Pagina 1 van 1

Code 9A0A en 250A

Geplaatst: 24.06.2017 - 22:04
door gose91
Op de recente veel te hete donderdag kreeg ik vlak na de start van de auto, S40 2005 2.4i, het symbool van de lastige storingen op mijn dashboard: motormanagement :-/ . Er was niks te merken aan de bolide, ging als de brandweer, geen haperingen tijdens koppelen of stationair...

De volgende codes zijn uitgelezen:
250A - schijnt een beruchte te zijn waarbij de LMM de ECM in de war schopt. In de meeste gevallen natuurlijk, want bij die melding lijkt het bijna overal aan te kunnen liggen...
9A0A - "Vehicle behaviour"?????? Naar mijn beste weten is ie nog nooit midden in de nacht stomdronken thuisgebracht door de politie

Als ik mij een beetje inlees op diverse forums, is een gecombineerde factor van beide meldingen een olieafscheider achting iets wat voorop de motor zit. Maar goed, dat is allemaal theorie. Misschien heeft u iets meer praktijkervaring in waar ik kan beginnen met zoeken?

Ik heb dit topic bijna direct na de eerste keer uitlezen gestart. Ervaringen met terugkomen van het lampje en eventuele nukken tijdens het rijden zal ik zeker aanvullen voor meer zoekrichting.

Re: Code 9A0A en 250A

Geplaatst: 24.06.2017 - 23:36
door Ben W
https://www.matthewsvolvosite.com/forum ... hp?t=53460
Heb je hier je post inspiratie opgedaan? LOL
Kun je nog iets meer over de storingcodes vertellen?

Re: Code 9A0A en 250A

Geplaatst: 25.06.2017 - 14:19
door gose91
Ja, die pagina kwam ik ook tegen. Maar ik had tijdens het uitlezen al hetzelfde over die 9A0A. Vind 'm wel geinig omschreven!
Ik kan weinig vinden over die fout. Eenzelfde vraag, maar icm andere foutcodes, is hier gesteld. Er wordt gelijk geroepen dat er iets in de carterontluchting niet goed gaat en maar vervangen moet worden. Bueno

De beide codes 9A0A en 250A moeten, even aangenomen, redelijk gelijktijdig opgetreden zijn en ik ga er dus ook voorlopig vanuit dat ik het in een relatie tussen die twee moet zoeken.

Duik ik vervolgens code 250A in, zijn er topics te vinden over het optreden van deze fout als de slang van onder de plastic afdekkap naar de PCV? (ook onderdeel carterventilatie) nog van een harmonicamodelletje is ipv een gladde slang. En inderdaad: ik tref het verkeerde slangetje aan dat nog gescheurd is ook.
Afbeelding

De voorgeschreven aanpassing zal ik dus zeker uitvoeren, al is het om het blok verder maar zo droog te houden als 'ie nu is. Maarja, is het carterventilatiehuis ook al zover dat deze ook vervangen moet worden?

En ja, is het dan verholpen? Maar ik snap dat niemand dat durft te garanderen ;)

Re: Code 9A0A en 250A

Geplaatst: 06.08.2017 - 20:15
door gose91
Een week terug weer de CEL. Deze keer alleen 250A.

Vandaag dus maar in het zonnetje op de stoep de betreffende slang van de carterventilatie vervangen. De oude kwam er in drie flinke stukken en nog wat losse brokjes uit.

Ook heb ik een geplaagd membraan uit de carterventilatie vervangen volgens dit topic. Prima te doen echter in mijn geval niet nodig. Het membraan was niet gescheurd. Toch de nieuwe er maar in gezet natuurlijk.

Tijdens het prutsen zijn de stekkers van een grote Denso box naast het luchtfilter los geweest. Ook een manier van storing verhelpen, want het motorlampje is weer uit.

En nu maar kijken hoe lang het goed gaat...

Re: Code 9A0A en 250A

Geplaatst: 22.12.2017 - 22:46
door gose91
Antwoord is, heel lang! Sinds deze relatief simpele ingreep met weinig kosten, geen meldingen meer gehad! Het kan ook eens meezitten...

Re: Code 9A0A en 250A

Geplaatst: 20.02.2018 - 21:53
door Mrginos
Na het lezen van verschillende topics ga ik ook zaterdag of vrijdag het carterventilatie membraan en slang vervangen. Heb een volvo v50 2.4 momentum dus vrijwel dezelfde auto. Nog enige tips? Die ik kan gebruiken aangezien jij alles al heb gedaan.