Pagina 1 van 3

[V50 1.6D MY2010] Plotseling hoger verbruik

Geplaatst: 28.02.2017 - 20:21
door VolvoV50Ryder
Plotseling is mijn V50 1.6D MY2010 (veel) meer gaan verbruiken.

Normaal rijd ik een volle tank leeg met een gemiddelde van ca. 5.0/100km, nu plotseling ligt dat verbruik op ca. 7.0/100km.

Als ik rijd lijkt het heel even goed te gaan maar dan zie ik astronomische waarden bij het "Huidige verbruik".
Auto rijdt verder prima en ik hoor ook geen rare geluiden.

Re: [V50 1.6D MY2010] Plotseling hoger verbruik

Geplaatst: 28.02.2017 - 20:36
door Marcnij
Zsm laten uitlezen door de dealer. Vermoedelijk blijft de DPF regeneratie 'hangen'
Pas op: het oliepeil kan hierdoor stijgen, met desastreuze gevolgen.

Re: [V50 1.6D MY2010] Plotseling hoger verbruik

Geplaatst: 01.03.2017 - 09:21
door Dijkstra23
Wat is de oorzaak dat deze blijft 'hangen'?

Re: [V50 1.6D MY2010] Plotseling hoger verbruik

Geplaatst: 01.03.2017 - 17:45
door KiekisNL
dat je filter niet regenereert ,kan verstopte of afgebrokkelde slangen van de verschildruk sensor zijn, deze lopen vanaf je accu bak langs het blok naar de voorzijde waar je roetfilter zit meestal is de bovenste dan het probleem.

op het moment dat je roetfilter gaat regeneren dan word er extra diesel in gespoten om de temperatuur in je filter omhoog te krijgen, op het moment dat je dan de motor uitzet loopt de overtollige diesel langs je cilinders naar beneden en vult zo je olie pan wat er op zijn beurt weer voor kan zorgen dat je motor op hol slaat.

ik weet niet of je je oliepeil vaak controleert maar ik zou dat nu toch maar even doen, als hij hoger dan normaal staat (en als je hem recent dus niet hebt bijgevuld) dan is bovenstaande aan de hand, als je aande olie ruikt dan ruik je ook dat het niet puur olie is.

blijft je oliepeil gelijk (is het dus niet gestegen) dan kan het ook wat anders zijn.

ik zou zowiezo de auto even laten uitlezen en kijken of er wat codes naar boven komen, bovenstaande problemen hoeven namelijk geen melding te geven (spreek uit ervaring met een ford focus 1.6tdci)

suc6

Re: [V50 1.6D MY2010] Plotseling hoger verbruik

Geplaatst: 01.03.2017 - 18:38
door rogierl
Hoe merk je als een diesel aan het re-genereren is? Ik vraag me af of die van mij (D2, 2010) dat ook doet. En hoeveel kilometer moet ik met een tank kunnen?

Re: [V50 1.6D MY2010] Plotseling hoger verbruik

Geplaatst: 01.03.2017 - 18:53
door GinoB
normaal merk je da niet,je kan het zien als je boordcomputer op huidig verbruik staat,dan schiet uw verbruik de hoogte in(regeneren duurt een 20tal minuten en gebeurt om de 500km ongeveer)bij mij toch

Re: [V50 1.6D MY2010] Plotseling hoger verbruik

Geplaatst: 02.03.2017 - 07:29
door Dijkstra23
Hoe kan je het regeneratie proces stoppen? EGR laten wegschrijven?

De slangen die Anton noemt zijn dat twee rubberen slangen? Vernieuwen of kan ik ze zelf schoonmaken?

Re: [V50 1.6D MY2010] Plotseling hoger verbruik

Geplaatst: 03.03.2017 - 14:31
door KiekisNL
schoonmaken kan, totdat ze hard zijn, als je er dan op duwt breken ze en zul je ze moeten vervangen, origineel kosten ze een fortuin maar als je beetje zoekt op internet kom je ook aftermarket tegen en die kosten een fractie van wat ze bij de dealer kosten.
Ik heb de mijne toen gemaakt met silicone stoomslang van een koffiezet apparaat die mijn pa toevallig had liggen, werkte perfect.

De EGR heeft niets met de regeneratie te maken dus die wegschrijven heeft geen zin met betrekking tot je roetfiler maar het schijnt wel beter te zijn voor je auto (niet voor het mileu)

Regeneratie zit samen met je roetfilter, als je dus van de regeneratie afwilt zul je ook van je roetfilter af moeten.

Re: [V50 1.6D MY2010] Plotseling hoger verbruik

Geplaatst: 03.03.2017 - 15:41
door rogierl
Hoeveel kilometer rijden jullie met een 1.6 diesel? Ik zit hier rond de 850 met een tank. Is dit prima?

Re: [V50 1.6D MY2010] Plotseling hoger verbruik

Geplaatst: 03.03.2017 - 15:45
door KiekisNL
deed ik met de focus ook ongeveer alleen is de tank van de focus een liter of 10 kleiner reed altijd rond de 1:19 uitgerekend maar dat waren dan wel 90% snelweg km's.
en daar zit vaak het verschil in verbruik tussen auto's van het zelfde type en motor.

Re: [V50 1.6D MY2010] Plotseling hoger verbruik

Geplaatst: 03.03.2017 - 15:47
door rogierl
Hier ook alleen maar snelwegkilometers. D2 1.6; zo'n 850 kilometer. Ik rijd de tank nooit helemaal leeg. Hij zit altijd nog iets boven het punt waarop het rode begint, dan ga ik alweer tanken.

Re: [V50 1.6D MY2010] Plotseling hoger verbruik

Geplaatst: 03.03.2017 - 15:49
door KiekisNL
nu met de D5 is het 950km en dat komt uit 1:17 (maar die wil nog wel eens fluctoren ivm rechtervoet :bandit: 8-) :whistle: )

Re: [V50 1.6D MY2010] Plotseling hoger verbruik

Geplaatst: 03.03.2017 - 16:14
door Marcnij
Tankinhoud D5 is groter.
Km's op een tank zegt niets. Km per liter of liter per 100km moet je vergelijken.

Re: [V50 1.6D MY2010] Plotseling hoger verbruik

Geplaatst: 03.03.2017 - 17:10
door VolvoV50Ryder
rogierl schreef: Hoeveel kilometer rijden jullie met een 1.6 diesel? Ik zit hier rond de 850 met een tank. Is dit prima?
Duidelijk dat je moet kijken naar de inhoud van de tank en dan de km's die je ermee kunt rijden, en dan krijg je => Gemiddeld verbruik.

Mijn gemiddeld verbruik ligt in de buurt van 5.0/100km (of minder :D ) en dan rijd ik zowel snelweg als lokaal.
Komt dan neer op ruim 900km per tank.

Update Plotseling hoger verbruik
============================

Vandaag bij de garage geweest maar omdat ik zonder afspraak kwam was er geen tijd om "diverse tests" te doen, moet dus maar een afspraak maken.

Wel een tip van de monteur die denkt dat het regeneratieproces de oorzaak is:
Als je het stekker van de "druksensor roetdeeltjes" loshaalt dan regenereert het systeem niet meer en zou het hoger verbruik voorbij moeten zijn.
(Natuurlijk niet te lang want regenereren moet zo af en toe)

Zo gezegd, zo gedaan ... en verbruik is weer als vanouds.
Nu nog op zoek naar de oorzaak van het verstoorde regeneratieproces, kan die druksensor zijn maar ook temperatuursensoren.

Roetfilter werking

Re: [V50 1.6D MY2010] Plotseling hoger verbruik

Geplaatst: 04.03.2017 - 08:51
door Dijkstra23
De druksensor is toch die kleine sensor bij de accubak met de twee bekende slangetjes?
Dus als ik de stekkere er aftrek regerereerd hij niet meer? Zonder storingsmelding?

Dan kan ik hem weer op een lange rit na ongeveer 500 km aansluiten om te voorkomen dat het roetfilter vol gaat zitten. Klopt dat?

Re: [V50 1.6D MY2010] Plotseling hoger verbruik

Geplaatst: 05.03.2017 - 13:56
door VolvoV50Ryder
Wat er klopt is dat je het stekker eraf kunt trekken en dan reageert hij niet meer, zonder storingsmelding tot nu toe.
(Het is inderdaad die kleine sensor bij de accubak met de twee bekende slangetjes, had ik ook een linkje naartoe geplaatst).

Of je hem op een lange rit na ongeveer 500 km weer kunt aansluiten om te voorkomen dat het roetfilter vol gaat zitten, geen idee.

Re: [V50 1.6D MY2010] Plotseling hoger verbruik

Geplaatst: 06.03.2017 - 00:23
door KiekisNL
op het moment dat deze niet is aangesloten kreeg ik bij de focus in iedergeval een storingsmelding op het dashbord met een noodloop tot gevolg.
gok dat dit bij volvo het zelfde is

Re: [V50 1.6D MY2010] Plotseling hoger verbruik

Geplaatst: 07.03.2017 - 14:02
door MarkV50
rogierl schreef: Hoeveel kilometer rijden jullie met een 1.6 diesel? Ik zit hier rond de 850 met een tank. Is dit prima?
met de winterbanden (205 65 16 zo uit mn hoofd) ongeveer n 7 a 750 km
heb nu sinds gisteren de medusa`s met 225 40 18 er weer opgeschroeft dus eens kijken wat ie doet...

ook geheel afhankelijk waar ik tank

Tango - 725
Shell - 750
Esso - 750
TinQ - 650 met veel gestotter
Shell en BP ultimate`s tik ik wel de 800 aan,

Ook moet ik erbij zeggen dat ik een pittige rijstijl heb elke dag 2x de a73 van Boxmeer naar Roermond en zit normalerwijze zo rond de 130km/h - 140km/h...

Re: [V50 1.6D MY2010] Plotseling hoger verbruik

Geplaatst: 07.03.2017 - 16:07
door rogierl
Ok, thanks voor de info.

Re: [V50 1.6D MY2010] Plotseling hoger verbruik

Geplaatst: 08.03.2017 - 09:08
door Dijkstra23
Onderweg naar wintersport na ongeveer 600 km tussenstop gemaakt voor korte pauze.
Na ongeveer een kwartier de auto gestart voor de vervolg rit.

De motor sloeg aan, maar direct in noodloop. Zwarte rook uit de uitlaat. Na een viertal nieuwe startpogingen eindelijk weer een normaal draaiende motor.
Mijn vrouw zag de vakantie natuurlijk in ROOK opgaan.

De vervolgrit en terugreis zonder problemen maar toch met de billen tegen elkaar geknepen. :'(

Gisteren heb ik de computer laten uitlezen. Toen ik de specialist vertelde wat er onderweg gebeurd was zei hij direct dat de EGR klep was blijven hangen.

Gelukkig geen storingen in geheugen. Wel een melding van de EGR. Dit klopt omdat ik na het lezen van een aantal items op dit forum de stekker van de EGR afgelopen week had losgemaakt.
( Op het display in de auto echter geen melding.)

Over twee weken wordt de EGR afgedopt en uitgeschreven.
Volgens de specialist wordt hierdoor de verbranding beter en de auto zuiniger in gebruik.