Volvo V40 D2 Nordic+ Lesauto
Geplaatst: 16.02.2017 - 21:08
Zo! Ik vind het tijd voor een topic. Onder andere omdat het leuk is om ervaringen te delen maar ook om even frustratie van me af te schrijven in de vorm van de volgende klaagzang:
Afgelopen oktober bestelde ik mijn nieuwe lesauto. Voor het eerst een Volvo na jaren Volkswagens te hebben gereden voor het geven van rijles.
Een Volvo V40 D2 Nordic+ in Denim Blue met onder andere zwarte hemelbekleding, keyless drive, 12v in de kofferbak en nog wat kleine zaken als optie werd aan de fabriek doorgegeven.
Op 18 november '16 is de auto gebouwd en 22 november is de auto aan de dealer geleverd en om een kenteken uit 2017 te verkrijgen, is de auto ten naam gesteld op 03-01-2017 wat ook gelijk dag van aflevering was.
Blij als een kind met de nieuwe auto gelijk erop uit en heel Nederland doorgereden zodat er na dag één meer dan 500 kilometer op de teller zou staan. "Lekker ingereden", was de gedachte.
Dag twee was de dag van inbouw van dubbele bediening zodat de auto ook daadwerkelijk ingezet kon worden voor geven van rijles.
In de eerste instantie ging dat goed. Mijn kandidaten vinden het een fijne en vooral mooie auto en de diesel laat zich lekker soepel bedienen. Wel vraagt de Volvo bij het wegrijden iets meer gas dan mijn vorige; een VW Golf. Dat zorgde er nog wel eens voor dat de motor afsloeg.
Dit gebeurde ook op 17 januari jl. Kilometerstand was op dat moment: 3278.
Een heel vreemd ratelend geluid was hoorbaar en ik had in de eerste instantie helemaal niet door dat het de auto was die dat geluid veroorzaakte. Ik keek naar de toerenteller en die wees 500TPM aan dus snel de auto uitgedrukt. Gauw opnieuw starten en in de versnelling om door te gaan..... maar dat lukte niet.
Stuk, dat was duidelijk. De auto is uiteindelijk afgesleept naar de dealer en daar is na 9 dagen wachten de versnellingsbak gedemonteerd en een nieuw/ander vliegwiel en koppelingscilinder gemonteerd. Een vervangende Volvo V60 met dubbele bediening heeft in die 9 dagen de taak van de V40 overgenomen maar een ideale situatie, zeker met een nieuwe auto, was het niet.
Een werkende en volledig functionele V40 haalde ik op na 9 dagen. Met frisse moed werd de auto weer elke dag ingezet voor vele kilometers met nieuwe bestuurders totdat bij 6788km exact hetzelfde gebeurde, met uitzondering van het feit dat de auto nog wel te schakelen was. Ik kon daarom nog thuiskomen maar vertragen en met name afremmen ging gepaard met een behoorlijke ratel.
Dus, auto weer naar de dealer en mijn kandidaten en ik weer in de V60...
Vanmiddag heb ik de V40 weer opgehaald (we zijn al met al exact een week verder) met zijn derde vliegwiel tussen motor en bak.... Bij net iets minder dan 10.000km tijd voor de vierde? De tijd zal het leren maar het fijne gevoel van een nieuwe (!) auto, nee.. dat is wel weg.




Afgelopen oktober bestelde ik mijn nieuwe lesauto. Voor het eerst een Volvo na jaren Volkswagens te hebben gereden voor het geven van rijles.
Een Volvo V40 D2 Nordic+ in Denim Blue met onder andere zwarte hemelbekleding, keyless drive, 12v in de kofferbak en nog wat kleine zaken als optie werd aan de fabriek doorgegeven.
Op 18 november '16 is de auto gebouwd en 22 november is de auto aan de dealer geleverd en om een kenteken uit 2017 te verkrijgen, is de auto ten naam gesteld op 03-01-2017 wat ook gelijk dag van aflevering was.
Blij als een kind met de nieuwe auto gelijk erop uit en heel Nederland doorgereden zodat er na dag één meer dan 500 kilometer op de teller zou staan. "Lekker ingereden", was de gedachte.
Dag twee was de dag van inbouw van dubbele bediening zodat de auto ook daadwerkelijk ingezet kon worden voor geven van rijles.
In de eerste instantie ging dat goed. Mijn kandidaten vinden het een fijne en vooral mooie auto en de diesel laat zich lekker soepel bedienen. Wel vraagt de Volvo bij het wegrijden iets meer gas dan mijn vorige; een VW Golf. Dat zorgde er nog wel eens voor dat de motor afsloeg.
Dit gebeurde ook op 17 januari jl. Kilometerstand was op dat moment: 3278.
Een heel vreemd ratelend geluid was hoorbaar en ik had in de eerste instantie helemaal niet door dat het de auto was die dat geluid veroorzaakte. Ik keek naar de toerenteller en die wees 500TPM aan dus snel de auto uitgedrukt. Gauw opnieuw starten en in de versnelling om door te gaan..... maar dat lukte niet.
Stuk, dat was duidelijk. De auto is uiteindelijk afgesleept naar de dealer en daar is na 9 dagen wachten de versnellingsbak gedemonteerd en een nieuw/ander vliegwiel en koppelingscilinder gemonteerd. Een vervangende Volvo V60 met dubbele bediening heeft in die 9 dagen de taak van de V40 overgenomen maar een ideale situatie, zeker met een nieuwe auto, was het niet.
Een werkende en volledig functionele V40 haalde ik op na 9 dagen. Met frisse moed werd de auto weer elke dag ingezet voor vele kilometers met nieuwe bestuurders totdat bij 6788km exact hetzelfde gebeurde, met uitzondering van het feit dat de auto nog wel te schakelen was. Ik kon daarom nog thuiskomen maar vertragen en met name afremmen ging gepaard met een behoorlijke ratel.
Dus, auto weer naar de dealer en mijn kandidaten en ik weer in de V60...
Vanmiddag heb ik de V40 weer opgehaald (we zijn al met al exact een week verder) met zijn derde vliegwiel tussen motor en bak.... Bij net iets minder dan 10.000km tijd voor de vierde? De tijd zal het leren maar het fijne gevoel van een nieuwe (!) auto, nee.. dat is wel weg.




