V90 internet connectie opties

De nieuwe generatie S en V90
noppes123
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 05.05.2017 - 18:27
Contacteer:

Uit de handleiding (ik kan mijn Volvo pas maandagochtend ophalen bij de garagage..) begrijp ik dat er in principe 3 manieren zijn om internet connectivity te krijgen in de auto en dan bedoel ik niet de optie om de auto als WiFi hotspot te benutten maar de Sensus connectvity voor zaken als apps, updates en live traffic:
  • WiFi tethering
  • Bluetooth
  • Personal SIM in kofferbak
Nu probeer ik te achterhalen wat de kenmerken en verschillen zijn in dagelijks gebruik. Daarbij gaat het om zaken als:
  • Snelheid waarmee verbinding tot stand komt na starten auto;
  • Doorvoersnelheid van de actieve verbinding;
  • Automatische (re)connect bij instappen/starten;
  • Invloed op andere functies van de auto;
  • Functionele beperkingen t.o.v. andere connectiviteitvorm;
  • Wisselwerking met Android Auto (of Apple CarPlay);
  • Noodzakelijke wijze van aansluiten van de smartphone (USB of wireless).
Ik zoek de beste oplossing die de verbinding telkens automatisch maakt bij starten motor, met voldoende snelheid voor streamen en die zowel werkt als mijn Smartphone (Android 7.2) via USB wordt opgeladen als wireless (in mijn binnenzak zit), liefts in combinatie met Android Auto.

Wie heeft er al ervaringen opgedaan met één of meerdere van deze zaken?
V90 T5 Momentum Osmium Grey, Intro Line, Scandinavian Line, Versatility Line, Elektrisch verstelbare stoelen, FishEye Park Assist
BDE
2nd Gear member
Berichten: 73
Lid geworden op: 18.08.2013 - 12:40

Verwacht er niet dat het vlekkeloos werkt. Ik heb geen volvo on call dus ook geen sim in de kofferbak. Moet dus mijn telefoon als hotspot gebruiken om de auto met internet te laten verbinden. Je kan apps downloaden in je volvo. Ik gebruik vnl spotify en de weer app. Regelmatig valt de verbinding weg, zeker na stoppen en weer starten. Vanuit de parkeergarage moet ik eerst wachten tot ik buiten sta. Automatisch verbinding maken is geen vanzelfsprekendheid, helaas. Spotify werkt goed maar traag. Zelfs met 4G. Het werkt maar daar is ook alles meegezegd.
Volvo S90 Inscription, black-black 21''
Volvo XC60 D4 Summum jan 2014
Volvo V60 PIH 2013 - canceled
Audi A5 coupe 2.0tfsi chipped 2010 - jan 2014
BMW 325D sedan 2008-2010
Felison16
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 25.06.2016 - 10:04

Heb mijn V90 nu bijna 2 maanden. Heel kort met hotspot via mijn telefoon geprobeerd; vond ik waardeloos. Heb een T-Mobile abonnement en kon gratis 2 extra SIM-kaarten krijgen. Voor Volvo on Call zit er standaard een aparte SIM-kaart in van Volvo, weet ook niet waar die verstopt zit. In de kofferbak (mooi verstopt onder de losse laadvoer tegen de achterbank) zit een houder waar je een eigen SIM-kaart ins kunt toppen. Werkt bij mij naar volle tevredenheid. Als de auto bij mij voor de deur staat bouwt die automatisch verbinding op met mijn WIFI thuis die ik gebruik als ik grotere updates moet installeren.

Veel plezier straks met je 90!
Gebruikersavatar
Risrael
5th Gear member
Berichten: 1074
Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
Locatie: Land van Maas en Waal

Ik gebruik de trigger app van android. Werkt super. Daarmee kun je taken aan elkaar koppelen. Zodra de auto met bluetooth de telefoon verbindt start de hotspot van de telefoon op en verbindt de auto zich via de hotspot met internet. Valt de bluetooth weg dan valt ook de hotspot uit. Werkt perfect.
Nu: V60 T6 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
V70_FT
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 22.08.2017 - 22:57

Ik gebruik de trigger app van android
@Risrael, mag ik jou vragen welke app je daarvoor gebruikt?
Gebruikersavatar
Rinootje
4th Gear member
Berichten: 669
Lid geworden op: 07.05.2017 - 12:05

V70_FT schreef:
Ik gebruik de trigger app van android
@Risrael, mag ik jou vragen welke app je daarvoor gebruikt?
Ik denk, dat hij [link=https://play.google.com/store/apps/deta ... cher&hl=nl]deze [/link]bedoelt.

Overigens zijn er meerdere van. Zelf gebruik ik [link=https://play.google.com/store/apps/deta ... kerm&hl=nl]Tasker[/link], maar die is niet makkelijk te doorgronden voor beginners.

En om on-topic te blijven, in mijn V40 (sorry heb geen V90) heb ik gewoon een data-sim ingezet. Deze moet wel telkens na het starten de data verbinding maken en opbouwen. Kost een kleine minuut.

Edit:
Ik snap niet, waarom die linken niet op dit board werken...
Trigger: https://play.google.com/store/apps/deta ... cher&hl=nl
Tasker: https://play.google.com/store/apps/deta ... kerm&hl=nl
Laatst gewijzigd door Rinootje op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V40 T5 Inscription (MY2017) Polestar
VW Scirocco 2.0 Tsi (MY2011)
Gebruikersavatar
Risrael
5th Gear member
Berichten: 1074
Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
Locatie: Land van Maas en Waal

Inderdaad ik gebruik die trigger app zoals de eerste link.
Nu: V60 T6 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Ik verbind met bluetooth en hoef daardoor niets te triggeren. Ondanks de iets lagere snelheid dan wifi is het snel genoeg en vreet ook nog eens minder stroom.
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
7th Gear member
Berichten: 9883
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Ik zeg dat ik dit ff ga volgen... Geen idee wat ik er straks mee kan maar dat ff ter zijde..... Ik heb nu Volvo On-Call en internet in de auto dat over de telefoon loopt. En ik heb het 1x geprobeerd om te kijk wat ik er mee kan. Ik doe er niks mee. Laat alles over de I-Phone lopen. Werkt grandioos.
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
Gebruikersavatar
Risrael
5th Gear member
Berichten: 1074
Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
Locatie: Land van Maas en Waal

@Jelmer klopt. Maar ik heb een V70 modeljaar 2014 en die heeft nog geen internet via de bluetooth van de telefoon. Tenminste, dat is me nog nooit gelukt. Of kan dat wel?
Nu: V60 T6 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12282
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Risrael schreef: @Jelmer klopt. Maar ik heb een V70 modeljaar 2014 en die heeft nog geen internet via de bluetooth van de telefoon. Tenminste, dat is me nog nooit gelukt. Of kan dat wel?
heb je rechts een wereldbolletje op je centre stack?
Gebruikersavatar
jrkalf
3rd Gear member
Berichten: 450
Lid geworden op: 18.01.2014 - 16:29
Locatie: Nederland
Contacteer:

Risrael schreef: @Jelmer klopt. Maar ik heb een V70 modeljaar 2014 en die heeft nog geen internet via de bluetooth van de telefoon. Tenminste, dat is me nog nooit gelukt. Of kan dat wel?
Als je een MY14 hebt van na week 46, dan heb je waarschijnlijk de sensus. Die kan nog niet zo heel veel met internet. Althans, in de v60 was ik er niet kapot van.
Tune-In radio ging nog wel, maar de rest was brak. Nooit het nu van ingezien.

In de v90 is dit een heel stuk beter. Ik gebruik het voor RTTI (verkeersinformatie), Spotify, en OTA updates van de kaart.
Weten is leuk, controleren is beter.

Afbeelding auto's:
2017- : Volvo v90 T5 Inscription Onyx Black Afbeelding

Afbeelding auto's:
2014-2017: Volvo v60 D6
2010-2014: Volvo 850 T-5R
2008-2010: Volvo 854 2.5_20v
Gebruikersavatar
Risrael
5th Gear member
Berichten: 1074
Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
Locatie: Land van Maas en Waal

@Rinootje. Ik heb Sensus Connect met de Asteroid apps. Dus spotify, navigatie, tune-in, browser, e-mail etc.
Ik gebruik het wel veel hoor.
Nu: V60 T6 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
Gebruikersavatar
fbro
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 13.09.2017 - 19:18

@ noppes123

Ik krijg mijn V90 in januari geleverd en had eigenlijk dezelfde vragen als jij aangaande internet in de auto.
Ik ben eigenlijk ook voornemend een 2e SIM kaart (KPN groep SIM) in de auto te stoppen (ik heb Volvo on Call)...

Wat is je ervaring tot nu toe?
* BMW Z4 sdrive 30i M Sport Plus (2019/----)
* Volvo V90 T5 Inscription, Denim Blue, 19" 5-Triple Spaaks, Intro Line by B&W (2018/----)
Gebruikersavatar
jrkalf
3rd Gear member
Berichten: 450
Lid geworden op: 18.01.2014 - 16:29
Locatie: Nederland
Contacteer:

Tot nu toe heb ik het doel van een tweede sim nog niet echt gevonden.
Als ik de auto instap en start dan is de auto eigenlijk altijd gelijk verbonden aan het internet via de telefoon. De snelheid is prima en als ik aan het telefoneren ben hoef ik ook geen muziek te streamen.

De enige reden die ik kan bedenken is als je je telefoon vergeten bent en je wilt rtti info hebben, welke gedownload wordt via het internet.
Maar daar kan je omheen door RTTI uit te vinken en dan wordt de info via de radio methode opgehaald.
Weten is leuk, controleren is beter.

Afbeelding auto's:
2017- : Volvo v90 T5 Inscription Onyx Black Afbeelding

Afbeelding auto's:
2014-2017: Volvo v60 D6
2010-2014: Volvo 850 T-5R
2008-2010: Volvo 854 2.5_20v
D5R-Design
5th Gear member
Berichten: 1520
Lid geworden op: 13.11.2008 - 21:59

Die app Trigger is echt handig.
Ik zat ook altijd handmatig na het instappen mijn hotspot open te zetten.
Maar nu met de V90 en standaard Spotify werkt dit beter...
Handig zulke zaken op het forum.
Ik heb een SIM kaart lezer in de auto en zal me nog eens verdiepen in een data kaart.
Ik heb 2 sims overgebleven uit de tijd met de vaste auto telefoons maar gebruik deze ook in mijn back up phone..
Was één V90
Gebruikersavatar
jvov60
4th Gear member
Berichten: 978
Lid geworden op: 04.01.2013 - 20:38

Even een vraag uit een andere forum onderdeel als het mag...
Ik heb een XC60 met On Call gekocht. Heb je dan met deze On Call direct een Wifi punt in de auto zonder extra abonnement en/of Sim?
Ik lees dat in de optie: "Als bonus zorgt Volvo On Call voor een stabiele internetverbinding via de dakantenne van de auto en verandert uw Volvo in een wifi-hotspot voor alle inzittenden."
Voor mij geen Volvo for life meer.
De laatste (XC60 II) is weg.
Nu naar volledig EV bij een merk met Duitse verfijning.
Veel plezier hier met prachtige Volvo's en misschien tot later.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27715
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

In mijn XC60 my 17 met VOC heb ik een aparte data sim voor het automodem gekocht.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
jrkalf
3rd Gear member
Berichten: 450
Lid geworden op: 18.01.2014 - 16:29
Locatie: Nederland
Contacteer:

jvov60 schreef: Even een vraag uit een andere forum onderdeel als het mag...
Ik heb een XC60 met On Call gekocht. Heb je dan met deze On Call direct een Wifi punt in de auto zonder extra abonnement en/of Sim?
Ik lees dat in de optie: "Als bonus zorgt Volvo On Call voor een stabiele internetverbinding via de dakantenne van de auto en verandert uw Volvo in een wifi-hotspot voor alle inzittenden."
Volvo On Call is alleen de dienst zelf. Het geeft geen toegang tot internet.
De fysieke module Volvo On Call biedt de optie tot het plaatsen van een eigen datasim waarmee je de auto kan omtoveren tot een wifi-hotspot voor alle inzittende.

De omschrijving van Volvo is enigszins verkeerd geformuleerd in deze. Je bent dus zelf verantwoordelijk voor het aanschaffen van internet voor de auto, via een eigen te plaatsen SIM.

Een andere optie is gewoon je telefoon via bluetooth koppelen en daarmee ook je hotspot te delen met de auto. De auto kan dit weer doorzetten als wifi-hotspot.
Weten is leuk, controleren is beter.

Afbeelding auto's:
2017- : Volvo v90 T5 Inscription Onyx Black Afbeelding

Afbeelding auto's:
2014-2017: Volvo v60 D6
2010-2014: Volvo 850 T-5R
2008-2010: Volvo 854 2.5_20v
Gebruikersavatar
jvov60
4th Gear member
Berichten: 978
Lid geworden op: 04.01.2013 - 20:38

Bedankt voor de info.
Is het slim om een los data abonnement af te sluiten? Liefst met onbeperkte data (kinderen zitten graag achterin op tablet te kijken...)?
Of kan ik beter proberen mijn eigen abonnement uit te breiden en te vragen naar een extra sim?
Voor mij geen Volvo for life meer.
De laatste (XC60 II) is weg.
Nu naar volledig EV bij een merk met Duitse verfijning.
Veel plezier hier met prachtige Volvo's en misschien tot later.
Plaats reactie

Terug naar “S90 / V90 vanaf MY 2016”