Pagina 1 van 1
TCV: IPD of ARD?
Geplaatst: 25.01.2017 - 20:07
door Bella
Omdat ik mijn T5 binnenkort waarschijnlijk laat chippen heb ik het idee om de Turbo Control Valve alvast te vervangen door een IPD of ARD. De ipd is te verkrijgen via European Tuning en de ARD kan ik geen importeur voor vinden dus waarschijnlijk via internet rechtstreeks vanuit de usa. Welke tcv raden jullie aan?
Bij voorbaat dank, Frans
Re: TCV: IPD of ARD?
Geplaatst: 26.01.2017 - 08:46
door MartijnAbel
Is totaal niet nodig. De originele TCV is goed genoeg heb ik mij laten vertellen en dat is ook degene die ik laatst weer heb laten installeren. Vervang em wel voor de zekerheid.
Ik heb zelf de CBV ook nog laten vervangen, voor een Forge variant. Die hebben ze meteen gemonteerd omdat de TCV ook moest.
Re: TCV: IPD of ARD?
Geplaatst: 26.01.2017 - 19:30
door Bella
Wel vreemd!!! Ik lees toch overwegend goede recensies over de ipd tcv. Beter en sneller oppakken etcetera. Met name in het forum: turbo. Maar misschien zijn er nog meer meningen?
Mvg, Frans
Re: TCV: IPD of ARD?
Geplaatst: 27.01.2017 - 07:08
door Apox
Hoeveel km heeft de wagen?
Ik zou ze vervangen. Achteraf problemen te vermijden en miss ook te verbeteren. Win/win
Re: TCV: IPD of ARD?
Geplaatst: 27.01.2017 - 17:45
door Bella
230.000 km waarvan 180.000 op vialle lpi. Obbe(volvotune) zei via een SMS dat dit absoluut geen probleem is mits de conditie van de " hardware" oké is. Hij gaat dan naar ca. 260 pk en 380 nm. Maar de eigenlijke vraag is eigenlijk: welke tcv er beter voldoet. De "rustige" Ipd of de meer explosieve Ard?
Mvg,Frans
Re: TCV: IPD of ARD?
Geplaatst: 27.01.2017 - 19:17
door Ludo
Bella schreef:
Wel vreemd!!! Ik lees toch overwegend goede recensies over de ipd tcv. Beter en sneller oppakken etcetera.
Logisch, als je van een oude/half versleten tcv naar een nieuwe gaat.
Of heb je cijfermateriaal waarmee die 0.02 snellere seconde aangetoond worden?.
Zelfde verhaal met nieuwe banden.
Recensies zijn dan ook altijd 100% beter, als deze mensen net voordien met kale banden reden...

Re: TCV: IPD of ARD?
Geplaatst: 27.01.2017 - 20:18
door Gerald de Groot
Obbe heeft de ARD TCV's gewoon op de plank liggen hoor.
Re: TCV: IPD of ARD?
Geplaatst: 28.01.2017 - 10:38
door Apox
Ik sluit me aan bij ludo, denk ni dat het een groot verschil zal zijn. Maar als je zeker wil zijn --> testbank. Bij mij was het 50€. Dan ben je ook zeker van de tuning. Met wat onderhandelen, kan je tvc voor en na checken.
Re: TCV: IPD of ARD?
Geplaatst: 28.01.2017 - 18:56
door MartijnAbel
Bella schreef:
Wel vreemd!!! Ik lees toch overwegend goede recensies over de ipd tcv. Beter en sneller oppakken etcetera. Met name in het forum: turbo. Maar misschien zijn er nog meer meningen?
Mvg, Frans
Je had voor de gein eens mijn V50 T5 moeten rijden met 508nm en de stock TCV, das pas snel oppakken

Tevens, hou er rekening mee dat er onderdelen aan de kleine kant gedimensioneerd zijn op je T5 voor de tuning. Denk hierbij aan de intercooler en de downpipe.
Die 260PK en 380nm zal je alleen halen in de meest positieve omstandigheden(testbank, koud weer etc.)
Enne, !!! komt nogal schreeuwerig over, terwijl we slechts hoeven te lezen ipv te luisteren
Ludo schreef:
Bella schreef:
Wel vreemd!!! Ik lees toch overwegend goede recensies over de ipd tcv. Beter en sneller oppakken etcetera.
Logisch, als je van een oude/half versleten tcv naar een nieuwe gaat.
Of heb je cijfermateriaal waarmee die 0.02 snellere seconde aangetoond worden?.
Zelfde verhaal met nieuwe banden.
Recensies zijn dan ook altijd 100% beter, als deze mensen net voordien met kale banden reden...
Klopt idd. Er zit een soort van veertje in die wat slapper wordt naar verloop van tijd. De originele TCV kan tot 1.2 bar aan, maar na jaren kan dit toch wel significant dalen waardoor je gedonder kan krijgen na tuning.
Re: TCV: IPD of ARD?
Geplaatst: 28.01.2017 - 19:52
door Bella
Sorry vorige de3! Maar de vraag is nog steeds niet echt beantwoord. Ik vroeg namelijk of iemand ervaring had met de 2 tcv's en niet om allerlei redenen het niet te doen
Mvg, Frans
Re: TCV: IPD of ARD?
Geplaatst: 28.01.2017 - 20:12
door Ludo
Bella schreef:
Sorry vorige de3! Maar de vraag is nog steeds niet echt beantwoord. Ik vroeg namelijk of iemand ervaring had met de 2 tcv's en niet om allerlei redenen het niet te doen
Mvg, Frans
Het geschrevene komt voort uit ervaring(en), het is niks meer of minder roeren in de marge...
De vraag heb je zelf al beantwoord met je 2e post in dit topic.
Het is geen kapitaal wat zo'n ding kost, dus koop die tcv en doe zelf de vaststelling.
Doe dat dan wel vóór je gaat chippen, anders gaat het vergelijk nergens over.
Re: TCV: IPD of ARD?
Geplaatst: 29.01.2017 - 09:08
door Gerald de Groot
Ik heb ze er alle drie in gehad en toch moet ik je het antwoord schuldig blijven. Mijn auto had moeilijk te vinden storingen (schokkerig motorgedrag) en de originele TCV is toen in dat traject preventief vervangen voor een ARD-TCV door de garage. Het schokkerige motorgedrag bleek hoofdzakelijk veroorzaakt te worden door een klapperend membraan in de turbo (CBV). Omdat de turbo-regeling toch nog storingen gaf, heb ik zelf een IPD-TCV geplaatst. Tijdens plaatsen kwam ik er achter dat de garage de ARD versie verkeerd had aangesloten. Nu met IPD werkt het systeem fijn zonder storingen. Maar waarschijnlijk doet hij het met de ARD en Pierburg nu ook goed. Kortom, je hebt dus niets aan mijn verhaal

Re: TCV: IPD of ARD?
Geplaatst: 01.02.2017 - 12:56
door jaapburg
Ik ben onlangs bij Obbe geweest en volgens hem is er geen ARD variant voor de V50 leverbaar? Hij adviseerde mij een IPD tcv te plaatsen...
Re: TCV: IPD of ARD?
Geplaatst: 01.02.2017 - 17:49
door Bella
Hallo Jaap,
Ik heb van Obbe een prijsopgave gehad voor een ARD tcv. Misschien heeft hij niet gezien dat het voor een V50 is. De ipd tcv is ook iets goedkoper dus....
Mvg, Frans

Re: TCV: IPD of ARD?
Geplaatst: 06.02.2017 - 13:25
door jaapburg
Zou kunnen Frans! Mocht hij wel leverbaar zijn laat het even weten! Ik moet ook nog een nieuwe want mijn turbo denkt af en toe een volle seconde na voor hij gaat draaien haha