distributieriem Volvo 440
Geplaatst: 05.09.2006 - 22:57
De distributieriem van mijn Volvo 440 (1995) was gebroken en er waren kleppen verbogen. Offerte van de Echte Dealer: € 823 en nog wat. Ging helaas boven mijn budget (als bijstandsmoeder...)
Heb dus mijn toevlucht gezocht tot een garage waar het er allemaal iets minder formeel aan toegaat; heeft ons o.h.a. goeie 2de hands auto's verkocht, maar werkt niet met officiële nota's en is ook niet aangesloten bij de Bovag. Deze eigenaar zegde toe e.e.a. voor de helft van de prijs te kunnen regelen.
Daar heeft mijn auto twee weken gestaan en schijnt af en toe wel degelijk op de brug te zijn geplaatst. Maar de reparatie duurde lang "want er kwam telkens iets tussen."
Vanmiddag hoorde ik de eindconclusie: .
Eerst was men aan de slag getogen met de diagnose van de Volvo-dealer, dus: een nieuwe riem opgezet, nieuwe koppakkingen, spanrol etc. etc. met alle kosten van dien. En vervolgens wilde men de zaak "op tijd zetten" en ontdekte toen dat het onderblok vast zat.
Dat, en niet de sllijtage, was de oorzaak van de gebroken riem.
Dus, zo meent nu de eigenaar van de garage, moet ik de Volvo-dealer maar aansprakelijk stellen voor de kosten die nu in de miinder officiële garage waren gemaakt vanwege de foute diagnose van de Volvo-dealer...
Heb een deskundige doch ver weg wonende vriend gebeld die het 'een warrig verhaal' vond. Het bevreemdde hem dat men er pas zo laat achtergekomen was dat de krukas (? neem ik aan) vastzat; immers, je laat de motor toch altijd wel een paar keer draaien voor je definitieve reparaties uitvoert. En je moet toch ook de merktekens noteren van de onderdelen enz. enz.
Advies vriend: vraag of hij er een motorblok van de sloop in zet en houdt voor het totaal de afgesproken prijs aan, in plaats van braaf alle nieuwe onderdelen en arbeidsuren te betalen.
Nog iets wat ikzelf eigenaardig vind: er is niets met de auto gebeurd dat opzien baarde, in de zin van vreemde geluiden of onverhoedse schokken. Moeizaam starten deed ie al een jaar. De laatste keer ben ik er in z'n 1 zo'n honder meter mee weggereden, waarna de motor er met een zucht mee ophield. (Vandaar dat mijn eerste gedachte een accu of dynamo gold en niet aan een distriebutieriem.)
Wat is wijsheid? Wie wil hierover zijn licht laten schijnen?
Heb dus mijn toevlucht gezocht tot een garage waar het er allemaal iets minder formeel aan toegaat; heeft ons o.h.a. goeie 2de hands auto's verkocht, maar werkt niet met officiële nota's en is ook niet aangesloten bij de Bovag. Deze eigenaar zegde toe e.e.a. voor de helft van de prijs te kunnen regelen.
Daar heeft mijn auto twee weken gestaan en schijnt af en toe wel degelijk op de brug te zijn geplaatst. Maar de reparatie duurde lang "want er kwam telkens iets tussen."
Vanmiddag hoorde ik de eindconclusie: .
Eerst was men aan de slag getogen met de diagnose van de Volvo-dealer, dus: een nieuwe riem opgezet, nieuwe koppakkingen, spanrol etc. etc. met alle kosten van dien. En vervolgens wilde men de zaak "op tijd zetten" en ontdekte toen dat het onderblok vast zat.
Dat, en niet de sllijtage, was de oorzaak van de gebroken riem.
Dus, zo meent nu de eigenaar van de garage, moet ik de Volvo-dealer maar aansprakelijk stellen voor de kosten die nu in de miinder officiële garage waren gemaakt vanwege de foute diagnose van de Volvo-dealer...
Heb een deskundige doch ver weg wonende vriend gebeld die het 'een warrig verhaal' vond. Het bevreemdde hem dat men er pas zo laat achtergekomen was dat de krukas (? neem ik aan) vastzat; immers, je laat de motor toch altijd wel een paar keer draaien voor je definitieve reparaties uitvoert. En je moet toch ook de merktekens noteren van de onderdelen enz. enz.
Advies vriend: vraag of hij er een motorblok van de sloop in zet en houdt voor het totaal de afgesproken prijs aan, in plaats van braaf alle nieuwe onderdelen en arbeidsuren te betalen.
Nog iets wat ikzelf eigenaardig vind: er is niets met de auto gebeurd dat opzien baarde, in de zin van vreemde geluiden of onverhoedse schokken. Moeizaam starten deed ie al een jaar. De laatste keer ben ik er in z'n 1 zo'n honder meter mee weggereden, waarna de motor er met een zucht mee ophield. (Vandaar dat mijn eerste gedachte een accu of dynamo gold en niet aan een distriebutieriem.)
Wat is wijsheid? Wie wil hierover zijn licht laten schijnen?