Pagina 1 van 1

Wat voor distributietandwiel kies ik?

Geplaatst: 17.04.2017 - 22:30
door Tuinhekje
Hoi!
Mijn 164 heeft een jaar of 10-15 geleden een backfire (op gas) gehad waarna hij in de brand heeft gestaan en niet meer van zijn plaats is geweest.
Inmiddels heeft hij een nieuwe kabelboom, tank, benzinepomp, maar ik krijg de ontsteking onmogelijk op tijd.
Zelfs met 15 graden na top dead center laat ie behoorlijk wat scheetjes (op benzine).

De compressie is in alle cilinders nog wel oke, dus denk ik nu aan het distributietandwiel... (kan, toch?)
Ik ga hem morgen even open schroeven en kijken hoe het tandwiel ervoor staat.
Mocht het tandwiel dan aan vervanging toe zijn, zijn er 3 opties:
- Een stalen tandwiel
- Een tandwiel van aluminium
- Een tandwiel van fiber (wat meneer volvo er zelf opgezet heeft)

Nu is mijn vraag: Wat zijn jullie gedachten over, en ervaringen met deze distributietandwielen?

Mvg,
Vincent

Re: Wat voor distributietandwiel kies ik?

Geplaatst: 18.04.2017 - 22:21
door Theo V70
Voor mijn Amazon heb ik voor dezelfde keuze gestaan.
Het stalen tandwiel gaat het langst mee maar is wat luidruchtiger en de prijs is hoger. Als je lang met de aut wil doen is dit aan te bevelen als je het geluid voor lief neemt.
Het aluminium tandwiel is van zacht metaal en slijtagegevoelig. Het werd mij afgeraden.
Het fiber tandwiel gaat ruim 100.000 km mee en is relatief stil, relatief goedkoop en bij meerdere bedrijven leverbaar. Vanwege het beperkt aantal kilometers dat ik met de klassieker afleg heb ik daar voor gekozen.
...... nu alleen nog even tijd vinden om hem te monteren.....

Re: Wat voor distributietandwiel kies ik?

Geplaatst: 18.04.2017 - 23:17
door ufovolvo
En Tuinhekje: uiteraard ben je hartstikke welkom op ons forum! Zou je ook een voorstelrondje willen geven in het betreffende topic... graag met foto's?

Re: Wat voor distributietandwiel kies ik?

Geplaatst: 30.04.2017 - 19:26
door Tuinhekje
Bedankt voor je advies Theo, succes met het vervangen!

Even een late update:
Het tandwiel was al van staal en nog volledig intact... Ik ben er achter gekomen dat op het moment dat de markeringen op het distributie tandwiel bij elkaar staan niet cilinder 1 maar cilinder 6 vonkt... Niet heel verwonderlijk dat het zaakje niet zo lekker loopt.
Ik denk dat de motor eerder uit elkaar gegaan is, en de verdeler niet juist op de oliepomp (toch?) is gezet.
Ik ga nog even uitzoeken hoe de boel dan wel in elkaar steekt en als ik hier achter ben denk ik dat het uiteindelijk gewoon de bougiekabels met elkaar verwissel.
Ook is me opgevallen dat de vacuum vervroeger niet vervroegt maar vertraagt.. klopt dit op een B30? De centrifugaal vervroeger doet zijn werk nog wel naar behoren.