Elektriciteit valt uit (Volvo V70)

De grotere Volvo's
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ArjanCK
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 17.03.2017 - 19:34

Dag goede mensen van dit forum,

Vorig jaar zomer een oude dame aangeschaft (Volvo V70 met schoudertjes, benzine, bouwjaar 2000, kleine 224k op de teller) en naar volle tevredenheid tot een paar weken geleden in gereden.

Een paar weken begon de elektriciteit plotsklaps uit te vallen. Het begon met de radio en vervolgens alle alarmlichtjes aan en *plop* alles uit. Geen licht, geen ruitenwissers, geen knipperlichten, niets meer. De motor bleef het wel gewoon doen. Bij de garage geweest, de accu was iets minder dan normaal dus die vervangen. Dynamo bleek nog prima in orde.

Ook dit verhielp het euvel niet. Een monteur bekeek de CEM module en deze was doorgebrand. Via de toppers van Volvo Tune een refurbished exemplaar gekregen en laten installeren door de garage. Gisteren kreeg ik de auto weer mee en zonder euvel naar huis gereden. Vanochtend was ik de straat nog niet uit en exact hetzelfde verhaal: mediamodule begon te haperen, vervolgens viel alles uit.

Ik ben a-technisch en zit een beetje met de handen in het haar. Ik breng haar straks weer naar de garage maar is iemand dit fenomeen bekend? Of suggesties wat het nog meer kan zijn?
Laatst gewijzigd door ArjanCK op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ufovolvo
4th Gear member
Berichten: 853
Lid geworden op: 11.08.2007 - 21:15
Locatie: drenthe
Contacteer:

Een mogelijke oorzaak is overspanning, dus dat het boordnet niet netjes op ongeveer 13 Volt staat, maar op een veel hoger voltage. Dit kan als de spanningsregelaar niet helemaal jofel meer is. Weliswaar schrijf je dat de dynamo nog oké is, maar als de spanningsregeling met tussenpozen hapert kan het zijn dat zij het niet hebben kunnen waarnemen.

Ergens hoop ik voor je, dat dit het niet is. Want het kan aanleiding zijn tot grote en vooral dure problemen. Een doorgebrande CEM is daar maar eentje van.
V70 T4 Inscription Geartronic my2016
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
Gebruikersavatar
ArjanCK
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 17.03.2017 - 19:34

ufovolvo schreef: Een mogelijke oorzaak is overspanning, dus dat het boordnet niet netjes op ongeveer 13 Volt staat, maar op een veel hoger voltage. Dit kan als de spanningsregelaar niet helemaal jofel meer is. Weliswaar schrijf je dat de dynamo nog oké is, maar als de spanningsregeling met tussenpozen hapert kan het zijn dat zij het niet hebben kunnen waarnemen.

Ergens hoop ik voor je, dat dit het niet is. Want het kan aanleiding zijn tot grote en vooral dure problemen. Een doorgebrande CEM is daar maar eentje van.
Bedankt voor de tip! Ik heb de garage deze suggestie meegegeven, ik word vanmiddag gebeld. Ben benieuwd.
Gebruikersavatar
haasje
4th Gear member
Berichten: 580
Lid geworden op: 11.05.2007 - 00:33
Locatie: Boxtel

Er zitten in de zekering kast onder de motorkap een aantal relais. Een aantal hiervan worden gebruikt voor de stroomvoorziening in de auto bij de verschillende standen van het contactslot. Het zou kunnen dat er 1 van slecht begint te worden.
volvo 460 1.8i '96
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00
Gebruikersavatar
ArjanCK
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 17.03.2017 - 19:34

Bon, ik heb de wagen weer mee. Tot nu toe:

- accu vervangen
- dynamo gecheckt, is in orde
- CEM module vervangen
- bedrading gecheckt, is in orde
- stekkers gecheckt, een twijfelgeval is vervangen, rest in orde
- spanningsregelaar gecheckt, is in orde
- waterafdichting zaten kleine scheurtjes in, is gerepareerd
- al overige stekkers zijn eruit gehaald, schoongemaakt, gespoten en is in orde

Now fingers crossed... :-/
Laatst gewijzigd door ArjanCK op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ArjanCK
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 17.03.2017 - 19:34

ArjanCK schreef:
- accu vervangen
- dynamo gecheckt, is in orde
- CEM module vervangen
- bedrading gecheckt, is in orde
- stekkers gecheckt, een twijfelgeval is vervangen, rest in orde
- spanningsregelaar gecheckt, is in orde
- waterafdichting zaten kleine scheurtjes in, is gerepareerd
- al overige stekkers zijn eruit gehaald, schoongemaakt, gespoten en is in orde

Vanochtend viel stationair alles al uit... Morgen breng ik 'm wederom naar de garage. Wordt nu echt handeninuthaar.nl...

Edit: Ik kreeg van een kennis nog mee het contactslot te controleren. Dit zou ook een oorzaak kunnen zijn. We gaan het zien...
Laatst gewijzigd door ArjanCK op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ArjanCK
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 17.03.2017 - 19:34

- accu vervangen
- dynamo gecheckt, is in orde
- CEM module vervangen
- bedrading gecheckt, is in orde
- stekkers gecheckt, een twijfelgeval is vervangen, rest in orde
- spanningsregelaar gecheckt, is in orde
- waterafdichting zaten kleine scheurtjes in, is gerepareerd
- al overige stekkers zijn eruit gehaald, schoongemaakt, gespoten en is in orde
- contactslot gecontroleerd, is in orde
- DIM is eruit gehaald, nagekeken, gereviseerd, is in orde


En het probleem is niet opgelost, net de auto opgehaald. Zowel ik als de garage weten het niet meer...
MN-NL
5th Gear member
Berichten: 1498
Lid geworden op: 20.12.2010 - 13:45

volvotech.eu

Bob geconsulteerd? Zie banner....
Gebruikersavatar
ArjanCK
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 17.03.2017 - 19:34

MN-NL schreef: volvotech.eu

Bob geconsulteerd? Zie banner....
Yep, heb hem vorige week woensdag gebeld en om advies gevraagd. Hem leek op dat moment ook het beste om de DIM te laten checken want het deed hem ook voorkomen dat daar het probleem kon zitten. Wel vond hij het vreemd dat het uitvallen begint bij de media module. Dat zij de monteur vanochtend ook. Gelukkig riep ik dat al vanaf het begin... De garage zal nogmaals overleggen met andere Volvo monteurs, ik hoor nog...
Plaats reactie

Terug naar “De 60 - 70 - 80 en 90 series”