Gaat helemaal goedkomen met die hybride auto's

Hier post je alles wat wel met auto's maar niets met Volvo te maken heeft.
Gebruikersavatar
gsx750r
6th Gear member
Berichten: 2549
Lid geworden op: 02.01.2009 - 00:44
Locatie: Bij Christina
Contacteer:

Met export oude stekkerauto's verdwijnt 1 miljard belastinggeld

Twee citaten uit het artikel:

Staatssecretaris Wiebes van Financiën ziet er niets in. ,,Het feit dat er veel subsidie in die auto’s is gegaan, is nog geen reden om er nog meer subsidie in te steken.'' Ook het milieuargument gaat wat hem betreft niet op. Tegengaan van CO2-uitstoot is immers een mondiale kwestie. ,,Er staat geen muur rond Nederland.''

Dit noemt men ook wel voortschrijdend inzicht !

En hier een voorbeeld van het opentrappen van een openstaande deur.

Als zakenauto deden de hybrides niet veel voor het milieu. De leaserijder met een tankpas van de zaak vond de oplaadkabel maar gedoe en tankte gewoon benzine. De Mitsubishi Outlander PHEV, een suv van 1.800 kilo, verbruikte in de praktijk zo vier keer meer dan gedacht.

(vet door mij)

Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27688
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Zolang de overheid mensen geen voordelen bied zullen er weinig particulieren zijn die zo'n auto gaan rijden vrees ik.
Nu zijn de meeste hybride auto's benzine, maar de volle mep wegenbelasting van een V60 zou ik niet willen betalen hoe mooi de auto en techniek ook is.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Autozoeker
5th Gear member
Berichten: 1233
Lid geworden op: 14.06.2012 - 22:10

v60 pih heeft (net als andere hybrides) 50% gewichtskorting...
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19847
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Daarnaast is het zo dat je ook die 1800kg voelt.
Ik ben net overgegaan van een XC60 naar de laatste V70 en die scheelt 150kg, dat merk je tijdens het rijden.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19501
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

We gaan hier niet ovet politiek praten. Daarvoor kan je bij de buren van Flitsservice.nl terecht. Maar met onze belastingen is het rijden van een (stekker)hybride particulier in ieder geval niet interessant. En nee dat ga ik niet verder uitleggen want dan wordt het politiek helaas.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20715
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Is dit politiek? Hier zal hybride ook niet echt helpen.

http://www.volkskrant.nl/economie/co2-u ... ~a4482887/
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Tqam
3rd Gear member
Berichten: 315
Lid geworden op: 10.11.2016 - 15:06

Ik heb een paal staan en rij veel stadsverkeer.
Tank een keer in de 4 weken.
De overheid moet mensen met een paal de KWH leveren zonder energie belasting.
Zeg een cent of 6 per kwh.

Dan stimuleren ze het wel om te stekkeren
Volvo XC90 T8 Inscription My 2018 2018 - Onyx Black Full Options Luchtvering, 21 inch, B & W, Dab+, Zwarte hemelbekleding, Keyless, Neerklapbare Hoofdsteunen, Getint glas, Boodschappentas houder, Massage stoelen en 21 inch (zelfde als de zomerwielen ) Winterbanden, Digitale TV, Media Server, Luxury en Scandivia line Blis 360 camera, Donkere Achterramen
Volvo XC90 T8 Inscription Onyx Black 2017 -2018
Volvo XC70 3.2 Summum Oyster Grey Pearl 2008 - 2016
Gebruikersavatar
Paul
Top Gear member
Berichten: 32863
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Hey gaan we weer! Leuk, ik heb hem nu 4 maanden, 4200km en 3 keer getankt.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5106
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Tqam schreef: Ik heb een paal staan en rij veel stadsverkeer.
Tank een keer in de 4 weken.
De overheid moet mensen met een paal de KWH leveren zonder energie belasting.
Zeg een cent of 6 per kwh.

Dan stimuleren ze het wel om te stekkeren
Interessant is dat de echte e grootverbruikers gewoon rond of onder de 10 cent voor een kWh betalen.

Zolang je ook veel korte ritjes rijdt is het een prima concept en bespaar je wel degelijk aanzienlijk. Ik rijd zo'n 35.000 km per jaar met de stekker Volvo en laadt thuis en op kantoor (surplus aan PV stroom), heb ik geen afspraken dan is alles electrisch. Ondanks de mini tank van de XC90 tank ik soms twee of drie weken niet en doe nagenoeg alles electrisch. Rijdt je 40-50+ kkm's per jaar dan heb je meer nadeel dan voordeel van het e deel van de auto en is het milieu technisch geen verstandige keuze
Laatst gewijzigd door NielsPHEV op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ufovolvo
4th Gear member
Berichten: 853
Lid geworden op: 11.08.2007 - 21:15
Locatie: drenthe
Contacteer:

@Paul: 4200 kM en 3 keer getankt , er van uitgaande dat je 'm vol kreeg zit je dus op 1000 tot 1300 km per tank. Dat haalde ik bij vlagen ook met m'n vorige 2.4D. Waar zit dan het voordeel?
V70 T4 Inscription Geartronic my2016
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
Gebruikersavatar
m-kliko
4th Gear member
Berichten: 639
Lid geworden op: 06.07.2015 - 14:50
Locatie: Prov. Utrecht

Ik denk dat (voorlopig) de particuliere markt geen hybride auto wilt rijden.
Het risico dat er wat kapot gaat aan het hybride systeem is toch voor velen een struikelblok denk ik.
Als er wat kapot gaat zit er meestal gelijk een dik prijskaartje aan vast.

Los van of auto's wel of niet gebruikt worden waar ze voor bedoelt zijn (stekkeren dus), is het extra gewicht toch nog best wel een probleem.
Dit resulteert hoe dan ook in meer bandenslijtage, als het fijnstof dat van autobanden komt is ook zeer schadelijk voor het milieu.
http://www.ad.nl/nieuws/slijtstof-autob ... ~aef6a8f5/

Ook de oorsprong van de accu's is natuurlijk vrij discutabel.

Natuurlijk, we moeten ergens beginnen. Ik heb ook niet tegen hybride auto's.
Maar ik vind dat je voor een goed vergelijk wel de volledige supply-chain moet onderzoeken om te kijken of onder de streep wel groener bent dan een niet-hybride-auto.
Volvo S40 2.4i GT Edition II - Black and White

Je kan nooit teveel PK's hebben. :D
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

ufovolvo schreef: @Paul: 4200 kM en 3 keer getankt , er van uitgaande dat je 'm vol kreeg zit je dus op 1000 tot 1300 km per tank. Dat haalde ik bij vlagen ook met m'n vorige 2.4D. Waar zit dan het voordeel?
70 liter vs 45 liter.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gebruikersavatar
Odin
2nd Gear member
Berichten: 95
Lid geworden op: 23.04.2017 - 11:56

Er zijn een aantal zeer gote bezwaren tegen hybride en elektrisch rijden. Echter, met een "groen" praatje val nou eenmaal veel geld te verdienen dus dat wordt structureel genegeerd, gecencureerd en kapotgezwegen. Creatief rekenen waarbij kosten worden weggepoetst is ook een terugkerend thema.
Ik heb er ooit een artikel over geschreven vanuit algemene interesse en mij achtergrond als elektrotechnisch ingenieur.
Een aantal punten:
- De accu
Exotische en schaarse materialen, met dubieuze herkomst, beperkte levensduur en niet recyclebaar.
Compleet over op elektrisch of hybride is bij lange na niet mogelijk bij toepassing van accu's. De grondstoffen zijn er niet, de prijzen zijn de afgelopen jaren een aantal keer over de kop gegaan.
Op laboratorium schaal is er iets mogelijk wat betreft hergebruik, op grote schaal niet en de kosten zijn gigantisch.
Tel daarbij op het transport van de grondstoffen, de vervuiling bij de winning van de grondstoffen en de uiteindelijke dump van de troep in India en Afrika, tel uit je groene winst.
Levensduur van de accu beperkt, mechanisch de nog auto prima, accu stuk, vervanging duur dus economisch total loss.

- De elektriciteit
Leuk zo'n laadpaal, maar lang niet iedereen heeft de luxe van een garage of eigen oprit.
In steden 3 hoog achter werkt dat niet, delen van een wijkpaal schiet ook niet op. Dan heb je de vernieling nog van paaltjes en kabeltjes.
Elektisiteitsnetwerk is niet berekend op massale koppeling van opladende voertuigen. Kleine schaal is mogelijk, maar bij massale toepassing is een complex netwerk nodig in een smart grid waarbij het netwerk zichzelf balanceerd, bepaald wanneer jij mag laden en wanneer nodig de accu van jouw auto gebruikt als backup. Prettige wedstijd.
Waar komt de stroom vandaan? Kolen of gascentrales? Dan verplaats je de uitstoot maar netto win je niks. Zonne-energie is een eco farce en een mythe, ook hier exotische materialen, beperkt rendement en voor het gemak worden onderhoud, levensduur van omvormers etc. "vergeten" in de kostenplaatjes. Windenergie projecten vergelijkbaar verhaal, de energiekosten om een windmolen te bouwen zijn hoger dan de winst die te behalen is tijdens de levensduur. Tel daar de plaatsing, het onderhoud etc bij op en daar ga je al weer. Zowel zonne-energie als windenergie zijn niet stabiel, daar moet snel te starten en stoppen gasturbines tegenover zetten anders gaat het netwerk plat.

- Verbruik
Blijf je binnen het bereik van vol elektrisch win je iets, mits je braaf oplaad. Kom je daar buiten sleep je al dat extra gewicht mee. Werkelijk gebruik regelmatig hoger dan puur benzine of diesel zonder de extra ballast.

In principe is het rendement van een electromotor veel hoger dan een verbrandingsmotor. Probleem is dat je elektriciteit slecht kunt opslaan, opwekken met hoog rendement en direct gebruiken is noodzakelijk (dus geen accu's). Brondstof cel met waterstof is interessant ook gezien de uitstoot, echter ook daar zijn nu nog exotische materialen noodzakelijk in het membraam. Opwekken van waterstof is een energie intensief process, kom je weer op de herkomst van de elektriciteit uit.

Volwaardig alternatief, grootschalig inzetbaar en werkelijk groen is niet voorhanden om dit moment. Een hype en veel geld te verdienen met subsidies, maar dat is het dan ook wel.
Kun je gebruik van maken, of het extra zetje van de electromotoren prettig vinden, of de brutale acceleratie van een Tesla mooi vinden. Voor het "groene" kun je beter een 20 jaar oude diesel kopen. Belast je het milieu niet met de sloop van die auto en de bouw van een nieuwe. Wat die sloopregelingen al niet gekost hebben...

Ik kan er een boek over volschrijven inclusief onderbouwing met onderzoeken maar dat gaat wat ver vanaf een mobieltje.
Nissan 100NX 1.6l ´91 // Peugot 206 1.4l QS // Mazda 626 2.0l ´02 // Jaguar S-Type 3.0l V6 ´02 // Skoda Superb 2.8l 30V V6 ´04 // Volvo XC90 D5 Summum 2.4l ´04
Gebruikersavatar
Mart van der Steeg
7th Gear member
Berichten: 6353
Lid geworden op: 08.12.2007 - 13:58
Locatie: Sassenheim-Teylingen
Contacteer:

Odin schreef: Ik kan er een boek over volschrijven inclusief onderbouwing met onderzoeken maar dat gaat wat ver vanaf een mobieltje.
Stuur dat even naar meneer J.K. van de partij G.L., want ik vrees het ergste voor autorijdend en -liefhebbend Nederland...
Mercedes GLA 2020 AMG& Night-pakket, Pano-dak, Multibeam LED-koplampen, Dodehoekassist, 360° Camera met parkeerassist, Apple Carplay & Android Auto, Sfeerverlichting, 19" AMG-velgen & Reality navigatie
Volvo S60 2.4D 2009, 185 pk, PolestarTuning, Drivers ed., HU 650 200W, Orestes velgen, RTI, Xenon adapt,
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug
Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic

VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

Ben bang dat ie dat niet leest :D :D
keep calm!, your randomizer is running
Gebruikersavatar
Mart van der Steeg
7th Gear member
Berichten: 6353
Lid geworden op: 08.12.2007 - 13:58
Locatie: Sassenheim-Teylingen
Contacteer:

evert65 schreef: Ben bang dat ie dat niet leest :D :D
Dan timmeren we het er wel in......
Mercedes GLA 2020 AMG& Night-pakket, Pano-dak, Multibeam LED-koplampen, Dodehoekassist, 360° Camera met parkeerassist, Apple Carplay & Android Auto, Sfeerverlichting, 19" AMG-velgen & Reality navigatie
Volvo S60 2.4D 2009, 185 pk, PolestarTuning, Drivers ed., HU 650 200W, Orestes velgen, RTI, Xenon adapt,
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug
Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic

VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
Gebruikersavatar
Odin
2nd Gear member
Berichten: 95
Lid geworden op: 23.04.2017 - 11:56

Mart van der Steeg schreef:
Odin schreef: Ik kan er een boek over volschrijven inclusief onderbouwing met onderzoeken maar dat gaat wat ver vanaf een mobieltje.
Stuur dat even naar meneer J.K. van de partij G.L., want ik vrees het ergste voor autorijdend en -liefhebbend Nederland...
Heb over het geheel niet de indruk dat het nog goedkomt in Nederland. Gerelateerd maar weer een heel ander verhaal.

Auto liefhebbend Nederland kan het beter over de grens zoeken. Ik betaal hier om maar wat te noemen, €136,- per jaar aan wegenbelasting voor de Jaguar die er nu uit gaat om plaats te maken voor de Volvo. Dat was in NL 3 jaar geleden al iets van €1500,- per jaar. Om over de prijs per liter benzine / diesel nog maar te zwijgen.
Nissan 100NX 1.6l ´91 // Peugot 206 1.4l QS // Mazda 626 2.0l ´02 // Jaguar S-Type 3.0l V6 ´02 // Skoda Superb 2.8l 30V V6 ´04 // Volvo XC90 D5 Summum 2.4l ´04
Gebruikersavatar
Mart van der Steeg
7th Gear member
Berichten: 6353
Lid geworden op: 08.12.2007 - 13:58
Locatie: Sassenheim-Teylingen
Contacteer:

Odin schreef: [Auto liefhebbend Nederland kan het beter over de grens zoeken. Ik betaal hier om maar wat te noemen, €136,- per jaar aan wegenbelasting voor de Jaguar die er nu uit gaat om plaats te maken voor de Volvo. Dat was in NL 3 jaar geleden al iets van €1500,- per jaar. Om over de prijs per liter benzine / diesel nog maar te zwijgen.
heb mij altijd al verbaasd over het NL anti-autobeleid tov. buitenland.
Mercedes GLA 2020 AMG& Night-pakket, Pano-dak, Multibeam LED-koplampen, Dodehoekassist, 360° Camera met parkeerassist, Apple Carplay & Android Auto, Sfeerverlichting, 19" AMG-velgen & Reality navigatie
Volvo S60 2.4D 2009, 185 pk, PolestarTuning, Drivers ed., HU 650 200W, Orestes velgen, RTI, Xenon adapt,
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug
Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic

VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20715
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Ik heb toch met interesse de bevindingen van Odin gelezen. De enige constante energiebron in west Europa is nog steeds de gas- en kolenindustrie. Jammer dat we geen bergen hebben zoals in andere landen want dat schept de mogelijkheid om een waterkrachtcentrale te maken. En die is beter regelbaar op energiebehoefte dan PV-cellen of windmolens.

Maar zien we hier niet iets over het hoofd? Hoe groener energie wordt opgewekt hoe slechter mensen omgaan met energie. Ik denk dat het tijd wordt om meer in te zetten op verminderd verbruik van energie. Waarom met de auto sigaretten kopen? Waarom die cv-ketel de hele dag op 21 graden als je niet thuis bent? Hele dag computer aan, voor wie doe je dat?

Van die dingen dus, van die dingen.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
ufovolvo
4th Gear member
Berichten: 853
Lid geworden op: 11.08.2007 - 21:15
Locatie: drenthe
Contacteer:

Ik ben het voor het overgrote deel mat Odin eens en heb mee daarom geen hybride gekocht. Waar ik alleen nog een beetje mee tors is, dat wanneer we wachten met ontwikkelen totdat we "groene en recyclebare" accu's met voldoende capaciteit hebben en voldoende groene stroom om ze op te laden, we dan wel heel veel goede ervaringen zullen missen. Toch zit het er wel aan te komen, onlangs las ik een artikeltje over grafeen-gebaseerde accutechnologie. Hoge relatieve capaciteit, nagenoeg volledig herwinbaar. Het wachten is nog op een betaalbare hoog volume productiemethode voor grafeen. En dan weten we nu nog niet wat daar de energie-input is.

Hetzelfde - ik dwaal even af, weet ik - zie je met zonnepanelen. Oorspronkelijk opgebouwd op basis van uniforme kristallen: je moest meer dat 10 jaar zon vangen, voordat je daarvan de productie-energie had teruggewonnen. Toen kwamen de polymorphe kristallen... terugwintijd ongeveer 9 jaar. En intussen kennen we de "thin film"-cellen, die na drie jaar hun productie-energie alweer terugverdiend hebben. Nog een paar jaar en ook dat laatste proces is weer verbeterd en zitten we op een jaar.

En @Msuidgeest: en als je dan weliswaar panelen plaatst, maar je oude koelkasten, wasmachines, drogers en lampen niet vervangt en alles in huis aan laat staan als je er toch niet bent... dan heb je in elk geval niet het milieu als reden gehad. Dus ik ben het met je eens: probeer zuinig te zijn met energie. Gebruik beperken levert absoluut meer voordeel dan "groen"opwekken, is mijn mening.
V70 T4 Inscription Geartronic my2016
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
Plaats reactie

Terug naar “Off Topic Auto”