V50 2005 2.0d noodloop bij opwarmen
Geplaatst: 24.07.2017 - 11:16
Hallo, en super leuk dat ik deel uit mag maken op dit forum
Het is fijn dat Volvo liefhebbers elkaar op deze manier kunnen helpen!!!
Ik heb al diverse topics doorgelezen, maar had het idee dat mijn verhaal nog niet terug te vinden was.
Vandaar mijn post op dit forum.
Ik ben de trotse eigenaar van een Volvo V-50 2.0d uit 2005, met 316.000 kilometers op de teller.
Helaas gaat de auto de laatste twee maanden vaak op het noodloopprogramma.
Ik heb dan ineens geen vermogen meer, en het gebeurt naar mijn idee met accelereren.
De motor is dan begrensd op 2800rpm, en levert nauwelijks vermogen meer.
Het gebeurt vooral na de koude start, of tijdens het warmrijden van de motor.
Als hij in noodloop staat komt hij er niet vanzelf uit.
Tijdens het noodloopprogramma werkt de cruise-control ook niet meer.
Als hij in noodloop staat, en ik start de motor opnieuw als deze warm is, doet hij het vaak weer goed, maar sporadisch blijft hij in noodloop.
Wanneer hij warm opnieuw gestart wordt en hij uit de noodloop komt, kan ik probleemloos 200 km rijden en werkt de cruise ook weer.
Er komen bij uitlezen GÉÉN storingcodes in de motorECU naar voren.
Alle live-data lijkt ook te kloppen met de nominale waarden.
Wat er al gedaan is:
- Roetfilter verwijderd en uitgeprogrammeerd
- Verschildruksensor roetfilter vervangen wegens onjuiste afgegeven waardes
- Gloeipluggen vervangen, alle 4
- EGR afgedopt en uitgeprogrammeerd
- De auto is stage 1 gechipt, maar heeft EXACT hetzelfde probleem met de originele software wat ik terug heb laten zetten om te kijken of het daaraan lag
- Brandstoffilter vervangen, luchtfilter vervangen
- Brandstofsysteem ontlucht
- Motorolie gespoeld met olie, afgetapt en opnieuw gevuld.
- Vacuüm slangensysteem gecontroleerd
- Solenoïde van turbodrukregelklep vervangen
- MAP sensor inlaatdruk vervangen
- Body computer kabels gecontroleerd en contacten gereinigd
- Accupolen 2 dagen afgekoppeld
Zoals jullie zien is er al heel veel gedaan, en ben ik enkele irritatie momenten verder.
Daarbij nog niet over de kosten gesproken
Ik lees en hoor regelmatig dat deze PSA motoren makkelijk 500.000 kunnen halen, dus veel kan er nooit zijn (hoop ik
)
Hopelijk is er iemand die dit probleem kent en zijn ervaring met mij zou kunnen delen.
Alvast bedankt voor het meedenken!

Het is fijn dat Volvo liefhebbers elkaar op deze manier kunnen helpen!!!
Ik heb al diverse topics doorgelezen, maar had het idee dat mijn verhaal nog niet terug te vinden was.
Vandaar mijn post op dit forum.
Ik ben de trotse eigenaar van een Volvo V-50 2.0d uit 2005, met 316.000 kilometers op de teller.
Helaas gaat de auto de laatste twee maanden vaak op het noodloopprogramma.
Ik heb dan ineens geen vermogen meer, en het gebeurt naar mijn idee met accelereren.
De motor is dan begrensd op 2800rpm, en levert nauwelijks vermogen meer.
Het gebeurt vooral na de koude start, of tijdens het warmrijden van de motor.
Als hij in noodloop staat komt hij er niet vanzelf uit.
Tijdens het noodloopprogramma werkt de cruise-control ook niet meer.
Als hij in noodloop staat, en ik start de motor opnieuw als deze warm is, doet hij het vaak weer goed, maar sporadisch blijft hij in noodloop.
Wanneer hij warm opnieuw gestart wordt en hij uit de noodloop komt, kan ik probleemloos 200 km rijden en werkt de cruise ook weer.
Er komen bij uitlezen GÉÉN storingcodes in de motorECU naar voren.
Alle live-data lijkt ook te kloppen met de nominale waarden.
Wat er al gedaan is:
- Roetfilter verwijderd en uitgeprogrammeerd
- Verschildruksensor roetfilter vervangen wegens onjuiste afgegeven waardes
- Gloeipluggen vervangen, alle 4
- EGR afgedopt en uitgeprogrammeerd
- De auto is stage 1 gechipt, maar heeft EXACT hetzelfde probleem met de originele software wat ik terug heb laten zetten om te kijken of het daaraan lag
- Brandstoffilter vervangen, luchtfilter vervangen
- Brandstofsysteem ontlucht
- Motorolie gespoeld met olie, afgetapt en opnieuw gevuld.
- Vacuüm slangensysteem gecontroleerd
- Solenoïde van turbodrukregelklep vervangen
- MAP sensor inlaatdruk vervangen
- Body computer kabels gecontroleerd en contacten gereinigd
- Accupolen 2 dagen afgekoppeld
Zoals jullie zien is er al heel veel gedaan, en ben ik enkele irritatie momenten verder.
Daarbij nog niet over de kosten gesproken

Ik lees en hoor regelmatig dat deze PSA motoren makkelijk 500.000 kunnen halen, dus veel kan er nooit zijn (hoop ik

Hopelijk is er iemand die dit probleem kent en zijn ervaring met mij zou kunnen delen.
Alvast bedankt voor het meedenken!