Pagina 1 van 1
Regeneratie roetfilter, hoe dikwijls?
Geplaatst: 09.05.2017 - 18:08
door MeOnline
Hallo
Mijn vorige wagen was een Opel Insignia, deze regenereerde zijn roetfilter na +/- 800 - 900 km. Dit duurde ongeveer een kwartier.
Nu rijdt ik sinds kort een Volvo XC70 MY12. Deze regenereert na +/- 400km en dat duurt +/- 25min. (en ik maar blijven rondtoeren, terwijl ik al lang thuis kon zijn )
Is dit normaal voor een Volvo? Of is dit normaal voor een roetfilter?
Daar ik dit niet gewoon ben, dan dit zo dikwijls gebeurd, ben ik op zoek naar antwoorden.
Alvast bedankt!
Re: Regeneratie roetfilter, hoe dikwijls?
Geplaatst: 16.05.2017 - 22:38
door Gouwe
Mijn XC90 D5 met 185PK (dus een andere dan jij) regenereerde elke 1000-2000 km. Proces nam hooguit een 10 minuten in beslag.
Ik zag dat aan het tijdelijk stijgend diesel verbruik in de BC. Hoe constateer jij dat de auto regenereert?
Overigens kun je de motor gewoon afzetten tijdens het proces volgens mij. Gaat het een andere keer verder.
Rondtoeren lijkt me niet nodig.
Re: Regeneratie roetfilter, hoe dikwijls?
Geplaatst: 24.05.2017 - 14:48
door MeOnline
Nee OK, maar jij doet misschien veel kilometers... Ik doe hoofdzakelijk 2x15km per dag...
Re: Regeneratie roetfilter, hoe dikwijls?
Geplaatst: 24.05.2017 - 15:14
door Marcnij
MeOnline schreef:
Nee OK, maar jij doet misschien veel kilometers... Ik doe hoofdzakelijk 2x15km per dag...
Dan kun je sowieso beter geen diesel rijden. Die komt nooit op temperatuur.
Re: Regeneratie roetfilter, hoe dikwijls?
Geplaatst: 24.05.2017 - 15:44
door MeOnline
Marcnij schreef:
MeOnline schreef:
Nee OK, maar jij doet misschien veel kilometers... Ik doe hoofdzakelijk 2x15km per dag...
Dan kun je sowieso beter geen diesel rijden. Die komt nooit op temperatuur.
Weet ik, maar het is nu natuurlijk zo. Ben dus op zoek naar identieke ervaringen als mezelf? Is het normaal dat hij dan zo dikwijls regenereert?
Re: Regeneratie roetfilter, hoe dikwijls?
Geplaatst: 24.05.2017 - 16:05
door Marcnij
Bij dergelijke ritten: ja, hij kan de regeneratie nooit voltooien en zal dus sneller opnieuw gaan regenereren.
Re: Regeneratie roetfilter, hoe dikwijls?
Geplaatst: 24.05.2017 - 16:54
door MeOnline
Marcnij schreef:
Bij dergelijke ritten: ja, hij kan de regeneratie nooit voltooien en zal dus sneller opnieuw gaan regenereren.
Klopt niet. Als de auto begint te regenereren rijdt ik altijd lekker door tot ik merk dat de regeneratie voltooid is.
Toch start er weer een nieuwe regeneratie na 300 - 400km maximum.
Re: Regeneratie roetfilter, hoe dikwijls?
Geplaatst: 24.05.2017 - 19:02
door BlackcurrantV70
Onze C70 D3 doet ook maar 17km enkele reis woon/werk verkeer en wij kijken nooit wanneer hij regenereert en dat gaat al 6 jaar en 78.000km zonder enig probleem.
Re: Regeneratie roetfilter, hoe dikwijls?
Geplaatst: 14.06.2017 - 09:54
door MeOnline
Probleem opgelost.
Roetfilter verwijderd & weggeschreven (incl. EGR) + motor getuned.
Re: Regeneratie roetfilter, hoe dikwijls?
Geplaatst: 16.06.2017 - 15:08
door BlackcurrantV70
En dat net nu het wettelijk verboden wordt ?
Re: Regeneratie roetfilter, hoe dikwijls?
Geplaatst: 16.06.2017 - 16:49
door MeOnline
Wat wordt wettelijk verboden? Bron?
Re: Regeneratie roetfilter, hoe dikwijls?
Geplaatst: 16.06.2017 - 17:01
door Jelmer de Jong
Re: Regeneratie roetfilter, hoe dikwijls?
Geplaatst: 16.06.2017 - 22:07
door Msuidgeest
AMT is geen bron, slechts de verteller van het verhaal. Ik stel mij voor dat de info bij het ministerie vandaan komt.
Re: Regeneratie roetfilter, hoe dikwijls?
Geplaatst: 19.06.2017 - 15:11
door Xanox
AMT is natuurlijk wel degelijk een bron, hoe betrouwbaar die bron is, is een tweede.
Het is overal in het nieuws en komt van de Staatssecretatis die dit schrijft aan de tweede kamer... Je kunt dus wel degelijk ergens de conclusie trekken dat ze dit niet zomaar gaan roepen.
Het lijkt me ook niet dat de kamer dit af zal wijzen omdat die al langer de wens hebben om de roetfilters weer verplicht te maken. Dat het verwijderen ervan is toegestaan, is een gevolg van een gemaakte fout. Deze wet is opgeschoond samen met andere oude wetgeving (oops

)
-----------------------
Het verwijderen van roetfilters uit dieselauto's is vanaf 1 juli weer verboden. Er was al eerder een verbod, maar door een omissie van het ministerie van Infrastructuur kwam daar in 2015 een eind aan.
Dieselauto's zonder roetfilters zijn zeer vervuilend. Sommige eigenaren laten de filter weghalen, omdat onderhoud en vervanging relatief duur kunnen zijn.
Staatssecretaris Dijksma schrijft aan de Tweede Kamer dat er een nieuwe regeling komt. Ze komt daarmee ook tegemoet aan een wens uit de Kamer.
Overgang
Dijksma beschouwt de periode van 1 juli 2017 tot 20 mei 2018 als overgangsperiode: eigenaren van dieselauto's kunnen er dan voor zorgen dat het filter wordt teruggeplaatst en goed functioneert. Als mensen er bij controles voor mei 2018 op worden betrapt dat de filter is verwijderd, kunnen ze een waarschuwing krijgen.
Vanaf mei 2018 geldt een "visuele controle" van roetfilters in de algemene periodieke keuring van de auto. Dieselauto's met een verwijderd of duidelijk defect roetfilter worden dan afgekeurd.
Bron NOS (
http://nos.nl/artikel/2166403-verwijder ... boden.html)