Volvo 460 1.8i loopt schokkerig
Geplaatst: 09.02.2017 - 15:30
Hallo,
Ik ben sinds een paar maanden de trotse eigenaar van een Volvo 460 1.8i (B18U).
Ik ben er zeer blij en tevreden mee (als eerste auto) en zie deze auto ook als een sleutel-auto, waar ik zelf een beetje aan kan kloten en wat niet.
Sinds m'n aankoop zijn er enkel een rubbertje bij de motor gebarsten en een stuk oud uitlaat afgebroken, maar voor de rest geen problemen gehad.
Probleem
Op dit moment loopt mijn motor niet helemaal zuiver. Hij draait wel, ik rij er dagelijks mee, maar hij draait niet helemaal 100% lekker.
Het hoofd-probleem is dat de motor iets schokkerig loopt, het stuur trilt een beetje, de stoel trilt een beetje, de hele auto trilt een beetje, zowel stationair als op snelheid.
Het trillen is niet helemaal constant, de auto trilt altijd, maar de sterkte ervan komt in "golven". Om bv. 5-10 seconden bromt de auto iets harder, erg merkbaar tijdens stationair draaien.
Als je héél goed kijkt kan je ook zien dat het toerental iets fluctueert, vooral als de motor bromt.
Tijdens de motor starten loopt het toerental ong. 10 seconde op 1600 rpm, vervolgens zakt het meteen rustig naar 1100 en na een paar minuten rijden staat het netjes op 1000 (wel iets trillend).
Verder piept mijn v-snaar iets tijdens opstarten na koud/nat weer, maar nooit tijdens het rijden
Eigen oordeel
Aangezien het zowel stationair als rijdend gebeurd, lijkt het mij in de onsteking of brandstof-toevoer te zitten.
Of er loopt iets elektrisch niet goed qua timing of bijv. voltage. Of er gaat iets niet goed met de brandstof/lucht toevoer, of het mengen daarvan.
Het zou iets mechanisch kunnen zijn, maar dan zit het denk ik in de motor en daar kan ik verder niks aan doen.
Tot nu toe geprobeerd
Olie vervangen, oliefilter vervangen, luchtfilter vervangen, bougies vervangen, boordcomputer uitgelezen (niks mis), gasklephuis ziet er schoon uit, injector-reiniger in de tank gedaan. Tot nu toe nog niet geholpen.
Wat ik nog wil proberen
Bougie-kabels vervangen, die zien er wel goed uit en vonken niet van buiten.
"Onstekings-relais" vervangen (omdat mijn probleem zeer lijkt op dit http://volvo.startpagina.nl/forum/topic ... og/?page=2) Heb alleen het onstekings-relais model en locatie nog niet gevonden.
Verder zou ik iets in de kabel-brei dit vorige eigenaren ervan hebben gemaakt kunnen checken op breuken, maar dat is onbegonnen werk.
V-snaar vervangen (lijkt me niet het probleem, maar kan het proberen).
Ik vroeg me af of iemand zich herkent in dit probleem en ideeen heeft van hoe het probleem verder kan identificeren en oplossen.
Alvast bedankt!
Ik ben sinds een paar maanden de trotse eigenaar van een Volvo 460 1.8i (B18U).
Ik ben er zeer blij en tevreden mee (als eerste auto) en zie deze auto ook als een sleutel-auto, waar ik zelf een beetje aan kan kloten en wat niet.
Sinds m'n aankoop zijn er enkel een rubbertje bij de motor gebarsten en een stuk oud uitlaat afgebroken, maar voor de rest geen problemen gehad.
Probleem
Op dit moment loopt mijn motor niet helemaal zuiver. Hij draait wel, ik rij er dagelijks mee, maar hij draait niet helemaal 100% lekker.
Het hoofd-probleem is dat de motor iets schokkerig loopt, het stuur trilt een beetje, de stoel trilt een beetje, de hele auto trilt een beetje, zowel stationair als op snelheid.
Het trillen is niet helemaal constant, de auto trilt altijd, maar de sterkte ervan komt in "golven". Om bv. 5-10 seconden bromt de auto iets harder, erg merkbaar tijdens stationair draaien.
Als je héél goed kijkt kan je ook zien dat het toerental iets fluctueert, vooral als de motor bromt.
Tijdens de motor starten loopt het toerental ong. 10 seconde op 1600 rpm, vervolgens zakt het meteen rustig naar 1100 en na een paar minuten rijden staat het netjes op 1000 (wel iets trillend).
Verder piept mijn v-snaar iets tijdens opstarten na koud/nat weer, maar nooit tijdens het rijden
Eigen oordeel
Aangezien het zowel stationair als rijdend gebeurd, lijkt het mij in de onsteking of brandstof-toevoer te zitten.
Of er loopt iets elektrisch niet goed qua timing of bijv. voltage. Of er gaat iets niet goed met de brandstof/lucht toevoer, of het mengen daarvan.
Het zou iets mechanisch kunnen zijn, maar dan zit het denk ik in de motor en daar kan ik verder niks aan doen.
Tot nu toe geprobeerd
Olie vervangen, oliefilter vervangen, luchtfilter vervangen, bougies vervangen, boordcomputer uitgelezen (niks mis), gasklephuis ziet er schoon uit, injector-reiniger in de tank gedaan. Tot nu toe nog niet geholpen.
Wat ik nog wil proberen
Bougie-kabels vervangen, die zien er wel goed uit en vonken niet van buiten.
"Onstekings-relais" vervangen (omdat mijn probleem zeer lijkt op dit http://volvo.startpagina.nl/forum/topic ... og/?page=2) Heb alleen het onstekings-relais model en locatie nog niet gevonden.
Verder zou ik iets in de kabel-brei dit vorige eigenaren ervan hebben gemaakt kunnen checken op breuken, maar dat is onbegonnen werk.
V-snaar vervangen (lijkt me niet het probleem, maar kan het proberen).
Ik vroeg me af of iemand zich herkent in dit probleem en ideeen heeft van hoe het probleem verder kan identificeren en oplossen.
Alvast bedankt!