Pagina 1 van 1

klepspeling

Geplaatst: 23.01.2017 - 13:44
door brulkjaer
Onlangs de klepspeling gemeten van onze V70N (2001) Vaste klepstoters.
Van 2 uitlaatkleppen is de gemeten waarde 0,30. Volvo geeft aan dat de minimumwaarde 0,35 moet zijn.
Nu heb ik gemeten via inspectieopeningen en heb ik het Volvo tooltje gebruikt dat je op de krukas schroeft.

Is een verschil van 0,05 millimeter iets om je zorgen over te maken?
Ik zie er eerlijk gezegd nogal tegen op om de hele operatie uit te voeren om de kleppen te stellen: distributieriem moet er af, Kleppendeksel moet met uiterste zorgvuldigheid losgehaald worden, etc.



oeps, zie dat dit topic in een verkeerde rubriek staat. Hoewel, het gaat wel om hetzelfde soort motor als ik het wel heb.

Re: klepspeling

Geplaatst: 23.01.2017 - 15:15
door Marvinn
Er is een voorgeschreven tolerantie op de klepspeling lijkt me, is dat niet terug te vinden in bij voorbeeld de Haynes?
Overigens zeg je de minimum waarde, wat is dan de gegeven maximum waarde?

Re: klepspeling

Geplaatst: 23.01.2017 - 16:01
door brulkjaer
De tolerantie ligt tussen 0,35 en 0,60 voor de uitlaatkleppen.
Nieuw instellen moet op 0,40

Re: klepspeling

Geplaatst: 23.01.2017 - 16:06
door MN-NL
Klepspeling iets ruim hoor je maar kan minder kwaad. Klepspeling te klein kan tot verbrande kleppen voeren. Overigens wordt de klepspeling normaliter kleiner door gebruik. Dus zal je moeten stellen. Of die 0.05 direct problemen gaan veroorzaken zou ik niet weten maar die keuze zal je hoe dan ook zelf moeten maken. Hangt natuurlijk ook van de auto als geheel af!

Re: klepspeling

Geplaatst: 24.01.2017 - 13:38
door edraket
Zou er geen risico mee nemen, een nieuwe kop of koprevisie tzt wordt je ook niet vrolijk van. Is gewoon te krap, de toleranties zijn er niet voor niets.

Re: klepspeling

Geplaatst: 25.01.2017 - 19:35
door evert65
Heb vorig jaar de kleppen van mijn V70 2.4 Bi Fuel 300.000 km toen, laten nameten
Waardes waren 0,25 op uit en 0,10 op inlaat dus kritiek
Bij een lange rit zou de zaak kunnen vastlopen met alle gevolgen van dien
De volvo expert ( man rijd zelf een 850) is er 2 dagen mee bezig geweest
Alles staat nu weer op normale waardes , ik meen 0,40 inlaat en 0,55 uitlaat
Het kost een paar centen (500) maar een motor in de soep is vele malen duurder
Ikmlaat ze nu preventief elke 100.000 km na meten voor het geveoel, want ook nameten is al een klus opzich daar er geen meetgaten "bijgeleverd" zijn