Pagina 1 van 1
Geventileerd interieur inbouwen, kan dat?
Geplaatst: 01.02.2017 - 22:54
door Niels83
Stel je voor, je hebt een XC70 uit 2008, een Summum waar verwarmd leder in zit met elektrische stoelverstelling met geheugen. Maar je verveeld je en bedenkt dat er ook wel verwarmd leder in kan met elektrische stoelverstelling en geheugen dat ook nog geventileerd is! Stel zo iemand die zich verveeld vind een interieur dat geventileerd is en wilt dit inbouwen in zijn Volvo. Waar gaat deze persoon dan allemaal tegenaan lopen? Vragen die ontstaan zijn:
- Loopt er al een kabelboom om de ventilatie aan te sturen?
- De plaat waar de knopjes in moeten komen is nu blind, dus er moet ook een andere plaat komen.
- de knopjes voor de stoelventilatie, zijn die ook gelijk de relais? Of zorgen die alleen voor een stroompje naar een relais?
- En zo ja, waar hoort/zit dan de echte relais?
Gave vragen... Nu nog antwoorden. Ik heb een SAAB verleden, daar weet ik dat alle kabels er altijd liggen. Heb je geen verwarmd interieur en je wilt het wel? Koop stoelen met stoelverwarming en de knoppen en je hebt het. Maar omdat Volvo het allemaal wat beter afwerkt (blinde plaat i.p.v. blinde knoppen) vraag ik mij af of heel de kabelboom en relais zullen ontbreken... Ik krijg graag advies!
Dus... Deze knopjes ontbreken nu bij mij:

Re: Geventileerd interieur inbouwen, kan dat?
Geplaatst: 02.02.2017 - 22:11
door ufovolvo
Volgens mij moet degene die zich verveeld vooral wat tijd vrij maken om in de auto te gaan zoeken

. Ergens verwacht ik namelijk niet "volautomatisch" dat Volvo voor ALLE accessoires de volledige kabelboom heeft liggen, en daarnaast, dat er ook het een en ander ingeleerd zal moeten worden in de centrale computer van de auto.
Re: Geventileerd interieur inbouwen, kan dat?
Geplaatst: 03.02.2017 - 12:11
door Niels83
Ja dat is dus de vraag. Bij SAAB (wat ik hiervoor reed) is dat bijvoorbeeld niet het geval. Dat was stoel kopen met ventilatie, knop kopen met ventilatie. Kapje weghalen waar knop moet komen, stekker met overeenkomende kleur van knop in elkaar prikken, dan stoel plaaten; stekker met juiste kleurcoderingen daarin prikken voor airbag, elektrische verstelling en ventilatie en genieten. Op zich is het namelijk best duur, om per auto een specifieke kabelboom te maken. Een kabel kost geen geldt en een plastic stekker ook niet. Dus gewoon één grote kabelboom maken en die overal inleggen is kosten efficiënt. De computer voor de aansturing van hoe hard die moet blazen, zit dan in de stoel.
Maar aangezien Volvo geen 'blinde knoppen' plaatst, maar auto-optie specifiek afplaten, heb ik dus mijn twijfels...
Maar ik begrijp dat jij het dus ook niet weet

Op de Facebook Volvo fan-site zei iemand gewoon stekkers erin prikken en gaan... Maar wat meer info zou leuk zijn.
Re: Geventileerd interieur inbouwen, kan dat?
Geplaatst: 03.02.2017 - 17:07
door ufovolvo
Zoek anders even contact met een VIDA bezitter, daarin is heel veel info voorhanden en mogelijk ook het antwoord op je vraag!
Re: Geventileerd interieur inbouwen, kan dat?
Geplaatst: 04.02.2017 - 09:53
door Niels83
Oké, na contact met Zweden, Amerika en mijn vrienden van de Volvo dealer in Oud-Beijerland ben ik verder gekomen. Sinds ik mijn vraag hier uitgezet heb, heb ik daar namelijk ook lijntjes uitgezet. En wat blijkt: Het kan niet.
Heel stom, de knoppen voor de besturing sturen een signaal naar de CCM (Climat Control Module) en die stuurt een signaal naar de stoel. Software daarvoor installeren op de CCM kan niet, omdat je dan een error krijgt "Hardware niet aanwezig in auto" op basis van mijn VIN. Vida weet dus welke auto wel en welke geen geventileerde stoelen heeft. En om voor iedereen onduidelijke reden is het dan verboden software te installeren...
Dus zaken die wij nu aan het uitzoeken zijn:
- Als we een CCM hebben met de juiste opties en wij programmeren daar mijn VIN op, zal dat dan werken?
- Kan ik anders alles vervangen waar mijn VIN op staat, dus CCM, ECU en wat ik nog meer nodig heb, zodat de auto denkt dat het een andere is?
- Is er een manier om de CCM te omzeilen?
Ik geef nog niet op, ben verder aan het gaan met mijn zoektocht, maar als iemand kan helpen; graag.
Re: Geventileerd interieur inbouwen, kan dat?
Geplaatst: 04.02.2017 - 14:29
door sbv
nee. je zult de software simpelweg niet krijgen daar jouw auto er af fabriek niet mee uitgerust is. Volvo Zweden zal de software niet verstrekken
andere ECU en CCM zal resulteren is niet meer rijden daar deze niet herkend worden door jouw auto.
Je kan eens bij Volvotune navraag doen, mogelijk kunnen zij iets betekenen, echter zodra je auto dan bij dealer komt voor een update of iets dan is het er weer uit
Re: Geventileerd interieur inbouwen, kan dat?
Geplaatst: 04.02.2017 - 18:16
door Niels83
Bedankt voor de tip sbv! Ik heb contact met VolvoTune opgenomen. Daar is dan nu mijn hoop op gevestigd. Maar waarom zal de auto niet meer starten? Als ik alles waar mijn VIN in staat vervang, dan weet de auto toch niet beter dan dat het de auto is met de VIN van de ECU? Of staat de VIN (net als bij SAAB) ook in de kilometerteller? Bij SAAB zou je de ECU, Dice, Twice en KM-teller moeten vervangen en dan zou je de auto als het goed is moeten kunnen foppen.
Re: Geventileerd interieur inbouwen, kan dat?
Geplaatst: 04.02.2017 - 19:25
door BlackcurrantV70
Ik vraag me af of je echt dergelijke drastische maatregelen zou willen nemen om geventileerde stoelen te hebben.
Je auto wordt een beetje een Frankenstein zo.
Re: Geventileerd interieur inbouwen, kan dat?
Geplaatst: 05.02.2017 - 10:25
door sbv
Niels83 schreef:
Bedankt voor de tip sbv! Ik heb contact met VolvoTune opgenomen. Daar is dan nu mijn hoop op gevestigd. Maar waarom zal de auto niet meer starten? Als ik alles waar mijn VIN in staat vervang, dan weet de auto toch niet beter dan dat het de auto is met de VIN van de ECU? Of staat de VIN (net als bij SAAB) ook in de kilometerteller? Bij SAAB zou je de ECU, Dice, Twice en KM-teller moeten vervangen en dan zou je de auto als het goed is moeten kunnen foppen.
Alles is middels CANbus aan elkaar gelinkd. Vervang je wat dan zal je passende software moeten hebben anders heb je bijv al een startblokkering die goed werkt(auto start dan niet meer). Bij alles wisselen kan je maar beter een auto aanschaffen waar het wel op zit
Re: Geventileerd interieur inbouwen, kan dat?
Geplaatst: 05.02.2017 - 17:26
door olav
Jullie kennen Niels volgens mij nog niet...

Ken hem zelf een beetje van het Saab forum, en ik heb zo het idee dat ook deze puzzel weer gaat worden opgelost.
Dat wordt vast weer een mooi project Niels, ben benieuwd!
Re: Geventileerd interieur inbouwen, kan dat?
Geplaatst: 05.02.2017 - 17:37
door Niels83
Waar een wil is BlackcurrantV70... En Frankenstein wordt het pas als het erg houtje-touwtje wordt. Dit is nog goed te doen. De tip van sbv lijkt goed uit te gaan werken... Maar ik moet nog bericht terugkrijgen van VolvoTune, het schijnt best werk te zijn... Ik denk dat zij mijn beste kans zijn het op een chique manier te doen
haha, dank Olav. Ik had toevallig in mijn
eigen echte topic al wat kleine voorbeeldjes laten zien
wat ik mij normaal op mijn hals haal. Ik heb er ook het volste vertrouwen in. Ook deze puzzel gaat gelegd worden

Geventileerd interieur inbouwen, kan dat?
Geplaatst: 16.04.2022 - 20:16
door RdR
Niels,
Is er nog wat uit je zoektocht van destijds gekomen?
Groet Rob
Geventileerd interieur inbouwen, kan dat?
Geplaatst: 19.04.2022 - 12:41
door Nico123
Misschien kan je hier nog wat mee
Geventileerd interieur inbouwen, kan dat?
Geplaatst: 23.04.2022 - 13:59
door flevodirk
Mijn karretje heeft die geventileerde stoelen. Je bent welkom als je iets wilt nalopen oid, mits er niet teveel wordt losgetrokken. Vida herkent deze auto helaas niet meer.. te jong voor Vida 2014d.
Ik vind het leuk/grappig dat het erop zit, maar zou er zelf geen halszaak van maken als het er niet op zou zitten. De volgende auto zal het vast niet hebben (kleiner budget dan nu en daar zou ik dan geen minuut minder om slapen)
Dat soort luxe is net als de ABL lichten op mijn auto, ik vind het wel grappig, het geeft je een goed/luxe gevoel oid maar meer ook niet. Ik ben daarintegen wel erg blij met het schuifdak en On Call, gek misschien maar daar haal ik veel plezier uit.
(Ik heb dan ook helaas geen tijd over om het zelf in te bouwen, en loop altijd achter de feiten/klusjes aan rondom het huis/de auto etc.)