Pagina 1 van 1

Aankoop D4 4 of 5 cilinder

Geplaatst: 27.05.2017 - 18:55
door Volvov50
Beste forum leden,

Ik ben me aan het oriƫnteren voor een opvolger van de V50 2.0d welke inmiddels 350.000 op de klok heeft staan en na 5 jaar wil je wel eens wat anders. Met een schuin oog kijk ik wel eens naar een BMW 1 of 3 serie maar een V40 heeft mijn voorkeur.
Op de 2e hands markt zit er nauwelijks verschil in aanschafprijs tussen de V40 D4 190 pk of de oudere 5 cilinder met 177 pk. Naar welke motor zou jullie voorkeur naar uit gaan?

Re: Aankoop D4 4 of 5 cilinder

Geplaatst: 27.05.2017 - 19:18
door Fredhead
Ondanks dat ik een grote fan ben van de 5 cilinder blokken zou ik voor de 4 cilinder D4 gaan.
Stiller, zuiniger en krachtiger

Re: Aankoop D4 4 of 5 cilinder

Geplaatst: 27.05.2017 - 19:41
door Marcnij
Krachtiger is de nieuwe D4 amper. Beiden leveren 400nm koppel vanaf zo'n 1700rpm, de nieuwe VEA D4 houdt het koppel boven de 3500rpm iets langer vol waardoor deze op 190pk topt.
Stiller is de VEA D4 misschien wel, maar de 5 cilinder sound bij accelereren is niet onaangenaam :)
De VEA D4 is wel wat zuiniger.

Ik zou met beiden een proefrit maken en ervaren weke je het prettigst ervaart.
Oh, en als je een autobahn blazer bent: de VEA D4 is begrensd op 190km/u

Re: Aankoop D4 4 of 5 cilinder

Geplaatst: 27.05.2017 - 19:49
door Odin
De 5 wat mij betreft, maar kijk ook even naar milieu zone gezeur. Dat je niet een wat oudere diesel koopt en een straks nergens meer een stad in mag.

Re: Aankoop D4 4 of 5 cilinder

Geplaatst: 27.05.2017 - 19:58
door Marcnij
Odin schreef: De 5 wat mij betreft, maar kijk ook even naar milieu zone gezeur. Dat je niet een wat oudere diesel koopt en een straks nergens meer een stad in mag.
Volgens mij zijn beiden Euro 5 motoren. (Vanaf 2015 Euro 6 ?)

Re: Aankoop D4 4 of 5 cilinder

Geplaatst: 27.05.2017 - 20:05
door justinB
Persoonlijk zou ik niet voor de 4 pitter gaan. Heb hem 2 jaar gehad en hem maar ingeruild omdat ik mega veel problemen heb gehad.
Egr kleppen en modules. Paar keer de turbo's vervangen. En heel veel olie verbruikt.
Na dat ik hem had ingeruild heeft de dealer er maar zelfs een heel nieuw blok erin gehangen. En ik heb van meerdere mensen gehoord dat ze vergelijkbare problemen hebben gehad. Dus lekker voor de 5 pitter gaan.

Re: Aankoop D4 4 of 5 cilinder

Geplaatst: 27.05.2017 - 20:14
door Volvov50
Het blijft inderdaad een lastig besluit. Betrouwbaarheid is natuurlijk wel belangrijk ook omdat de auto prive wordt gekocht. Meestal zijn het natuurlijk wel ex leaseauto's waardoor je de onderhoudshistorie kunt inzien. Vaak staan de auto's in omgeving van de randstad waardoor een proefrit, vanuit de woonplaats Groningen, wat lastiger is. Vandaar dat ik deze informatie inwin.

Re: Aankoop D4 4 of 5 cilinder

Geplaatst: 27.05.2017 - 20:37
door -KJ-
Marcnij schreef: Oh, en als je een autobahn blazer bent: de VEA D4 is begrensd op 190km/u
Echt niet, alleen de 14%-bijtelling business :sleep: versie. De mijne loopt gewoon 230!

Re: Aankoop D4 4 of 5 cilinder

Geplaatst: 27.05.2017 - 20:45
door Marcnij
-KJ- schreef:
Marcnij schreef: Oh, en als je een autobahn blazer bent: de VEA D4 is begrensd op 190km/u
Echt niet, alleen de 14%-bijtelling business :sleep: versie. De mijne loopt gewoon 230!
OK, maar die zijn er bijna niet gebruikt. Het overgrote deel is de 14% versie.

Re: Aankoop D4 4 of 5 cilinder

Geplaatst: 27.05.2017 - 22:03
door BlackcurrantV70
Je verstand zou zeggen, ga voor de modernere 4 pitter, maar mijn hart zegt, ga voor een heerlijke 5 pitter nu het nog kan, voordat we allemaal in 2&3 pitters gedwongen worden..

Wij hebben 2 vijfpitters in de garage staan en nog geen seconde spijt van gehad, het is toch net dat ietsje specialer.

Re: Aankoop D4 4 of 5 cilinder

Geplaatst: 27.05.2017 - 22:44
door Forrest
Helemaal eens met BlackcurrantV70. Moet zeggen dat de D4 in combinatie de GT8 heerlijk rijdt maar wordt toch iedere dag weer blij van die sound van de 5 pitter

Re: Aankoop D4 4 of 5 cilinder

Geplaatst: 27.05.2017 - 23:48
door sebastiaan84
Marcnij schreef: Krachtiger is de nieuwe D4 amper. Beiden leveren 400nm koppel vanaf zo'n 1700rpm, de nieuwe VEA D4 houdt het koppel boven de 3500rpm iets langer vol waardoor deze op 190pk topt.
Stiller is de VEA D4 misschien wel, maar de 5 cilinder sound bij accelereren is niet onaangenaam :)
De VEA D4 is wel wat zuiniger.

Ik zou met beiden een proefrit maken en ervaren weke je het prettigst ervaart.
Oh, en als je een autobahn blazer bent: de VEA D4 is begrensd op 190km/u
Alleen de ex-lease D4 VEA 14% V40 zijn begrenst op 190, stonden af fabriek op 16 inch lage rolweerstand banden en had een andere versnellingsbak. Dat alles om te voldoen aan de norm waarbij 14% bijtelling kon worden gebruikt.

Aanvulling, praat hier over de handbak versies.

Re: Aankoop D4 4 of 5 cilinder

Geplaatst: 28.05.2017 - 07:56
door OGA244
waarom ex lease? die 14% (82gr CO2) D4 was brokken goedkoper dan een normale D4, die laatste werd daardoor ook vrijwel niet verkocht

Re: Aankoop D4 4 of 5 cilinder

Geplaatst: 28.05.2017 - 10:12
door Erikho
Ik zou niet voor een ex-lease gaan. Als je ziet hoe het gros daarmee omgaat: vol gas met koude motor de snelweg op.
Dan kun je wel zeggen dat ze regelmatig hun onderhoud hebben gehad, hoe je met een motor omgaat is minstens zo belangrijk, zo niet belangrijker.
Maar dat is mijn meneing...

Re: Aankoop D4 4 of 5 cilinder

Geplaatst: 28.05.2017 - 10:39
door OGA244
als je een ex lease budget hebt is het snel klaar...

Re: Aankoop D4 4 of 5 cilinder

Geplaatst: 28.05.2017 - 11:11
door Volvov50
Uiteraard is warm rijden belangrijk en dat doe ik zelf ook altijd. Helaas kan je bij een 2e hands niet nagaan hoe deze is gebruikt. In het verleden heb ik al wel eens een ex lease auto gekocht en dat is wel goed bevallen. En met het budget kom ik ook uit bij de ex lease auto's met bouwjaar 2012-2014 en een km stand tussen de 120.000 en 160.000 km.

Re: Aankoop D4 4 of 5 cilinder

Geplaatst: 30.05.2017 - 18:21
door Forrest
Erikho schreef: Ik zou niet voor een ex-lease gaan. Als je ziet hoe het gros daarmee omgaat: vol gas met koude motor de snelweg op.
Dan kun je wel zeggen dat ze regelmatig hun onderhoud hebben gehad, hoe je met een motor omgaat is minstens zo belangrijk, zo niet belangrijker.
Maar dat is mijn meneing...
Dat risico loop je net zo goed bij een particuliere auto. Als ik zie hoe mensen met hun auto omgaan. Je moet met een tweedehands gewoon geluk hebben. Heb jaren leaseauto gereden en ik reed hem wel netjes warm. Jammer dat de leaserijder altijd over een kam geschoten wordt.

Als je zo gaat denken moet je ook geen tweedehands particuliere auto kopen. Particulieren bezuinigen altijd op onderhoud ;-)

Rijdt zelf altijd tweedehands, heb zowel ex leasers gehad als ex particuliere auto's. Bij de ex leasers nooit problemen gehad. Bij de ex particulier toevallig wel. Maar dat had niets te maken met de eigendomsvorm. Helaas domme pech die goed door de verkopende partij werd opgelost.

Re: Aankoop D4 4 of 5 cilinder

Geplaatst: 30.05.2017 - 18:32
door BlackcurrantV70
Ik heb zowel ex-lease (ex-Volvovcars lease XC70), ex- particilier (V70N) en zelfs ex-huurauto (XC60) gekocht maar er was 1 constante, ze kwamen allemaal van bij een officiele Volvo dealer.