Ik heb een V50 2.4 aut uit 2005 zonder xenon verlichting. Ik zou graag xenon erin willen en kan nu 2 xenon koplampen kopen maar de dealer zegt dat zij dat niet kunnen en niet doen, en ze geven aan dat dit absoluut niet mogelijk is.
Ik wil geen aftermarket. Weet iemand of het echt niet mogelijk is om de halogeen koplampen te vervangen door origineel xenon koplampen? En als het wel kan, waar moet ik allemaal op letten en wat moet ik allemaal bij de koplampen hebben? (Omvormers?, kabelboom? Nog iets?). En zal ik geen "kapotte lamp" melding krijgen op mijn dashboard door minder stroomverbruik?
Ben erg benieuwd naar jullie reacties.
Grt,
Mario
Re: Xenon achteraf inbouw
Geplaatst: 30.01.2017 - 08:38
door Walter
vergeet ook niet dat auto's met af fabriek xenon een automatische hoogteverstelling van de lampen hebben. Verplicht bij xenon. Die kun je volgens mij ook niet inbouwen
Re: Xenon achteraf inbouw
Geplaatst: 30.01.2017 - 08:45
door gose91
Hoogteregeling is niet meer verplicht.
Geen idee hoe dat gaat met originele xenon koplampunits in een auto die dat niet altijd had.
Verder staat er voldoende info op het forum, dat dit inderdaad niet zomaar kan. Ik snap direct dat een dealer daar zijn handen niet aan wil branden.
Die kapotte lamp melding zal je niet zo snel krijgen bij een verbruiker van 35W ipv standaard halogeen 55W
Re: Xenon achteraf inbouw
Geplaatst: 30.01.2017 - 10:33
door MartijnAbel
Gaat sowieso niet zo snel lukken aangezien de bedrading anders loopt. Tevens zit de xenon bij een fabrieksaf V50 niet aangesloten op dezelfde bekabeling als de CEM om falen te voorkomen door piekspanningen. Je zult dus letterlijk alles om moeten bouwen wat vrijwel onmogelijk is. Je kunt dus net zo goed aftermarket nemen. Geen kop die dat ziet en de koplampen zijn er gewoon geschikt voor.
Re: Xenon achteraf inbouw
Geplaatst: 30.01.2017 - 11:04
door teebee
Als ik jou was zou ik me oriënteren op LED.
Er is in de techniek ernorm veel veranderd waardoor dit soort lampen (mits de juiste aangeschaft worden) probleemloos kunnen worden gevoerd.
Zijn APK waardig en simpel te plaatsen.
Er is uiteraard ook nog 'slecht' spul op de markt, maar deze vid geeft je voldoende info om datgene te kopen wat goed is en probleemloos kan worden gevoerd.
Re: Xenon achteraf inbouw
Geplaatst: 30.01.2017 - 12:46
door m-s
Hmm, dat wordt dan toch aftermarket. Ik heb Philips X-tremeVision +130% halogeen gehad maar die vond ik niet veel beter dan origineel.
Als ik naar xenon aftermarket kijk dan zie ik dat er veel gewaarschuwd word voor slechte lampen en zelfs lampen die zo heet worden dat je glas beschadigd raakt. Hoe weet ik nou wat goed is en wat niet? Ik zie door de bomen het bos niet meer op dat gebied. Of is LED beter? De een zegt xenon, de ander zegt LED.
Ik neig naar dit: http://www.well-done-xenon.nl/h7-Xenonse maar als ik naar de specificaties kijk dan zijn ze maar 3200 lumen en dat lijkt me weinig. En ik kan verschillende kleuren kiezen, nl 4300, 5000, 6000 en 8000.
Ik wil het meest extreme witte licht, geen blauw. Welke zou ik dan moeten hebben?
Mario
Re: Xenon achteraf inbouw
Geplaatst: 30.01.2017 - 13:15
door sebastiaan84
Uit ervaring kan ik zeggen dat OEM Xenon in een V50 van 2004 ook een bagger slecht lichtbeeld geeft in het donker. Ik moet nog altijd een keer mijn lenzen schoon poetsen en evt nieuwe lmapen erin steken (mogelijk nog de affabriek xenon pitjes erin)
De V50/V40/C30 staan niet bepaald bekend om hun goede lichtopbrengst.
Re: Xenon achteraf inbouw
Geplaatst: 30.01.2017 - 14:10
door gose91
Ik heb 6000K en noem dat wit.
Er zijn er die daarin een blauwtintje zien, maar dat zal
5000K of 6000K is wat je wil
Re: Xenon achteraf inbouw
Geplaatst: 30.01.2017 - 17:12
door teebee
Wellicht hier ns naar kijken.
Indien je echt een bak (wit) licht wilt hebben, zou ik beslist voor LED gaan. https://hilox.eu/?gclid=COf9_q6dhtECFYg-Gwod5XkDLg
Zie onderstaande voor de div kleurtemperaturen.
Re: Xenon achteraf inbouw
Geplaatst: 30.01.2017 - 20:02
door MartijnAbel
m-s schreef:
Hmm, dat wordt dan toch aftermarket. Ik heb Philips X-tremeVision +130% halogeen gehad maar die vond ik niet veel beter dan origineel.
Als ik naar xenon aftermarket kijk dan zie ik dat er veel gewaarschuwd word voor slechte lampen en zelfs lampen die zo heet worden dat je glas beschadigd raakt. Hoe weet ik nou wat goed is en wat niet? Ik zie door de bomen het bos niet meer op dat gebied. Of is LED beter? De een zegt xenon, de ander zegt LED.
Ik neig naar dit: http://www.well-done-xenon.nl/h7-Xenonse maar als ik naar de specificaties kijk dan zijn ze maar 3200 lumen en dat lijkt me weinig. En ik kan verschillende kleuren kiezen, nl 4300, 5000, 6000 en 8000.
Ik wil het meest extreme witte licht, geen blauw. Welke zou ik dan moeten hebben?
Mario
Ik heb een set van retrofitlab.com inclusief projectoren en heldere lenzen en 5500k X35 lampen. Als je het doet, doe het dan aub meteen goed en ga voor de conversie naar D2S. Aangezien je projectoren nu waarschijnlijk roch al half weggefikt zijn geeft het een bagger lichtbeeld.
Ik was een 230 euro kwijt. Mocht je eventuele tips o.i.d. willen hebben, stuur maar een berichtje.
Re: Xenon achteraf inbouw
Geplaatst: 30.01.2017 - 22:07
door YannickC
Ik heb er ook 5000k hid insteken.
Een goedkope set van xenonlamp.nl maar wel zelf een dikke condensator + diode voor gestoken.
Geen canbus problemen, geen meldingen en geen flikkering.
Ik heb wel de lenzen eens gedemonteerd en gereinigd.
En dan ze zo afgesteld da ze heel mimiem naar beneden staan.
Het lichtbeeld is perfect en het zicht is echt fantastisch. Zowel wat je ziet als hoe hij er uit ziet.
Op donkere baantjes is het echt een luxe tov halogeen...
Re: Xenon achteraf inbouw
Geplaatst: 31.01.2017 - 16:33
door teebee
MartijnAbel schreef:
m-s schreef:
".....
Ik heb een set van retrofitlab.com inclusief projectoren en heldere lenzen en 5500k X35 lampen.
Heb ns wat filmpjes bekeken van dat retrofitlab, kan me niet aan de indruk onttrekken dat t er nogal amateuristisch aan toe gaat; een hitte-pistool in een kartonnen (!) doos hangen om de lamp op te warmen en het 'bewerken' van de lamp met een waterpomptang om overbodige delen weg te breken....
Al ziet het resultaat er uiteindelijk zo op het oog wel aardig uit. Heb met name door de wijze van bewerken en vastzetten wel zo m'n twijfels of de lichtbundel uiteindelijk wel goed gericht is cq te richten is. 1mm scheef in de behuizing levert meters verderop een grote afwijking op.
Dit geknutsel kan mij niet overtuigen, helaas.
Re: Xenon achteraf inbouw
Geplaatst: 31.01.2017 - 21:58
door MartijnAbel
teebee schreef:
MartijnAbel schreef:
m-s schreef:
".....
Ik heb een set van retrofitlab.com inclusief projectoren en heldere lenzen en 5500k X35 lampen.
Heb ns wat filmpjes bekeken van dat retrofitlab, kan me niet aan de indruk onttrekken dat t er nogal amateuristisch aan toe gaat; een hitte-pistool in een kartonnen (!) doos hangen om de lamp op te warmen en het 'bewerken' van de lamp met een waterpomptang om overbodige delen weg te breken....
Al ziet het resultaat er uiteindelijk zo op het oog wel aardig uit. Heb met name door de wijze van bewerken en vastzetten wel zo m'n twijfels of de lichtbundel uiteindelijk wel goed gericht is cq te richten is. 1mm scheef in de behuizing levert meters verderop een grote afwijking op.
Dit geknutsel kan mij niet overtuigen, helaas.
Wat ze zelf allemaal doen heb ik geen ervaring mee. Ze staan wel heel gord bekend in het retrofit wereldje en de kwaliteit zou ook zeer goed moeten zijn volgens andere mensen.
De set die ik bij ze gekocht heb is kwalitatief echt wel goed spul. Dat is aan alles te merken, zowel de balasten als de pitten en de bekabeling.
Re: Xenon achteraf inbouw
Geplaatst: 01.02.2017 - 20:23
door vinzent
Hoi!
Even meegelezen in je topic. Ik zou je LED heel erg sterk willen afraden. Naar mijn weten hebben de standaard V50/S40 allemaal lenzen in de koplampen zitten. De LED lampen hebben een bepaalde hoek waarin deze licht geven, en dit zal met de lenzen resulteren in een zwarte vlek voor de auto. Echter is de berm mooi verlicht, maar dat is niet waar je het hebben wil. Ook het afstellen bied geen mogelijkheid om de zwarte vlek te dekken met licht. Kortom, geen aanrader.
Echter heb ik voorheen Xenon gehad in mijn V50 en dit beviel goed. Nadat één ballast kapot ging na 1,5 jaar heb ik dus LED geprobeerd zoals hierboven beschreven, en heb ze snel weer van de hand gedaan en een Xenon setje besteld. Setje was 6000K en fantastisch mooi wit. Een lichte blauwe gloed zat er wel in, daarom nu 5000K besteld. 1,5 jaar lang geen problemen gehad, ook geen ruitenwissers die op hol sloegen (zoals je bij sommige leest), nooit geen storingen gehad en het geeft zooooooveel meer licht dan halogeen.
Hoop dat je wat kan met mijn informatie. Ik ben in ieder geval zeer tevreden over Xenon in een V50 met standaard lens. Oh, en maak de lenzen eens schoon. Scheelt ook enorm, zeker met Xenon. Zie link:
Groeten, Vincent
Re: Xenon achteraf inbouw
Geplaatst: 01.02.2017 - 21:08
door teebee
Is dat zo? Hebben alle V50s lenzen? (geen idee, zou best kunnen)
Maar de moderne LED lampen zijn beslist gelijk aan de halogeenlampen als het gaat op brandpunt, hoek etc etc.
Dit betekent dat het lichtbeeld (bundel etc) gelijk is aan halogeen, maar dan met een enorme bak wit licht.
Re: Xenon achteraf inbouw
Geplaatst: 01.02.2017 - 22:25
door MartijnAbel
teebee schreef:
Is dat zo? Hebben alle V50s lenzen? (geen idee, zou best kunnen)
Maar de moderne LED lampen zijn beslist gelijk aan de halogeenlampen als het gaat op brandpunt, hoek etc etc.
Dit betekent dat het lichtbeeld (bundel etc) gelijk is aan halogeen, maar dan met een enorme bak wit licht.
Elke V50 heeft inderdaad lenzen. Als je sowieso goed lichtbeeld wilt hebben raad ik ook andere projectoren met heldere lenzen aan. Dat scheelt ook al een stuk.
Helaas zijn de lenzen niet los te vervangen in de originele projectoren zonder ze te slopen.
Ik ben persoonlijk nog geen ledlamp tegengekomen die hetzelfde brandpunt en hoek heeft als halogeen. Dat is namelijk vrijwel onmogelijk om dat te realiseren.