Pagina 37 van 44

Van XC90 D5 via V60 D6 naar XC90T8

Geplaatst: 16.11.2022 - 13:23
door Gouwe
V480-S60 schreef: 13.11.2022 - 14:58 Veel Volvodealers hebben volgens zeggen inmiddels een dergelijke accuspecialist.
Ik zal het vrijdag eens vragen hoe dat bij mijn dealer zit.

Van XC90 D5 via V60 D6 naar XC90T8

Geplaatst: 16.11.2022 - 15:49
door V480-S60
https://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=91101

Volgens The Mechanic zou men zo'n monteur dus bij jou dealer moeten hebben.

Van XC90 D5 via V60 D6 naar XC90T8

Geplaatst: 16.11.2022 - 16:38
door Gouwe
Ok, gelezen. Je zou alleen verwachten dat Volvo hier toch meer publiciteit mee zou zoeken. Heb er recent nog op gegoogeld maar nul hits. Toch fijn als consument om te weten dat je auto niet in één keer is afgeschreven en lijkt mij een prima reden om als Volvo hierover te communiceren.

Van XC90 D5 via V60 D6 naar XC90T8

Geplaatst: 16.11.2022 - 16:51
door V480-S60
Helemaal mee eens.

Van XC90 D5 via V60 D6 naar XC90T8

Geplaatst: 18.11.2022 - 18:00
door Gouwe
Gouwe schreef: 16.11.2022 - 13:23
V480-S60 schreef: 13.11.2022 - 14:58 Veel Volvodealers hebben volgens zeggen inmiddels een dergelijke accuspecialist.
Ik zal het vrijdag eens vragen hoe dat bij mijn dealer zit.
Nou dat ben ik dus vergeten :-) Ook vergeten om te vragen naar het meten van de accu.
Wel is de auto opnieuw voorzien van een nieuw pano dak rubber n.a.v. de lekkage. Het rubber is nu nog weer beter/anders verlijmd dan de vorige keer. We hopen maar dat de lekkage nu definitief voorbij is. In ieder geval sluit het rubber nu weer netjes aan op het eindstuk met een spleet aan weerskanten van hooguit 1 a 2 mm ipv cm.
En wat blijft het telkens weer een genot om in te rijden.

Van XC90 D5 via V60 D6 naar XC90T8

Geplaatst: 23.11.2022 - 08:57
door Fulaks
Heb afgelopen maandag bij de winterbandenwissel lang gesproken met de baas van mijn dealer.Een deel van de monteurs krijgt opleiding van Volvo voor hybride en elektrische auto's. Ze denken er ook na over het opsplitsen van de garage in een deel voor auto's met en zonder aandrijfaccu en/of verbrandingsmotor, omdat het benodigde gereedschap nogal verschilt.

Van XC90 D5 via V60 D6 naar XC90T8

Geplaatst: 17.12.2022 - 15:57
door Gouwe
Off Topic
Tot nu toe geen lekkage meer gehad, dat lijkt dus helemaal opgelost te zijn en daar ben ik blij mee. Verder valt op dat een heel licht inhouden bij koude motor (ca 1 minuut nadat ik van Pure naar Hold overschakel) weg lijkt te zijn. Was niet hinderlijk maar viel wel op. Mogelijk dat een update van de SW hier verantwoordelijk voor is.
Pirelli's bevallen ook nog steeds prima na een 7-8K kilometer. Geen trillingen, geen extra lawaai a.g.v. cuppen e.d.

Vandaag wel de laadpaal overleden. Ik denk dat bij het in elkaar zetten/aansluiten een connector van de voeding niet helemaal goed heeft gezeten. Connector was ter plaatse helemaal weggebrand. Geluk dat we geen brand hebben gehad. Ben op zoek naar een andere waarbij ik direct wil kijken dat deze nog wat slimmer wordt (load balancing en laden op basis van opbrengst panelen / prijs per kWh).

Gisteren eindelijk ook de gereviseerde velgen onder de Z4 gekregen. Originele velgen waren gecorrodeerd in de boutgaten en slecht overgespoten. Ik wilde deze laten poedercoaten maar toen bleek dat er drie krom waren en 1 daarvan ook al eerder gescheurd en zo slecht gelast dat deze ook niet meer te herstellen was, aldus de bandenboer. Dus op zoek naar een vervanger, alleen nergens te vinden. Ja, nieuw maar dan voor ruim 500 euro voor een velg.
Uiteindelijk een andere gebruikte set op de kop getikt en deze als nieuw laten maken. Uiteraard ook nieuwe bandjes eronder en nieuwe naafkapjes. Hier het resultaat:

Van XC90 D5 via V60 D6 naar XC90T8

Geplaatst: 17.12.2022 - 19:17
door diesel01
Mooi hoor.
Welke motor zit er in je Z4?

Van XC90 D5 via V60 D6 naar XC90T8

Geplaatst: 17.12.2022 - 20:13
door Gouwe
N52 / 3.0si met 265PK. Ziet er niet alleen mooi uit, maar rijdt ook zo en verrassend nog comfortabel ook en die zescilinder loopt zo mooi...

Van XC90 D5 via V60 D6 naar XC90T8

Geplaatst: 21.12.2022 - 01:01
door RoaldH
Wel lekker dik Gouwe. Hopelijk tijd voor een meet & greet zodra ik genezen ben van mijn operatie van gistermiddag.

Van XC90 D5 via V60 D6 naar XC90T8

Geplaatst: 21.12.2022 - 07:49
door Gouwe
RoaldH schreef: 21.12.2022 - 01:01 Wel lekker dik Gouwe. Hopelijk tijd voor een meet & greet zodra ik genezen ben van mijn operatie van gistermiddag.
Beterschap dan Roald en laat maar weten als je zo ver hersteld bent.

Van XC90 D5 via V60 D6 naar XC90T8

Geplaatst: 26.02.2023 - 18:16
door Gouwe
Vandaag de Volvo weer eens lekker gepoetst. 2 jaar geleden met Millimetervreter (Leon) uitgebreid gedaan Na het wassen "gekleid" (heb dit gebruikt: https://www.stiptpolishpointshop.nl/p/s ... lay-towel/), heel makkelijk en daarna weer lekker dik in de Reload. Dit is het resultaat:
IMG_2168.jpg
Wat mij betreft helemaal niet verkeerd.

Verder bevallen de Pirelli's tot nu toe goed. Geen cuppen, geen lawaai en het lijkt met de slijtvastheid ook wel prima te zijn. Nu 15K er mee afgelegd.
En verder.... bijna saai. Hij doet het gewoon altijd en hoewel kijken naar andere auto's best leuk is, ben ik echt voornemens om hier nog jaren mee vooruit te gaan.

Van XC90 D5 via V60 D6 naar XC90T8

Geplaatst: 27.02.2023 - 10:32
door PGV90
Saai??
Prachtig mooi deze verzorging - ziet er fantastisch uit en kan zo weer tijden mee! Mooi gedaan.

Van XC90 D5 via V60 D6 naar XC90T8

Geplaatst: 28.02.2023 - 16:20
door Gouwe
Dank je en de auto is zelf zeker niet saai, maar ik bedoelde vooral dat er weinig issues te melden zijn. Doet vooral gewoon wat de auto moet doen: kilometers maken zonder problemen en van alle gemakken voorzien.

Van XC90 D5 via V60 D6 naar XC90T8

Geplaatst: 28.02.2023 - 16:47
door BraboFrits
Wow, dat ziet er wel heel erg strak uit zeg =)

Onlangs heb ik de XC90 laten polijsten, er zaten nog doffe plekken en krassen in die er bij de aflevering al in zaten.
Heb de auto destijds gezien in de regen en bij aflevering net in de poets denk ik maar dan worden de minder fraaie plekken pas later zichtbaar.

Enfin, zodra het weer wat beter wordt zal ik ook weer eens aan de gang gaan met wassen - kleien - waxen en ook de bekleding moet weer eens onderhanden worden genomen. Dan zal ook mijn trekveer voor het doorprikken van de afvoer van het schuifdak van Ome Ali wel binnen zijn.

Van XC90 D5 via V60 D6 naar XC90T8

Geplaatst: 05.03.2023 - 08:11
door Gouwe
Zo noemde ik eerder deze week de belevenissen met de auto saai, sinds gisteren is dat hopelijk tijdelijk anders.
Had het al even gemeld in "Mijn moment van de dag" eb dank voor de reacties daar.
Het probleem is dat zowel in de laadpaal als in de auto de laadkabel niet meer wil ontgrendelen. En dat 's morgens vroeg de zekering van de laadpaal eruit lag. Op de laadpoort van de auto brandt de LED rood als ik de zekering van de laadpaal weer aanzet. Ik gebruik de originele laadkabel (Mennekes-Mennekes) van Volvo.
Volvo assistance gebeld en een half uur later stond er een wegenwachter voor de deur. Hem uitgelegd dat de kabel aan de kant van de laadrobot ook vast zat en dat ik ook hier al van alles had geprobeerd: resetten, van stroom afhalen, procedure volgen bij een vastzittende kabel (waarbij stap 1 is: ontkoppel de auto....).
De laadpaal kent drie standen voor de losse laadkabel: altijd vergrendeld, vergrendeld als er een auto is aangesloten, niet vergrendeld (zonder auto).
Het punt is dat de laadpaal de auto wel ziet en dus de kabel vergrendeld houdt, ook als de paal zelf spanningsloos is. Omdat de stekker vast zit, kan ik de paal ook niet openen om e.e.a. mechanisch te controleren of los te schroeven (hoewel dat volgens de handleiding wel zou moeten kunnen kan dat fysiek niet. De diameter van de stekker is groter dan de diameter van de laadpoort en dus kan de kap er niet af. Aan de buitenkant kan ik de grondkabel wel doorknippen, alleen zit de laadrobot dan nog steeds vast aan de paal in de grond en die zou ik dan idd moeten uitgraven of doorzagen.

Het eerste wat de wegenwacht deed was de minpool van de accu lostrekken. Verder heeft hij iets geprobeerd met zekering 11 onder de motorkap en is hij op advies van de eigen helpdesk op zoek gegaan naar een stelschroef achter op de laadpoort om de vergrendeling mechanisch los te halen. De hele wielkuip links voor is eruit geweest en ook de laadpoort hebben we zo goed als helemaal los gehad. Geen stelschroef te vinden. Na een anderhalf uur heeft de monteur de auto maar weer in elkaar geschroefd.
Ook de dealer nog even gebeld, maar die hadden op zaterdagochtend geen monteur die langs kon komen
Mijn hoop is nu eerst gevestigd op het op een mechanische manier kunnen ontkoppelen van de stekker aan de autozijde. Volgens de ANWB helpdesk moet dat kunnen maar de wegenwachter kon het niet vinden nadat hij de halve auto al uit elkaar had gehaald. Maandag om 7:45 uur opnieuw bellen met VA en hopen dat er snel een monteur op de stoep staat.

Hoe haalt een dealer de kabel eruit als er iemand met een de laadkabel door het raam naar binnen de werkplaats inrijdt?

Van XC90 D5 via V60 D6 naar XC90T8

Geplaatst: 05.03.2023 - 09:00
door Jelmer de Jong
Aan de auto kant zit en solenoid, dat is een pen die in de stekker prikt en die pen wordt geactiveerd door de auto met 12V. Aan de laadpaal kant zit ook een pen, die wordt geactiveerd doordat de auto PP en PE op de stekker kort sluit.

Als je iets door knipt zou ik de laadkabel doe, dat is de goedkoopste. :D

Van XC90 D5 via V60 D6 naar XC90T8

Geplaatst: 05.03.2023 - 12:03
door fredhead
Maar dan nog de vraag, stél je zou iets doorknippen, kan je dan wel rijden of heeft de auto een beveiliging die dit voorkomt omdat de kabel er nog in zit?

Van XC90 D5 via V60 D6 naar XC90T8

Geplaatst: 05.03.2023 - 12:30
door Gouwe
Die beveiliging kun je omzeilen door een "noodprocedure". Ik geloof iets van 7 seconden de startknop ingedrukt houden.
Maar ja kabel doorknippen kan ook tot extra schade aan de auto elektronica leiden lijkt mij. Dus dat is nu nog geen optie wat mij betreft.

Van XC90 D5 via V60 D6 naar XC90T8

Geplaatst: 05.03.2023 - 12:58
door Gouwe
Goed nieuws! Net toch nog maar eens een poging gedaan om de kap van de laadrobot eraf te halen. Precies hetzelfde gedaan als gisteren maar nu klapt in een keer het paneel met stekker en al op de grond en schiet de stekker eveneens los. Het enige dat ik hier kan bedenken is omdat de laadrobot een hele nacht van spanning is af geweest de kabel toch is ontgrendeld? Afijn, kabel is los van de laadpaal. Nu de auto nog. Morgen lig ik om 7:30 uur bij de dealer op de stoep...