Motortemperatuur-koelvloeistof en verwarming

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
gnarp
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 11.08.2015 - 20:09

Hallo,

Ik ben in het bezit van een V50 2.0 diesel.

Sinds november 2015 heb ik soms het volgende probleem:
Wanneer je rijdt klimt ineens de temperatuur tot ver in het rood, terwijl de verwarming koud blijft. We dachten dat het koelsysteem leeg was en hebben het reservoir bijgevuld, wat vervolgens is overgelopen bij de volgende rit. Het blijkt dat wanneer de motor is afgekoeld het niveau weer normaal is, dus niet schrikken wanneer het niveau onder de min staat.
Na dit incident heeft de garage het systeem onder druk gezet, geen lekkage gevonden, koppakking bleek ook intact.

Sindsdien rijden we zonder problemen tot gisteren. Het probleem is weer hardnekkig terug. Je rijdt, de verwarming blijft koud en dan ineens loopt de temperatuurmeter pijlsnel in het rood en gaat het waarschuwingslampje (rode gevaren driehoek) en geeft de boordcomputer aan dat de temp te hoog is.
Na een tijdje stil staan gaat het soms wel goed, werkt de verwarming ook weer en soms moet je wel 3 keer stil staan voor je weer verder kunt.
Wanneer de verwarming werkt is er nooit een probleem.
Ik heb niet het idee dat de motor werkelijk dreigt over te koken.

Is er ergens een klep die het verwarmingsysteem afsluit totdat de motor op temp is?
Kan het probleem veroorzaakt worden door een tuning?

Groet Martijn
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27680
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Thermostaat of wellicht een luchtbel in het systeem?
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
gnarp
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 11.08.2015 - 20:09

Maar zorgt de thermostaat er ook voor dat de verwarming het niet doet?
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Gebruikersavatar
gnarp
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 11.08.2015 - 20:09

@Marcnij Inderdaad, lijkt er erg op.

Inmiddels ben ik even op onderzoek geweest onder de motorkap....
Nu de motor koud is staat het reservoir ver onder de min. Wanneer ik in de dikke slang knijp van de radiator naar motor lijkt deze maar half gevuld te zijn. Ik kan echter nergens sporen van lekkage ontdekken, ik voel ook nergens een vettige substantie of iets dergelijks.
Toch raar dat het 2,5 maand goed gaat en dat het probleem dan ineens weer terug is. Heeft er dan lucht in het systeem gezeten?

Ik ga straks nieuwe koelvloeistof halen, het systeem vullen en er voorzichtig mee rijden en in de gaten houden.
Gebruikersavatar
gnarp
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 11.08.2015 - 20:09

Ik heb het reservoir gevuld tot max, bij het warm worden van de motor komt het peil meteen omhoog en loopt het reservoir bijna over.
Ik heb het idee dat de dikke slang naar de radiator niet warm word,het lijkt ook of er helemaal geen vloeistof in de slang zit wanneer je er in knijpt.
Ik meen dat de thermostaat bij de motor zit waar de dikke slang zit aangesloten, dus dan zou inderdaad de thermostaat het probleem kunnen zijn.
Doordat de radiator niet koelt gooit het systeem ergens de koelvloeistof eruit om de overdruk weg te werken.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27680
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Klinkt aannemelijk en met een slecht tot niet werkende thermostaat blijft je kachel ook koud.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
gnarp
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 11.08.2015 - 20:09

Ik ben vanochtend bij de garage geweest.
Men heeft even gekeken, kon geen lekkage ontdekken, wel kwam er lucht uit de ontluchter. Omdat ze 3 maande geleden alles al uitgesloten hadden raadde hij me aan gewoon even te gaan rijden en te zien wat er gebeurd en het vloeistofniveau in de gaten te houden.
Onderweg werd de kachel weer steenkoud en toen heb ik m onderweg nogmaals ontlucht en sindsdien word de kachel heet op de hoogste stand, dit was nog nooit gebeurd...
Misschien toch een grote luchtbel.
Een defecte thermostaat achtte hij niet waarschijnlijk omdat het koelsysteem direct in verbinding staat met de kachel, wanneer de motor warm is moet de kachel dit ook worden.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20713
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Luchtbellen in een verwarmingssysteem kan voor rare storingen zorgen. Daar weet ik zakelijk alles van.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27680
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Even in de gaten houden en wellicht eerdaags nog eens proberen te ontluchten.
Het zal je verbazen hoeveel lucht er nog in het koelsysteem kan zitten.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
gnarp
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 11.08.2015 - 20:09

Vandaag is na ruim een week zonder problemen het probleem ineens weer terug; Kachel koud, motor tegen het kookpunt aan. Na een paar keer stoppen en afkoelen word de kachel ineens wel weer warm, maar voor korte duur. Nadat de kachel weer alleen koude lucht geeft zie je de temp. meter weer oplopen.
Ik zou bijna denken dat de waterpomp soms niet draait, maar dat lijkt me onmogelijk, aangezien de pomp het wel of niet doet.
Hopelijk heeft iemand de gouden tip voor me, want ik begin deze auto wel een beetje zat te worden :(
Gebruikersavatar
gnarp
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 11.08.2015 - 20:09

Misschien toch de waterpomp?;
viewtopic.php?t=59126&page=fst_unread&highlight=kachel

Deze is anderhalf jaar geleden vervangen samen met de distributieriem, zo`n 40.000 km verder, dat zou wel heel snel zijn...
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4281
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

schoepen van de waterpomp afgebroken misschien ? Dit kan bij een waterpomp met plastic schoepen

Hij '99 V70 2.5 20V AT en '00 V70R AWD
Zij '19 S60 T5, '99 S70R AT Saffron Pearl en '00 V70R AWD Laserblue
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Komt heel veel voor dat de waterpomp stuk is.Meestal komt de schoep los te zitten op de as. Hierdoor gaat de rotor slippen bij een wat hoger toerental, de weerstand op de pomp neemt dan natuurlijk ook toe. Vaak zie je bij stationair dat de temperatuur weer terug loopt en zodra je gaat rijden gaat het weer mis.
Je kunt het ook aan de slangen voelen. De slangen naar de radiateur moeten echt war zijn. Zoniet dan heb je gewoon geen (goede) water circulatie.

Je zou nog eens aan de monteur kunnen vragen wat voor waterpomp erin is gekomen, eentje met metalen of met kunststof schoep.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
gnarp
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 11.08.2015 - 20:09

Desbetreffende monteur was van de garage waar ik de auto gekocht heb en laat ik het zo zeggen, men hun wil ik niets meer te maken hebben. Het was mij wel duidelijk waarom deze monteur niet meer bij Volvo werkte... Zelfs de wielmoeren waren getordeerd waardoor er geen dop meer op paste (en met een sleutel kom je er niet bij, oh wat een feest).
Ze hebben voor ik de auto afgehaald heb een nieuwe distributie met waterpomp geplaatst (ik heb de oude onderdelen gezien met foto`s).

Ik heb inmiddels in beide ontluchting-slangen van het koelwater reservoir een harde bult gevonden, alsof er een knikker in zit. Waarschijnlijk kan het koelsysteem niet ontluchten en zit er heel veel lucht in het systeem. Af en toe ben je ineens een halve liter kwijt en doet je verwarming het maar net aan of niet. Ik heb nieuwe slangen besteld en deze hoop ik morgen binnen te hebben, anders zaterdag.

Ik hou jullie op de hoogte.
Gebruikersavatar
gnarp
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 11.08.2015 - 20:09

De nieuwe slangen waren binnen maar de ze blijken vanuit de fabriek al een bult in de slang te hebben. Waarschijnlijk zit er een soort van klepje in waardoor de stromingsrichting bepaald word. Bij de Volvo garage kon men niet vertellen wat het was, sterker nog, men was niet op de hoogte hiervan.
Wanneer de verwarming koud blijft en je trekt even flink op bij het stoplicht dan gaat de verwarming het weer doen, dus ik vermoed een slippende waterpomp (maar dan het tegenovergestelde wat Edraket zei, want deze lijkt beter te werken bij hoog toeren).
Ik heb even gekeken, de distributieriem en waterpomp zitten er nog geen 25.000 km in (dus nog minder dan ik dacht). Moet dan ook de distributieriem vervangen worden? Of kan ik de riem van spanning halen en alleen de waterpomp vervangen? Ik zit niet echt op een kostenpost van zo`n € 700,- te wachten...
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Dan lijkt het logischer dat er een schoep is afgebroken waardoor de pomp minder opbrengst heeft. riem kan wel teruggeplaatst worden, al zal de dealer zeggen dat deze moet worden vervangen. Alles moet toch los, dus de extra kosten voor vervangen van de riem zijn een paar tientjes. Ik zou zeker terug gaan naar de garage die de pomp in eerste instantie heeft vervangen. 25000 km is waarschijnlijk nog binnen het jaar met een diesel. Zou er wel bij willen staan om te zien wat eruit komt.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
gnarp
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 11.08.2015 - 20:09

Maandje geleden is de waterpomp met riem vervangen en is de thermostaat vervangen. Thermostaat ging iets te laat open en de waterpomp miste een halve schoep.
De auto heeft vervolgens 4 weken goed gelopen, zonder problemen.
Vanmorgen bleef de kachel weer koud en even later stond mijn vrouw weer op de vluchtstrook wegens te hoge motortemperatuur. Daarbij had ze ook nog de pech dat ze een klapband kreeg wegens een scherp voorwerp op de vluchtstrook.
Bij het ANWB service centrum hebben ze band vervangen en het koelsysteem bijgevuld, er bleek een enorme luchtbel in te zitten.
Ik ben inmiddels toch bang dat de koppakking eruit ligt ondanks dat ze al meerdere malen gesnuffeld hebben.
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”