Pagina 1 van 2
V40/S40 op LPG
Geplaatst: 02.09.2006 - 15:44
door Bazzer
Door een andere baan ga ik ca. 35k km per jaar rijden. Daar mijn huidige merk (Mercedes C-klasse) en LPG geen gelukkige combinatie schijnt te zijn ben ik mij aan het orienteren op een Volvo. Ik zoek een V40/S40 rond bouwjaar 2000 en een km stand van rond de 100k km en wil deze om laten bouwen tot LPG G3. Graag zou ik wat gebruikerservaringen willen lezen over de V40 op LPG en wat zijn de kosten voor het achteraf inbouwen van LPG
Geplaatst: 02.09.2006 - 18:29
door joost
Ik heb een V40 PhII met een G3 Lpi installatie van Vialle. Werkt prima. Geen merkbaar verschil tussen benzine en LPG. Ik heb de auto zo gekocht. Kosten voor achteraf inbouw kan ik je niet vertellen. Ik weet wel dat er verschillende leveranciers zijn en natuurlijk tal van inbouwers.
Ik weet niet of de V40 bij uitstek geschikt is voor achteraf inbouw na 100k KM. Van de V70 classic wordt gezegd dat dat met gemak kan in ieder geval tot 150k. Van het 850 forum heb ik begrepen dat het met meer km's ook nog wel kan. Echter die motoren zijn niet te vergelijken met de x40 motoren. Daar heb je ook nog eens een GDI variant die storinggevoelig kan zijn (links laten liggen, dus). De 1.8 en de 2.0 van Volvo zijn betrouwbaarder en lenen zich wellicht meer voor LPG. Zeker weten doe je dat pas achteraf...
Maar waarom zoek je niet eentje mét LPi en een iets hogere kmstand? Die van mij had destijds 140k gelopen en doet het zeer goed...
Joost.
Geplaatst: 02.09.2006 - 20:07
door marissen
Zoek in ieder geval een phase II model. Als je het helemaal goed voor elkaar wil hebben moet je op zoek gaan naar een originele Bi-Fuel. Deze auto's zijn af fabriek van een G3 installatie voorzien en hebben bovendien de nodige technische aanpassingen ondergaan om een lange levensduur te garanderen. Achteraf inbouw bij een km stand rond de ton lijkt mij economisch gezien niet erg verstandig, of je moet er nog 2 ton mee willen rijden...
Ik ben in ider geval erg blij met mijn Bi-Fuel.
Geplaatst: 02.09.2006 - 23:03
door joost
Als je het helemaal goed voor elkaar wil hebben moet je op zoek gaan naar een originele Bi-Fuel. Deze auto's zijn af fabriek van een G3 installatie voorzien en hebben bovendien de nodige technische aanpassingen ondergaan om een lange levensduur te garanderen.
Niet helemaal mee eens. Mijn installatie is voor de eerste aflevering (0 km)ingebouwd door de dealer, daarbij is de motor uitgerust met een aangepaste kop. Als je een exemplaar vindt, kun je kijken of de documentatie compleet is (met name wat betreft de inbouw van de installatie), dat was bij mij het geval.
Wat betreft de Bi-Fuel: je bent gelijk klaar en verzekerd dat een en ander (onder de kap) goed geregeld is. Nadeel is de beperkte voorraad brandstof (benzine/lpg).
Joost.
Geplaatst: 03.09.2006 - 13:00
door DanieldeJong
Hallo,
wij hebben ook een phII die bij ongeveer 90dkm een Vialle LPi installatie gekregen heeft.
Het duurde wel 2.5 maand voordat het gedaan kon worden,
ombouwen was op dat moment zeer gevraagd en het aantal inbouwstations is de laatste jaren nogal terug gelopen.
De kosten waren dacht is 2300 euro....
Wij hebben een klein olie injectie systeem erbij gekregen wat de kleppen smeert, hierdoor zou het slijten en uiteindelijk vervangen van de kleppen geen probleem meer zijn.
Of dat ook echt zo is zullen we na een paar 100dznd km wel beleven..
(ik kon zo even niet op de naam van het systeem maar zoek het nog wel evn op)
gr
D
Geplaatst: 03.09.2006 - 13:05
door DanieldeJong
gevonden:
http://www.flashlube.com.au/store/page.pl?id=249
hier staat ook het een en ander uitgelegd..
Geplaatst: 03.09.2006 - 13:20
door marissen
Nadeel is de beperkte voorraad brandstof (benzine/lpg).
Je hebt gewoon de originele benzinetank, en volgens mij een LPG tank van bruto 48 liter (netto ongeveer 38 liter)
Geplaatst: 03.09.2006 - 13:32
door joost
Oh? Ik dacht dat bij de Bi-Fuelmodellen de benzinetank verdeeld was in een gedeelte benzine en een gedeelte LPG.
Waar ligt dan de gastank bij jou?
Joost.
Geplaatst: 03.09.2006 - 13:36
door joost
Kost zo´n systeempje? Is het echt noodzakelijk?
Joost.
Geplaatst: 03.09.2006 - 14:34
door DanieldeJong
100 euro..
en tja de instalateur vertelde ons dat Volvo, gasinbouw op onze moter niet ondersteunde..
En we hebben niks aan de kop laten doen (inbouw al duur genoeg zo)
Dit systeem smeert en koelt de kleppen, zelfs zonder lpg zijn er resultaten te zien dat de kleppen er veel beter uitzien na xxxx km
Een bifuel was er op dat moment niet te koop, niet in onze prijs/kmstand klasse tenminste.
(er waren op internet maar een handvol te vinden, alle met 2ton of meer)
voor ons was dit een mooi oplossing en we verwachten dat het zo goedgaat.
D
Geplaatst: 03.09.2006 - 14:38
door joost
100 euro is idd niet zo veel. Maar ik weet niet of het nog zin heeft om dit er nog in te zetten, ik nader de 180K... Lastig om in te schatten. Daarnaast weet ik niet of het nodig is naast een aangepaste kop.
Joost.
Geplaatst: 03.09.2006 - 14:42
door joost
en tja de instalateur vertelde ons dat Volvo, gasinbouw op onze moter niet ondersteunde..
Volvo ondersteunt LPG niet (meer) bij de
huidige modellen, voor de x40 serie was dat nog wel zo getuige oa de bi-fuelmodellen.
Joost.
Geplaatst: 03.09.2006 - 15:37
door DanieldeJong
ja bij ons was het even anders omdat we vanaf het begin het erin hebben gekregen.
en idd als er al een andere kop op zit is het waarschijnlijk niet zo een probleem meer.
Toen ik de inbouwer aan de phone had en ik vertelde dat we de 2l uit 2001 erin hebben vertelden ze dus dat op dat motor type door Volvo niet aangeraden word gas in te bouwen.
Ik neem aan dat het bifuel blok (vooral de kop etc.) toch anders is dan de "gewone"
er zijn ja een stuk of wat verschillende motoren geweest voor deze auto.
na ja hoe het ook zij, ik ben benieuwd hoe het zal gaan.
D
Geplaatst: 03.09.2006 - 18:30
door joost
Zal wel goed gaan.
Joost.
Geplaatst: 03.09.2006 - 18:37
door bart simpson
joost schreef:en tja de instalateur vertelde ons dat Volvo, gasinbouw op onze moter niet ondersteunde..
Volvo ondersteunt LPG niet (meer) bij de
huidige modellen, voor de x40 serie was dat nog wel zo getuige oa de bi-fuelmodellen.
Die gedachte is niet juist, Volvo ondersteunde uitsluitend de
"af fabriek" bi-fuel modellen, deze hadden een andere cilinderkop en een ander motormanagementsysteem.
Geplaatst: 03.09.2006 - 20:43
door joost
O.K. dan. Hoe zit het dan met de mijne, waarbij de dealer de boel heeft ingebouwd en aangepast?
Joost.
Geplaatst: 03.09.2006 - 20:57
door bart simpson
joost schreef:O.K. dan. Hoe zit het dan met de mijne, waarbij de dealer de boel heeft ingebouwd en aangepast?
Als er geen andere kop op gezet is loop je het risico dat je kop vroegtijdig uitgesteld is (ken gevallen < 30.000km)
die
altijd voor rekening man zijn (ook binnen de fabrieksgarantie)en
NOOIT voor rekening Volvo!, die ondersteunde het immers niet en dat weet iedere Volvodealer ook.
Geplaatst: 03.09.2006 - 21:27
door joost
De kop is aangepast.
Joost.
Geplaatst: 03.09.2006 - 21:46
door bart simpson
joost schreef:De kop is aangepast.
Dat beperkt de risico's maar geeft desondanks geen Volvogaranties.
Re: V40/S40 op LPG
Geplaatst: 03.09.2006 - 23:07
door Gast
Bazzer schreef:Door een andere baan ga ik ca. 35k km per jaar rijden. Daar mijn huidige merk (Mercedes C-klasse) en LPG geen gelukkige combinatie schijnt te zijn ben ik mij aan het orienteren op een Volvo. Ik zoek een V40/S40 rond bouwjaar 2000 en een km stand van rond de 100k km en wil deze om laten bouwen tot LPG G3. Graag zou ik wat gebruikerservaringen willen lezen over de V40 op LPG en wat zijn de kosten voor het achteraf inbouwen van LPG
Weet je zeker dat je van een Mercedes C-klasse naar een V40 wil gaan?
Begrijp de overstap niet helemaal. Heb je al in een V40 gereden?
Zonder iemand hier voor het hoofd te stoten.
Een V40 rijd op zich prima, maar in vergelijking met Mercedes?
Zal waarschijnlijk aan het budget liggen, maar kijk anders ook eens naar een S60/V70.
Volvo heeft opzich dezelfde "eigenschappen" (welk merk niet) op LPG als Mercedes. Heeft ook een hoop te maken met onderhoud.
Flashlube is altijd goed, ook voor een Mercedes op gas.