5
Gebruikersavatar
Pieterxc90
2nd Gear member
Berichten: 181
Lid geworden op: 14.10.2016 - 12:04

Ze zitten erop, de CrossClimates. Alvast een (1) positieve ervaring: wat zijn ze stil ten opzichte van de standaard gemonteerde Continentals! In januari naar de sneeuw. We zullen zien.
2016 - heden: XC90 T5 R-design, electric silver
2005 - 2016: XC90 2,5T Momentum, magic blue
Plaats reactie

Terug naar “XC90 vanaf MY2015”