Pagina 1 van 1

winter/zomerbanden

Geplaatst: 24.01.2017 - 21:22
door Steven1979
Vrinden,

bij aanschaf van mijn auto zaten de winterbanden ( 1 seizoen oud ) erop gemonteerd en had ik achterin een set lichtmetaal met nieuwe zomerbanden erop. Deze staan nu op een velgenboom ( of hoe heet zoiets ) in de kelder maar waar moet ik straks rekening mee houden met het wisselen? Er zitten wel van die loodjes op de velgen maar ik heb geen enkel idee of velgen voor danwel achter of links of rechts zaten.

Kan ik dit zelf doen met de krik of is het slimmer om naar de garage of een bandenboer te gaan?

Er zijn hier vast 'experts' die dit weten....

Re: winter/zomerbanden

Geplaatst: 24.01.2017 - 21:28
door Erik V70
Bij nieuwe banden maakt het niet uit waar je ze monteert. Bij de volgende wissel (en nu bij de winterbanden) even markeren waar ze zaten. Dan kan je eventueel besluiten voor en achter of kruislings te wisselen maar daar is in andere topics al over geschreven :-)

Re: winter/zomerbanden

Geplaatst: 24.01.2017 - 22:37
door lint
Gewoon zelf wisselen die wielen, is altijd leuk en gezellig. Je hebt van die kunststof ringen voor onder het ventieldopje om de positie van het wiel op te slaan.

Re: winter/zomerbanden

Geplaatst: 24.01.2017 - 23:13
door teebee
Let er wel op of de banden wellicht een rol richting hebben.
Deze is dmv een flinke pijl aangegeven op de zijkant (buitenkant) van de band.
In dat geval maakt het weldegelijk uit of je ze links of rechts monteert.
Goeie krik en een momentsleutel zijn redelijk essentieel.

Re: winter/zomerbanden

Geplaatst: 25.01.2017 - 08:23
door Apox
Trek eens een foto van profielen en van de zijkant van een band. Meet profielen op en zet de maten hier bij aub

Re: winter/zomerbanden

Geplaatst: 25.01.2017 - 19:46
door Longone
Nu maakt het niet uit met nieuwe banden, maar noteer wel de positie van de huidige banden als je ze erafhaalt.

Zowel met mijn vorige (S40) als huidige (V40) auto heb ik de ervaring dat achterbanden aan de voorkant zetten geen succes is vanwege zeer storende afrolgeluiden.

Dit schijnt te komen omdat achterwielen "by design" niet helemaal parallel staan (betere stabiliteit) wat ervoor zorgt dat ze gaan cuppen.

Re: winter/zomerbanden

Geplaatst: 25.01.2017 - 21:04
door teebee
Nogmaals, indien de banden een rijrichting hebben (pijl op zijkant) vanwege een specifiek patroon van het profiel, maakt het WEL uit waar je de banden monteert.

Re: winter/zomerbanden

Geplaatst: 25.01.2017 - 22:12
door sebastiaan84
teebee schreef: Nogmaals, indien de banden een rijrichting hebben (pijl op zijkant) vanwege een specifiek patroon van het profiel, maakt het WEL uit waar je de banden monteert.
Ik denk dat hij meer bedoelde als het een nieuwe set van 4 banden betreft je dus afgezien van de looprichting niet gebonden bent aan waar je ze plaatst, voor of achter, immers ze zijn nieuw en hebben dus nog geen kilometers gemaakt.

Re: winter/zomerbanden

Geplaatst: 25.01.2017 - 23:31
door Steven1979
Heren,

dank voor de adviezen. Ik ga het iig zelf doen.

-Goed op de pijl letten voor de rolrichting.
-Noteren waar de band/velg vandaan komt.


Die loodjes op de velgen zijn voor zover ik weet voor het uitbalanceren? Daarbij maakt het dus niets uit waar een velg op de auto zit of waar je hem terug monteert?

Re: winter/zomerbanden

Geplaatst: 26.01.2017 - 11:13
door MN-NL
In principe is een gebalanceerde band/velg op elke positie te monteren. Zorg ervoor dat de evt. rijrichting (pijl op de wang vd band) goed zit en zorg ervoor dat de banden met min of meer gelijke profieldiepte op dezelfde as liggen. Dus als je er 2 hebt met 7 mm en 2 met 5 mm profiel zou ik de 2 met het diepste profiel op de vooras zetten. Zijn ook theorien dat je die juist achter moet zetten maar ik hou ervan het meeste profiel op de aangedreven as te hebben. Met als bijkomend voordeel dat je dan de hele set in 1 keer kan vervangen straks.

Re: winter/zomerbanden

Geplaatst: 26.01.2017 - 12:35
door Tmoons
De loodjes zouden eventueel misschien een rol kunnen spelen als de wielen/banden ooit OP de auto zijn gebalanceerd (dan neemt het apparaat ook onbalans in remschijven/assen en homokineten etc. mee). Maar dat gebeurd maar zelden volgens mij.