Pagina 1 van 3

Klussen aan de 960

Geplaatst: 10.05.2017 - 08:11
door Frederik Welvaert
Hallo iedereen,

Op Volvo700vereniging.nl heb ik hetzelfde topic aangemaakt, maar daar komt vaak veel minder reactie dan hier, dus open ik hier ook maar een topic :)
Ik heb recent een 965 gekocht van een forumlid van volvo700vereniging.nl. Prachtige wagen, maar er zijn enkele kleinigheden die ik pas opmerkte toen ik de wagen thuis op de oprit had staan. Zo hadden we bvb niet gezien dat de binnenverlichting niet werkte als de passagiersdeur open ging (omdat we de testrit op een zonnige dag deden en meestal meer dan 1 deur open hadden) ook werkte het rode waarschuwingslicht in de passagiersdeur niet. Vorig weekend kwam ik er ook achter dat de rechter koplampwisser het niet doet en de mistlichten in de bumper ook dienst weigeren. Ook in het dashboard is een lampje kapot denk ik, want de tellerbak is bovenaan de snelheidsmeter nauwelijks verlicht.

Een hoop klusjes dus, maar dat schrikt me niet af.

Omdat ik graag deel wat ik doe en op die manier ook tips en info kan vragen of geven heb ik besloten hier een apart topic over te openen.
Als er later nog dingen bijkomen voeg ik deze ook toe in dit topic.
Hieronder de lijst met klusjes:
( ) te doen
(*) uitgevoerd

(*) interieur verlichting gaat niet aan met enkel passagiersdeur open
(*) rood waarschuwingslicht in passagiersdeur werkt niet
(*) koplampwisser rechts wist niet
(*) mistlichten in bumper branden niet
(*) verlichting tellerbak controleren
(*) koelfan blijft draaien na contact uit
(*) na openen met de afstandsbediening gaat de auto weer op slot, ook met deuren open.
(*) auto springt soms op slot bij contact uit
(*) ventilatie/airco blaast warm bij accelereren
(*) achteruitrijlichten werken niet altijd
(*) uitlaat lek
(*) nieuw klepje/vergrendeling van de tunnelklep

( ) nieuwe kabelboom naar de bobines
( ) nieuwe + batterijkabel te voorzien (zelf maken aangezien onvindbaar nieuw)
( ) ontbrekende interieurverlichting vervangen
( ) achterverlichting aanpassen voor betere zichtbaarheid
( ) uitzoeken waarom de zetelverwarming van de passagiersstoel niet werkt


Voor de nieuwsgierigen (en omdat we foto's leuk vinden) hier enkele foto's van de auto, zijn wel nog van de vorige eigenaar, dus hier nog met NL kenteken, zodra alle papierwerk rond is komt die op Belgisch kenteken.
Originele set velgen:
Afbeelding

Borbet velgen:
Afbeelding

Interieur:
Afbeelding

Re: Klussen aan de 960

Geplaatst: 10.05.2017 - 08:12
door Frederik Welvaert
De interieurverlichting die niet werkte kwam simpelweg omdat de schakelaar in de deur geen contact maakte met de massa, vervangen was niet nodig, even wat corrosie afgewreven en gereinigd met contactspray. Het waarschuwingslampje wordt door dezelfde schakelaar bediend (zit continu 12V op de lamp, maar gaat via de schakelaar naar massa) in de deur lag echter de stekker van de kabelboom naar de lamp los. De vorige eigenaar heeft destijds de deurpanelen laten herbekleden en de deur recht laten hangen en vermoedelijk heeft men toen de stekker los gemaakt om het paneel te kunnen verwijderen.

Re: Klussen aan de 960

Geplaatst: 10.05.2017 - 08:13
door Frederik Welvaert
De rechter koplampwisser heb ik kunnen verwijderen zonder de bumper te verwijderen:
- moer op de wisser los en wisser af de as halen
- knipperlicht verwijderen
- grille verwijderen
- koplamp los schroeven
- motor van de hoogteverstelling los geklikt van de lampunit
Na dit alles had ik genoeg speling in de koplamp om met een kleine ratelsleutel met een kruiskoppeling op aan de torx schroeven te kunnen.

Eens 12V op gezet, maar geen beweging in te krijgen. Open gemaakt en tot de conclusie gekomen dat de mechaniek volledig vast zit. Motortje eruit gehaald en rechtstreeks 12V erop, motor werkt nog. Dan maar alle tandwielen eruit en die zitten dus helemaal vast, precies alsof ze opgezwollen zijn in de loop der jaren en daardoor de assen vastklemmen in de behuizing. Ik ga proberen ze terug gangbaar te maken door bij te werken met wat fijn schuurpapier.
Ik kan ook een goeie 2e hands kopen, maar ik wil eerst zelf eens proberen het te fixen, vind ik leuker dan gewoon vervangen. Ze liggen momenteel in een sopje te weken om te reinigen.

Re: Klussen aan de 960

Geplaatst: 10.05.2017 - 08:18
door Frederik Welvaert
Gisterenmiddag me bezig gehouden met de mistlichten, maar ik geraak er even niet uit. Het relais zit niet rechtstreeks ingeplugd, maar zit met kabels bevestigd. Massa wordt niet uit de zekeringkast gehaald, maar is van een apart aangelegd massapunt...

Afbeelding

Na alles te vergelijken met het schema ben ik tot enkele vaststellingen gekomen: (of het moet zijn dat ik plots geen schema's meer kan lezen)
De plus hoort te komen vanaf het stadlicht relais, via een brugje dat vermoedelijk ook ontbreekt. De massa wordt geschakeld door de knop in het dashboard.
Zie schema: 2/2 is mistlicht relais, 3/7 is mistlicht schakelaar en 2/61 is stadslicht relais.
Afbeelding

De situatie bij mijn auto is als volgt:
De massa komt van een apart aangelegd massapunt, de plus wordt geschakeld door de schakelaar in het dashboard, ik zie geen brugje waar ik vermoed dat er een brugje moet zitten (zie rood omcirkeld, hoort hier een brugje?).

Afbeelding

Nog een bijkomende vraag: op de laatste foto zie je ook een groen aangeduid stukje, hoort hier een kabel op te zitten? Ik zie namelijk gewoon een contactpunt zitten waar een stekker lijkt in te horen.

Re: Klussen aan de 960

Geplaatst: 10.05.2017 - 08:49
door Walter
Heb je meer foto's van de auto Frederik, ben wel nieuwsgierig. Helaas kan ik je met die vragen niet verder helpen.

Re: Klussen aan de 960

Geplaatst: 10.05.2017 - 10:18
door Frederik Welvaert
Die heb ik zeker, zal ze nog wel eens toevoegen aan de startpost

Re: Klussen aan de 960

Geplaatst: 10.05.2017 - 10:27
door dbosker
tsjonge, geknoei met losse draden aan zo'n relais. Wat is de achterliggende gedachte?
Is het een originele relais? - zo niet, dan zou ik proberen een originele relais op de kop te tikken en de bedrading weer in originele staat terug te brengen.

Re: Klussen aan de 960

Geplaatst: 10.05.2017 - 10:32
door lint
Goede tip om al die losse draden weg te halen en weer terug naar origineel.

Re: Klussen aan de 960

Geplaatst: 10.05.2017 - 13:13
door Frederik Welvaert
Relais is een Hella, zelfde als origineel, probleem is dus dat de relais voet niet de juiste signalen geeft. Constante plus en stroom naar de lampen is ok, de stuursignalen zijn fout. Er hoort een + vanaf het stadslicht relais te komen en massa wordt geschakeld via de mistlicht schakelaar.
De + om het relais in te schakelen is nergens op aangesloten (daar dient volgens mij het brugje voor dat bij mij ontbreekt) de - die van de schakelaar hoort te komen is een +. Eens kijken dus of ik die lichtschakelaar gedemonteerd krijg en eens kijken of daar iets aan te zien is.

Re: Klussen aan de 960

Geplaatst: 10.05.2017 - 18:50
door Frederik Welvaert
Wie spot het probleem?
Afbeelding

Even m'n beste soldeerskills bovengehaald, schakelaar terug aangesloten, een en ander uitgemeten en het brugje gelegd in de relais kast.

Afbeelding

Eureka! De mistlichten werken zoals ze horen :)

Re: Klussen aan de 960

Geplaatst: 15.05.2017 - 23:26
door arjan_de_jong
Mooi door gefikte print. Mooi opgelost zo!

Re: Klussen aan de 960

Geplaatst: 16.05.2017 - 02:31
door Frederik Welvaert
Waarschijnlijk inderdaad doorggefikt. Het relais dat gebruikt werd is geen origineel relais. Niet dat dat echt moet, het gebruikte relais is van dezelfde leverancier als origineel Volvo (Hella) maar de originele types hebben wel een vrijloopdiode over de spoel, deze heeft dat niet, dat zorgt er dus voor dat de schakelaar bij uitschakelen mogelijks een piek te verwerken krijgt. Vandaar dat ik het nog ga vervangen door een origineel relais.

Vandaag bleef na uitschakelen van het contact de koelfan op radiator op volle snelheid draaien, terwijl ik nochtans geen zotte dingen had gedaan. Kan soms gebeuren, maar na een kwartier stond de fan nog te blazen. Even het ventilator relais van de +12V gehaald, weer erop en ok. Mogelijks dus een relais dat "blijft plakken". Even in het oog houden in de toekomst, als het vaker gebeurt moet die dus ook vervangen worden.

Re: Klussen aan de 960

Geplaatst: 16.05.2017 - 20:13
door Frederik Welvaert
Vandaag een pakje gekregen met de tweedehandse koplampwissermotor. Meteen gemonteerd dus nu heb ik 2 werkende koplampwissers :love:
Ook het relais voor de mistlampen vervangen voor een origineel en het originele brugje gestoken.

Terwijl ik bezig was heb ik dan maar meteen het fanrelais eens open gegooid. Afbeelding

Meteen maar een nieuw besteld...

Re: Klussen aan de 960

Geplaatst: 19.05.2017 - 21:57
door Frederik Welvaert
Deze middag begonnen om de tellerbak te demonteren om de lampjes te kunnen wisselen.
Wat een klus... Het halve dashboard moet eruit voor je aan de schroeven kan van de tellerbak zelf, maar het is gelukt!

Afbeelding

Intussen ook maar even de soldeerpunten checken, want de watertemperatuur meter doet soms raar (geeft de juiste waarde aan, maar valt soms een halve seconde naar beneden)

Terwijl het dashboard open ligt heb ik ook even het (aftermarket) relais van de afstandsbediening voor centrale vergrendeling losgekoppeld, die doet namelijk soms nogal raar... Als ik het contact uit draai springt de auto op slot, soms werkt het ding helemaal niet en ben ik genoodzaakt de auto met de sleutel open te doen.

Re: Klussen aan de 960

Geplaatst: 03.06.2017 - 09:15
door Frederik Welvaert
Deze week wat aan het meten geweest. Met draaiende motor kreeg ik over de batterij maar een goeie 12,5V, over de alternator meette ik 13,68V. Meer dan een volt verlies! De aansluiting aan de batterij (althans waar de rode kabel de verbinding maakt met de batterijklem, niet tussen klem en batterij) wordt zeer heet, kan er geen vinger op houden.
Ik heb de accupolen en klemmen al opgekuist en ik meet nauwelijks weerstand op deze kabel en verbinding, Maar als de boel een tijdje draait en opwarmt wordt het contact blijkbaar slechter

Aangezien nieuwe batterijkabels voor dit model onvindbaar lijken heb ik op het werk 2 kabelogen op een kabel van 15mm² geperst en nog eens laten vollopen met soldeertin. Deze heb ik voorlopig als extra kabel tussen de alternator en batterij bevestigd. Resultaat: het verlies is nu beperkt tot 0,05 V! Als ik eens heel veel tijd heb en de auto een tijdje niet ga gebruiken ga ik een compleet nieuwe kabel maken in de plaats van de oude. Ik heb nog enkele meters 35 mm², kabel liggen die volgens mij geschikt moet zijn.

Re: Klussen aan de 960

Geplaatst: 03.06.2017 - 09:15
door Frederik Welvaert
Gisteren de eerste rit in het donker gedaan en bij het achteruit manoeuvreren kwam ik erachter dat de achteruitrijlichten niet goed werken. Als de pook ergens tussen P en R staat branden ze wel, helemaal in R werken ze dus niet. Ik vermoed een slecht contact in het mechanisme onder de pook. Iemand ervaring met deze open te gooien?

Re: Klussen aan de 960

Geplaatst: 03.06.2017 - 12:52
door piet22
Die schakelaar heet de PNP schakelaar en zit aan de automaat gemonteerd.
Demontage en montage is niet heel eenvoudig omdat de schakelaar aardig vast kan zitten en bovendien de leidingen van de automaatolie naar de radiator in de weg zitten.
Vaak zijn alleen de contacten van de schakelaar maar vervuild en kan je die eenvoudig schoonmaken.
Is op het V700 forum genoeg over te vinden.

Piet

Re: Klussen aan de 960

Geplaatst: 12.06.2017 - 01:20
door Frederik Welvaert
Bedankt voor de tip, het licht werkt wel als de pook tussen P en R staat, dus contacten werken wel, het zou gewoon een kwestie van afstellen kunnen zijn. Ik kan de auto echter tijdelijk niet missen en heb voorlopig geen tijd (bezig met badkamer verbouwing) dus dat moet maar even wachten.

Ik heb tussendoor wel nog een klein ander probleem aangepakt:

Bij de proefrit destijds heb ik het niet gemerkt, maar nu het weer een stuk warmer is viel me iets op in de ventilatie. Voor het rode licht, airco blaast heerlijk koud terwijl het buiten net geen 30 graden is. Licht op groen, gas erop en enkele tellen later komt er warme lucht door de roosters, alsof iemand de knop op maximaal verwarmen heeft gedraaid.

Beginnen zoeken waar dit aan kan liggen. De kleppen in de ventilatie die de lucht sturen en de waterklep die het warme water naar de kachel stuurt zijn allemaal vacuüm gestuurd, en bij gas open is er verlaagd vacuüm. Om dit op te vangen zitten enkele vacuüm tankjes in het dashboard achter het handschoenkastje. Zolang er geen kleppen hoeven geschakeld te worden zou er echter geen verlies mogen zijn. Blijkbaar zit ik dus met een vacuüm lek in het systeem. Op het www vond ik onderstaande schema wat een en ander duidelijk maakt:

Afbeelding

Hieruit leerde ik dat als het vacuüm wegvalt er dus lucht van buiten wordt genomen, de waterklep warm water doorlaat,... etc

Eerst goed geluisterd rondom het ventielblok van waaruit het vacuüm verdeeld wordt naar de kleppen maar het was moeilijk te horen.

Afbeelding

Onderaan het ventielblok. De witte slang is de toevoer, deze takt ook af naar de tankjes die je rechts in beeld ziet.

Ik ben toen begonnen met de slangen een voor een af te klemmen en te gaan rijden tot ik merkte bij welke slang het probleem zich niet meer voordeed.
Uiteindelijk kwam ik uit bij de gele. Vermoedelijk is de vacuüm motor voor de klep die lucht naar de vloer stuurt defect waardoor deze intern lekt. Ik zou deze waarschijnlijk wel kunnen vervangen, maar ik heb eigenlijk nooit de lucht naar de vloer gericht staan... Gewoon afgeklemd dus en lekker door rijden.

Afbeelding

Re: Klussen aan de 960

Geplaatst: 12.06.2017 - 10:53
door Msuidgeest
Ik heb zelf lang geleden de keerklepjes nr 10 vervangen. En tevens nummer 8 schoongemaakt. Nr 10 zit in de motorruimte achter de handschoenvakje en nummer 8 zit in je binnenlamp en meet de temperatuur in de auto.

Re: Klussen aan de 960

Geplaatst: 22.06.2017 - 21:00
door Frederik Welvaert
week plots een irritant geluid tijdens het rijden. Het viel me op dat bij koude motor de motor beter hoorbaar was en een diepere brom had (klonk stiekem niet slecht) maar in hogere toeren klonk het verschrikkelijk.

Via de Facebook groep van dit forum en Volvo700 de raad gekregen om de uitlaat te bekijken, omdat het volgens de meesten als een uitlaat lek klonk (ik heb zelf nog nooit een lekke uitlaat gehad)
Aan het zoeken gegaan en gevonden dat de uitlaat lekt op de plaats waar de beide downpipes de katalysator in gaan. Helaas aan de bovenkant, dus niet te zien of te repareren met de uitlaat gemonteerd. Vandaag dan maar de downpipes en kat verwijderd vanonder de auto (gewoon op de oprit, leuk werkje...)

Afbeelding

Het gat is eigenlijk een las die afgebroken is, dus is destijds waarschijnlijk niet helemaal goed gelast geweest.

Afbeelding