Pagina 1 van 1

(te) weinig vermogen V70 TDI classic '99?

Geplaatst: 04.09.2006 - 11:56
door Bram256
In het weekend proefgereden in een Duitse V70 TDI uit '99 met 147.000km op de klok. Prachtige auto, dit zou 'm kunnen worden. Alleen viel mij het motorvermogen (duw in de rug) erg tegen. Ik heb zelf een 2.5 benzine met 140 pk maar die trekt echt harder, zou toch niet moeten kunnen lijkt me zo. Nu weet ik dat het een auto is die rustig is bereden maar dat zou niks uit moeten maken. Ik heb hier gelezen dat de luchtmassameter weleens de oorzaak zou kunnen zijn. Of het gasklephuis of zit deze niet in een diesel? Bij de garage zouden ze het nog eens nakijken. (Zit trouwens wel een jaarvolledige garantie op bij aankoop. ) Heeft hier iemand ervaring met een dergelijk geval van vermogensverlies? gr Bram

Geplaatst: 04.09.2006 - 18:37
door HMG
Vaak een luchtmassameter,..

Geplaatst: 04.09.2006 - 18:41
door Richard
Jeps, zou inderdaad de luchtmassameter kunnen zijn. Dat scheelt meteen eens tuk vermogen

Geplaatst: 04.09.2006 - 18:44
door HMG
Dat scheelt meteen een stuk vermogen
van je auto én van jezelf,... (of je moet erg vermogend zijn)

Geplaatst: 05.09.2006 - 12:47
door Bram256
ja? duur zo'n luchtmassemeter? Ik heb het aangegeven bij de koop, dus of ze vervangen het nu of het wordt garantie...

Geplaatst: 05.09.2006 - 17:22
door Gabber
Bram zoals aan gegeven hebben wij 2 x V70 TDI, volgens mij, maar dat weet Bart S. beter als ik, kun je 140 pk benzine niet vergelijken met 140 pk diesel, dat is toch een andere ervaring.

Die duw in de rug bij de 140 pk diesel ga je niet vinden vrees ik, de 140 pk rijdt smooth maar zeker niet al te sportief. Die van mij heeft een chip, dan heb je wel een aardige duw in de rug. Maar ik moet zeggen dat de standaard versie relaxter rijdt. Het is ff wennen natuurlijk diesel of benzine. Ik denk wel dat wat jij op het oog hebt met zo weinig kilometers een prima optie is. Maar naar die duw in de rug, die kan je niet verwachten met 140 pk.

Geplaatst: 05.09.2006 - 19:38
door bart simpson
Een 2.5 van 140pk heeft een koppel van 206Nm bij 3600t/min waar de diesel een koppel heeft van 290Nm bij 1900t/min, harder trekken van een 2.5 lijkt me derhalve uitgesloten, dat hij meer toeren zal maken en daardoor een soepelere indruk achterlaat kan hooguit betekenen dat je de diesel "verkeerd bereden" hebt, te weten als een benzine waarbij de diesel in de hogere toerentallen simpelweg "doodvalt".

Geplaatst: 05.09.2006 - 19:43
door Ber
met zo weinig kilometers?
daar zou ik niet overnadenken, maar doen!

Ber (die de relaxede versie rijdt aldus gabber....)

Geplaatst: 06.09.2006 - 00:14
door Richard
Ik kan me niet voorstellen dat je bij een tdi geen duw in de rug krijgt. Ik heb zelf een passat tdi gehad en die gaf toch echt wel die duw in de rug. Nog maar te zwijgen van de D5 die ik nu heb.

Geplaatst: 06.09.2006 - 08:08
door Gabber
Ligt er maar net aan wat je onder een ‘duw’ verstaat, en hoe je dat ervaart. Ik zeg niet dat ie suf rijdt, maar een duw is bij een echte duw. Zo van ‘ sowhee… nu gaat ie lekker!!’

Geplaatst: 06.09.2006 - 09:25
door Bram256
bedankt voor de reacties allemaal! Ben er nu wat geruster op. Misschien vergelijk ik het ook wel teveel met de Golf V TDI (105 pk) van mijn vriendin, die geeft wel (even) zo'n "duw". Het gaat mij er vooral om dat ik geen problemen krijg met een caravan/aanhanger van 1200kg erachter, maar gezien het hogere koppel dan de benzine moet dat gemakkelijk kunnen. Daarnaast zit er een jaar volledige garantie op, dus mocht er toch wat mis zijn moet dat geen probleem zijn. gr Bram

Geplaatst: 06.09.2006 - 10:05
door Richard
Als trekauto is de diesel al een stuk fijner. Meer koppel bij lagere toeren. Je zou nog eens naar een andere garage kunnen gaan om met een vergelijkbare auto proef te rijden. Dan kun je goed voelen of er verschil is.

Geplaatst: 06.09.2006 - 10:14
door Bram256
Een kennis van me heeft er ook een, maar die is nu op vakantie. Het zal wel oké zijn, ik merk het zaterdag wel als ik 'm ophaal. Bel vandaag sowiezo nog even naar de garage of men wat heeft kunnen vinden. Eerst maar eens afscheid nemen van m'n 850, doe ik niet graag!

Geplaatst: 06.09.2006 - 10:16
door Frumpy
bart simpson schreef:Een 2.5 van 140pk heeft een koppel van 206Nm bij 3600t/min waar de diesel een koppel heeft van 290Nm bij 1900t/min, harder trekken van een 2.5 lijkt me derhalve uitgesloten, dat hij meer toeren zal maken en daardoor een soepelere indruk achterlaat kan hooguit betekenen dat je de diesel "verkeerd bereden" hebt, te weten als een benzine waarbij de diesel in de hogere toerentallen simpelweg "doodvalt".
Even ter vergelijk: Wat is het koppel van een 2,4 170 PK benzine?
Hoe is te testen of de motor nog optimaal presteert?

Geplaatst: 06.09.2006 - 13:39
door bart simpson
Frumpy schreef:
bart simpson schreef:Een 2.5 van 140pk heeft een koppel van 206Nm bij 3600t/min waar de diesel een koppel heeft van 290Nm bij 1900t/min, harder trekken van een 2.5 lijkt me derhalve uitgesloten, dat hij meer toeren zal maken en daardoor een soepelere indruk achterlaat kan hooguit betekenen dat je de diesel "verkeerd bereden" hebt, te weten als een benzine waarbij de diesel in de hogere toerentallen simpelweg "doodvalt".
Even ter vergelijk: Wat is het koppel van een 2,4 170 PK benzine?
Hoe is te testen of de motor nog optimaal presteert?
230Nm bij 4500 t/min, en dat toerental is voor een 2.5D diesel zomaar 500 t/min teveel

Geplaatst: 06.09.2006 - 14:12
door Bram256
Heb net de garage gebeld, ze hebben inderdaad (en gelukkig maar)ook vastgesteld dat er iets niet klopt, zijn er nog niet achter wat het precies is. Heb luchtmassameter aangedragen, daar kijken ze nu onder andere naar. Wordt in ieder geval gerepareerd. Nu kan het alleen zijn dat men dat voor zaterdag niet klaar krijgt........Goed begin is het halve werk zeg maar. Nou ja, we wachten wel af.

Geplaatst: 06.09.2006 - 15:03
door Richard
Het kan beter nu even wat langer duren dan dat je straks de auto weer kwijt bent. Mooi dat ze het in elk geval weten en er wat aan doen. Suc6

Geplaatst: 06.09.2006 - 15:10
door Bram256
daar heb je gelijk in, maar ja je kent het...nieuwe auto die wil je zo snel mogelijk hebben. En mijn oude inleveren bij en particulier wordt ook steeds uitgesteld, niet leuk maar niks aan te doen.

Geplaatst: 06.09.2006 - 15:14
door Richard
Dat is waar, hoe eerder hoe beter. En het geduld opbrengen is erg lastig. Nog maar eventjes verder nagel bijten. Maar als het dan zover is heb je ook wel een erg leuke auto.

Geplaatst: 06.09.2006 - 15:28
door Bram256
Helemaal mee eens