stijging niveau koelvloeistof
Geplaatst: 05.03.2017 - 13:22
Beste leden,
Ik heb een v50 2.0d uit 2006 met 270d km op de klok. De koelvloeistof en het reservoir zijn al sinds ik de auto heb (sinds november) wat viezig. Om het verloop etc hiervan te zien, heb ik recent de koelvloeistof ververst en het reservoir schoongemaakt. Nu, een kleine 1000 km later, lijkt het opnieuw wat troebel te worden en bovendien is het peil hoger dan toen ik het bijgevulde.
Ik weet dat een stijgend koelvloeistofpeil veroorzaakt kan worden door een lekke koppakking. De viezigheid die ik bij het schoonmaken van het reservoir tegen kwam, bestond ook uit een zwarte, vettige vlokjes. Andere symptomen van een lekke koppakking zoals witte rook, vermogensverlies of smurrie onder de oliedop heb ik niet. Wel lijkt het oliepeil ook enigszins te stijgen, maar dat heeft lijkt me een andere oorzaak.
Wat denken jullie, zou dit een koppakkingsprobleem zijn, of zijn er nog andere oorzaken te bedenken? Er vanuitgaande dat ik bij mijn schoonmaakoperatie inderdaad olie in de koelvloeistof aantrof, zou dit ook ergens anders vandaan kunnen komen? Hoe zou ik kunnen uitsluiten of het aan de koppakking ligt?
Alvast bedankt voor het meedenken!
Joop
Ik heb een v50 2.0d uit 2006 met 270d km op de klok. De koelvloeistof en het reservoir zijn al sinds ik de auto heb (sinds november) wat viezig. Om het verloop etc hiervan te zien, heb ik recent de koelvloeistof ververst en het reservoir schoongemaakt. Nu, een kleine 1000 km later, lijkt het opnieuw wat troebel te worden en bovendien is het peil hoger dan toen ik het bijgevulde.
Ik weet dat een stijgend koelvloeistofpeil veroorzaakt kan worden door een lekke koppakking. De viezigheid die ik bij het schoonmaken van het reservoir tegen kwam, bestond ook uit een zwarte, vettige vlokjes. Andere symptomen van een lekke koppakking zoals witte rook, vermogensverlies of smurrie onder de oliedop heb ik niet. Wel lijkt het oliepeil ook enigszins te stijgen, maar dat heeft lijkt me een andere oorzaak.
Wat denken jullie, zou dit een koppakkingsprobleem zijn, of zijn er nog andere oorzaken te bedenken? Er vanuitgaande dat ik bij mijn schoonmaakoperatie inderdaad olie in de koelvloeistof aantrof, zou dit ook ergens anders vandaan kunnen komen? Hoe zou ik kunnen uitsluiten of het aan de koppakking ligt?
Alvast bedankt voor het meedenken!
Joop