Pagina 1 van 1

Benzinelek bij vullen

Geplaatst: 14.06.2017 - 19:37
door cees klumper
Vandaag de oorzaak van een benzinelek bij het vullen aan de pomp opgespoord. Bleek een rubberen ' elleboogje' tussen de vulbuis en de benzinetank te zijn, zitten kleine scheurtjes in. Was wel een hele klus om erbij te komen. Na verwijderen van de (nog originele) uitlaat -aangezien die ook geheel, vanaf de katalysator, vervangen moet worden) bleek ik er nog niet bij te kunnen. Uiteindelijk moest ik het achterste sub-frame aan de rechterkant een 10 cm laten zakken. De vulbuis (er zijn er 2 die naast elkaar aan de plastic benzinetank zitten gekoppeld) losgehaald, rubberen elleboog eraf en nieuwe besteld (bij Skandix in Duitsland, samen met de nieuwe midden- en einddempers, montagemateriaal etc).
Wat nog het lastigste bleek was het loshalen van de middendemper van de aansluiting aan de katalysator. Die verbinding was met twee "geen idee maar het waren geen bouten/moeren" gedaan - geen enkele grip op te krijgen. Ik ben uiteindelijk 5 uur aan het zagen, slijpen en boren geweest, en ongeveer 8 boortjes van 5 tot 7 mm erop bot geboord, zelfs met boorvet. Maar het kwam uiteindelijk los.
Hopelijk arriveren de onderdelen snel uit Duitsland.

Re: Benzinelek bij vullen

Geplaatst: 01.07.2017 - 09:04
door cees klumper
Gisteren een nieuwe rubberen 'elleboog' voor de vulslang gemonteerd, evenals de nieuwe uitlaat. Op lekken getest (niets, maar toch goed om even te kijken). De nieuwe uitlaat ging er vrij gemakkelikk onder. Alles weer 100%.
Die lekkende vulslang komt zelden voor lijkt het. Maar als je het hebt is het best verontrustend, om een plas benzine onder de auto te zien vormen bij tanken.

Re: Benzinelek bij vullen

Geplaatst: 01.07.2017 - 11:32
door Carfreak
Dat lijkt me idd niet prettig....
Mooi dat het gelukt is. Kun je er weer 14jr mee vooruit! :-)

Re: Benzinelek bij vullen

Geplaatst: 03.07.2017 - 07:54
door cees klumper
Dank je, inderdaad, weer 14 jaar ok. Als je ziet wat er eigenlijk allemaal kapot kan gaan is het best indrukwekkend hoe lang auto's tegenwoordig mee gaan. Dit was ook pas de eerste keer de uitlaat moest worden vervangen, terwijl die op mijn 1 jaar oudere C70 (die ook 50K meer gereden heeft) nog steeds de originele is. Ik kan me herinneren dat zaken als uitlaten, maar ook banden, schokbrekeres, remmen etc, een twintig jaar geleden veel sneller versleten waren.
Toen we in 2010 onze S80 kochten, met toen 66K op de teller voor iets meer dan €10K, hebben we oook een nieuwe XS60 proefgereden, evenals vergelijkbare modellen van Mercedes en BMW, en kwamen toen tot de conclusie dat die ca 8 jaar nieuwere autos geen verbeteringen leken te bieden op het gebied van comfort, veiligheid of zuinigheid. Dus het lijkt me dat de vooruitgang in techniek zo rond begin deze eeuw op een 'plateau' gekomen is.