Pagina 1 van 2

Eibach verlagingsveren icm LPG installatie

Geplaatst: 12.04.2017 - 21:17
door volvohenk
Hallo

Enige tijd geleden bouwde ik onder mijn V70 2.5T bouwjaar 1999 Eibach verlagingsveren (pro-performance -30mm type 8410.140) in combinatie met Billstein B4 schokbrekers in. De nivomats waren na dik 320000 km echt op hun eind en voor en achter zijn alle veren en schokbrekers vervangen. Alle schotels en rubberblokken zijn mee vervangen. De achterste rubberschotels idem dito en nu door de versie voor standaard schokbrekers ipv nivomats. Het rare is nu dat de afstand van hart wiel tot onderkant wielkast voor 365mm is en achter 305mm. Een te groot verschil en achter ligt de auto echt te laag. De trekhaak raakt regelmatig een drempel en het ziet er ook niet fraai uit. Eibach zegt nu dat deze verlagingsveren niet geschikt zijn voor auto's met een LPG installatie. (G3 inbouw in reservebandsparing) Het klinkt mij naar een slappe smoes. De gasinstallatie weegt niet meer dan een volwassen persoon en zoveel verschil mag dat normaal gesproken niet maken lijkt me. Heeft iemand hier ervaring mee ? Heeft iemand deze veren misschien ingebouwd in een niet LPG V70 en hoe is het dan ? De wegligging van de auto is trouwens prima. De wagen stuurt weer strak en is niet meer zo instabiel bij volle lading als voorheen.

Re: Eibach verlagingsveren icm LPG installatie

Geplaatst: 12.04.2017 - 22:22
door edraket
Kun je nog zien welk typenummer op de achterveren staat? 365 is veel te hoog voor de voorkant, is hij aan de voorkant wel iets gezakt? De hoogte van de velg plus band is 259mm tot het hart, dat betekent dat je nog 7 cm vrij hebt boven de band. Dat is echt niet ok voor een Eibach set. Ik zou deze waardes even doorgeven aan Eibach, dit klopt gewoon niet.

Re: Eibach verlagingsveren icm LPG installatie

Geplaatst: 12.04.2017 - 23:20
door volvohenk
Voor is het 8417001 VA en achter 8410002 HA. (resp 1110 en 1010 kg per as aan toelaatbaar gewicht) Ik heb het via de leverancier doorgegeven aan Eibach compleet met foto's en maten maar ze zeggen doodleuk dat hun veren niet geschikt zijn voor een auto met LPG inbouw. Tot dusver is dat hun enige reactie. Onzin lijkt me want zo overdreven veel extra gewicht is een gasinstallatie niet.

Re: Eibach verlagingsveren icm LPG installatie

Geplaatst: 13.04.2017 - 10:11
door edraket
Heb nog even nagezocht bij vorige auto's. De 850 was eibach verlaagd, de V70R origineel. Ik weet dat de V70 met eibach ook wat verder omlaag zou zijn gegaan. Het is zeker waar dat Eibach wat aan de lage kant staat achter, maar jouw auto staat voor veels te hoog!
Voor de achterkant zijn ringen te koop die je aan de bovenkant van de veer kunt plaatsen waardoor de auto iets omhoog komt, dus dat is op te lossen.

850 estate met lpg tank en trekhaak: voor: 34,5cm, achter: 32,75cm.
V70R classic: voor: 33,4cm, achter: 32,5cm

Heb je de veren zelf geplaatst, of laten doen, wie is de leverancier en heb je een foto van voor en na de verlaging?

Re: Eibach verlagingsveren icm LPG installatie

Geplaatst: 13.04.2017 - 13:51
door volvohenk
Ik heb alles zelf geplaatst. Maar voor zover ik weet volgens het boekje. Ik heb met de mensen van Eibach Duitsland gesproken en ze zeggen dat er door de inbouw van de gastank op de plek van het reservewiel een hefboomwerking in de auto ontstaat. Door het extra gewicht helemaal achterin de auto (nog achter de achteras) is de verdeling van het gewicht nadelig en zijn de verlagingsveren niet meer geschikt. Ik blijf het een raar verhaal vinden aangezien een volgeladen kofferbak hetzelfde effect zou moeten geven en dat is niet zo. Het lijkt erop dat er achter andere vereen in moeten.

Re: Eibach verlagingsveren icm LPG installatie

Geplaatst: 13.04.2017 - 16:21
door edraket
raar verhaal. Doe eens een foto van je auto, ben heel erg benieuwd hoe het er nu uit ziet.
Mag je de veren nog terug sturen?

Re: Eibach verlagingsveren icm LPG installatie

Geplaatst: 13.04.2017 - 19:58
door volvohenk
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hierbij een paar foto's. Is nog een heel gedoe via Tinypic. Het zal wel lastig worden om de veren terug te sturen. Ze zijn onverkoopbaar voor de leverancier maar zal zeker proberen er andere voor te krijgen bij de leverancier. Hun voorlichting deugde niet. Anders was ik er niet aan begonnen.

Re: Eibach verlagingsveren icm LPG installatie

Geplaatst: 24.04.2017 - 20:03
door volvohenk
Daar was ik weer. Na wat speurwerk te hebben verricht op andere forums en overleg met de Volvo specialist uit Tynaarlo kwam ik/zij tot de conclusie dat aanvullende hulpveren de beste oplossing voor mijn auto zouden zijn. Nu nog even de vraag welke en van welk merk. Na enig gegoogel vond ik onderstaande set via de hulpverenshop.nl. Een set die om de schokbreker heen wordt gebouwd. Heeft iemand hier ervaring mee ? Of misschien nog een ander type waarmee men goede ervaringen heeft ?


PS MAD ken ik ook maar is voor deze auto geen optie. Heeft alleen vervangingsveren en geen aanvullende hulpveren.

Re: Eibach verlagingsveren icm LPG installatie

Geplaatst: 24.04.2017 - 20:50
door Ludo
Een gemiddelde lpg installatie weegt incl volle tank 60kg.
Als je auto dan al doorzakt betekent dat niets anders dan versleten dempers, óf een verkeerde combinatie demper - veer.

Ik denk dat je hier nu beter, én beterkoop gesteld met enkel verzwaarde veren.
Je auto zal terug op normale hoogte komen, maar zal veel minder/geen last hebben met eender welke lading...
bv: http://www.estateservices.nl/ophanging/ ... waard.html

Re: Eibach verlagingsveren icm LPG installatie

Geplaatst: 24.04.2017 - 22:24
door edraket
Zie nu pas dat je een foto hebt geplaatst. Jouw auto staat echt veuls te hoog aan de voorkant. Kun je het aantal windingen en draaddikte nog zien van de voorveren? Het lijkt erop dat je de verkeerde veren hebt gekregen, dit klopt gewoon niet en zou ik ook niet accepteren. Denk dat de auto achter wel goed staat, de classis V70 staat altijd wat laag aan de achterkant met een eibach set.

Re: Eibach verlagingsveren icm LPG installatie

Geplaatst: 24.04.2017 - 23:30
door volvohenk
@Ludo: De schokbrekers zijn voor en achter nieuw. Bilstein B4 gasgevulde dempers. De verzwaarde veren van Estateservices had ik gezien maar is ook niet mijn oplossing. Had ook met hun gesproken maar eea werd afgedaan als gehobby en hun veren zijn verzwaarde vervangingsveren die de auto aan de achterkant juist weer overdreven omhoog tillen. Dus ook geen veren die je met de bestaande Eibachs kunt combineren. Ik wil de Eibachs die er ook nieuw onder zitten graag houden en combineren met extra hulpveren. De wegligging is trouwens prima nu. In ieder geval vele malen veiliger dan met de oude nivomats. Kan me niet herinneren dat de auto ooit zo'n vaste wegligging heeft gehad en rij er al een jaar of 10 mee. Probleem is echt het rijden met volle lading en de caravan uiteindelijk achter de auto. Dat zal zo niet gaan. De trekhaak zal dan elke drempel gaan raken.

@ Ed: De Eibach veren zijn qua type wel de goede hoor. Heb de nummers gefotografeerd en gemaild naar Eibach en dat klopt allemaal. Het ligt volgens hun gewoon aan de LPG tank nog achter de achteras waardoor de auto voor te sterk wordt opgetild. Een hefboomwerking door het extra gewicht helemaal achterin. Mi zouden hulpveren achterin dit kunnen opheffen waardoor de auto weer meer horizontaal komt te staan.

Ik vroeg me af of er hier iemand ervaring heeft met het toepassen van hulpveren naast de bestaande hoofdveren.

Re: Eibach verlagingsveren icm LPG installatie

Geplaatst: 24.04.2017 - 23:34
door volvohenk
Terugsturen van de veren is trouwens niet meer mogelijk. Ik zou nog wel graag willen weten wat voor afstandsringen er evt boven de achterveren kunnen worden toegepast. Ik vind ze nergens.

Re: Eibach verlagingsveren icm LPG installatie

Geplaatst: 25.04.2017 - 16:48
door edraket
Geloof me, door hulpveren te plaatsen komt de auto voor Echt niet omlaag aan de voorkant. De hefboom blijf namelijk gelijk. Ergens klopt er iets niet. Heb een v70 classic gehad met verlagingsveren van eibach incl lpg installatie. Deze stond heel netje voor, achter ietsje laag. Dat heb ik opgelost door afstandsringen te plaatsen boven de veren.

Re: Eibach verlagingsveren icm LPG installatie

Geplaatst: 25.04.2017 - 19:17
door Ludo
Er klopt hier wel meer niet...

Dat de voorkant zo hoog staat, hebben we wel vaker gezien.
De achterkant is te laag.
Als ik de foto zo zie, zou ik zeggen, mooi maar jammer dat het geld op was voor schokdempers... :P

Dat het enkel aan de lpg installatie ligt, is echt uit de lucht gegrepen, tientallen zijn je voorgegaan zónder problemen.

Verzwaarde veren duwen je auto ook niet omhoog, als dit de redenatie van estateservice is, durf ik beweren dat ze er zelf geen ervaring mee hebben.
Je auto komt er geen centimeter mee omhoog tegenover origineel.
Het énige verschil met de originele veer is zoals ik al schreef, dat de veer geen moeite heeft met een ton lading.
De originele veer gaat al zakken met 100kg.

Met de extra hulpveren die je hier laat zien krijg je gewoon hetzelfde effect.

Re: Eibach verlagingsveren icm LPG installatie

Geplaatst: 25.04.2017 - 19:20
door Ludo
B.t.w. veerverhogers zijn ook geen oplossing.
Je zet de achterkant wel 2cm hoger, maar met bv 2 personen achterin of een aanhanger sleur je nog de trekhaak over drempels.
http://europeantuning.luondo.nl/nl/1158 ... 0--1991-00

Re: Eibach verlagingsveren icm LPG installatie

Geplaatst: 25.04.2017 - 23:15
door volvohenk
Ludo schreef:
Als ik de foto zo zie, zou ik zeggen, mooi maar jammer dat het geld op was voor schokdempers... :P
Hallo Ludo,

volgens mij is lezen niet je sterkste kant :D Heb toch een paar keer vermeld dat er nieuwe Bilstein B4 schokbrekers onder zitten zowel voor als achter..

Persoonlijk kan ik ook nauwelijks geloven dat de LPG tank de oorzaak van deze scheefstand is ook al beweert Eibach dat ten stelligst. Bij het monteren van een MCPherson voorpoot kun je toch ook niet veel fout doen dacht ik. De schokbreker heeft een verkanting op de bovenstang en een veerschotel die de montage bepalen. Daar kun je zelf niets aan veranderen. En als dit niet goed in elkaar zit zou je dat toch moeten merken onder het rijden en sturen.

Ik heb nog wel op de matthewsvolvosite gelezen dat sommigen geloven dat Bilstein B4 dempers de auto aan de voorzijde omhoog duwen en dat men liever Koni monteert. Raar want dan zou iedereen dat toch moeten merken. Wat me ook opvalt is dat Koni op zijn website vermeld dat hun STR.T dempers korter dan normaal zijn waardoor verlaging beter mogelijk is. Het zelfde geldt ook voor de Koni FSD's.

Eerst paar dagen vakantie en daarna maar weer verder zoeken.

@Ludo Bedankt voor het adres van de afstandsringen.

Re: Eibach verlagingsveren icm LPG installatie

Geplaatst: 26.04.2017 - 12:24
door Ludo
Toch lees ik goed hoor.
Wat ik bedoel is dat ondanks er nieuwe dempers onder zitten, dat het chassis te laag staat.
Daarom, het staat optisch mooi, maar functioneel trekt dit op niks (persoonlijke mening) en is dit onbruikbaar, de reden waarom je dit topic hebt geopend.

Bilstein B4 is trouwens gewoon een vervangdemper voor origineel.
B6 of Koni srt - geel is veel stugger.
Je krijgt dan een heel ander effect.

Re: Eibach verlagingsveren icm LPG installatie

Geplaatst: 20.05.2017 - 18:21
door volvohenk
Nou uiteindelijk de wagen toch weer netjes horizontaal gekregen. Zie begeleidende foto.

Contact gehad met zowel Bilstein als Eibach technici. Uiteindelijk is de combinatie B4 met verlagingsveren geen gelukkige zegt men in het geval van een auto met LPG helemaal achterin. Men raad het zelfs af. B6 of B8 schokbrekers zijn er niet voor dit type auto. Als ik het weer moest doen zou ik kiezen voor de Koni STR.T die als schokbreker beter toegespitst schijnt te zijn op verlagingsveren. In alle gevallen zijn het gasveren waarbij je van de Bilsteins vaker leest dat ze de auto wat omhoog drukken.

Voor mij was de oplossing het toepassen van Carsupport hulpveren. Geen vervangingsveren maar extra veren die om de schokbrekers worden geplaatst. (mooi slim bedacht systeem) Deze geven zo n 30% extra draagkracht achterin in een progressieve vorm. Daarbij tillen ze de auto zo n 1,5 tot 2 cm omhoog aan de achterkant. Gekocht via de hulpverenshop en ook nog een Nederlands product ook. Auto staat weer mooi horizontaal en wegligging is nog steeds prima. Wel weer meer druk op de voorwielen zo te zien en dat is altijd beter in een fikse regenbui. De caravan durf ik er weer met een gerust hart achter te hangen dit jaar.

Re: Eibach verlagingsveren icm LPG installatie

Geplaatst: 20.05.2017 - 19:39
door evert65
Mooi dat het opgelost is naar jouw zin !

Re: Eibach verlagingsveren icm LPG installatie

Geplaatst: 02.08.2017 - 08:28
door volvohenk
Voor diegenen die dit draadje gevolgd hebben of die er zelf iets aan kunnen hebben vertel ik nog even hoe het verder afgelopen is met de veren en schokbrekers.
Uiteindelijk merkte ik na een paar dagen dat de combinatie van de carsupport hulpveren samen met de verlagingsveren toch niet zo gelukkig was. Aanvankelijk noemde ik de wegligging goed maar de auto was toch wat wiebelig in de achterkant geworden. Een beetje te slap of zacht geveerd. Het leek erop dat de lagere Eibach veren door de extra hulpveren omhoog gedrukt werden en daardoor zelf niet meer als eerste de 'schokken' konden opvangen. Hoe dan ook.
De boel er weer onder weg gehaald en gekozen voor Koni STR.T schokbrekers rondom en aan de achterkant een paar polymeer afstandsringen op de Eibach veren. Deze brengen de auto aan de achterkant zo'n 2cm omhoog waardoor de LPG tank gecompenseerd is. De Koni's brengen de auto aan de voorkant minder ver omhoog. UIteindelijk staat de auto nu weer mooi horizontaal en het wegcontact is weer optimaal. De achterkant voelt ook weer strak aan en het gewaggel is verdwenen. Kortom het heeft een tijdje geduurd maar het is weer helemaal goed gekomen.
Aan anderen zou ik willen zeggen dat de Bilsteins B4 niet geschikt zijn voor verlagingsveren en zeker niet icm een LPG tank op de plek van het reservewiel. Die van mij staan nu op marktplaats te koop voor iemand die nog wel de standaardveren wil gebruiken. Naast deze ingreep werd de auto dit jaar nog verwend met een nieuwe verdamper, bumpersteunen achter, een uitlaat, een gasklep (3e al) en nog wat kleinigheden zodat het nu weer eens tijd is voor een paar jaartjes ongestoord cruisen.. Want als het rijdt dan blijven het eersteklas funcars. Wolven in schaapskleren noemde iemand deze turboversies eens. Een ideale gezinsauto maar met stevige spierballen. Mijn dank nog aan Edraket voor zijn tips in de persoonlijke brichten.