Pagina 1 van 1
fact or fabel
Geplaatst: 29.01.2017 - 12:22
door duoV70
beste forummers,
wij hebben recent een XC70 classic aangeschaft. Met 4 wielen aangedreven. Nu is het verhaal dat als de voor en achterbanden niet exact dezelfde hoeveelheid millimeters profiel hebben, dit slecht zou zijn voor de aandrijving en daar extra slijtage zou opleveren... Is dit werkelijk waar?
Ik lees graag van jullie! Want als dit zo is, dan gaat de tussen-as er direct onder vandaan....
hartelijke groet,
Mark
Re: fact or fabel
Geplaatst: 29.01.2017 - 12:35
door Edgecrusher
Hoe groter het verschil in rolomtrek, hoe meer wrijving in de koppeling...
Dus wel een kern van waarheid, maar een paar mm profieldiepte zou ik me geen zorgen over maken.
Iets vaker banden van voor naar achteren en vv wisselen, zodat je mooi gelijkmatig de banden verslijt.
Re: fact or fabel
Geplaatst: 29.01.2017 - 12:58
door V480-S60
Bij dit type XC is de AWD daar (helaas) wel extreem gevoelig voor. Het is echter veel te rigoreus om de tussenas er uit te halen. Gewoon zorgen voor goede banden en de wagen "normaal" gebruiken. Dan heb je ook geen last van ongelijkmatige slijtage per as. Overigens is het verschil tussen voor en achter niet zozeer het probleem. Meer het verschil tussen links en rechts. Zorg dus vooral voor een goede spring en uitlijning.
Re: fact or fabel
Geplaatst: 29.01.2017 - 13:24
door duoV70
ok! dank voor jullie antwoorden, een hele geruststelling in ieder geval. En het idee om een 4 wiel aangedreven auto te hebben waarvan er 2 het permanent niet doen.... ik ga mijn bandenman een bezoekje brengen. Overigens is het begrip "spring" nieuw voor mij, weer wat geleerd.
dank dus,
gr Mark
Re: fact or fabel
Geplaatst: 30.01.2017 - 09:43
door V480-S60
Spring is Sporing.

Re: fact or fabel
Geplaatst: 30.01.2017 - 09:46
door Sjo
Idd een paar mm maakt niet uit, maar bv achter nieuwe en voor nog maar 2 a 3 mm is teveel verschil. Het advies is idd om ze elk seizoen van voor naar achteren te wisselen.
Re: fact or fabel
Geplaatst: 30.01.2017 - 09:51
door Walter
Even heel kort door de bocht de werking; die viscokoppeling bestaat kortweg uit assen met plaatjes met gaatjes erin, draaiende in een vloeistof (viscose...) Als die assen een verschillende draaisnelheid hebben, lopen die gaatjes niet meer synchroon, komt er wrijving doordat de vloeistof er doorheen geperst moet worden, wrijving verwarmd de vloeistof, die wordt dikker waardoor de as naar de andere wielen mee gaat draaien. Als door bv groot verschil in afrolomtrek de koppeling continu denkt dat er een wil slipt en die vloeistof continu warm is, dan wordt het hele zaakje te warm en gaat het kapot