Pagina 1 van 3
Afscheid van mn trouwe 4 wieler...
Geplaatst: 10.06.2017 - 14:16
door Jaromir
Met pijn in mn hart heb ik mn relatie met mn volvo v60 plugin hybrid met echt alle opties vroegtijdig moeten beeindigen.
Begin 2012 begon het avontuur op papier met de 1e info dat ik in aanmerking kwam voor 1 van de allereerste v60 plugin hybrids, nr 49 welteverstaan van de allereerste gelimiteerde oplage van 232 stuks.
Deze werd eind maart 2013 dan eindelijkgeverd...
Dit wachttijd was langer dan de geboorte van mijn 1e kindje in 2014, maar volvo zorgde dat er elke maand wel een nieuwe teaser in de brievenbus verscheen...
Momenteel schrijven we 2017 en de volvo heeft met ons meegeleefd van 0 tot 3 kindjes in 3 jaar tijd, en toen werd hij echt te klein, en na aandringen van mijn vrouw dan op zoek gegaannaar iets groters.
Na 4,1 jaar en 235 305km verder is er veel gebeurd en vervangen onder garantie zoals dat gaat bij early bird modellen.
Maar het volvo rijplezier en de service heeft me nooit echt in de steek gelaten.
De restwaarde was alleen even schrikken, maar wel te verwachten.
De volvo garage verkoop afdeling heeft wel meermaals getoond niet aan klantenbinding te doen. Dit in tegenstelling tot het volvo merk en klantenservice.
Voor de nieuwe eigenaar is een mooie auto afgeleverd die altijd met veel liefde optisch is onderhouden, en de dealer heeft ook zijn aandeel gehad, laatste beurt 2 maanden geleden nog nieuwe ISG, nieuwe ERAD etc onder garantie
En toen kwam dit mooie volvo tijdperk tot een einde...
Re: Afscheid van mn trouwe 4 wieler...
Geplaatst: 10.06.2017 - 14:32
door mga1600
Duidelijk verhaal maar wat wordt de nieuwe auto?
Re: Afscheid van mn trouwe 4 wieler...
Geplaatst: 10.06.2017 - 18:03
door RichieB
Begrijpelijk dat je iets ruimers wilt gaan rijden. Wat heb je voor de PIH teruggekregen? Een witte garage bood €24k voor die van mij met 90k op de teller.
Re: Afscheid van mn trouwe 4 wieler...
Geplaatst: 13.06.2017 - 11:35
door Autozoeker
Ik kreeg in dec 2016 27.5k ex btw voor mijn pure limited met 100k km op de teller bij inruil naar xc90.
Ondertussen zag ik dat hij gereserveerd was voor net geen 22k ex btw. De waarde is wel hard gegaan afgelopen half jaar.
Als ik je bericht zo leest, is de opvolger geen volvo?
Re: Afscheid van mn trouwe 4 wieler...
Geplaatst: 13.06.2017 - 12:19
door RoaldH
Ik ben ook benieuwd.
Re: Afscheid van mn trouwe 4 wieler...
Geplaatst: 13.06.2017 - 13:10
door Walter
Vervelend dat je zo'n ervaring met het verkoopteam treft, gemiste kans. Stel dat dat wél positief was, was er dan de kans dat je wel Volvo was blijven rijden? Wellicht andere dealer proberen een volgende keer. Succes en blijf je hier rustig vermaken wat mij betreft
Re: Afscheid van mn trouwe 4 wieler...
Geplaatst: 13.06.2017 - 14:19
door Autozoeker
In ruil prijs zal wel rond 15k-16k (ex. btw) zijn gezien de verkoop prijzen van vergelijkbare modellen
http://www.gaspedaal.nl/Volvo/V60/?kmin ... ide&srt=pr
Re: Afscheid van mn trouwe 4 wieler...
Geplaatst: 13.06.2017 - 18:40
door vaudi
Op deze wijze ben je het voordeel van de 0% in 1x kwijt doordat je een gigantische afschrijving hebt in 4 jaar.
Daarom blijven wij nog even doorrijden en wellicht later naar privé, je weet wat je in huis hebt.
We zijn zijn kwaliteiten althans steeds meer aan het waarderen.
Goed te lezen dat Jaromir de auto niet heeft weggedaan vanwege slechte kwaliteit, maar zoals ik het eruit opmaak meer ruimte nodig heeft en dat de auto al bijna 240k km heeft gereden.
Waarschijnlijk zul je midden 2018 voor rond de 12K excl. een PIH kunnen aanschaffen. Tenzij de markt richting buitenland aantrekt.
Re: Afscheid van mn trouwe 4 wieler...
Geplaatst: 13.06.2017 - 19:01
door Jaromir
Mn oude volvo garage wilde me 20k voor de wagen in 2016 als ik een xc90t8 bij ze kocht, geen korting niks...
Een andere garage in brabant wilde em toen voor 25k inruilen en 5% korting geven... dat was mn 1e inruil domper...
Nu wilden mn oude garage nog 11k geven...
Elders kreeg ik weer hogere biedingen.
Uiteindelijk is hij voor 17,5k direct naar een nieuwe eigenaar weggegaan, de nieuwe eigenaar was gelukkig een liefhebber en geen volvo garage die op de verkoop verdient heeft, want dat gunde ik ze gewoon niet meer. Ik vind het fijner dat mn liefhebbersauto goed terecht is gekomen.
Re: Afscheid van mn trouwe 4 wieler...
Geplaatst: 14.06.2017 - 10:17
door Summum
Maar wat is er nou voor in de plaats gekomen?
Ik neem niet aan dat je gezin met drie kinderen in een Daihatsjoe Copen of een Niksan Figaro (ik moest hem even googlen om te weten wat het was) past....

Dan zijn (weliswaar schattige) kleine zakjapanners.
Re: Afscheid van mn trouwe 4 wieler...
Geplaatst: 14.06.2017 - 16:18
door RoaldH
vaudi schreef:
Op deze wijze ben je het voordeel van de 0% in 1x kwijt doordat je een gigantische afschrijving hebt in 4 jaar.
Daarom blijven wij nog even doorrijden en wellicht later naar privé, je weet wat je in huis hebt.
We zijn zijn kwaliteiten althans steeds meer aan het waarderen.
Goed te lezen dat Jaromir de auto niet heeft weggedaan vanwege slechte kwaliteit, maar zoals ik het eruit opmaak meer ruimte nodig heeft en dat de auto al bijna 240k km heeft gereden.
Waarschijnlijk zul je midden 2018 voor rond de 12K excl. een PIH kunnen aanschaffen. Tenzij de markt richting buitenland aantrekt.
We zitten er hetzelfde in. De PIH gaat tzt over naar privé. De Mini Cooper is vervangen door een BMW 330e met 15% bijtelling.
Re: Afscheid van mn trouwe 4 wieler...
Geplaatst: 14.06.2017 - 16:27
door RoaldH
Jaromir schreef:
Mn oude volvo garage wilde me 20k voor de wagen in 2016 als ik een xc90t8 bij ze kocht, geen korting niks...
Een andere garage in brabant wilde em toen voor 25k inruilen en 5% korting geven... dat was mn 1e inruil domper...
Nu wilden mn oude garage nog 11k geven...
Elders kreeg ik weer hogere biedingen.
Uiteindelijk is hij voor 17,5k direct naar een nieuwe eigenaar weggegaan, de nieuwe eigenaar was gelukkig een liefhebber en geen volvo garage die op de verkoop verdient heeft, want dat gunde ik ze gewoon niet meer. Ik vind het fijner dat mn liefhebbersauto goed terecht is gekomen.
Het lijkt wel op mijn verhaal toen ik mijn 5-serie touring wilde inruilen op de PIH. Uiteindelijk een Mini gekocht (inruil 5-serie) en een PIH uit Duitsland gehaald.

Re: Afscheid van mn trouwe 4 wieler...
Geplaatst: 14.06.2017 - 19:49
door vaudi
Het is een belachelijk hoge afschrijving als je graag nieuw wilt rijden. Ook die PIH in dit stukje is zeker nog goed voor 10 jaar, zeg maar nog eens 250k km's.
Zelfs bij minimale accu capaciteit heb je nog steeds een dijk van een diesel in het vooronder. Daar kan volgens mij geen D4 tegenop.
Re: Afscheid van mn trouwe 4 wieler...
Geplaatst: 14.06.2017 - 20:04
door RoaldH
vaudi schreef:
Het is een belachelijk hoge afschrijving als je graag nieuw wilt rijden. Ook die PIH in dit stukje is zeker nog goed voor 10 jaar, zeg maar nog eens 250k km's.
Zelfs bij minimale accu capaciteit heb je nog steeds een dijk van een diesel in het vooronder. Daar kan volgens mij geen D4 tegenop.
Precies. Er staat net 82.000 km op de teller. De de auto is van juni 2013, dus die kan nog wel even mee. Ik merk geen achteruitgang in de accu capaciteit. De afschrijving van de mini was slechts € 5000,- in bijna 4 jaar. Dus dat viel mee.
Re: Afscheid van mn trouwe 4 wieler...
Geplaatst: 14.06.2017 - 21:48
door vaudi
@RoaldH
Overtreft de 330E de PIH in veel opzichten? kun je een staatje maken qua vergelijk?
Re: Afscheid van mn trouwe 4 wieler...
Geplaatst: 15.06.2017 - 10:52
door Jaromir
Tjah, het had een xc90 t8 moeten worden, maar het verkoopteam heeft daar een streep door getrokken.
Mocht ik t ooit overwegen dan gaat hij denkelijk in belgie naar de garage... er is helaas geen andere 7 zits met interessante bijtelling waar we toch graag nog even gebruik van wilden maken, tevens moest hij de caravan kunnen Trekken. Tevens is mijn vader met vervroegd pensioen gegaan, dus een auto naar hun prive overzetten aan het einde van de looptijd is dan ook weer interessant
Dus toen zijn we de nieuwe outlander gaan proberen, en de veel ruimere zitpositie en dubbel zo grote kofferbak vielen meteen op. En na een proefritje van 1000km met de 3 kids zijn we erover uit dat het op dit moment de beste keuze is en financieel de helft van een xc90 in verzekering, bijtelling, onderhoud, afschrijving etc.
Dus als de bijtellingsgekte ten einde is dan gaan we kijken voor een 7 zitter die dan misschien ook gedumpt worden.
De outlander gaat dan prive naar mijn vader (benzine is goedkoper prive in mrb dan diesel), dus dan is de afschrijving ook weer minder erg
Overigens hebben we nu het meest luxe instyle+ met acc, around view, dab etc van eind 2015 met 36k op de teller voor 35 000 aan kunnen schaffen.
Re: Afscheid van mn trouwe 4 wieler...
Geplaatst: 15.06.2017 - 12:10
door RoaldH
vaudi schreef:
@RoaldH
Overtreft de 330E de PIH in veel opzichten? kun je een staatje maken qua vergelijk?
330e:
+ weggedrag in bochten (je voelt minder het gewicht van de accu achterin de auto)
+ 8-traps ZF automaat is fijner dan die van de V60D6
+ navigatie wordt actief gebruikt om zo efficiënt om te gaan met elektrisch rijden
+ drive werkt beter en sneller dan Sensus (geen rare routes, goede filemeldingen met RTTI)
+ goed zitten op sportstoelen (maar standaard stoelen zijn niet prettig)
- alleen leverbaar in sedan uitvoering
- verbruik hoger dan de V60D6 (door kleinere accu en benzinemotor): 4,7L/100km
- standaard leer minder zacht dan in de Pure Limited uitvoering (kun je oplossen met Individual leer)
- alleen achterwiel aandrijving (kan ook een pluspunt zijn)
- dure opties om de auto op "smaak" te brengen
- geen trekhaak mogelijk
V60D6:
+ karakter (door de D5, maar ook omdat je voelt dat je met bijzondere techniek rijdt)
+ verbruik lager dan de BMW 330e: 3,6L/100km
+ AWD (en het rijden in de AWD stand)
+ meer laadvermogen
+ trekhaak mogelijk
+ zeer comfortabel (goede stoelen, weggedrag op snelweg)
- heeft Polestar tuning nodig om de auto echt lekker te laten rijden
- Sensus doet verouderd aan t.o.v. iDrive, maar brengt je wel waar je heen wil.
- je bent zelf meer bezig om zuinig te rijden door te schakelen tussen de verschillende modi (Pure,Hybrid, etc)
- gewicht van de accu als je flink aan het sturen bent in de bochten (daar heb ik nu de BMW voor).
Re: Afscheid van mn trouwe 4 wieler...
Geplaatst: 16.06.2017 - 22:42
door vaudi
RoaldH: Top voor je omschrijvingen, kan me er wel iets bij voorstellen.
Wel moet ik zeggen: De Sensus vanaf eind 2013 is veel beter dan de eerste versies. 2x per jaar een gatis update zolang er ondersteuning is. Betere en snellere bediening.
Het schakelen en het totale gedrag van motor / bak / overschakelen elektrisch/diesel is in de loop der tijd aanzienlijk verbeterd. Komt door de laatste updates begin 2016.
Heel veel power en souplesse, terwijl onze geen tuning heeft.
Re: Afscheid van mn trouwe 4 wieler...
Geplaatst: 17.06.2017 - 13:34
door RoaldH
vaudi: Zou de nieuwe Sensus Connect te "retrofitten" zijn? De software-updates hebben bij mijn PIH ook meer souplesse opgeleverd. De eerste maanden stond ik om de paar weken bij de dealer voor een nieuwe update. Achteraf heeft Volvo zijn zaken goed voor elkaar gekregen en ben ik de auto steeds meer gaan waarderen. De Volvo ervaar ik door het karakter meer als vrouwelijk en de BMW meer als mannelijk...
Re: Afscheid van mn trouwe 4 wieler...
Geplaatst: 17.06.2017 - 19:52
door vaudi
RoaldH schreef:
De Volvo ervaar ik door het karakter meer als vrouwelijk en de BMW meer als mannelijk...
Persoonlijk: ik hou meer van het vrouwelijke dan van het mannelijke.
Maar snap wat je bedoeld
De PIH is onderweg niet uitdagend qua bochtjes pakken. Voor het overige kan hij zeer ontspannen rijden, maar ook erg bruut en ruig zijn vermogen op straat knallen. Echter dat laatste is meer in de power mode en die gebruik ik zelden of nooit.
De AWD is onze favoriete vakantie stand en wel met de caravan erachter. Fenomenale trekeigenschappen en trek gedrag.