Remmen upgrade zinvol?

Geleverd vanaf 2003
Bella
2nd Gear member
Berichten: 216
Lid geworden op: 27.04.2016 - 16:48

Is het zinvol om de voorremmerij van een T5 AWD (320 mm schijven) over te zetten op een T5 FWD (300 mm schijven)? Gaat de auto hier (veel) beter van remmen? Wat heb je allemaal nodig?
Krijgt men met geboorde 300 mm remschijven (Zimmerman) hetzelfde effect?

Bij voorbaat dank, Frans 8-)
Ex: Volvo V70 Bifuel 2002 comfortline
Nu: Volvo V50 T5 Summum Geartronic (premium audio -RTI -17 inch Spartacus -leer -Xenon -Vialle Lpi -ecu spacer-blokjesgrille etc.)
sequence
5th Gear member
Berichten: 1370
Lid geworden op: 27.12.2008 - 19:41

Leuke modificatie maar de winst lijkt me minimaal.
V40 T2 Nordic+
Gebruikersavatar
kawaman
5th Gear member
Berichten: 1053
Lid geworden op: 23.07.2008 - 15:32
Locatie: Apeldoorn

Ik heb geboorde Zimmermann schijven op mijn D5 in de 320mm maat met de originele remblokken.(standaard maat is ook 320mm)
Ik merk in gewoon dagelijks gebruik weinig tot geen verschil, bij echt door remmen heb ik het idee dat ze het wat beter doen.
Het oogt wel stoerder. (mijn mening)
Eerlijk gezegd denk ik dat met een set "sportievere" remblokken meer winst is te behalen
Erik

S60 T5 R-design
Gebruikersavatar
sebastiaan84
4th Gear member
Berichten: 823
Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
Locatie: Emmen
Contacteer:

sequence schreef: Leuke modificatie maar de winst lijkt me minimaal.
Nah da's wel erg zwart-wit.

Geboorde, gegroefde of een combinatie geboorde en gegroefde schijven bieden namelijk met een set goede sport blokken een behoorlijk flinke remkracht.

In het dagelijks gebruik misschien niet zo zinvol maar bij tuning van een motor of van swapping van een motor vind ik het wel degelijk een upgrade, zo niet een must in sommige gevallen.
Een starletje met 75 pk die een motor upgrade krijgt dmv een Glanza/ GTT blok met stock 135 pk uit de japanse starlet heeft zeker een upgrade dmv Glanza/GTT remmerij nodig (grotere klauwen en meer remcilinders). Doe daar dan geboorde schijven op voor betere warmte afvoer tezamen met een setje sportblokken en je hebt een auto die de toename aan vermogen ook goed kan afremmen en niet te snel blokkeert bij hard remmen.

Bij een V50 misschien allemaal meer voor de looks als voor het extra remvermogen, maar toch.
Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybride Summum, Polestar optimised MY14

Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27015
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

De vraag was of alleeen geboorde schijven zin hebben.
De remkracht wordt er niet meer van, dus nee het levert op zichzelf niets op.

Wil je meer effect hebben kan je beter in een goede set remblokken investeren, die maken veel meer verschil dan de schijven.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
sebastiaan84
4th Gear member
Berichten: 823
Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
Locatie: Emmen
Contacteer:

Wat is winst. Geboorde en of gegroefde schijven voeren warmte beter af als hun broertjes en zusjes zonder extra ventilatie.

Theoretisch gezien zouden die bij fors remmen in dagijkse situaties ook beter presteren omdat ze minder last hebben van de warmte en de blokken dus minder faden tov gewone schijven.

Ben met je eens dat de winst marginaal is masr het is winst.
Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybride Summum, Polestar optimised MY14

Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3156
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Laatst gewijzigd door Jelmer de Jong op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MartijnAbel
4th Gear member
Berichten: 917
Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
Locatie: Surhuisterveen

Het is in ieder geval een veelvoorkomende modificatie en waarschijnlijk ook niet voor niks. Ik ehb de 320mm remmerij op mijn T5 FWD en ik moet zeggen dat ze verdomde goed remmen. Het is en blijft natuurlijk wel een enkelzuigers systeem.
Volvo V70 2.0T 2011 - Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
Gebruikersavatar
giuliettagta
1st Gear member
Berichten: 33
Lid geworden op: 08.03.2016 - 09:00

Grotere diameter is zinvol. Ook op de weg. Geboord / gegroefd niet. Zeker niet om warmte afvoer te verhogen. Geboord / gegroefd kan zinvol zijn bij nat weer op t circuit. Ik ben geen voorstander van geboord / gegroefd, ook niet op t circuit. Rij al jaren circuit, welliswaar met een ander merk, maar geboord / gegroefd gaf meer ellende dan t winst oplevert. Denk aan haarscheuren vanuit de gaten in de schijven.

Wat voor de weg zinvol is. Is zorgen dat je (standaard) remsysteem op orde is. Dus ververs je remvloeistof regelmatig.Upgrade naar een grotere diameter evt icm steelflex remleidingen zullen voldoende verschil maken. En anders upgraden naar meerpots remklauwen.
Gebruikersavatar
Bas1982
3rd Gear member
Berichten: 445
Lid geworden op: 21.07.2012 - 16:43
Locatie: Duiven

zoals hier al gezegd, naast dat het er veel beter uitziet is het remvermogen ook een stukje beter. Alleen is het voor mijn huidig vermogen nog niet genoeg. Schijven heb ik nu al 3 keer krom gehad, veel gechipte focus ST hebben er ook last van (dezelfde remmen)
'04 S40 T5

- 3"; downpipe - 2.5"; catback exhaust - custom made FMIC - 18"; Midir -Bilstein schroefset - Fasttech custom tuning
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 7752
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

3x een set kromme schijven??
Zou de rijstijl (lees snelheid icm remmoment) hier wellicht ook mee te maken kunnen hebben?
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Gebruikersavatar
sebastiaan84
4th Gear member
Berichten: 823
Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
Locatie: Emmen
Contacteer:

Constructie van de koelvinnen van de geventileerde schijven zijn vaak een issue icm relaief dunne schijven.

Ik heb het gehad met een Avensis, trillen als de ziekte bij remmen, nieuwe schijven en blokken, guess what na 5.000 km hetzelfde euvel. Dan blijkt dat het een ontwerpfout in de schijf is en dat het vaker voorkomt.

Kleine stadsauto's hebben nog wel eens last van snel afkoelen door bijvoorbeeld waterplassen en dan zijn die kleine schijfjes ook snel krom.

KLPD / Rijkspolitie heeft ook serieuze issues gehad met de schijven van V50's die ze hadden. Mijn zwager heeft met een V50 dienstauto oververhitte voorste remmen gehad, weliswaar zwaar gebruik na een wilde achtervolging in Utrecht stad, maar toch.
Laatst gewijzigd door sebastiaan84 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybride Summum, Polestar optimised MY14

Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3156
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Bij die wit met blauwe en rode strepen V50 werden de remmen netjes voorzien van koele lucht, maar die lucht wordt vanzelf warm bij veelvuldig remmen en als je dan stalen velgen monteert blijft die warme lucht lekker hangen op de plek waar je het niet wilt.
Gebruikersavatar
CH Racing M900
2nd Gear member
Berichten: 187
Lid geworden op: 24.11.2012 - 19:55

Ik heb van 2007-2010 in een Chrysler 300C rondgereden. Vanaf nieuw tot 160.000 km zijn hier 9 sets (!) nieuwe schijven op gekomen. Werden allemaal keurig onder garantie vervangen.
Soms na 1500 km alweer raak. Wel heel vervelend dat je elke keer weer naar de dealer moest...
XC90 T8 - 2017 - R-Design
Bella
2nd Gear member
Berichten: 216
Lid geworden op: 27.04.2016 - 16:48

Ik kwam er net tijdens het wisselen van de winterbanden achter dat de auto al 320 mm schijven heeft. Is waarschijnlijk al eerder gedaan, of toch vanuit de fabriek. Dus een upgrade is niet meer nodig. Ik ga waarschijnlijk voor de powerdisc van Ate'. Dit zijn gegroeide schijven. De stalen winterwielen 16" passen wel om deze 320 schijven. 16" lichtmetaal niet.

Mvg, Frans
Ex: Volvo V70 Bifuel 2002 comfortline
Nu: Volvo V50 T5 Summum Geartronic (premium audio -RTI -17 inch Spartacus -leer -Xenon -Vialle Lpi -ecu spacer-blokjesgrille etc.)
Gebruikersavatar
Bas1982
3rd Gear member
Berichten: 445
Lid geworden op: 21.07.2012 - 16:43
Locatie: Duiven

Powerdisc van ATe kon ik niet vinden in 320mm, als je ze vind laat even weten waar. Achter wel en 300mm, maar niet in 320mm
'04 S40 T5

- 3"; downpipe - 2.5"; catback exhaust - custom made FMIC - 18"; Midir -Bilstein schroefset - Fasttech custom tuning
Kogelman
2nd Gear member
Berichten: 222
Lid geworden op: 20.06.2016 - 20:42

Ik heb net 2 weken geleden nieuwe ATE 320 mm schijven en blokken voor eronder laten zetten bij mijn dorpsgarage. Gisteren heb ik de 55-205 16 Michelin zomersloffen op lm-velgen eronder gedaan. Bij mij paste het prima.
Ik weet niet of ik powerdiscs heb, ik denk dat het gewone ATE schijven zijn (prijs was 65,- p stuk). Vandaag dik 200 km gereden, remmen was geen probleem.
740 GL (1985) zilvergrijs metallic, 155.000 km
V50 T5 (2004) Saphire Black ,220 PK, 360.500 km. (sold)
P122 Amazon (1969), Mellanbla (=hemelsblauw, Volvo lakkleur 99), tweedeurs, B20 , M40+overdrive, Weber 32-36, LPG G2 (verkocht)
940 (1998) Nautic Blue Pearl, LPT+MBC 165 pk automaat, Vialle LPG, 356.500 km
P122 Amazon (1967), Ruby Red (verkocht)
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

Kogelman schreef: Ik heb net 2 weken geleden nieuwe ATE 320 mm schijven en blokken voor eronder laten zetten bij mijn dorpsgarage. Gisteren heb ik de 55-205 16 Michelin zomersloffen op lm-velgen eronder gedaan. Bij mij paste het prima.
Heb je daar een foto van?.
Bella
2nd Gear member
Berichten: 216
Lid geworden op: 27.04.2016 - 16:48

Bas1982 schreef: Powerdisc van ATe kon ik niet vinden in 320mm, als je ze vind laat even weten waar. Achter wel en 300mm, maar niet in 320mm
Hallo Bas,
Ze zijn te koop bij rembo.nl Art.nr Ate 24.0325.0197.1
120 Euro voor 2 stuks exclusief remblokken. Bij powerdisc beter geen keramische blokken gebruiken in verband met lawaai. Ik ben er nog niet uit welke blokken erbij passen.

Groeten, Frans
Ex: Volvo V70 Bifuel 2002 comfortline
Nu: Volvo V50 T5 Summum Geartronic (premium audio -RTI -17 inch Spartacus -leer -Xenon -Vialle Lpi -ecu spacer-blokjesgrille etc.)
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10509
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

De kunst van Hard rijden is om op tijd stil te staan. Rem upgrade heeft altijd zin!
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”