Pagina 1 van 1
Oliepeil D2 (2013) te hoog, motor slaat af
Geplaatst: 04.04.2017 - 21:00
door MartenS40
Beste Volvo liefhebbers,
Mijn vader belde mij vandaag over zijn V40 die steeds af bleef slaan. Gelukkig haalde hij het nog naar mijn huis. Daar aangekomen heb ik hem gelijk uitgelezen, daar kwamen geen storingen uit. De motor liep stationair niet helemaal lekker en bij het terugvallen vanuit toeren sloeg hij inderdaad elke keer af.
Na uitlezing de vloeistoffen gecontroleerd en geconstateerd dat het oliepeil te hoog stond, ook was de oliepeilstok omhoog geschoten. Ik kon duidelijk overdruk in het carter constateren. Ik heb er wat olie uitgezogen, en na 0,5 liter te hebben verwijderd, stond hij weer net iets onder maximum. De slang van het luchtfilterhuis naar de turbo gecontroleerd, hier zat olie in, vrij weinig, maar het was wel nat als je je vinger er langs streek. De olie hier schoongemaakt.
Hierna liep de auto weer goed.
Ik zelf dacht natuurlijk direct aan het roetfilter, en dacht dat de auto in regeneratie cyclus was blijven hangen. Dit bleek niet het geval, want het verbruik was de afgelopen rit 1:23. Ook stonk de olie niet naar diesel.
Ik heb mijn vader gevraagd of hij teveel had bijgevuld, maar naar eigen zeggen verklaarde hij dit zorgvuldig gedaan te hebben. Hij is niet technisch, dus ik weet niet wat hij verstaat onder zorgvuldig.
Wat is hier het meest waarschijnlijk? Moet ik nog meer dingen controleren?
Alvast dank,
Marten.
Re: Oliepeil D2 (2013) te hoog, motor slaat af
Geplaatst: 04.04.2017 - 21:24
door chris_r
Hallo Marten,
Rijd je vader veel korte stukjes? Hierdoor kan het oliepijl stijgen doordat het roet zich vermengd in de olie.
Je geeft zelf aan dat de olie niet naar diesel stonk, maar wellicht draagt het toch bij aan het hoge oliepijl.
Groet,
Chris
Re: Oliepeil D2 (2013) te hoog, motor slaat af
Geplaatst: 04.04.2017 - 21:32
door MartenS40
Dag Chris,
Nee, niet veel korte stukjes. Het probleem van het afslaan kwam ook juist na een vrij lange rit op de snelweg en toen hij de stad weer in reed.
Gr. M.
Re: Oliepeil D2 (2013) te hoog, motor slaat af
Geplaatst: 05.04.2017 - 09:39
door MartenS40
Het is een vreemd verhaal. Vanochtend stond het oliepeil weer lager dan dat ik hem gisteren achtergelaten had.
Re: Oliepeil D2 (2013) te hoog, motor slaat af
Geplaatst: 05.04.2017 - 12:46
door ufovolvo
Dat zou nog wel kunnen, als er echt teveel ingezeten heeft en daardoor bijv. de krukas door de olie kon slaan heeft zich in de olie "schuim" (luchtbellen) kunnen vormen. Als je dan de volgende morgen weer kijkt is dat schuim er intussen wel uit en is het olieniveau gedaald.
In elk ander geval zal en een plas onder de auto, of - als er een beschermplaat onder de motor ligt - op de beschermplaat moeten liggen... olie kan niet uit zichzelf omhoog klimmen

Re: Oliepeil D2 (2013) te hoog, motor slaat af
Geplaatst: 05.04.2017 - 13:48
door MartenS40
Hij lekt geen olie. Misschien was de olie inderdaad wat 'luchtiger' geklopt door de krukas. Dat zou het stationair uitvallen en onregelmatig lopen wel verklaren. Alleen rest de vraag waarom nu pas, het is al 3 maanden geleden dat mijn vader voor het laatst heeft bijgevuld.
Re: Oliepeil D2 (2013) te hoog, motor slaat af
Geplaatst: 05.04.2017 - 18:11
door bemmelenan
Lijkt eerder op een gevalletje lekke koppakking/scheur in motorblok.
Re: Oliepeil D2 (2013) te hoog, motor slaat af
Geplaatst: 05.04.2017 - 19:36
door Kees Jan
Lijkt eerder op een gevalletje lekke koppakking/scheur in motorblok.
Zou kunnen, maar dan lekt er meestal ook koelvloeistof weg, en dat peil was goed heb ik begrepen.
Re: Oliepeil D2 (2013) te hoog, motor slaat af
Geplaatst: 06.04.2017 - 14:06
door MartenS40
Kees Jan schreef:
Lijkt eerder op een gevalletje lekke koppakking/scheur in motorblok.
Zou kunnen, maar dan lekt er meestal ook koelvloeistof weg, en dat peil was goed heb ik begrepen.
Hm... Dat geeft te denken. Het koelvloeistofpeil is inderdaad goed, maar het rare is wel dat dit flink moest worden bijgevuld 3 maanden geleden. Nu staat hij nog steeds nagenoeg op maximum. Oliepeil is nu niet veranderd sinds gisteren, maar de auto inmiddels wel weer een keer uitgevallen.
Voor de zekerheid bij de specialist geweest, ook die kon niets vreemds aan de auto ontdekken. Uitgelezen, zaten wat oude storingen in, die zijn gewist, en nu kijken of er storingen ontstaan.
Re: Oliepeil D2 (2013) te hoog, motor slaat af
Geplaatst: 06.04.2017 - 21:02
door Kees Jan
OK, dan is het afpersen van het koelsysteem een eenvoudige controle. Een goede garage kan dat zo voor lage kosten (of gratis) uitvoeren. Motor warm rijden, op druk zetten, kop koffie drinken, en druk controleren.
Re: Oliepeil D2 (2013) te hoog, motor slaat af
Geplaatst: 11.04.2017 - 10:48
door MartenS40
Een week verder, en de auto is weer met uitvallen begonnen. Vloeistoffen zijn allemaal op peil gebleven. Hij staat inmiddels vandaag bij de specialist voor een onderzoekje.
Als iemand nog een idee heeft wat zou kunnen helpen, zou dat erg welkom zijn.
Re: Oliepeil D2 (2013) te hoog, motor slaat af
Geplaatst: 12.04.2017 - 20:51
door MartenS40
Specialist kon niets vinden, heeft een additief bij de brandstof gedaan en het brandstoffilter vervangen, waarna hij eerst weer goed leek te lopen. Heel veel vertrouwen had ik niet in deze werkzaamheden en inderdaad. Bij de specialist liep de auto nog goed, maar inmiddels is hij weer uitgevallen.
Het lijkt zich vooral voor te doen als de motor een tijdje warm is. Auto geeft geen enkele storing maar valt meestal gewoon uit zodra het gas losgelaten wordt en de koppeling ingetrapt. Als hij wel aanblijft loopt hij stationair even een tijdje wat onregelmatig waarna het zich weer hersteld. Vloeistoffen zijn allemaal nog steeds op peil.
Volvo dealers in de omgeving zijn voorlopig allemaal bezet helaas. Heeft iemand nog een idee wat te doen?
Re: Oliepeil D2 (2013) te hoog, motor slaat af
Geplaatst: 14.04.2017 - 22:14
door MartenS40
We zijn weer iets verder met het probleem.
Mijn vader heeft ontdekt dat hij de olie verkeerd gepeild heeft, en dat hij de stok niet vergenoeg doorgedrukt heeft bij het peilen. Hierdoor heeft hij dus 1,5cm teveel olie erbij gedaan. De oliepeilstok was dus kennelijk ook niet 'omhoog geschoten' maar gewoon niet goed er ingedrukt.
Nu dacht in aan de volgende theorie. Omdat ik ook enige olie in de aanvoerbuis van de turbo heb gevonden, moet dat volgens mij via de carterventilatie omhoog gekomen zijn. Over de afgelopen maanden met teveel olie rijden, heeft zich dus meer olieafzetting in die buis afgezet dan gebruikelijk. Nu zit daar ook de luchtmassameter. Kan deze uiteindelijk vervuild zijn geraakt?
Volgens mij past het stationair soms net afslaan of net niet lekker lopen prima bij een vervuilde luchtmassameter. Vooral als ie warm is, omdat de motor dan sowieso al minder toeren draait, en minder marge heeft voor een net afwijkende sensor. Een beetje viezigheid zou dan wel het stationair afslaan bij warm ten gevolge hebben, maar net niet een computerstoring.
Is er een manier om dit te testen? Werkt zo'n busje luchtmassameter reinigingsspray? Iemand ervaring?
Re: Oliepeil D2 (2013) te hoog, motor slaat af
Geplaatst: 15.04.2017 - 06:39
door Marcnij
Als de olie via de carterventilatie in de inlaat is gekomen, heb je heel veel geluk gehad.
Hierdoor kan de motor op hol slaan, hij loopt dan op zijn eigen motorolie.
Re: Oliepeil D2 (2013) te hoog, motor slaat af
Geplaatst: 15.04.2017 - 07:24
door evert65
Je zou wel eens gelijk kunnen hebben, en lmm reinigen? Misschien is er op dit forum iets over te vinden
ff zoeken dus , anders via www, of joetjoep
Mogelijkheden genoeg om een manier te vinden dunkt me
Je vader heeft enorm veel geluk gehad lijkt me
Re: Oliepeil D2 (2013) te hoog, motor slaat af
Geplaatst: 15.04.2017 - 08:43
door MartenS40
Dank voor de reacties!
@gelukgehad, ja klopt. Was ook mijn reactie toen ik daar olie tegenkwam. Volgens mij was ie al aardig op weg in die richting.
@lmm reinigen, ik ken de filmpjes daarover, maar ik heb zelf mijn twijfels of dat werkt. Is er al iemand die ervaring heeft met de reiningingsspray die daarvoor gebruikt wordt? Kan het de lmm beschadigen? Stel dat dat het niet is, dan heb je 2 problemen.
Re: Oliepeil D2 (2013) te hoog, motor slaat af
Geplaatst: 15.04.2017 - 12:04
door Ludo
Een lmm kun je wel reinigen met een spray.
D.w.z. de spray erop spuiten en laten drogen, en dat eventueel enkele keren herhalen.
Ga
niet/nooit met een doekje of wattenstaafje over het draadje, dan is het meteen einde verhaal...
Dit is bv zo'n spray:
https://www.deolieconcurrent.nl/product ... 200ml.html