Pagina 1 van 2
GT8 ervaringen
Geplaatst: 23.02.2017 - 11:52
door silverado
Wat is jullie ervaring met de GT8?
Ik vind het een grote verbetering tov de 6 bak.
Ben er achter dat de bak vier standen heeft: ECO, Normaal, Sport en Sport met handmatig schakelen.
De ECO stand rijdt net niet fijn, bak schakelt vrij vroeg in de toeren waardoor de motor gaat brommen.
De Normaal stand gebruik ik het meest.
Bij de Sport stand hangt'tie meer aan het gas en trekt wat langer door in de versnellingen.
Handmatig gebruik ik eigenlijk nooit, daarvoor heb je een automaat...

Re: GT8 ervaringen
Geplaatst: 23.02.2017 - 11:53
door dbosker
zelfde ervaring
Re: GT8 ervaringen
Geplaatst: 23.02.2017 - 11:54
door lint
De 8 traps automaat is een prima automaat, ik gebruik altijd de automaat en geen andere standen van de automaat.
Re: GT8 ervaringen
Geplaatst: 23.02.2017 - 11:56
door dbosker
in alle standen kun je overigens zelf schakelen, dus eigenlijk heb je 6 mogelijkheden.
Re: GT8 ervaringen
Geplaatst: 23.02.2017 - 11:57
door diesel01
Ah oké, ik laatst proefgereden in een V70 D4 GT maar wist niet dat daar ook nog verschil inzat.
Auto stond op sport en heb wel geprobeerd om de Eco en normaal stand in het display te krijgen maar dat is niet gelukt.
Sportstand is zo in your face stand, eco en elegance past mij beter.
Re: GT8 ervaringen
Geplaatst: 23.02.2017 - 12:29
door Fulaks
Diesel01, het gaat hier niet over de dashboardthema's maar over de standen van de automaat.
Zoals ik het zie :
- stand 1 : ECO+ inschakelen via knopje op middenconsole : dit geeft het beschreven onprettige gedrag met snel opschakelen, en ook "zeilen", de bak schakelt in neutraal als het gas wordt losgelaten. Gebruik ik nooit, ik vind het onzin. Paddles aan het stuurwiel kunnen worden gebruikt maar schakelen vanzelf terug uit als je ze X aantal seconden met rust laat, en je rijdt terug volautomatisch
- stand 2 : normaal, en paddles aan het stuurwiel kunnen worden gebruikt maar schakelen vanzelf terug uit als je ze X aantal seconden met rust laat, of sneller door ze beiden drie seconden naar je toe te trekken
- stand 3 : pook naar links in de sportstand, bak schakelt verder automatisch maar S/S werkt niet meer
- stand 4 : pook naar links in sportstand en één keer zelf schakelen met de pook (+ / -) of met de paddles en je moet handmatig blijven schakelen tot je de pook terug naar rechts duwt (bak zal dan wel je eigen schakelgedrag overrulen als dit buiten het toegestane toerentalgebied zou vallen); je kan het handmatig schakelen terug uitzetten door beide paddles drie seconden naar je toe te trekken (nu weet ik eigenlijk niet 100 % zeker of dit in de sportstand ook zo is).
Ik gebruik de sportstand enkel als het erg steil naar boven is (vind ik dan prettiger aanvoelen) en doe dit dan handmatig als het steil naar beneden gaat om op de motor te remmen. Maar 99 % rijdt ik volautomatisch, daar koop je dat ding ook voor.
Re: GT8 ervaringen
Geplaatst: 23.02.2017 - 12:34
door Fulaks
diesel01 schreef:
Ah oké, ik laatst proefgereden in een V70 D4 GT maar wist niet dat daar ook nog verschil inzat.
Auto stond op sport en heb wel geprobeerd om de Eco en normaal stand in het display te krijgen maar dat is niet gelukt.
Sportstand is zo in your face stand, eco en elegance past mij beter.
Er zijn drie dashboardthema's en die hebben elk nog een 'gewone' en een wat fellerer 'contrast' stand. Zelf verkies ik de Sportstand in contrast-mode, omdat ik daar een koelwatertemperatuurmeter zie (geeft indicatie wanneer de motor op temperatuur komt, al is een olietemperatuurmeter daar beter voor). Bovendien heeft de Sport-stand ook een powermeter, waarbij je kan zien wanneer de bak gaat terugschakelen. ZO kan je zelf nog enigszins beïnvloeden wat je wil door meer of minder gas te geven, maar na wat gewenning met de auto weet je dat ook wel zonder naar dat metertje te kijken.
De dashboardthema's kan je wisselen door aan het wieltje in de richtingaanwijzer-hendel te draaien, dan op enter op diezelfde hendel, enz.
Re: GT8 ervaringen
Geplaatst: 23.02.2017 - 12:47
door silverado
@Fulaks. Bedankt, jij legt het nog even heel goed uit!
En ik had het niet over de kleuren van de klokkenwinkel, maar over de bak.
Maar als je de klokken insteld op "Elegance" kun je ook de temp zien.
En wat nog mooier is, is dat je dan (bij gebruik ACC) ook de snelheid van je voorganger kunt zien middels het witte streepje in de kmh aanduiding.
Stel je rijdt 120 kmh en de voorligger rijdt 80 kmh zie je een witte streep in de snelheidsmeter waarbij de onderzijde vd streep op 80 komt te staan en de auto remt af naar die snelheid.
Het is een soort indicatie van de voorganger snelheid, ik vind dit wel geniaal..... echter ik gebruik meestal de Performance stand met de Contrast stand.
Re: GT8 ervaringen
Geplaatst: 23.02.2017 - 13:03
door Fulaks
Ik heb geen ACC, dus ik neem aan dat ik dat witte streepje ook niet zie, en mijn auto remt niet af.
Re: GT8 ervaringen
Geplaatst: 23.02.2017 - 13:27
door diesel01
hmm ik hoor het al.
Dat word straks studeren om helder te krijgen wat de auto allemaal kan, eerst maar eens op zoek naar de juiste specs.
Re: GT8 ervaringen
Geplaatst: 23.02.2017 - 13:39
door Paul
Top bak. Maar na 28000km merk je opeen dat hij schakelt, maar morgen gaat er wat olie in.
Re: GT8 ervaringen
Geplaatst: 23.02.2017 - 14:05
door Fulaks
diesel01 schreef:hmm ik hoor het al. Dat word straks studeren om helder te krijgen wat de auto allemaal kan, eerst maar eens op zoek naar de juiste specs.
Er zijn inderdaad een aantal mogelijkheden, maar het werkt allemaal behoorlijk intuïtief en goed. Als je het neergeschreven ziet staan lijkt het ingewikkelder dan het in werkelijkheid is. Jij hebt denk ik ook wel een zekere affiniteit met auto's om je dat heel snel eigen te maken.
Mijn auto heeft gisteren de 60.000km-beurt gehad, dus overmorgen met gerust gemoed richting Alpen.
Re: GT8 ervaringen
Geplaatst: 23.02.2017 - 14:19
door diesel01
Fulaks schreef:
diesel01 schreef:hmm ik hoor het al. Dat word straks studeren om helder te krijgen wat de auto allemaal kan, eerst maar eens op zoek naar de juiste specs.
Er zijn inderdaad een aantal mogelijkheden, maar het werkt allemaal behoorlijk intuïtief en goed. Als je het neergeschreven ziet staan lijkt het ingewikkelder dan het in werkelijkheid is. Jij hebt denk ik ook wel een zekere affiniteit met auto's om je dat heel snel eigen te maken.
Mijn auto heeft gisteren de 60.000km-beurt gehad, dus overmorgen met gerust gemoed richting Alpen.
Fiss??
Re: GT8 ervaringen
Geplaatst: 23.02.2017 - 15:49
door Fulaks
Nee, niet Fiss maar Saalbach-Hinterglemm. Nog nooit geweest, maar schijnt ook mooi gebied te zijn.
Re: GT8 ervaringen
Geplaatst: 23.02.2017 - 22:11
door marcelV70R
hier nu ook de eerste 4000 km erop zitten met de 8-GT
heerlijke bak, heb hem nog niet in andere standen geprobeerd,
alleen de klokkenthema's wat afwisseling in gehad,
vind de performance te opzichtig met de cijfers die op en aflopen met de snelheid van de auto, vind ik irritant
dus heb of de elegance of de eco stand in het display.
maar de bak zelf wat een genot ten opzichte van de 6-GT
Marcel
Re: GT8 ervaringen
Geplaatst: 24.02.2017 - 09:15
door RoaldH
Paul schreef:
Top bak. Maar na 28000km merk je opeen dat hij schakelt, maar morgen gaat er wat olie in.
Hoe ervaar jij de verschillen tussen de GT8 en GT6 met ERAD?
Re: GT8 ervaringen
Geplaatst: 24.02.2017 - 19:38
door Paul
Nou de GT8 schakelt soepel zonder je het door hebt. De GT6 in de V60 gaat het vooral als een dolle als je aanvulling hebt van electra, is dat op of is hij koud dan is het soms wel een beetje een oude bak.
Nu met de D5 TE loopt het allemaal soepel ook omdat hij nieuw is, maar als je even gas geeft merk je dat het sneller is de Power knop in te drukken. Dus tsja... vermogen doet ook wat met je bak als je begrijpt wat ik bedoel.
Verder heeft de V70 een software update gekregen en daarmee moet hij beter schakelen... techniek staat voor niks he

Re: GT8 ervaringen
Geplaatst: 25.02.2017 - 07:09
door D5R-Design
Super bak ten opzichten van die 6 jankert.
4 jaar met de oude GT 6 gereden en nooit heppie geweest met dat ding (kreeg zelfs afkeer tegen Volvo)
Nu 77 dkm op weg met de GT 8 in een woord geweldig. Maakt teminste gebruik van het koppel van deze D4
Bij 50 dkm update gehad in verband met ruw schakelen sinds dien geen problemen meer.
Wel heeft de bak slip bij een koude motor (lees toerental verhoging bij koude motor waarschijnlijk om de motor sneller op bedrijfstemperatuur te krijgen)
Deze slip heeft de nieuwe V90 ook teminste de demo waar ik laatst in gereden heb..
Re: GT8 ervaringen
Geplaatst: 25.02.2017 - 09:05
door BendW
Ik heb ook al enkele malen met d3 xc60 met gt 8 gereden van vrienden van ons en wat een wereld van verschil tozv gt gt6...Ik vind de gt8 een automaat die me wel zou kunnen bekoren,dat was wel wat anderes toen ik zelf op zoek was naar een xc60 met automaat...ik kwam uit een multitronic en als je dan met de gt6 rijd is het alsof je 15 jaar terug in de tijd gaat,een ouderwetse automaat die zijn werk wel zal doen maar alles op zijn tempo met het nodige nadenken en een diesel onnodig in toeren jagen...de Gt8 is veel vlotter en houd de diesel juist laag in de toeren en gebruikt vooral het koppel zoals het moet...
Re: GT8 ervaringen
Geplaatst: 26.02.2017 - 11:34
door silverado
In een paar replies lees ik over toerental icm koude bak. Dit hebben de Geartronics altijd al gedaan, al klinkt het met de oude GT6 wat minder beschaafd.
Ik heb geen ervaring met bijv BMW of Benz, maar die hebben ook vast wel verschil in gedrag met koude of warme bak.
De opmerkingen over de GT6 over 15 jr terug in de tijd is, als je uit een Audi of BMW komt, kan ik deels onderschrijven, maar als je een tijdje met een GT6 rijdt geeft deze bak toch ook wel een soort van rust. Het wekt allemaal voorspelbaar en over het algemeen goed.
Wat me bij de GT bakken ook opvalt is dat de lockup er steeds vroeger inkomt, wat ook weer een voordeel is mbt het verbruik.
Ik had een V70 van 2007 en die hield de toeren pas bij 1800 rpm "vast", de latere GT6 bij 1300 rpm en bij de GT8 kan ik het nog niet goed merken, maar ik denk bij ong 1100 rpm. Zal het vanmiddag ff testen. Mocht het anders zijn, post ik het nog even.