Pagina 1 van 1

Volvo V40 D2 Nordic+ Lesauto

Geplaatst: 16.02.2017 - 21:08
door Punaxio
Zo! Ik vind het tijd voor een topic. Onder andere omdat het leuk is om ervaringen te delen maar ook om even frustratie van me af te schrijven in de vorm van de volgende klaagzang:

Afgelopen oktober bestelde ik mijn nieuwe lesauto. Voor het eerst een Volvo na jaren Volkswagens te hebben gereden voor het geven van rijles.
Een Volvo V40 D2 Nordic+ in Denim Blue met onder andere zwarte hemelbekleding, keyless drive, 12v in de kofferbak en nog wat kleine zaken als optie werd aan de fabriek doorgegeven.

Op 18 november '16 is de auto gebouwd en 22 november is de auto aan de dealer geleverd en om een kenteken uit 2017 te verkrijgen, is de auto ten naam gesteld op 03-01-2017 wat ook gelijk dag van aflevering was.
Blij als een kind met de nieuwe auto gelijk erop uit en heel Nederland doorgereden zodat er na dag één meer dan 500 kilometer op de teller zou staan. "Lekker ingereden", was de gedachte.
Dag twee was de dag van inbouw van dubbele bediening zodat de auto ook daadwerkelijk ingezet kon worden voor geven van rijles.

In de eerste instantie ging dat goed. Mijn kandidaten vinden het een fijne en vooral mooie auto en de diesel laat zich lekker soepel bedienen. Wel vraagt de Volvo bij het wegrijden iets meer gas dan mijn vorige; een VW Golf. Dat zorgde er nog wel eens voor dat de motor afsloeg.
Dit gebeurde ook op 17 januari jl. Kilometerstand was op dat moment: 3278.
Een heel vreemd ratelend geluid was hoorbaar en ik had in de eerste instantie helemaal niet door dat het de auto was die dat geluid veroorzaakte. Ik keek naar de toerenteller en die wees 500TPM aan dus snel de auto uitgedrukt. Gauw opnieuw starten en in de versnelling om door te gaan..... maar dat lukte niet.
Stuk, dat was duidelijk. De auto is uiteindelijk afgesleept naar de dealer en daar is na 9 dagen wachten de versnellingsbak gedemonteerd en een nieuw/ander vliegwiel en koppelingscilinder gemonteerd. Een vervangende Volvo V60 met dubbele bediening heeft in die 9 dagen de taak van de V40 overgenomen maar een ideale situatie, zeker met een nieuwe auto, was het niet.

Een werkende en volledig functionele V40 haalde ik op na 9 dagen. Met frisse moed werd de auto weer elke dag ingezet voor vele kilometers met nieuwe bestuurders totdat bij 6788km exact hetzelfde gebeurde, met uitzondering van het feit dat de auto nog wel te schakelen was. Ik kon daarom nog thuiskomen maar vertragen en met name afremmen ging gepaard met een behoorlijke ratel.

Dus, auto weer naar de dealer en mijn kandidaten en ik weer in de V60...
Vanmiddag heb ik de V40 weer opgehaald (we zijn al met al exact een week verder) met zijn derde vliegwiel tussen motor en bak.... Bij net iets minder dan 10.000km tijd voor de vierde? De tijd zal het leren maar het fijne gevoel van een nieuwe (!) auto, nee.. dat is wel weg. :(


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Re: Volvo V40 D2 Nordic+ Lesauto

Geplaatst: 16.02.2017 - 22:08
door lint
Dat is een apart verhaal, wat zegt de dealer hierover?

Re: Volvo V40 D2 Nordic+ Lesauto

Geplaatst: 16.02.2017 - 22:26
door Punaxio
De dealer doet naast uitstekend helpen m.i. een beetje vaag. Alsof ze niet teveel mogen vrijgeven van Volvocars Nederland. Daarnaast heb ik zelf contact met Volvocars en de verhalen lopen hier en daar uiteen.

Dealer denkt in principe goed mee en is oplossingsgericht. Zij beseffen terdege dat dit materiaal voor mij belangrijk is. Die auto moet rijden en geld verdienen!

Re: Volvo V40 D2 Nordic+ Lesauto

Geplaatst: 16.02.2017 - 22:32
door ufovolvo
De vaagheid bevestigt een beetje wat ik elders schreef. Het feit dat intussen twee lesauto's dit probleem hebben, lijkt me niet in het feit "lesauto" te liggen. Men is vermoedelijk vaag, omdat er nog een onderzoek loopt naar oorzaak en definitieve oplossing en doen ondertussen hun uiterste best om de wagens aan de rol te houden. Het zou met niet verbazen als hier een terugroep op gaat volgen...

Re: Volvo V40 D2 Nordic+ Lesauto

Geplaatst: 24.02.2017 - 20:20
door tuubke72
Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn geleverde v40 D2 van 14-1-2017 (lesauto). Ben ik ook al een topic over gestart. De mijne was 10dagen oud en 1600 km op de teller. Nu staat er 6000 op en hij doet het 'gelukkig' nog, maar het vertrouwen is een beetje weg. Bij mij hebben ze nu onderdelen van een D4 erop gezet. Zou steviger zijn. En mijn dealer probeert me goed te helpen maar ze hebben geen vervangende auto met dubbele bediening helaas.

Re: Volvo V40 D2 Nordic+ Lesauto

Geplaatst: 25.02.2017 - 07:47
door Walter
Misschien doet de deale "vaag" omdat die ook niet meer info heeft?

Re: Volvo V40 D2 Nordic+ Lesauto

Geplaatst: 27.02.2017 - 21:11
door Punaxio
Even een kleine update;
Inmiddels ben ik ook weer een dikke 3000 kilometer verder. Morgen zal de teller over de 10.000 kilometer gaan. Ook wel weer een pijnlijk moment :(

Vooralsnog doet de V40 het prima en nu blijkt het dan toch ook wel een fijne auto te zijn. Ook voor het werk van een rijinstructeur.

Re: Volvo V40 D2 Nordic+ Lesauto

Geplaatst: 28.02.2017 - 23:14
door wim de jong
Ik hoop niet dat eea verband houd met de D2 motor. Ik heb nu bijna een jaar een V60 - D2, ( na twee V50's met de D2 en 1.6 motor) maar deze rijdt nog steeds voortreffelijk, wordt uitsluitend als lesauto gebruikt.
Inmiddels heb ik er al 55.000 km op zitten in een jaartje, zonder problemen.
Zelf ben ik, en vooral ook de leerlingen bijzonder goed te spreken over de D2....... voor mij zuinig, en voor de leerlingen pittig genoeg. Kan goed meekomen met het tegenwoordige verkeer.

Re: Volvo V40 D2 Nordic+ Lesauto

Geplaatst: 01.03.2017 - 21:00
door wim de jong
Nu ik er zo even over nadenk.....het heeft toch niets te maken met het feirt dat de nieuwere D2 motoren ook 2 liter zijn (dus een hoger koppel), en wel het originele oude vliegwiel met koppeling gebruiken?
Dan kunnen ze het hogere koppel niet goed aan. In een nander topic heb ik gelezen dat bij iemand, ook bij een nieuwe D2 motor, bij een defecte vliegwiel, de dealer een zwaarder vliegwiel in gezet heeft (van een D4), " want die zijn sterker."

Wel is het zo dat het vliegwiel wel bijzonder op zijn donder krijgt als de motor grof afslaat (bij wegrijden, stoppen en te laat koppeling intrappen, etc)