Hallo,
Ik kom oorspronkelijk van het zusterforum 850, bekend als Lampje, met een 850 T5 Automaat Estate op Lpi. Ooit gekocht bij 290K. Die ging er uit bij 510K door een storing op een klein rottig Bosch onderdeeltje, de benzineafsluiter, dat 9 maanden daarvoor al vervangen was. Onderdeel was dus niet verdacht, echter wél defect, maar daar kwamen we pas achter ná de sloop! Symptoom was stotteren, wat steeds erger werd. Toch 200K probleemloze kilometers meegemaakt. Toen een Prius op de zaak genomen.
Nu een D5 Automaat uit 2003, met 410K ervaring . Vrienden verklaren me voor gek, die auto is al lang over zijn maximale houdbaarheid. Ik hoop er nog twee ton bij te zetten, maar wie weet nog zes ton?? Een maandje proefritten gemaakt en heel wat kandidaten afgeschoten. Maar deze is het dan geworden, bij een grote handelaar in Dronten.
Wat een heerlijk koppel en de wegligging toch weer een pak beter met zo'n V70N! Alles weer wat moderner. Weer een licht interieur genomen, daar wordt ik altijd blij van als ik instap.
Volgend jaar is de auto een youngtimer en gaat hij op de zaak. Om het nulpunt te bereiken het volgende moeten doen:
- winterbanden vervangen door nieuw lichtmetaal, stalen wielen met banden liggen nu rustig op zolder. Hagelnieuwe Continentals, een en al rust in het interieur op de snelweg, nog stiller dan die Prius.
- onderste en bovenste motorsteun vervangen, nu loopt hij stationair veel rustiger
- kleine beurt bij Volvo-garage
- airco check-up; geen bijzonderheden gevonden
Nog van plan:
- 5-traps automaat, ik wilde geen GT, een keertje olieverversen. Misschien wel 2x. Flushen vind ik te risicovol.
- Uitlijnen, hij trekt wat naar rechts maar remt gelukkig wel recht. Gaat maandag a.s. gebeuren
- Android 6.0 radio monteren, gaat ook maandag gebeuren
- Draagarmen en veerpootrubbers voor.
Uit de aankoopkeuring kwamen verder geen schokkende zaken. Fijn dat hij al een roetfilter had, dus wie weet mag ik Amsterdam en Utrecht nog wat langer in de komende jaren?
Wil wel een keer op een clubavond de EGR-klep en alles er omheen gaan reinigen.
Verder niets bijzonders van plan. Iemand nog tips?
Groetjes en fijne avond,
Lampje
P.S. Foto's volgen...
Even voorstellen, D5 Automaat met 410K
- Musicus
- 4th Gear member
Welkom en gefeliciteerd met deze onverwoestbare auto. 2003 heeft misschien een retrofit roetfilter, maar nog niet het regenererend filter. Dus ook niet de klachten die daarmee samenhangen. Helaas gaan de milieuzone's op bouwjaar dus dat zal niet veel helpen vrees ik. Je kan wel een groene milieusticker krijgen voor in Duitsland.
De aandachtspunten van deze auto zal je vast al opgezocht hebben dus daar zal ik je niet mee lastig vallen. Nou ja 1 dan. Monteer eens een andere koelvloeistof temperatuursensor. Veel over geschreven op het andere forum en bij veel mensen maakt het echt verschil. 5 minuten werk.
Daarnaast: als je binnenkort de draagarmen gaat vervangen waarom nu dan al uitlijnen? Als het niet dramatisch is kan dat misschien wel in 1 keer.
De aandachtspunten van deze auto zal je vast al opgezocht hebben dus daar zal ik je niet mee lastig vallen. Nou ja 1 dan. Monteer eens een andere koelvloeistof temperatuursensor. Veel over geschreven op het andere forum en bij veel mensen maakt het echt verschil. 5 minuten werk.
Daarnaast: als je binnenkort de draagarmen gaat vervangen waarom nu dan al uitlijnen? Als het niet dramatisch is kan dat misschien wel in 1 keer.
S60 D5 2002, 850.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
-
- 1st Gear member
Hi Musicus,
Dank voor je welkom!
Dat van dat roetfilter bedacht ik achteraf ook, gelukkig niet te complexe techniek! Die temperatuursensor zorg voor het aanjagen van de fan? Is het idee dan om dat moment te verleggen naar een lagere temperatuur? Ik had er nog niets over gelezen.
Wel iets over de handremschoentjes; die kunnen een keer vastlopen met interessante gevolgen. Welke precies weet ik niet, maar het zal vast wel duur zijn;-)
Mocht je nog linkjes hebben naar een centrale plek voor tips of stage-0 voor dit model, graag!
Uitlijnen doe ik omdat ik hagelnieuwe banden heb en ik wil niet dat ze nu al vreemd inslijten, terwijl ik misschien over 9 maanden pas die draagarmen ga doen.
Hier dan de beloofde foto's:
https://goo.gl/photos/cohNzTh4M3NcPN2Y7
Dank voor je welkom!
Dat van dat roetfilter bedacht ik achteraf ook, gelukkig niet te complexe techniek! Die temperatuursensor zorg voor het aanjagen van de fan? Is het idee dan om dat moment te verleggen naar een lagere temperatuur? Ik had er nog niets over gelezen.
Wel iets over de handremschoentjes; die kunnen een keer vastlopen met interessante gevolgen. Welke precies weet ik niet, maar het zal vast wel duur zijn;-)
Mocht je nog linkjes hebben naar een centrale plek voor tips of stage-0 voor dit model, graag!
Uitlijnen doe ik omdat ik hagelnieuwe banden heb en ik wil niet dat ze nu al vreemd inslijten, terwijl ik misschien over 9 maanden pas die draagarmen ga doen.
Hier dan de beloofde foto's:
https://goo.gl/photos/cohNzTh4M3NcPN2Y7
Laatst gewijzigd door Lampje op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
- Fredhead
- Geartronic member
Die remschoenen kunnen los komen met alle gevolgen van dien.
Vervangen kost de wereld niet en met enige handigheid is het ook goed zelf te doen
Vervangen kost de wereld niet en met enige handigheid is het ook goed zelf te doen
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 4th Gear member
Mooi ding hoor!
Grappig dat je achterruitenwisser naar rechts zit!
Je vrienden die je voor gek verklaren wat km stand betrefd enz, die moet je eens laten rijden in die van jouw.
Ze rijden werkelijk heerlijk, het is echt eem maatpak.
Lichte bekleding echt top, eindelijk iemand die het met me eens is.
Veel plezier ermee
Grappig dat je achterruitenwisser naar rechts zit!
Je vrienden die je voor gek verklaren wat km stand betrefd enz, die moet je eens laten rijden in die van jouw.
Ze rijden werkelijk heerlijk, het is echt eem maatpak.
Lichte bekleding echt top, eindelijk iemand die het met me eens is.
Veel plezier ermee
Nissan QQ 1.6 black FWD 2008
BMW 520i lci e60 RWD black 2009
VOLVO V70 D5 FWD AUTOMAAT VENETIAN RED PEARL 2002 verkocht
VOLVO V70 D5 AWD GEARTRONIC MISTRAL GREEN METALLIC 2002 verkocht
AUDI 80 CS 1.6 FWD AUTOMAAT KALAHARI BEIGE 1985
BMW 520i lci e60 RWD black 2009
VOLVO V70 D5 FWD AUTOMAAT VENETIAN RED PEARL 2002 verkocht
VOLVO V70 D5 AWD GEARTRONIC MISTRAL GREEN METALLIC 2002 verkocht
AUDI 80 CS 1.6 FWD AUTOMAAT KALAHARI BEIGE 1985
- Musicus
- 4th Gear member
De koelvloeistoftemperatuur sensor geeft info door aan de ECU. Wanneer de sensor afwijkt zal de computer denken dat de motor nog niet op bedrijfstemperatuur is. Dat heeft onder andere invloed op motormanagement en koelventilator. Ook zal er teveel brandstof worden ingespoten. Een afwijkende sensor geeft geen foutmeldingen en ook de wijzer in je dashboard zal de normale waarde aangeven. Met zo'n kilometerstand zou ik hem zeker vervangen. €20 en 5 minuten werk hooguit.
Hier de link naar het andere forum:
https://www.volvov70forum.com/topic.php?t=8514&page=1
Daarnaast zou ik goed kijken naar de bovenste motorsteun en de steun van de versnellingsbak. Komt vaak voor dat die gaar zijn. Ook kan je de slangen en mixer van de EGR loshalen en schoonmaken. Als dat nog nooit is gedaan krijg je er een andere auto voor terug! How-to is wel te vinden op het forum.
Hier de link naar het andere forum:
https://www.volvov70forum.com/topic.php?t=8514&page=1
Daarnaast zou ik goed kijken naar de bovenste motorsteun en de steun van de versnellingsbak. Komt vaak voor dat die gaar zijn. Ook kan je de slangen en mixer van de EGR loshalen en schoonmaken. Als dat nog nooit is gedaan krijg je er een andere auto voor terug! How-to is wel te vinden op het forum.
S60 D5 2002, 850.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
- sbv
- 6th Gear member
Kijk goed naar roestvorming bij de achterportieren aan de bovenzijde achter het rubber
Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
-
- 2nd Gear member
Ik kocht mijn V70 D5 uit 2005 ook met 400.000 op de teller. Staat inmiddels op 557.000 km. Motor is nog steeds prima. Er beginnen nu wel een paar dingen te mankeren, maar die kunnen ook ontstaan bij 150.000 km
De D5 is een oersterke motor.
De D5 is een oersterke motor.
-
- 1st Gear member
Hey Sander!sbv schreef: Kijk goed naar roestvorming bij de achterportieren aan de bovenzijde achter het rubber
Hoe istie?

Roestvorming zal ik even bekijken!
Afgelopen vrijdag grote beurt gehad; bevindingen vielen mee. Alleen luchtfilter en interieurfilter waren erg smerig, dus vervangen. Brandstoffilter was al vervangen.
Remvloeistof rondom vervangen. Weten jullie dat? Doen ze bij een grote beurt standaard ook de koelvloeistof of had ik dat extra moeten vragen?
Verder vind ik de vering voor vrij stug. Garagist vond ook dat hij erg laag stond voor een diesel? Wellicht verlaagd? Iig dempen doet hij goed, maar ieder richeltje in de weg wordt doorgegeven en dat zou voor een 'limo' van deze lengte echt wel anders moeten kunnen, denk ik. Toch maar weer Monroes of zo monteren??
Onderstel is inmiddels versleten, bestaan er Mayle draagarmen voor dit type V70? Wat voor veren en pompen zouden jullie adviseren?
- Musicus
- 4th Gear member
Koelvloeistof wordt denk ik alleen vervangen bij de distributieriem met waterpomp of nieuwe radiator.
Er zijn draagarmen van Meyle, volgens mij monteert Volvo draagarmen van Lemforder.
Qua schokdempers, volgens mij komt Sachs super touring het meest in de buurt van origineel, maar Bilstein B4 kan dacht ik ook.
Er zijn draagarmen van Meyle, volgens mij monteert Volvo draagarmen van Lemforder.
Qua schokdempers, volgens mij komt Sachs super touring het meest in de buurt van origineel, maar Bilstein B4 kan dacht ik ook.
S60 D5 2002, 850.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km