Al heel wat gelezen over roetfilter, regenereren en meldingen die men krijgt.
Bij mijn [V50 1.6D MY2010] brandt het motormanagement-lampje en komt niet boven de 3000 toeren.
Na al het gelees zou het dus best kunnen dat:
Mijn roetfilter verstopt is en vervangen moet worden.
Regeneratievloeistof op is en bijgevuld moet worden.
Wat weet ik:
BC geeft foutcode 013
Roetfilter is de laatste 100.000 km niet vervangen
Regeneratievloeistof is de laatste 100.000 km niet bijgevuld.
Wat ik wil weten:
Roetfilter vervangen, kun je dat zelf en zo ja welke problemen kan ik dan tegenkomen (ECM settings)?
Regenereervloeistof bijvullen, kun je dat zelf en zo ja welke problemen kan ik dan tegenkomen (ECM settings)?
Er wordt regelmatig gesproken over "meldingen" (regeneratievloeistof op / roetfilter vol) die men zou krijgen, ik heb nog nooit een melding gezien, hoe kan dat?
Spijtig genoeg is de limphome functie waar je inzit; verschillende problemen zijn. Voor een correcte diagnose zou je moeten uitlezen. Liefst met vida.
Alles is zelf te vervangen als je het goed doet. Heb je de mogelijkheid om een vida te downloaden? Dan kan je elke stap met fotos volgen.
Jouw veronderstelling zit waarschijnlijk juist, omdat hij al 100k heeft gedraaid; maar zou niet leuk zijn moest je eventuele achterliggende oorzaken niet oplossen.
Meet gloeiers uit, controleer bekabeling en darmen verschildruksensor, maak darmen op verschildruksensor los. Start motor en voel de uitlaatgassen door darmen. Als de bovenste darm op roetfilter een haardroger is en komt niks uit de onderste, zit je met verstopte filter.
Alles begint natuurlijk met een correct onderhoud.
Nee, niet dat ik weet.
Is zo'n dingetje van een knaak met "OBD Car Doctor" maar zal het nog eens verder zoeken misschien is er wel een andere app die dat wel kan.
Omdat het toch wel link is om met deze symptomen te blijven rijden de auto maar laten uitlezen bij de Volvo-meneer.
- (Nog) niks mis met het roetfilter, volgens Vida is deze niet vol.
- (Nog) niks mis met de regenereervloeistof, volgens Vida zit er nog 15 van 75 in.
Bovenop was een slang losgeraakt welke voor valse lucht zorgde, keurig gerepareerd door de monteur.
Kosten: 40 euro, keurig toch.
Meteen even gevraagd:
- Roetfilter vervangen, kun je dat zelf en zo ja welke problemen kan ik dan tegenkomen (ECM settings)?
Ja, is goed zelf te doen, moet alleen worden geset in de ECM en dat kan alleen met de Vida.
- Regenereervloeistof bijvullen, kun je dat zelf en zo ja welke problemen kan ik dan tegenkomen (ECM settings)?
Ja, is goed zelf te doen, moet alleen worden geset in de ECM en dat kan alleen met de Vida.
- Er wordt regelmatig gesproken over "meldingen" (regeneratievloeistof op / roetfilter vol) die men zou krijgen, ik heb nog nooit een melding gezien, hoe kan dat?
Deze meldingen worden gegeven in Vida en aan de bestuurder kenbaar gemaakt met het bekende motormanagementlampje.
Als volvo technieker verschildruk heeft gecontroleerd en adm vloeistof niveau heeft bekeken heb je roetfilter euro 5.
Die vloeistof laat je best vullen voor die leeg is. Is mogelijk dat je meer kosten gaat hebben als die leeg kan draaien.
die foutcodes die je aan geeft (ken ze nog uit mijn focus met het zelfde blok) betekend gewoon dat je roetfilter vol is (tenminste dat is mijne ervaring).
dit filter moet elke 120K vervangen worden, bij heel veel snelweg gebruik willen ze wel eens langer mee gaan (bij mij 140k) en bij veel korte ritjes wat korter omdat hij dan zijn regeneratie niet goed kan uitvoeren.
de regenereer vloeistof moet elke 60k vervangen worden en ik denk dat je door de P2458 code de melding niet krijgt dat deze op is, ik heb deze 1x gehad met 127k (ex lease en filter vervangen bij 110k volgens historie maar denk geen vloeistof bijgevuld) en toen nooit meer (ook nooit meer bij nagedacht tot ik problemen kreeg) gezien de stand toen 242k en alles wat er moest gebeuren gekozen om hem op te ruimen en over te stappen op mijn huidige V50 met een d5 motor dus weet niet of het inderdaat daar dor komt..
P242F code geeft aan dat je roetfilter aan het ophopen is, ik heb hem toen uitgestoomd met een stoom reiniger en daarna was deze code dan ook weg (ik weet het geen nette oplossing maar werkte wel).
check ook eens je turbo (speling op het asje en op beschadigingen op het schoepenblad) deze willen ook nog wel eens kapot gaan als je deze melding er in hebt staan en als je dan toch bezig bent, als je vanaf de accu bak 2 slangen volgt die op een sensor zitten (verschildruk sensor) naar je roetfilter dan willen deze weleens verstopt zitten met roet aan de onderzijde, dit resulteert in poreusse slangen die het begeven, pas als ze het begeven krijg je daar melding van, maar voor die tijd staat door een soort van luchtslot je verschildruk sensor vast (zo beredeneer ik het tenminste) waardoor deze slecht of niet regenereert.
daarnaast zou ik ook je oliepeil goed in de gaten houden deze wil met de bovenstaande problemen (ook met de foutcodes van jouw) wel eens stijgen omdat het regeneratie proces niet goed gaat. Dit komt dan door de diesel die extra ingespoten word maar bij het onderbreken van het regeneratie proces langs de zuigers je blok in loopt.
@apox dit blok is Euro4 mijn oude focus uit my08 had dit blok ook met wat jij beschrijft.
Laatst gewijzigd door KiekisNL op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet Anton
================================================================================================================================
Volvo V50 D5 163PK GT MY2007 (dec-16-heden 155k>>) Ford Focus 1.6TDCI 109PK MY2008 (gereden van 2013-2016 kmstand 122k>>255k) Toyota Yaris TS 1.8 VVTI 136PK MY2007 (gereden van 2008-2013 kmstand 5k>>186k) Renault Kangoo 1.8DTI MY2000 (gereden van 2004-2008 kmstand 85k>>205k)