Pagina 1 van 1
E10, vs V50/S40/C30 2.4 (i)
Geplaatst: 28.02.2017 - 19:49
door sebastiaan84
Aangezien die ouwe van mij met pensioen is kan ik helaas niet meer met 20% korting op de kale pompprijs bij Shell en Shell Express tanken.
Tsja wat doe je dan als je haast op de grens mrt onze oosterburen woont, dan ga je daar maar tanken.
Ik heb vandaag voor het eerst 56 liter E10 in de tank gedaan, volgens Volvo moeten al hun motoren sind eind jaren 70 geschikt zijn, met uitzondering van de GDI van MitSubsidie die in de eerste gen V40 leverbaar was.
Zijn er mensen met een 2.4 (i) die ervaring hebben met E10?
Hoe reageert de motor erop, rijd het lekkerder of juist iets schraler en rauwer.
Weegt de lagere prijs van 2-3 cent per liter op tegen het naar verluid iets hogere gebruik? Ik denk het niet maar wilde eens een aantal tanks lang gaan testen.
Kortom, ben benieuwd.
Re: E10, vs V50/S40/C30 2.4 (i)
Geplaatst: 01.03.2017 - 12:53
door Apox
Verbeter als het ni klopt,
E10 is 10% ethanol bij benzine met lager octaangehalte als 95. Door ethanol, gaan ze terug naar 95octaan.
Alle leidingen en o-ringen moeten er zeker tegenkunnen. Het enige probleem is bij mensen die weinig km's rijden. Dan heb je meer kans op het aanmaken van algen in brandstoftank en hierdoor snel verstopte brandstoffilters.
Het beste natuulijk is een flexifuel. Dan heb je sensor die meet hoeveel erin zit, en dan de injectie aanpast.
Re: E10, vs V50/S40/C30 2.4 (i)
Geplaatst: 02.03.2017 - 14:28
door Doeke Dobma
Er is in Friesland weinig aanbod van E10, maar als ik de mogelijkheid heb tank ik dat met plezier. Er zijn me nog geen nadelige effecten opgevallen. Of het verbruik hoger is durf ik niet zeggen; het is me niet opgevallen en met voornamelijk stadskilometers rijst het verbruikt toch al de pan uit

Re: E10, vs V50/S40/C30 2.4 (i)
Geplaatst: 02.03.2017 - 21:37
door JTC30
Ik heb dan wel een 1.8 en sinds ze in BE alleen nog E10 aanbieden heb ik na het 5x geprobeerd te hebben, naar Duitsland gegaan.
Op E10 heb ik een duidelijk slechter verbruik en ik heb sterk het gevoel dat mijn motor er minder goed op loopt.
Vandaag was E10 in DE 1,279 en 95 was 1,309 en dan tank ik liever 95

.
Nu Woon-werk ik op het smalste stukje NL, dus valt het allemaal goed te vergelijken tussen BE en DE.
Daarnaast heb ik sterk het gevoel dat ze in BE de prijzen sinds 1 januari heel hard verhogen..
Re: E10, vs V50/S40/C30 2.4 (i)
Geplaatst: 02.03.2017 - 22:59
door sebastiaan84
15 ct verschil tussen noord en midden/zuid Duitsland? Da's wel apart. Ik tankte 2 dagen geleden op het gunstigste moment van de dag in een dorpje en niet langs de autobahn voor 1,429. Alsnog 11 cent goedkoper als de goedkoopste pomp in mijn woonplaats.
Ik heb tot op heden na 150 km op E10 nog geen significant verschil in verbruik en prestaties waargenomen.
Re: E10, vs V50/S40/C30 2.4 (i)
Geplaatst: 03.03.2017 - 00:15
door JTC30
In Duitsland maakt het tijdstip dat je tankt idd heel erg uit. Het goedkoopste is tussen 17 en 20u.
Maak morgen anders als bewijs van de 1,309 van het bonnetje als je dat wil : P
Re: E10, vs V50/S40/C30 2.4 (i)
Geplaatst: 03.03.2017 - 08:24
door sebastiaan84
Ik gok dat je tankt in Selfkant-Havert? Als ik het smalste stukje NL tussen BE en DE neem dan is SB in Selfkant-Havert goedkoper (7 ct as we speak) als waar ik tank in Emlichheim.
Ik gebruik
https://ich-tanke.de/ trouwens om de prijzen beetje in de gaten te houden, daar kun je idd heel mooi zien dat tussen 17.00 en 21.00 uur vaak de gunstigste prijs is.
Re: E10, vs V50/S40/C30 2.4 (i)
Geplaatst: 03.03.2017 - 11:57
door JTC30
Jup, hier het bonnetje van gisteren:
Zoals je ziet, gewoon erg goedkoop
Re: E10, vs V50/S40/C30 2.4 (i)
Geplaatst: 03.03.2017 - 12:27
door m-kliko
Heb er met mijn Seat Cordoba (1.4 benzine) weleens een uitstootmelding van gekregen.
Met de pechhulp van Seat gebeld, die zeiden toen (letterlijk): Niet meer die rommel tanken.
Ondanks dat de auto geschikt zou moeten zijn volgend websites en het boekje.
Sindsdien loop ik er met een wijde boog omheen.
Al zal het in de toekomst onvermijdelijk zijn ben ik bang.

Re: E10, vs V50/S40/C30 2.4 (i)
Geplaatst: 03.03.2017 - 12:57
door sebastiaan84
m-kliko schreef:
Heb er met mijn Seat Cordoba (1.4 benzine) weleens een uitstootmelding van gekregen.
Met de pechhulp van Seat gebeld, die zeiden toen (letterlijk): Niet meer die rommel tanken.
Ondanks dat de auto geschikt zou moeten zijn volgend websites en het boekje.
Sindsdien loop ik er met een wijde boog omheen.
Al zal het in de toekomst onvermijdelijk zijn ben ik bang.
Ik weet zeker dat als je zou doorvragen dat men geen enkel gefundeerd antwoord zou kunnen geven op de bewering dat je zulke rommel niet meer zou moeten tanken.
Re: E10, vs V50/S40/C30 2.4 (i)
Geplaatst: 03.03.2017 - 13:07
door m-kliko
sebastiaan84 schreef:
m-kliko schreef:
Heb er met mijn Seat Cordoba (1.4 benzine) weleens een uitstootmelding van gekregen.
Met de pechhulp van Seat gebeld, die zeiden toen (letterlijk): Niet meer die rommel tanken.
Ondanks dat de auto geschikt zou moeten zijn volgend websites en het boekje.
Sindsdien loop ik er met een wijde boog omheen.
Al zal het in de toekomst onvermijdelijk zijn ben ik bang.
Ik weet zeker dat als je zou doorvragen dat men geen enkel gefundeerd antwoord zou kunnen geven op de bewering dat je zulke rommel niet meer zou moeten tanken.
Daar heb je 100% gelijk in.
Maar het feit dat mijn auto destijds een melding gaf, blijkt toch dat de motor het niet zo lekker vond denk ik.
Dus sindsdien... Ik vind het prijsverschil er ook niet echt groot genoeg voor. Zeker niet als ik bedenk dat ik eventueel motorschade zou kunnen krijgen (om wat voor reden dan ook).
Dat is onder de streep denk ik duurder dan wanneer ik door blijf rijden op normale euro95 met de km's die ik nu per jaar rijd.
Re: E10, vs V50/S40/C30 2.4 (i)
Geplaatst: 03.03.2017 - 13:52
door sebastiaan84
mee eens. Ik denk dat er behalve milieu winst verder niet zoveel verschil in zit tov euro95. Het meerverbruik en lagere prijs zouden in balans zijn of licht in het nadeel van de E10 voor zover ik heb begrepen, zelf nog niet ondervonden.
Re: E10, vs V50/S40/C30 2.4 (i)
Geplaatst: 03.03.2017 - 15:29
door m-kliko
sebastiaan84 schreef:
mee eens. Ik denk dat er behalve milieu winst verder niet zoveel verschil in zit tov euro95. Het meerverbruik en lagere prijs zouden in balans zijn of licht in het nadeel van de E10 voor zover ik heb begrepen, zelf nog niet ondervonden.
Ik ben benieuwd naar jouw bevindingen!
Los daarvan:
Als je met onze auto/motor E10 gaat tanken om het milieu te sparen, kun je beter een andere auto kopen met een zuinigere motor.

Re: E10, vs V50/S40/C30 2.4 (i)
Geplaatst: 03.03.2017 - 17:39
door JTC30
Alcohol trekt water aan. Bij stilstand is dat niet goed. Daarom wordt in België ook aanbevolen euro 98 te tanken als je weinig rijdt. Daarnaast, ook al kan alles ertegen verwacht ik dat een benzinemotor liever benzine heeft dan alcohol.
Re: E10, vs V50/S40/C30 2.4 (i)
Geplaatst: 01.05.2017 - 12:40
door sebastiaan84
Korte update, na een aantal tanks E10 zie ik een stijging in verbruik bij gelijkblijvende rijstijl. De stijging in verbruik is procentueel om en nabij het procentuele prijsverschil tussen Super benzin en Super E10 benzin hier over de grens in Duitsland.
Voor mij dus reden om gewoon weer Super bezin (euro 95) er in te mikken, linksom of rechtsom, het maakt niet echt uit in de kosten.
Re: E10, vs V50/S40/C30 2.4 (i)
Geplaatst: 02.05.2017 - 08:30
door m-kliko
sebastiaan84 schreef:
Korte update, na een aantal tanks E10 zie ik een stijging in verbruik bij gelijkblijvende rijstijl. De stijging in verbruik is procentueel om en nabij het procentuele prijsverschil tussen Super benzin en Super E10 benzin hier over de grens in Duitsland.
Voor mij dus reden om gewoon weer Super bezin (euro 95) er in te mikken, linksom of rechtsom, het maakt echt uit in de kosten.
Lees ik hier nou iets tegenstrijdigs, of heb ik een bakkie koffie nodig?
Hoe dan ook, als het niets uitmaakt zou ik ook gewoon 95 tanken...

Re: E10, vs V50/S40/C30 2.4 (i)
Geplaatst: 02.05.2017 - 12:46
door sebastiaan84
Als het prijsverschil ongeveer 2,5% in het voordeel is van E10 maar het verbruik van E10 tov Euro 95 ongeveer 2,5% in het nadeel van E10 dan zou je onder aan de streep voor hetzelfde geld ongeveer hetzelfde aantal kilometers rijden.
Ik tank gewoon weer euro 95.
Moet zeggend at ik weinig tot geen verschil merkte in het gedrag van de motor, rauwer lopen oid.
Re: E10, vs V50/S40/C30 2.4 (i)
Geplaatst: 03.05.2017 - 09:23
door m-kliko
sebastiaan84 schreef:
Als het prijsverschil ongeveer 2,5% in het voordeel is van E10 maar het verbruik van E10 tov Euro 95 ongeveer 2,5% in het nadeel van E10 dan zou je onder aan de streep voor hetzelfde geld ongeveer hetzelfde aantal kilometers rijden.
Ik tank gewoon weer euro 95.
Moet zeggend at ik weinig tot geen verschil merkte in het gedrag van de motor, rauwer lopen oid.
Heb ik het toch goed begrepen.
Dus je wilt zeggen: het maakt
niet echt uit in de kosten.

(Jij schreef: "het maakt echt uit in de kosten")
Re: E10, vs V50/S40/C30 2.4 (i)
Geplaatst: 03.05.2017 - 19:20
door sebastiaan84
Ahhh tsja een bekende Twent zei ooit: "1 verkeerde cijfer of letter maakt zelfs van Jezus nog een ketter".
Fout hersteld.
Re: E10, vs V50/S40/C30 2.4 (i)
Geplaatst: 05.05.2017 - 10:06
door m-kliko
sebastiaan84 schreef:
Ahhh tsja een bekende Geënt zei ooit: "1 verkeerde cijfer of letter maakt zelfs van Jezus nog een ketter".
Fout hersteld.
Eind goed. Al goed.
