Pagina 1 van 1
Zwaar sturen
Geplaatst: 31.05.2017 - 22:06
door JosW
Heren, dames ook,
mijn V70 stuurt zwaar. Daar kwam ik achter toen ik door een schadegevalletje een leenauto mee kreeg. Deze kon je bij wijze van spreken met je pink een bocht laten maken.
Met die van mij kan dat absoluut niet. Het is niet zo dat ik aan het stuur moet trekken ofzo maar volgens mij moet het soepeler kunnen. Twee weken geleden is het stuurhuis geflushd. Dat heeft iets geholpen maar niet voldoende.
Iemand een idee wat een oorzaak kan zijn?
Re: Zwaar sturen
Geplaatst: 31.05.2017 - 22:22
door lint
Het stuurhuis kan slijtage hebben, als het niet heel storend is en de veiligheid komt niet in gevaar kan je het nog aanzien.
Re: Zwaar sturen
Geplaatst: 31.05.2017 - 22:31
door Lexus76
In mijn XC70 2011 kan ik in het menu instellen hoe sterk ik de stuurbekrachtiging wil hebben. Kan dat iets zijn?
Re: Zwaar sturen
Geplaatst: 31.05.2017 - 22:34
door JosW
Lexus76 schreef:
In mijn XC70 2011 kan ik in het menu instellen hoe sterk ik de stuurbekrachtiging wil hebben. Kan dat iets zijn?
Die optie heb ik niet.
Re: Zwaar sturen
Geplaatst: 31.05.2017 - 23:29
door diesel01
Lexus76 schreef:
In mijn XC70 2011 kan ik in het menu instellen hoe sterk ik de stuurbekrachtiging wil hebben. Kan dat iets zijn?
Hier ook.
Tijdens de dagelijkse ritten op standje middle, heen en terug vakantie en dus veel snelweg op zwaar.
Geeft een zeker stuurgevoel.
Re: Zwaar sturen
Geplaatst: 01.06.2017 - 15:53
door edraket
Sommige auto's sturen zo licht, dat het lijkt alsof je stuurpomp stuk is als je weer terug stapt in je eigen auto. Eerst maar even weer wennen denk ik.
Re: Zwaar sturen
Geplaatst: 17.06.2017 - 11:49
door S80-D5a04
S80 uit 2007 met instelbare bekrachtiging... heeft hetzelfde. Heb dat ook al in ' een ander draadje' gezet. Als de auto heel warm is lijkt het zwaarder dan wanneer de auto koud is. Op de snelweg krijg ik vermoeide handen van het naar het midden brengen van het stuur. De stand 'medium' bekrachtigd is het beste. Licht en zwaar zijn helemaal vreselijk. Ik kreeg de tip van een van de forum-leden om het stuurhuis de flushen / reinigen. Ik ga daar eens naar kijken. Maar als ik het zo lees is het een zoektocht die je heel veel geld kan gaan kosten zonder garantie op succes. Hiervoor had ik S80 uit 2004. Die had ook problemen met stuurhuis. Blijkbaar is dit een zwakpunt. En fijn sturen is voor een auto zo ongeveer het belangrijkste..... zou een reden kunnen zijn om Volvo de rug toe te keren. Zou ik jammer vinden. Verder ben ik tevreden.... beetje lomp en zwaar allemaal, maar door een beetje chippen en zo wordt het wel 'wat'...
Re: Zwaar sturen
Geplaatst: 17.06.2017 - 12:21
door JosW
S80-D5a04 schreef:
S80 uit 2007 met instelbare bekrachtiging... heeft hetzelfde. Heb dat ook al in ' een ander draadje' gezet. Als de auto heel warm is lijkt het zwaarder dan wanneer de auto koud is. Op de snelweg krijg ik vermoeide handen van het naar het midden brengen van het stuur. De stand 'medium' bekrachtigd is het beste. Licht en zwaar zijn helemaal vreselijk. Ik kreeg de tip van een van de forum-leden om het stuurhuis de flushen / reinigen. Ik ga daar eens naar kijken. Maar als ik het zo lees is het een zoektocht die je heel veel geld kan gaan kosten zonder garantie op succes. Hiervoor had ik S80 uit 2004. Die had ook problemen met stuurhuis. Blijkbaar is dit een zwakpunt. En fijn sturen is voor een auto zo ongeveer het belangrijkste..... zou een reden kunnen zijn om Volvo de rug toe te keren. Zou ik jammer vinden. Verder ben ik tevreden.... beetje lomp en zwaar allemaal, maar door een beetje chippen en zo wordt het wel 'wat'...
Dat stuurhuis-flushen heeft bij mij niet gewerkt. Binnenkort voor een grote beurt. Dan mogen ze de oorzaak ( als die er is) ontdekken van het zware sturen.
Re: Zwaar sturen
Geplaatst: 17.06.2017 - 12:49
door Carfreak
Nieuwe bekrachtigingspomp? Die geven vroeg of laat de geest.
Re: Zwaar sturen
Geplaatst: 17.06.2017 - 12:57
door JosW
Carfreak schreef:
Nieuwe bekrachtigingspomp? Die geven vroeg of laat de geest.
Ik lees op internet dat zwaar sturen wel 6 oorzaken kan hebben. Ad random dingen vervangen heb ik geen zin in maar jouw suggestie zou goed kunnen. Is één van die 6 mogelijke oorzaken.
Re: Zwaar sturen
Geplaatst: 17.06.2017 - 13:02
door Carfreak
Helaas lees je veel over deze pompen op volvofora.
Re: Zwaar sturen
Geplaatst: 17.06.2017 - 15:39
door S80-D5a04
wie spoelt een stuurhuis in of bij Groningen ?
iemand ervaring?
zwaar sturen (af en toe)
Geplaatst: 20.06.2017 - 14:07
door xc7032
Had onlangs met mijn XC70 uit 2009 (met snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging) problemen met af en toe zwaar sturen. De ene keer stuurde hij zwaar en als je dan een stop had gemaakt en opnieuw startte, stuurde hij weer normaal. Het bleek een electronisch onderdeel te zijn: de steering control module, een electronische regelunit (prijs bij Volvo circa €110,00) die zich achter het dashboardkastje bevindt en na wat demontagewerk eenvoudig is te vervangen. Via deze link naar een site met Volvo technische bulletins kwam ik hierachter
scm.
link voor vervangen steering control module
Geplaatst: 20.06.2017 - 14:13
door xc7032
Ik merkte dat de link uit mijn vorige mail niet goed werkt omdat je op de indexpagina uitkomt. Als je echter googled op "Retailer Technical Journal 18036" kom je op de juiste pagina!
Re: Zwaar sturen
Geplaatst: 20.06.2017 - 14:28
door JosW
xc7032 schreef:
Had onlangs met mijn XC70 uit 2009 (met snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging) problemen met af en toe zwaar sturen. De ene keer stuurde hij zwaar en als je dan een stop had gemaakt en opnieuw startte, stuurde hij weer normaal. Het bleek een electronisch onderdeel te zijn: de steering control module, een electronische regelunit (prijs bij Volvo circa €110,00) die zich achter het dashboardkastje bevindt en na wat demontagewerk eenvoudig is te vervangen. Via deze link naar een site met Volvo technische bulletins kwam ik hierachter
scm.
Kwam je achter de oorzaak door uitlezen?
zwaar sturen (af en toe)
Geplaatst: 21.06.2017 - 10:17
door xc7032
Nee, de auto is daarvoor niet uitgelezen. Dat leek me niet nodig omdat de symptomen gelijk waren aan die genoemd worden in het "Retailer Technical Journal 18036" en het chassisnummer van mijn auto ook zat in de range van de daarin genoemde chassisnummers.