Vrijwaringsbewijs en/of sloopverklaring

Hier post je alles wat wel met auto's maar niets met Volvo te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
gsx750r
6th Gear member
Berichten: 2549
Lid geworden op: 02.01.2009 - 00:44
Locatie: Bij Christina
Contacteer:

Ik ben voornemens om de 'Portugese' S80 die ik met een niet meer helemaal gezonde stuurbekrachtiging eind vorig jaar, na aanschaf van de V40 D2, in Nederland heb achter gelaten evt. bij Auto Rima in Druten ter sloop aan te bieden.
Wat ik in Portugal aan documenten moet overleggen om de kentekenregistratie te beëindigen weet ik al. Op internet heb ik intussen gezocht hoe e.e.a. in Nederland en voor Nederlands gekentekende auto's die in het buitenland worden gesloopt werkt, maar ik wil graag weten welke document(en) je krijgt indien je een buitenlands gekentekende auto in Nederland laat slopen.
Op internet gezocht maar ik kom niet veel verder dan een vrijwaringsbewijs en dan gaat het uitsluitend over Nederlands gekentekende auto's. Voordat ik nu contact op ga nemen met Auto Rima en m'n hele, nogal uitgebreide, verhaal ga doen wil ik graag weten of geautoriseerde autodemontage bedrijven ook zoiets afgeven als een officiële "sloopverklaring"? Of is dat vrijwaringsbewijs alles?
Ik kan me alleen nog maar die kleine groen gekleurde vrijwaringsbewijzen herinneren die je kreeg bij inruil van je auto/motor of na het overschrijven van het kenteken en een dergelijk vrijwaringsbewijs is niet voldoende voor mij.

Kortom: Iemand hier ervaring mee of misschien wel een voorbeeld van een officiële "sloopverklaring"? Het laatste zou erg mooi zijn want die kan ik dan in het Portugees vertalen en bij mijn e-mail als bijlage meesturen zodat men weet wat ik in ieder geval als bewijsstuk moet hebben.

Rob
Laatst gewijzigd door gsx750r op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16544
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Ga ook even te rade bij de Douane, voor de zekerheid, want het zou kunnen dat n die er ogeljjk fiscaal,iets van vinden.

Sloopverklaring zoals afgegeven door een autodemontagebedijf heb ik in mijn archieven op het werk wel een voorbeeld van. PM je mailadres maar, ga ik morgen even spitten in mijn archieven en mail je dat document.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
gsx750r
6th Gear member
Berichten: 2549
Lid geworden op: 02.01.2009 - 00:44
Locatie: Bij Christina
Contacteer:

Bedankt Ger,

Zal voor de zekerheid informeren bij de Douane. Ik verwacht niet dat er iets te betalen valt zoals bijv. rest-BPM, die overigens maar €60 bedraagt, omdat de auto niet wordt ingevoerd lees: op NL kenteken wordt geregistreerd. Maar je hebt gelijk, zekerheid voor alles!

Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
Gebruikersavatar
ufovolvo
4th Gear member
Berichten: 853
Lid geworden op: 11.08.2007 - 21:15
Locatie: drenthe
Contacteer:

Rob,

Als je een auto naar Nederland brengt en 'm daar gesloopt achterlaat, heb je 'm ingevoerd. Invoer heeft niets te maken met de kentekenregistratie, maar met de belastingwetgeving. Zo zal je rekening moeten houden met de af te dragen BTW over de waarde, bijvoorbeeld. Eerlijkheidshalve: ik heb geen ervaring met het slopen van buitenlandse wagens in Nederland, maar wel met Nederlandse wagens in het buitenland. En daar meermaals met een BTW navordering te maken gehad.
V70 T4 Inscription Geartronic my2016
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16544
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Rob, je hebt mail en.....zoals ik al aantipte en wat UFOVOLVO nogmaals stelt: neem even contact op met de Douane.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
gsx750r
6th Gear member
Berichten: 2549
Lid geworden op: 02.01.2009 - 00:44
Locatie: Bij Christina
Contacteer:

V70/2.4D/2003 schreef:Rob, je hebt mail en.....zoals ik al aantipte en wat UFOVOLVO nogmaals stelt: neem even contact op met de Douane.
Had hem al gelezen en beantwoord want mijn slimme foon sprong bijna uit m'n borstzak: mail, mail , mail ......
Ook hier nog maar eens: bedankt Ger.
ufovolvo schreef:Als je een auto naar Nederland brengt en 'm daar gesloopt achterlaat, heb je 'm ingevoerd.
Daar was ik nog niet zo zeker van! Maar lees verder.
ufovolvo schreef:Invoer heeft niets te maken met de kentekenregistratie, maar met de belastingwetgeving. Zo zal je rekening moeten houden met de af te dragen BTW over de waarde, bijvoorbeeld.
Als ik een auto invoer dient hij naar mijn beste weten op NL kenteken geregistreerd te worden. En dan komt inderdaad de Belastingdienst om de hoek kijken m.b.t. de evt. te betalen rest-BPM.
De BTW is niet verschuldigd voor een auto van méér dan 6 maanden oud en minimaal 6000 km op de teller. Voldoet hij niet aan deze twee voorwaarden dan ben je wel BTW verschuldigd omdat hij dan als nieuw wordt beschouwd. Gewoon Europese regelgeving.
Eind vorig jaar heb ik in NL een Volvo V40 D2 MY14 gekocht en in Portugal ingevoerd. Te betalen: alleen de rest-BPM maar géén BTW!

Maar ik zal mijn "geheim" maar onthullen ;-)

Vanochtend als eerste het advies van Ger opgevolgd en allemaal zeer verrassend mag ik wel zeggen.

"Met de Douane"
"Met gsx750r van het Volvo-forum.nl"
"Aha, die van die agressieve kat! (werkelijk géén idee waar hij het over had :lol: ) Zegt u het maar."
"Bla bla bla bla bla" Kortom mijn hele verhaal over een defecte Portugese Volvo S80 die in Nederland staat en die ik daar wil laten slopen. Niet zoals dat heet in het vrije verkeer brengen!
"Daar gaan wij niet over maar de Belastingdienst"
"Uhhh ....... ?????????????"
"Ik verbind u door"
"Met de Belastingdienst" (al zeer snel bleek dat ik deze medewerkster had gestoord tijdens haar schoonheidsslaapje of zoiets want wat volgde was een zeer onprettig gesprek! Haar 'snappertje" was of defect of was nog niet ingeschakeld)

Lang verhaal kort: Nee, u hoeft niets aan belastingen te betalen in Nederland want er is in dit geval geen sprake van invoer!

Dus ....... nu maar eens gaan uitvogelen wat Auto Rima ervan vindt. Ik wil de auto daar gewoon dumpen, meer niet.

In ieder geval bedankt voor jullie reacties en tips.

Rob
Laatst gewijzigd door gsx750r op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16544
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Mooie weergave van het telefoongesprek :D :D
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
gsx750r
6th Gear member
Berichten: 2549
Lid geworden op: 02.01.2009 - 00:44
Locatie: Bij Christina
Contacteer:

Het afvoerproces van de S80 is bijna afgerond. Afgelopen donderdag hebben de mensen van Auto Rima de auto uit de opslag bij de dealer gehaald. Nu nog even alles bij hen administratief afhandelen als ik over een kleine week in Nederland ben. Ik heb m.b.v. de door Ger toegestuurde sloopverklaring een prachtig Portugeestalig exemplaar in elkaar geflanst en daar moet ik als ik weer terug ben hier nog even mee aan de gang.

Maar voor mij is in ieder geval hiermee het S80 tijdperk op dit moment al afgesloten. Geweldige auto was het en we hebben er altijd met heel veel plezier in gereden. Maar ja wat wil je, het was nog een ECHTE Volvo ..........
Trouwens S80 en nu V40 ........ is 40 niet exact de helft van 80 ? Zou een aantal dingen kunnen verklaren toch ...... :lol: :lol: :lol:
Rob
Laatst gewijzigd door gsx750r op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20713
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Echte Volvo? Ik ben geneigd om te roepen dat het een Mondeo was met een ander jasje ... Volvo was toen de S80 werd geïntroduceerd een onderdeel van Ford.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19500
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Fout gedacht Mark. De S80 is juist voor de koop door Ford ontwikkeld en gepresenteerd. 8)
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20713
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Werkelijk? Maar waar komt die S-notering dan vandaan? Die is niet bedacht door Volvo zelf.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12282
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Ford kocht Volvo in 1999, de S40 kwam uit in 1996
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Msuidgeest schreef: Werkelijk? Maar waar komt die S-notering dan vandaan? Die is niet bedacht door Volvo zelf.
Waar baseer je dat op?
wikipedia schreef: Met de introductie van de Volvo S40 en V40 is Volvo midden jaren 90 een nieuwe weg ingeslagen. Deze modellen moesten Volvo een jonger en frisser imago geven, waar de hoekige vormen werden ingeruild voor een spel van vloeiende lijnen en vormen. Bovendien waren het de eerste modellen die de nieuwe nomenclatuur van Volvo toegepast kregen: S voor sedans, en V voor breaks waar de V staat voor veelzijdigheid/versatility.
Oorspronkelijk wilde Volvo zijn nieuwe telgen S4 en F4 dopen. Dit kwam in conflict met Audi, die een patent heeft op de combinaties van S1-9, die voor hun sportievere modellen zijn voorbehouden.[bron?] Toen Volvo besloot de wagens S40 en F40 te noemen stootte het Ferrari tegen het been, die het typeplaatje F40 liever niet zag prijken op een Volvo. Dus werd het de Volvo S40 en Volvo V40.
We hebben het hier dus over de samen met Mitsubishi in Born gebouwde S40

Overigens vind ik de discussie 'echt' / 'onecht' grote onzin.
Elk merk, ook Volvo maakt in de loop der jaren veranderingen door. Soms betekent dat dat er gebroken wordt met tradities die er jaren zijn geweest. Maar het is nu eenmaal noodzakelijk, de markt verandert, dus zul je als automerk mee moeten veranderen. Kijk ook maar naar BMW die nu voorwielaandrijving op de kleinere modellen levert, terwijl RWD altijd hun stokpaardje was.
Laatst gewijzigd door Marcnij op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20713
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Ik weet niet beter met die S-noteringen dat ze niet bedacht zouden zijn door Volvo. Ik heb altijd de link gelegd daf Ford eigenaar werd en vanaf toen ook de benaming anders is geworden. Blijkbaar heb ik mij vergist ...

Dat Audi en Ferrari er ook een menig over hadden was mij wel bekend.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
gsx750r
6th Gear member
Berichten: 2549
Lid geworden op: 02.01.2009 - 00:44
Locatie: Bij Christina
Contacteer:

Nou vandaag in Druten de adminstratieve zaken afgehandeld en dat verliep allemaal soepeltjes.
Ik wilde nog graag een foto maken van onze geliefde S80.

"Ja geen probleem, hij staat hier om de hoek bij de andere S80's en V70's"
Niet te vinden natuurlijk totdat ik een in staat van ontbinding verkerende groene S80 zag staan met een bekend groen stickertje van de verzekering nog op de voorruit. Nou ze houden daar bij Auto Rima wel van doorwerken want hij staat daar nog maar net een week en zo zag hij er nu al uit:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

RIP S80 :(

Oja, zo'n bedrijf als Auto Rima moet gewoon gekoesterd worden want ze slopen er Volvo's, 'mevrouw Rima' rijdt in een Jaguar XK en 'meneer Rima' in een Aston Martin. Nou als ze ergens verstand van auto's hebben dan is het daar wel in Druten .............. :P :P

Rob
Laatst gewijzigd door gsx750r op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
Plaats reactie

Terug naar “Off Topic Auto”