Aandachtspunten S40 ?

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Garfield
2nd Gear member
Berichten: 241
Lid geworden op: 26.09.2007 - 19:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Ik ben al een flink aantal jaren lid hier maar de laatste jaren niet zo actief omdat ik al een tijdje geen Volvo meer heb.
Door de jaren heen wel twee fijne V70's gehad (zie signature) en op dat gebied ligt ook mijn kennis op Volvo gebied.

Mijn vrouw gaat vanaf maandag 3 juli aanstaande echter dagelijks vanaf Amersfoort naar Utrecht pendelen met een nog aan te schaffen auto.
We hebben nu nog héél weinig budget (zeg plm. 1000 Euro) dus we denken om nu eerst iets te kopen dat nog een jaar lang fatsoenlijk mee kan en daarna verder te kijken.
Een C70 aanschaffen met dat budget gaat namelijk geen succes worden denken we zo ;-)

Anyway, als tussenstap denken we nu aan een S40 van 15 - 20 jaar oud, op benzine.
Op marktplaats en autotrack zie ik er genoeg staan voor ongeveer dat budget met zo tegen de twee ton op de teller.

Omdat we nog maar anderhalve week de tijd hebben om een auto te regelen hebben we een beetje haast dus vandaar dat ik ook even deze 'shortcut' bewandel om jullie te vragen wat de bekende aandachtspunten van S40's uit die tijd zijn ?

Alle hulp is welkom !
Groet,

Arvid
____________________________________________
Zakelijk & privé: Skoda Octavia Combi (2014)
Vrouwlief zakelijk & privé: Volvo S40 1.8 Europa (2000)
Recreatief: Honda ST1100 ABS-TCS Pan European & Honda VFR750F
Privé: Volvo V70 2.4T Geartronic (2002) (foto's)
Volvo V70 2.5 TDI Aut. (1998) (foto's)
Gebruikersavatar
Musicus
4th Gear member
Berichten: 786
Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
Locatie: Ulvenhout

Dit is wat mij te binnen schiet:

Volgens mij is de VVT berucht (nokkenastandwiel). Geeft een ratelend geluidje, net een klokje.
Phase 2 heeft een andere bak (Volvo ipv Renault dus geen last meer van schakelbusjes) en een verbeterd onderstel, dus daar zou ik persoonlijk naar kijken. Mocht dat binnen het budget liggen.
Bij onze V40, die ook als 2e auto wordt gebruikt, heb ik de klauwen achter vervangen omdat de handrem vast bleef zitten. Ook een bekend euvel.

Ik moet wel zeggen dat de S60 beter zit en comfortabeler rijdt op de snelweg. Hij is veel rustiger in het interieur en minder last van trillingen.
S60 D5 2002, 842.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
Gebruikersavatar
romanski
2nd Gear member
Berichten: 156
Lid geworden op: 17.10.2014 - 13:14
Locatie: Velserbroek

Sowieso voor en Phase 2 gaan, punten zoals hierboven inderdaad. Benzine meter die vaak niet meer omhoog wil en problemen met de ontwaseming zijn ook bekende dingetjes..
440 1.8 DL '93
v40 1.8 '03
v70 2.4t 200pk '00
v60 D6 PIH AWD '14 SUMMUM (Volvotune)

Volvo for life
Gebruikersavatar
Garfield
2nd Gear member
Berichten: 241
Lid geworden op: 26.09.2007 - 19:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Dank voor jullie reacties.
Ik heb ook nog naar s60's en zelfs s80's gekeken maar dan worden bij ons budget de kilometerstanden wel erg hoog. En ook zijn de kosten van het rijden ook weer wat hoger.
We denken dat het voor nu het slimste is om het bij een s40 te houden, geld te sparen en over een jaar ofzo weer eens verder te kijken.
Naar een c70 of xc90 bijvoorbeeld ...
Groet,

Arvid
____________________________________________
Zakelijk & privé: Skoda Octavia Combi (2014)
Vrouwlief zakelijk & privé: Volvo S40 1.8 Europa (2000)
Recreatief: Honda ST1100 ABS-TCS Pan European & Honda VFR750F
Privé: Volvo V70 2.4T Geartronic (2002) (foto's)
Volvo V70 2.5 TDI Aut. (1998) (foto's)
Gebruikersavatar
volvo-s40
4th Gear member
Berichten: 829
Lid geworden op: 03.12.2012 - 15:32

Ga voor een 2.0. Ph1 niet gek duur in onderhoud.
Geen vvt en andere rare dingen die stuk kunnen gaan, en met het budget wat je hebt kan je een rijkelijk uitgerust exemplaar bemachtigen.
Neem dan geen Ph1,5 (2000) model die heeft weer een vvt maar een 99er
! WARNING ! DO NOT F*ck with my VOLVO. Serious Injury of Death May Occur.
Gebruikersavatar
Garfield
2nd Gear member
Berichten: 241
Lid geworden op: 26.09.2007 - 19:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Hoe weet ik welke fase een auto is ?
Ik zie bij S40's uit 2000 een omslag in hoe het dashboard (airco knoppen) eruit ziet, is dat een kenmerk van fase 1 naar 2 ?
Ik heb voor morgen een proefrit gepland in een s40 waarvan ik denk dat het een fase 2 is, dit is een 1.8 Europa uit 2000, kenteken 92-FV-BF.
Deze: https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/vol ... uropa.html

Of is dat dan dus een fase 1,5 ?
Groet,

Arvid
____________________________________________
Zakelijk & privé: Skoda Octavia Combi (2014)
Vrouwlief zakelijk & privé: Volvo S40 1.8 Europa (2000)
Recreatief: Honda ST1100 ABS-TCS Pan European & Honda VFR750F
Privé: Volvo V70 2.4T Geartronic (2002) (foto's)
Volvo V70 2.5 TDI Aut. (1998) (foto's)
Gebruikersavatar
snorremans
5th Gear member
Berichten: 2297
Lid geworden op: 07.03.2005 - 20:34
Locatie: Zeist

Het is in ieder geval geen fase 1, deze heeft kleinere oranje zijlichten in de bumper.
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop

Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
Gebruikersavatar
Garfield
2nd Gear member
Berichten: 241
Lid geworden op: 26.09.2007 - 19:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Ik heb inmiddels zelf ook wat uren in deze hoek van het forum kunnen doorbrengen en me redelijk kunnen inlezen.
Dus over ontwasemen, versnellingsbakbusjes, piepende voorwielophangingen, VVT en nog wat van die dingen.
Als ik alle informatie goed begrijp zou het model dat ik morgen ga bekijken een fase 1.5 kunnen zijn, volgens sommigen dus het slechtste van twee werelden ;-)
Groet,

Arvid
____________________________________________
Zakelijk & privé: Skoda Octavia Combi (2014)
Vrouwlief zakelijk & privé: Volvo S40 1.8 Europa (2000)
Recreatief: Honda ST1100 ABS-TCS Pan European & Honda VFR750F
Privé: Volvo V70 2.4T Geartronic (2002) (foto's)
Volvo V70 2.5 TDI Aut. (1998) (foto's)
Gebruikersavatar
Garfield
2nd Gear member
Berichten: 241
Lid geworden op: 26.09.2007 - 19:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

We hebben inmiddels de S40 uit bovengenoemde advertentie gekocht en bij ons thuis staan.
Groet,

Arvid
____________________________________________
Zakelijk & privé: Skoda Octavia Combi (2014)
Vrouwlief zakelijk & privé: Volvo S40 1.8 Europa (2000)
Recreatief: Honda ST1100 ABS-TCS Pan European & Honda VFR750F
Privé: Volvo V70 2.4T Geartronic (2002) (foto's)
Volvo V70 2.5 TDI Aut. (1998) (foto's)
Gebruikersavatar
romanski
2nd Gear member
Berichten: 156
Lid geworden op: 17.10.2014 - 13:14
Locatie: Velserbroek

Mooi man. En, hoe bevalt ie?
440 1.8 DL '93
v40 1.8 '03
v70 2.4t 200pk '00
v60 D6 PIH AWD '14 SUMMUM (Volvotune)

Volvo for life
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”