Pendelen
Geplaatst: 08.05.2017 - 22:23
Hallo allemaal,
Vorige week ben ik trotse eigenaar geworden van een zeer nette volvo S60 2.4 140pk uit 06/2002 met 155000 kilometer op de teller. Gekocht bij een volvo handelaar/garage in Glimmen. Uiterlijk en interieur zeer netjes! Motor loopt mooi, maar wel wat puntjes natuurlijk. Zo is de distibutieriem nog nooit vervangen (gaat z.s.m. gebeuren) en moet de olie van de automaat geflushed worden. Hij schakelt niet zo soepel als het hoort volgens mij. Af en toe een glitch met opschakelen waarbij het toerental omhoog gaat naar zo'n 4000 rpm waarna hij doorschakelt.
Het storingslampje brandde al tijdens de proefrit en gelijk uitgelezen. Code P0032,Oxygen (A/F) Sensor Heater Control Circuit High (Bank 1 Sensor 1). De oude was een originele Volvo Denso sensor met daarop code 9497252. De weerstand tussen de 2 zwarte draden was oneindig hoog, dus sensor stuk. Hier heb ik een nieuwe besteld: http://www.ebay.nl/itm/262277354346?ul_noapp=true en deze zit er nu in.
Code P0032 was weg, maar ik kreeg er P0130 voor terug.
Met mijn OBD2-bluetooth dingetje en de Torque app zie ik dat de motor in Open loop draait ivm system failure. De sensorwaarde blijft 0.5V. Het toerental blijft mooi constant en de auto rijdt verder prima!
Als ik met draaiende motor de storing reset gaat de motor in closed loop en gaat hij regelen op de Lambda sonde. De waarde van de sonde begint te schommelen tussen +/- 0.1 en 0.9 volt. Het vervelende nu is dat het toerental mee begint te schommelen (zie plaatjes hieronder). Tijdens het rijden is het ook merkbaar. Het is net alsof het gaspedaal telkens iets ingedrukt wordt.
N.a.v. zoeken op dit forum en andere fora heb ik het gasklephuis schoongemaakt. Helaas heeft dit niks geholpen.
Ik weet even niet waar ik het verder moet zoeken. Omdat de motor in open loop goed draait denk ik niet dat het aan de ontsteking ligt. De lambda waarde lijkt in closed loop ook zoals het hoort volgens mij.
Waar kan ik het verder zoeken? Moet er iets opnieuw ingeleerd worden en kan ik dit op de oprit doen? Ik heb de accu er al een nacht af gehad, maar dit hielp niet. Zijn er andere manieren? Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen.
p.s. De laatste foto is de onderkant van het gasklephuis.
https://www.dropbox.com/s/vc38....48.46.png
https://www.dropbox.com/s/7k7z...png?dl=0
https://www.dropbox.com/s/tqji...7.png?dl=0
https://www.dropbox.com/s/u0dh...6.jpg?dl=0
Vorige week ben ik trotse eigenaar geworden van een zeer nette volvo S60 2.4 140pk uit 06/2002 met 155000 kilometer op de teller. Gekocht bij een volvo handelaar/garage in Glimmen. Uiterlijk en interieur zeer netjes! Motor loopt mooi, maar wel wat puntjes natuurlijk. Zo is de distibutieriem nog nooit vervangen (gaat z.s.m. gebeuren) en moet de olie van de automaat geflushed worden. Hij schakelt niet zo soepel als het hoort volgens mij. Af en toe een glitch met opschakelen waarbij het toerental omhoog gaat naar zo'n 4000 rpm waarna hij doorschakelt.
Het storingslampje brandde al tijdens de proefrit en gelijk uitgelezen. Code P0032,Oxygen (A/F) Sensor Heater Control Circuit High (Bank 1 Sensor 1). De oude was een originele Volvo Denso sensor met daarop code 9497252. De weerstand tussen de 2 zwarte draden was oneindig hoog, dus sensor stuk. Hier heb ik een nieuwe besteld: http://www.ebay.nl/itm/262277354346?ul_noapp=true en deze zit er nu in.
Code P0032 was weg, maar ik kreeg er P0130 voor terug.
Met mijn OBD2-bluetooth dingetje en de Torque app zie ik dat de motor in Open loop draait ivm system failure. De sensorwaarde blijft 0.5V. Het toerental blijft mooi constant en de auto rijdt verder prima!
Als ik met draaiende motor de storing reset gaat de motor in closed loop en gaat hij regelen op de Lambda sonde. De waarde van de sonde begint te schommelen tussen +/- 0.1 en 0.9 volt. Het vervelende nu is dat het toerental mee begint te schommelen (zie plaatjes hieronder). Tijdens het rijden is het ook merkbaar. Het is net alsof het gaspedaal telkens iets ingedrukt wordt.
N.a.v. zoeken op dit forum en andere fora heb ik het gasklephuis schoongemaakt. Helaas heeft dit niks geholpen.
Ik weet even niet waar ik het verder moet zoeken. Omdat de motor in open loop goed draait denk ik niet dat het aan de ontsteking ligt. De lambda waarde lijkt in closed loop ook zoals het hoort volgens mij.
Waar kan ik het verder zoeken? Moet er iets opnieuw ingeleerd worden en kan ik dit op de oprit doen? Ik heb de accu er al een nacht af gehad, maar dit hielp niet. Zijn er andere manieren? Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen.
p.s. De laatste foto is de onderkant van het gasklephuis.
https://www.dropbox.com/s/vc38....48.46.png
https://www.dropbox.com/s/7k7z...png?dl=0
https://www.dropbox.com/s/tqji...7.png?dl=0
https://www.dropbox.com/s/u0dh...6.jpg?dl=0