Pagina 1 van 1
AWD uitzetten, hoe dan?
Geplaatst: 14.04.2017 - 14:06
door Flying Jeroen
Hallo,
Zat eens door mijn manual van de XC90 te lezen in verband met onlangs aangeschaft reservewiel, zgn Tempa Spare of thuiskomer. In de manual staat dan dat bij een AWD de achterwielaandrijving uit gezet moet worden.
Er staat echter niet bij hoe je dat moet doen.
Leuk langs de snelweg....
Wie weet het?
Is het gewoon een kwestie van een zekering er uit halen?
Re: AWD uitzetten, hoe dan?
Geplaatst: 14.04.2017 - 22:08
door Msuidgeest
Zekering ... Cardanas doorzagen ... Ik denk meer in de trant van cardanas losnemen van de tussenbak. Als je een automaat gaat slepen over grote afstand wordt dat namelijk wel aanbevolen.
Re: AWD uitzetten, hoe dan?
Geplaatst: 14.04.2017 - 23:06
door Fredhead
Maar zie je dat jezelf al doen langs de snelweg?
In dit geval zou ik de zekering eruit trekken denk ik...
Re: AWD uitzetten, hoe dan?
Geplaatst: 14.04.2017 - 23:18
door lint
Ik wens je veel sterkte met het uitschakelen van de achterwielaandrijving op de XC90.
Re: AWD uitzetten, hoe dan?
Geplaatst: 15.04.2017 - 07:28
door evert65
Gevalletje waarin rtfm niet werkt, das erg
Re: AWD uitzetten, hoe dan?
Geplaatst: 15.04.2017 - 08:39
door Jers3n
evert65 schreef:
Gevalletje waarin rtfm niet werkt, das erg
Dat is m.i. in dit geval niet terecht. Wat Flying Jeroen zegt straatverlichting echt. Ik was benieuw en heb gisteren even in het online instructieboekje gekeken, maar ik heb ook geen instructie kunnen vinden hoe het AWD uitschakelen dan moet. (Wel welke zekering voor de AWD is)
Re: AWD uitzetten, hoe dan?
Geplaatst: 15.04.2017 - 09:07
door Flying Jeroen
Precies Jers3n, maar ik denk dat evert65 dat ook zegt.
RTFM werkt dus niet, want het staat er niet goed in, valt me een beetje tegen van Volvo, want in het algemeen zijn die manual vrij goed geschreven.
Ze zeggen dat je iets moet doen in de manual, maar niet hoe.
Wat Fredhead zegt is inderdaad langs de snelweg de meest voor de hand liggende oplossing, en dat staat dan weer wel in de manual.
Re: AWD uitzetten, hoe dan?
Geplaatst: 15.04.2017 - 20:49
door eric vermeer
Ik denk dat er bedoeld wordt dat als je met het reserve wiel gaat rijden dat je dan de AWD moet uitschakelen, maar dit kan helemaal niet en is ook eigenlijk niet nodig het reserve wiel is dan wel veel smaller maar heeft wel nagenoeg dezelfde hoogte dus geeft nagenoeg geen snelheidsverschil. En meen mij te herinneren dat de BCM het herkend wanneer er een reservewiel gemonteerd is en die schakelt het AWD systeem al gedeeltelijk uit om schade te voorkomen.
Bij mij in de handleiding wordt daar niets over gezegd en met een reserve wiel rijdt je maar een aantal km meestal toch?
Re: AWD uitzetten, hoe dan?
Geplaatst: 16.04.2017 - 15:03
door Flying Jeroen
BCM?
Voor de rest is je commentaar duidelijk, de manual echter niet.
Re: AWD uitzetten, hoe dan?
Geplaatst: 16.04.2017 - 21:49
door eric vermeer
BCM brake control module, hier komen de wielsnelheden op binnen en voorziet via CAN netwerk de DEM van de juiste info om de vierwielaandrijving in of uit te schakelen.
Ik heb bij mij in de handleiding gekeken en daar staat er niets over in dat je bij gebruik van een reservewiel de vierwielaandrijving zou uit moeten schakelen
Re: AWD uitzetten, hoe dan?
Geplaatst: 16.04.2017 - 21:54
door OGA244
het kan ook niet
Re: AWD uitzetten, hoe dan?
Geplaatst: 17.04.2017 - 00:10
door Jers3n
eric vermeer schreef:
BCM brake control module, hier komen de wielsnelheden op binnen en voorziet via CAN netwerk de DEM van de juiste info om de vierwielaandrijving in of uit te schakelen.
Ik heb bij mij in de handleiding gekeken en daar staat er niets over in dat je bij gebruik van een reservewiel de vierwielaandrijving zou uit moeten schakelen
Volgens mij hebben jullie het nu over verschillende types aan-/uit(zetten).
Waar Eric op duidt is het regelen dan de verdeling van de aandrijfkrachten door de BCM en het AWD-systeem tussen enkel vooras (volgens Erik 'uit') of ook naar de achteras (volgens Erik 'aan'). (Waarbij er m.i. altijd minimaal ca. 5% naar de achteras gaat, en dus wat Erik stelt niet helemaal op zou gaan)
Daarnaast ben ik erg benieuwd hoe het AWD systeem volgens Erik dan kan herkennen dat er een reservewiel is gemonteerd?
Maar goed, om dat verdelen te kunnen laten regelen door de BCM en daadwerkelijk plaats te laten vinden moet het AWD-systeem (de HALDEX-unit) wel geactiveerd zijn, en deze 'aan' is waar Flying Jeroen op duidt. Als ik het goed begrijp tenminste.
Daarbij staat er echt in het XC90 MY11 instructieboekje dat de AWD uitgeschakeld kàn worden bij het rijden met een Tempa Sparen (die bij een XC90 wèl kleiner is dan de normale wielomtrek). Hoe dat dan zou kunnen wordt dus niet gemeld.
Ook is een MY11 AWD van een nieuwer type HALDEX voorzien dan een MY04/05 AWD, dat kun je m.i. bij de XC90 al niet zo 1 op 1 vergelijken, laat staan tussen een V70(R) uit 2004 en een XC90 uit 2011.
En dan kan er wel gesteld worden 'het kan ook niet', maar lijkt mij dat een HALDEX-unit 'zonder stroom' (zekering er uit dus) bijzonder weinig doet.....