Pagina 1 van 1

D2 Bandstofinjector vervangen, waar ?

Geplaatst: 13.05.2017 - 11:46
door RvO-NL
Hi,

Aangezien dit mijn eerste bericht is op het Volvo Forum; laat ik me eerst eens voorstellen.

Mijn naam is Robert, en sinds een jaar in het bezit van een mooie Volvo V50 1.6 D2 DRIVe Start/Stop Limited Edition 5D 84KW uit februari 2012.
Toen aangeschaft met circa 138/k km op de teller. De huidige kilometerstand is circa 177/k km.

Sinds twee weken brand (bij circa 175/k km) het oranje (links boven) motorblok lampje. Ook geeft de auto aan "Minder MotorVermogen" eerst pas bij de
140 km/u nu al bij de 110km/u. Ook zit er een verschil tussen een warme motor en een koude motor. (bij een warme motor komt de melding " Minder motor vermogen bij een hogere snelheid dan bij een lage). Ik heb het idee dat de Turbo automatisch wordt uitgeschakeld.


Afgelopen week heb ik bij de Volvo dealer de auto laten uitlezen, hieruit kwamen de volgende fout meldingen / codes:

1. - BCM-U042868 Ongeldige gegevens ontvangen van stuurhoeksensormodule - Op algoritme gebaseerde storingen - Evenmentinformatie.

2. - ECM-P02CD00 Cilinder 1 brandstofinjector offset, aanleren bij max. grens

3. - ECM-P200200 Efficiency dieselpartikelfilter onder drempel (bank1)

4. - ECM-P244A00 Dieselpartikelfilter differentiele druk te laag.


Deze dealer gaf aan dat de 4 diesel verstuivers / brandstofinjector vervangen dienen te worden kosten: Eur 2000.
Men maakt dan gebruik van 4 ruil verstuivers / brandstofinjectoren.

Vervolgens wilde men de auto meerdere dagen houden om de issues met het dieselpartikelfilter te onderzoeken.
Ook kunnen de issues met de dieselpartikelfilter het gevolg zijn van de brandstofinjector die niet goed werkt.


Aangegeven dat ik hierover ging nadenken; zo'n reparatie is een behoorlijke kosten ingreep; terwijl de auto net 5 jaar oud is
en nog niet eens de 200/k km heeft gereden.


Mijn eigen universele garage waar de auto in onderhoud is geeft aan niet te willen beginnen aan het plaatsen van
4 brandstof injectoren; omdat met name de afstelling hiervan speciale (volvo) apparatuur vereist is, om de auto
mooi en regelmatig te laten lopen ......

Nu heb ik de volgende vragen:

- Kan het zo zijn dat als er 4 nieuwe goed afgestelde verstuivers / brandstofinjector in deze diesel zitten dat dan de issues met het dieselpartikelfilter zijn opgelost ?

- Heeft een van jullie ervaring met het laten vervangen van 4 brandstof injectoren ?

- Waar heb je dat laten doen en wat zijn de ervaringen en de kosten geweest ?


Alvast super bedankt voor de input,


Robert

Re: D2 Bandstofinjector vervangen, waar ?

Geplaatst: 14.05.2017 - 12:32
door Longone
Je zou eens met een Volvo specialist contact op kunnen nemen over mogelijk lagere kosten.

En is 200.000 km veel? Dat hangt er maar net van af hoe de auto bereden en onderhouden is gweest.

Dat kun je nooit aan de buitenkant zien, dus in die zin is een tweedehands auto altijd een gok.

Anyway, niet voor niets beeindigen leasemaatschappijen het contract als 180.000 km bereikt wordt.

Re: D2 Bandstofinjector vervangen, waar ?

Geplaatst: 15.05.2017 - 22:24
door KiekisNL
die verstuivers kosten nieuw zo'n €250,- per stuk tel er dan de pakkingen a €30,- per verstuiver bij op en je weet je kosten plaatje voor de verstuivers.
als ze niet vast zitten is het een uurtje werk om ze te wisselen (afstellen weet ik niet).

wat betreft de codes:
ECM-P244A00
ECM-P200200

denk ik dat je slang van de verschildruk sensor kapot is, heb ik met mijn 1,6tdci focus ook gehad ( zit als je de motorkap open hebt vooraan onder aan het roetfilter). deze worden na verloop van tijd broos door het roet en verpulveren, nieuwe orginele slang kost je tegen de €200,- ga je op het wereld wijde web beetje zoekenb kom je nockoff tegen voor €15,- per set.

als je zelf niet handig bent zou ik inderdaat eens langs een volvo specialist gaan, ik kan Volvoservice in Elst aanraden, zitten mensen met verstand tegen in mijn ogen normal tarieven.

Re: D2 Bandstofinjector vervangen, waar ?

Geplaatst: 22.05.2017 - 20:30
door Ben W
Op een verstuiver staat een tolerantiecode. Als je verstuivers met identieke code monteert per cilinder hoef je niet te coderen. Een beetje universele garage heeft een diagnose tester die dat kan.
Een kapotte verstuiver kan het dpf flink verstoppen. Ik heb ze wel eens met een stoomcleaner met succes schoongemaakt.

Re: D2 Bandstofinjector vervangen, waar ?

Geplaatst: 07.06.2017 - 14:40
door RvO-NL
Iedereen bedankt voor het meedenken / reageren; omdat een forum meer is dan alleen maar halen:

UPDATE: Lang verhaal kort:

Terug geweest naar de garage waar de auto gekocht is, deze zag meteen dat er een slang van het dieselpartikelfilter los zat (twee Volvo dealers (1 in Italië + 1 in NL) hadden dit niet gezien).
Nieuwe slang erin en DPF in de diesel om de Dieselpartikelfilter weer op gang / leeg te blazen.

Inmiddels zonder issues / zorgen 3.000 kilometer gereden.

Re: D2 Bandstofinjector vervangen, waar ?

Geplaatst: 09.06.2017 - 14:31
door KiekisNL
is ook moeilijk te zien, die slangen verkolen op termijn,