Pagina 1 van 1

Ombouwen airconditioner?

Geplaatst: 14.02.2005 - 11:50
door 440GL
Op internet worden voor het bekende appel en het ei gebruikte 480's aangeboden uit eind jaren '80. Sommige daarvan hebben een airconditioner, maar ik heb gehoord dat oudere airco's omgebouwd moeten worden naar een nieuw systeem. Geld dit ook voor 360's met aircondtioning, hoe gaat dit in zijn werk, wat kost het, wat houdt deze ombouw in?

Ik ben op lange termijn op zoek naar een 480 of 360 met airco.

Geplaatst: 14.02.2005 - 12:11
door Oz-740
Volgens mij is ombouwen geen noodzaak ... er zullen evt. wel andere vul en calibratie nippels op moeten ... dat kost maar een paar euro's :wink:

... wel rekening houden met het feit dat bij oudere auto's het airco systeem vaak poreus is :cry: niets ernstig, maar wel vaker bijvullen om een redelijke tot goede werking van de airco te kunnen bewerkstelligen.

Denk dan aan eens per jaar/twee jaar.

Succes,

Oz-740 -zonderaircomaarmetschuifdak- 8)

Geplaatst: 14.02.2005 - 12:29
door +++t blijft behelpen+++
In principe kun je overal terecht voor een ombouw

Ik heb mijn 90 740 turbo vorig jaar om laten bouwen door Car cool systems, die doen trouwens ook werk voor Carlo Schmidt.
Bevalt prima,
inclusief een kapotte leiding en fluor was ik 245 euro kwijt

Geplaatst: 14.02.2005 - 12:40
door 440GL
Ja, ombouwen, maar wordt er dan precies omgebouwd? Ik heb begrepen dat er dan een andere vloeistof o.i.d. in gaat?

mvg

Geplaatst: 14.02.2005 - 15:54
door +++t blijft behelpen+++
Klopt Andere vloeistof, R134a meen ik, maar dat zou ik moeten nakijken en een retrofit nippel en Fluor dan persen ze m af en kijken ze of ie niet lekt

Let op! een veel voorkomende lekkage klacht is de Condensor, en dat is duur. 3 uur werk oid

Geplaatst: 15.02.2005 - 08:47
door Walter
Condensor zit onder het dashboard... Zo gemonteerd om er eigenlijk nooit meer uit te gaan dus daar ben je wel ff zoet mee. Volgens mij is het niet alleen een kwestie van nieuwe vloeistof erin (R12 is verboden ivm het milieu) maar kunnen een hoop aansluitingen niet tegen R134, de nieuwe schone vloeistof.

Geplaatst: 15.02.2005 - 08:56
door 440GL
VolvoMafia schreef:Condensor zit onder het dashboard... Zo gemonteerd om er eigenlijk nooit meer uit te gaan dus daar ben je wel ff zoet mee. Volgens mij is het niet alleen een kwestie van nieuwe vloeistof erin (R12 is verboden ivm het milieu) maar kunnen een hoop aansluitingen niet tegen R134, de nieuwe schone vloeistof.
En als ik hem niet ombouw? Afkeur (APK)? Tot wanneer is R12 gebruikt (zijn er 480's of 360's die niet hoeven omgebouwd te worden)?

Geplaatst: 15.02.2005 - 18:31
door Battlecruiser
Kijk ff hier:

http://www.problemcar.nl/index.php?topi ... 266aa4c4c2

Helemaal onderaan die pagina staan 2 interessante oplossingen. In het buitenland zijn ze immers nog niet helemaal zo milieufundamentalistisch als in Nederland.

Ze kunnen hem niet afkeuren wegens het nog steeds voorkomen van R12.

Geplaatst: 15.02.2005 - 18:58
door 440GL
Kijk, zo kan het ook.

Bedankt, maar ik weet nu dat als je toch voorzichtig moet zijn met een niet-omgebouwde airco, kunnen kosten aan kleven, even iets om rekening mee te houden.

Geplaatst: 15.02.2005 - 19:04
door Guestuser
De oude R12 vloeistof mag zelfs niet meer gevuld worden hier in Nederland. Het is dus geen kwestie van een APK eis of iets dergelijks, maar het 'mag' gewoon niet meer gebruitk worden.

In België mag dit koudemiddel bijv. wél nog gebruikt worden. Sommige gaan dus met hun oude systeem over de grens om geholpen te worden.

Volgens mij (weet het niet geheel zeker) werd ergens begin jaren negentig omgeschakeld naar het R134 koudemiddel. Nogmaals, dit laatste weet ik niet geheel zeker.

Geplaatst: 15.02.2005 - 19:11
door Battlecruiser
Ja, dat was net vóór 1993.

Maar: R12 mag nog wél gewoon in je airco zitten in NL. Alleen vullen mag hier niet meer. Gelukkig zijn er dus grenzen...