Hulp gevraag bij versnellingsbaklekkage V70R
Geplaatst: 24.03.2017 - 15:49
Ik heb advies/tips/kennis nodig. Vandaag mijn V70R opgehaald bij de garage. Ik heb al heel veel problemen gehad met de auto die tot nu toe allemaal zijn opgelost maar ook al veel tijd hebben gekost. Het huidige probleem is een lekkage tussen de versnellingsbak en de haakse overbrenging. Ik heb zelf mee gesleuteld gisteren en de HO van de bak gehaald omdat de lekkage maar niet te stoppen was. Hieronder even een chronologisch overzicht van de ellende (bedrijf A = de leverancier, bedrijf B = het bedrijf dat al het sleutelwerk deed, bedrijf C is het versnellingsbakrevisie bedrijf, bedrijf D is de leverancier van onderdelen en bedrijf E is de tuner, namen nog even niet):
• November 2015 de auto gekocht bij bedrijf A
• In december 2015 geconstateerd dat er druk zat in het koelvloeistofsysteem.
• In januari 2016 de kop laten lichten bij bedrijf B, laten vlakken en een nieuwe pakking geplaatst
• In februari 2016 wederom druk en het motorblok vervangen voor een T5 blok (B5244T5) Tevens de koppeling en het druklager laten vervangen. Dik geld gekost, de eerste reparatie aan de kop was rekening leverancier. Alles door B gedaan, A de meeste kosten en ik de koppeling enz.
• Een tijdje redelijk probleemloos gereden maar met te weinig vermogen
• In november de auto laten tunen bij bedrijf E. Hier geconstateerd dat de wastegate niet goed stond afgesteld. Had niemand gezien
• Op de terugreis geconstateerd dat de auto ‘jankte’. Terug in Hoogeveen de auto op de brug en geconstateerd dat het steunlager van de lange aandrijfas naar z’n mallemoer was
• Een nieuwe aandrijfas besteld bij bedrijf D. Deze werd verkeerd geleverd en later werd door D een ander gestuurd. Ik had wél de goede besteld
• Tijdens het demonteren van de aandrijfas kwam er slechte olie uit de bak; advies om de bak te laten reviseren. Dit bleek een juist advies te zijn; de bak was volledig aan gort
• De bak naar een specialist gebracht, bedrijf C, en laten reviseren. Weken later de bak weer onder de auto met de nieuwe aandrijfas.
• Bij het afhalen van de auto geconstateerd dat ie trilde en vibreerde als een gek…. Ook tikte de bak…. De ‘specialist’ vond dat de auto goed reed….
• Uiteindelijk is de auto op transport gegaan naar de versnellingsbakspecialist C. Deze constateerde een heleboel ellende. Inderdaad waren ze vergeten een tandwiel te vervangen (had al wel een nota van € 1.500,00 liggen….) Verder bleek dat de ‘specialist’ tijdens het monteren van het vliegwiel op de ruilmotor ‘vergeten’ was om originele bouten te gebruiken en bovendien zat er een afgebroken bit in een van die bouten. Bizar verhaal en te gek voor woorden
• De bak werd gereviseerd, het vliegwiel goed vastgezet en de koppeling netjes gemonteerd
• De auto weer terug op transport naar Hoogeveen. Inmiddels januari 2016…. Al snel een telefoontje van bedrijf A dat de auto nog niet goed was. Nog steeds vibraties en slechte motorloop. Op hun kosten alle motorsteunen vervangen net als een aantal bobines. Ze kregen hem niet trillingsvrij
• In overleg met bedrijf A en specialist C om de auto zelf weer naar de locatie van C te rijden, een rit van 30 km binnendoor. Het viel mij op dat de auto bi uitveren niet vibreerde. Mijn eerste gedachte; de aandrijfas is niet goed en zit klem
• Na weer een week bevestigde bedrijf C mijn gelijk; de aandrijfas was langer dan de originele en had nooit gemonteerd mogen worden, mind you; dat hadden ze zelf ook gedaan toen ze de bak voor de tweede keer reviseerden….
• Bedrijf C haalde het steunlager van de as van bedrijf D (die ik betaald heb trouwens…) en heeft die op de oude as gezet. Ik kon de auto weer ophalen
• Bij aankomst op locatie van bedrijf C werd me verteld rekening te moeten houden met ‘gevolg-ellende’. De aandrijfas was veel te lang geweest en de boel had volledig onder druk gezeten. Ik kon wel weer rijden want alles was goed
• Na 3 km begon ik weer een zingend geluid te horen
• Binnen 20 km op de snelweg een hoop gezing en toen allemaal lawaai. Ik dacht; aan het gas met die ellende. Ik rij door. Terug in Hoogeveen de auto op de brug. Wat bleek: het nieuwe lager volledig aan gort en de keerring van de HO kapot dus allemaal olie op de onderkant
• De auto bij bedrijf A laten staan en weer naar huis. Bedrijf A zou het oplossen.
• Na weer wat weken het bericht dat er een reden was waarom de twee steunlagers stuk waren gegaan; het bracket op het blok was op het ruilblok van een AT terwijl mijn auto een MT (M66 AWD) is. Was dus al bij inbouw van het ruilblok niet vervangen en daarmee een tikkende tijdbom
• Bedrijf A heeft de originele aandrijfas laten controleren en deze bleek nog goed te zijn. Vervolgens is door een machinefabriek een nieuw lager geplaatst en gecontroleerd. De as was helemaal goed.
• Bedrijf A het de oude as met het nieuwe lager geplaatst nadat het bracket van mijn originele B5254T5 was gehaald en op de B5244T5 ruilmotor was geplaatst. Er zit inderdaad verschil in beide brackets en ze zijn niet uitwisselbaar
• Bedrijf A verving ook de keerringen in de HO en de auto werd in februari weer ‘opgeleverd’
• Na twee weken geconstateerd dat er nog steeds de bruine olie van de HO op de onderkant zat. Bedrijf A weer de auto teruggehaald, of beter gezegd; door mijn gebracht. De HO er af en de keerringen aan de andere zijde (bakzijde) ook vervangen en meteen ook maar de keerringen in de bak
• Na weer een week de auto teruggekregen. Het duurde wat langer omdat het achterdifferentieel ook bleek te lekken. Op hun kosten samen met bedrijf B (daar zijn ze weer…) nieuwe pakkingen geplaatst en opgelost
• Zelf een week in de auto gereden. Inmiddels maart 2017 en eindelijk goed????
• Nee nog niet, bij inspectie op de brug bleek dat er weer olie onder aan de bak zat. Nu niet bruin maar helder. Het leek meer op bakolie. Waren daar nu ook niet de keerringen vervangen of zat het er al eerder maar toen vermengd met de HO-olie
• Deze week zelf onder de brug gaan staan en de HO eraf. HO getest en die is duidelijk lekvrij. Peil gecheckt maar ook door de cardanas-uitgang rond te draaien met een boormachine geconstateerd dat de olie niet uit de HO kwam
• Dus zelf met behulp van parttime monteur van bedrijf A de buitens en binnenste keerring van de bak vervangen. Nieuwe er in gedrukt, de boel weer in elkaar gesleuteld (3,5 uur bezig geweest…) en rijden… Weer allemaal olie onder aan de bak. Duidelijk van tussen de HO en de bak vandaan en kraakhelder
• Gisteren weer zelf bezig met de auto. Bij bedrijf A en nu met een van de eigenaren. Weer de HO eraf, de as eruit en de keerringen gecheckt. Die bleken dieper te kunnen dus dat gedaan. De boel weer in elkaar gezet en 4 uur verder weer proefrijden en…. Droog!!!! Yes, yippie, joehoe, hieperdepiep etc. etc.
• Vandaag de auto weer opgehaald. Zelf geen twijfel meer. Moest goed zijn. Toch na thuiskomst even onder de auto kijken. Glinstert daar nou olie, dat kan toch niet…. Het kan wel en het is zo. De auto lekt weer/nog steeds.
• Ik wordt knettergek
Ik heb zelf nog nooit zoveel gepruts gezien van diverse bedrijven die elkaar de verantwoordelijkheid proberen toe te schuiven. Gelukkige helpt bedrijf A en betaald nu ook alle kosten. Ze willen de R ook wel terugnemen maar daar heb ik inmiddels ook zoveel andere dingen aan gedaan, dat wil ik niet. Het is volgens mij zwart-wit bij een auto; goed of niet goed, heel of stuk. Een goede monteur maakt ‘m zo. Het gaat niet zo zijn dat ik weer (rode 850R) wegdoe na er lang en veel aan gesleuteld te hebben om een ander blij te maken…. Deze V70R rijdt verder super. De tuning moet nog even minder bruut maar dat wil bedrijf E wel doen.
Wat kan het nu nog zijn??? Wie heeft er suggesties, ideeën. Ik zeg er eerlijk bij dat ik geen behoefte heb aan adviezen om de auto weg te doen, de boel aan te klagen enz. enz. Graag technisch-inhoudelijk. Ik ben mijzelf uiteraard aan het beraden wat als… Nog steeds geloof ik dat die auto goed kan. Alleen hoe die lekkage nu te stoppen weet ik niet meer.
• November 2015 de auto gekocht bij bedrijf A
• In december 2015 geconstateerd dat er druk zat in het koelvloeistofsysteem.
• In januari 2016 de kop laten lichten bij bedrijf B, laten vlakken en een nieuwe pakking geplaatst
• In februari 2016 wederom druk en het motorblok vervangen voor een T5 blok (B5244T5) Tevens de koppeling en het druklager laten vervangen. Dik geld gekost, de eerste reparatie aan de kop was rekening leverancier. Alles door B gedaan, A de meeste kosten en ik de koppeling enz.
• Een tijdje redelijk probleemloos gereden maar met te weinig vermogen
• In november de auto laten tunen bij bedrijf E. Hier geconstateerd dat de wastegate niet goed stond afgesteld. Had niemand gezien
• Op de terugreis geconstateerd dat de auto ‘jankte’. Terug in Hoogeveen de auto op de brug en geconstateerd dat het steunlager van de lange aandrijfas naar z’n mallemoer was
• Een nieuwe aandrijfas besteld bij bedrijf D. Deze werd verkeerd geleverd en later werd door D een ander gestuurd. Ik had wél de goede besteld
• Tijdens het demonteren van de aandrijfas kwam er slechte olie uit de bak; advies om de bak te laten reviseren. Dit bleek een juist advies te zijn; de bak was volledig aan gort
• De bak naar een specialist gebracht, bedrijf C, en laten reviseren. Weken later de bak weer onder de auto met de nieuwe aandrijfas.
• Bij het afhalen van de auto geconstateerd dat ie trilde en vibreerde als een gek…. Ook tikte de bak…. De ‘specialist’ vond dat de auto goed reed….
• Uiteindelijk is de auto op transport gegaan naar de versnellingsbakspecialist C. Deze constateerde een heleboel ellende. Inderdaad waren ze vergeten een tandwiel te vervangen (had al wel een nota van € 1.500,00 liggen….) Verder bleek dat de ‘specialist’ tijdens het monteren van het vliegwiel op de ruilmotor ‘vergeten’ was om originele bouten te gebruiken en bovendien zat er een afgebroken bit in een van die bouten. Bizar verhaal en te gek voor woorden
• De bak werd gereviseerd, het vliegwiel goed vastgezet en de koppeling netjes gemonteerd
• De auto weer terug op transport naar Hoogeveen. Inmiddels januari 2016…. Al snel een telefoontje van bedrijf A dat de auto nog niet goed was. Nog steeds vibraties en slechte motorloop. Op hun kosten alle motorsteunen vervangen net als een aantal bobines. Ze kregen hem niet trillingsvrij
• In overleg met bedrijf A en specialist C om de auto zelf weer naar de locatie van C te rijden, een rit van 30 km binnendoor. Het viel mij op dat de auto bi uitveren niet vibreerde. Mijn eerste gedachte; de aandrijfas is niet goed en zit klem
• Na weer een week bevestigde bedrijf C mijn gelijk; de aandrijfas was langer dan de originele en had nooit gemonteerd mogen worden, mind you; dat hadden ze zelf ook gedaan toen ze de bak voor de tweede keer reviseerden….
• Bedrijf C haalde het steunlager van de as van bedrijf D (die ik betaald heb trouwens…) en heeft die op de oude as gezet. Ik kon de auto weer ophalen
• Bij aankomst op locatie van bedrijf C werd me verteld rekening te moeten houden met ‘gevolg-ellende’. De aandrijfas was veel te lang geweest en de boel had volledig onder druk gezeten. Ik kon wel weer rijden want alles was goed
• Na 3 km begon ik weer een zingend geluid te horen
• Binnen 20 km op de snelweg een hoop gezing en toen allemaal lawaai. Ik dacht; aan het gas met die ellende. Ik rij door. Terug in Hoogeveen de auto op de brug. Wat bleek: het nieuwe lager volledig aan gort en de keerring van de HO kapot dus allemaal olie op de onderkant
• De auto bij bedrijf A laten staan en weer naar huis. Bedrijf A zou het oplossen.
• Na weer wat weken het bericht dat er een reden was waarom de twee steunlagers stuk waren gegaan; het bracket op het blok was op het ruilblok van een AT terwijl mijn auto een MT (M66 AWD) is. Was dus al bij inbouw van het ruilblok niet vervangen en daarmee een tikkende tijdbom
• Bedrijf A heeft de originele aandrijfas laten controleren en deze bleek nog goed te zijn. Vervolgens is door een machinefabriek een nieuw lager geplaatst en gecontroleerd. De as was helemaal goed.
• Bedrijf A het de oude as met het nieuwe lager geplaatst nadat het bracket van mijn originele B5254T5 was gehaald en op de B5244T5 ruilmotor was geplaatst. Er zit inderdaad verschil in beide brackets en ze zijn niet uitwisselbaar
• Bedrijf A verving ook de keerringen in de HO en de auto werd in februari weer ‘opgeleverd’
• Na twee weken geconstateerd dat er nog steeds de bruine olie van de HO op de onderkant zat. Bedrijf A weer de auto teruggehaald, of beter gezegd; door mijn gebracht. De HO er af en de keerringen aan de andere zijde (bakzijde) ook vervangen en meteen ook maar de keerringen in de bak
• Na weer een week de auto teruggekregen. Het duurde wat langer omdat het achterdifferentieel ook bleek te lekken. Op hun kosten samen met bedrijf B (daar zijn ze weer…) nieuwe pakkingen geplaatst en opgelost
• Zelf een week in de auto gereden. Inmiddels maart 2017 en eindelijk goed????
• Nee nog niet, bij inspectie op de brug bleek dat er weer olie onder aan de bak zat. Nu niet bruin maar helder. Het leek meer op bakolie. Waren daar nu ook niet de keerringen vervangen of zat het er al eerder maar toen vermengd met de HO-olie
• Deze week zelf onder de brug gaan staan en de HO eraf. HO getest en die is duidelijk lekvrij. Peil gecheckt maar ook door de cardanas-uitgang rond te draaien met een boormachine geconstateerd dat de olie niet uit de HO kwam
• Dus zelf met behulp van parttime monteur van bedrijf A de buitens en binnenste keerring van de bak vervangen. Nieuwe er in gedrukt, de boel weer in elkaar gesleuteld (3,5 uur bezig geweest…) en rijden… Weer allemaal olie onder aan de bak. Duidelijk van tussen de HO en de bak vandaan en kraakhelder
• Gisteren weer zelf bezig met de auto. Bij bedrijf A en nu met een van de eigenaren. Weer de HO eraf, de as eruit en de keerringen gecheckt. Die bleken dieper te kunnen dus dat gedaan. De boel weer in elkaar gezet en 4 uur verder weer proefrijden en…. Droog!!!! Yes, yippie, joehoe, hieperdepiep etc. etc.
• Vandaag de auto weer opgehaald. Zelf geen twijfel meer. Moest goed zijn. Toch na thuiskomst even onder de auto kijken. Glinstert daar nou olie, dat kan toch niet…. Het kan wel en het is zo. De auto lekt weer/nog steeds.
• Ik wordt knettergek
Ik heb zelf nog nooit zoveel gepruts gezien van diverse bedrijven die elkaar de verantwoordelijkheid proberen toe te schuiven. Gelukkige helpt bedrijf A en betaald nu ook alle kosten. Ze willen de R ook wel terugnemen maar daar heb ik inmiddels ook zoveel andere dingen aan gedaan, dat wil ik niet. Het is volgens mij zwart-wit bij een auto; goed of niet goed, heel of stuk. Een goede monteur maakt ‘m zo. Het gaat niet zo zijn dat ik weer (rode 850R) wegdoe na er lang en veel aan gesleuteld te hebben om een ander blij te maken…. Deze V70R rijdt verder super. De tuning moet nog even minder bruut maar dat wil bedrijf E wel doen.
Wat kan het nu nog zijn??? Wie heeft er suggesties, ideeën. Ik zeg er eerlijk bij dat ik geen behoefte heb aan adviezen om de auto weg te doen, de boel aan te klagen enz. enz. Graag technisch-inhoudelijk. Ik ben mijzelf uiteraard aan het beraden wat als… Nog steeds geloof ik dat die auto goed kan. Alleen hoe die lekkage nu te stoppen weet ik niet meer.