Pagina 1 van 1

S60 sensoren & waardes

Geplaatst: 07.03.2017 - 14:59
door musje83
Mijn S60 2001 rijdt op zich nog altijd prima, maar met ups en downs. De automaatbak is een 9 maanden geleden gespoeld en ik merk dat ik regelmatig ritten heb waarbij hij voorbeeldig schakelt en de auto heerlijk soepel rijdt. Maar ik heb ook regelmatig ritten die aanzienlijk minder soepel verlopen. Veel waardes lijken me niet zoals het hoort, maar alles heeft invloed op elkaar lijkt het wel. Waar moet ik nou beginnen?? Wie kan de uitgelezen waardes interpreteren?

105km/u @ 2.200tpm :
- Air intake 8,1 psi
- Vacuum 13,4 in/Hg
- MAF 20,7 g/s
- Coolant temp. 81 gr. celcius
- "Closed loop" (vrij kort na code reset dus nog geen feedback fault zoals onder)
- (O2) Lambda 1 constant 0,5v, heel af en toe een piekje of dipje
- Lambda 2 continu variƫrend 0,3 (soms dipjes 0-lijn) tot 0,9

70km/u @ 1.500tpm :
- Air intake 2,8 psi
- Vacuum 24,3 in/Hg
- MAF 3,8 g/s
- Coolant temp. 80 gr. celcius
- "Closed loop using 1 O2 sensor, feedback fault"
- (O2) Lambda 1 constant 0,5v, heel af en toe een piekje of dipje
- Lambda 2 continu variƫrend 0,1 (soms dipjes 0-lijn) tot 0,9

Stilstaand @ 745tpm
- Air intake 4,2 psi
- Vacuum 21,4 in/Hg
- MAF 3,2 g/s
- Coolant temp. 81 gr. celcius
- "Closed loop using 1 O2 sensor, feedback fault"
- (O2) Lambda 1 constant 0,5v
- Lambda 2 continu rond 0,1

Wat mij in ieder geval opvalt is dat de Vacuum waarde fors inzakt, soms tot wel 5 in/Hg bij accelereren en dat de MAF ook nogal sterk afwijkt. Verder valt me op dat de koelvloeistof temp altijd rond de 80 graden schommelt, er nooit boven komt (83 max geloof ik) en ik sinds ik de auto heb nog NOOIT de radiator fan heb horen aanslaan, zelfs niet in de Italiaanse bergen na een klimritje en 35 graden zomerweer. Klopt toch ook niet?

kort een aantal infopunten:

- S60 2.4 170pk automaat uit 2001 met aftermarket (Vialle) LPG
- Start moeilijk (op benzine), soms benzinelucht in auto, langzaam schakelen op LPG
- Start soms voorbeeldig, ook geen benzinelucht, schakelt dan razensnel op LPG
- Verbruik per tank gemeten: 1:9 tot 1:10
- Soms plenty power, soms voelt het alsof hij een beetje stikt bij accelereren
- CEL brandt, foutcode van katalysator. Na wissen komt deze met 3-4 ritjes vaak weer terug.
- Originele Volvo bougies
- MAF sensor gereinigd, lijkt wel te helpen maar problemen zijn nog niet weg
- Rijd dagelijks met een OBD2 scanner gekoppeld aan mijn Android HU, (momentopname) waardes zie onder:
- Ik kan 'fuel pressure' niet uitlezen, krijg een "-" te zien i.p.v een waarde (zowel op benzine als lpg)