Pagina 1 van 2

Laadpaal vs thuislader

Geplaatst: 27.07.2017 - 08:16
door arnold_w
De onlangs gekochte PHEV van dec 2013 heeft in de laadruimte wel een normale laadkabel liggen, maar geen thuislader (Mennekes<>Schuko).
Ik wil thuis gaan laden, maar twijfel wat ik ga doen, of een thuisladerkabel aanschaffen (400-500 euro) of voor dat geld proberen een laadpaal aan te schaffen om dan ook sneller te kunnen laden (rijden op stroom dus eerder beschikbaar).

Investeringstechnisch ga ik het niet beide doen, dus moet een keuze maken.
Mijn "dilemma", wanneer ik een laadpaal koop heb ik daar thuis het meeste profijt van, maar mis ik de thuislader voor onderweg, tijdens vakanties, visite ed.
De vraag is echter hoe vaak je dat daadwerkelijk gebruikt en hoe vaak je in gelegenheid bent om je snoer de hotelkamer in te gooien of de familie lastig te vallen met het "lenen" van een stopcontact.

Wanneer ik wel flexibeler zou willen zijn, dan blijft de laadpaal achterwege, maar moet het doen met een langere laadtijd, waardoor ik de auto voor kortere ritten, vlak na het thuiskomen, minder op de accu kan laten rijden en dus de duurdere diesel moet aanspreken, die juist voor de korte ritten funest zijn voor je portemonnee.
Ik wil dus zoveel mogelijk elektrisch gaan rijden, maar de investering in een kabel of paal moet het wel kunnen rechtvaardigen.

Wat is volgens jullie wijsheid?
Ik rijd de auto privé, dus kan niets declareren, bijtellen, aftrekken of anderszins aantrekkelijk maken, dus moet het vooral hebben van slim omgaan met de energie.

Mocht iemand nog een thuislader hebben liggen (Mennekes<>Schuko) die niet wordt gebruikt, dan houd ik me aanbevolen.
Voor een gebruikte laadpaal kan ik evt ook op martplaats terecht, zit dan alleen nog wel met een (dure) installatie.

Re: Laadpaal vs thuislader

Geplaatst: 27.07.2017 - 08:56
door sergestoord
Ik heb een Schuko <> Mennekes permanent thuis liggen en een gewone laadkabel voor onderweg. Bij bezoek op zoek naar een Schuko doe ik nooit.

Re: Laadpaal vs thuislader

Geplaatst: 27.07.2017 - 09:43
door RichieB
Ik zou in deze situatie een thuislaadkabel Schuko <-> Mennekes aanschaffen. Anders kan je bijv. op vakantie niet op je logeeradres laden. Ik laad op bezoek bij familie altijd met de Schuko lader. Kijk trouwens ook naar andere kabels dan die van Volvo. Andere merken leven vaak goedkopere kabels. Wellicht zijn deze ook op Marktplaats te vinden?

Re: Laadpaal vs thuislader

Geplaatst: 27.07.2017 - 13:12
door arnold_w
Ik denk dat ik idd voor de thuislaadkabel ga, de prijs is t.o.v. aan vaste lader nog te overzien en de flexibiliteit vind ik toch ook wel prettig.
Doorgaans ben ik na thuiskomst toch nooit met de auto op pad en staat deze van 15:30 tot 05:30 op de oprit, genoeg tijd dus om bij 6-10A te laden.

Ik heb de volgende gevonden voor onder de € 400,=

https://www.vstore.nl/laadkabel-twin-engine/
https://www.laadkabelwinkel.nl/besen-mo ... zREALw_wcB

Prijstechnisch maakt het niet zoveel uit, mijn gevoel zegt "origineel Volvo" tenzij jullie een beter advies hebben.

Re: Laadpaal vs thuislader

Geplaatst: 27.07.2017 - 13:28
door RoaldH
Met de officiële Volvo kabel kun je op 6A, 8A, 10A en 13A laden. Bij die andere kun je enkel op 10A en 16A laden. Maar ik vind 16A echt te veel voor een standaard schuko stekker.

Re: Laadpaal vs thuislader

Geplaatst: 27.07.2017 - 13:46
door Blue-Eyes
Op visite, de auto opladen. Zo kan je ook besparen :P :) lol

Elke avond op visite, bespaar je nog eens 3 euro aan stroomkosten per dag :D

Re: Laadpaal vs thuislader

Geplaatst: 27.07.2017 - 14:32
door henkchroom
Ipv. de schuko stekker kun je ook een CEE-form (camping) stekker monteren.
En natuurlijk een dito stopcontact.
Je kunt dan wel 16A laden. Doe ik al ruim 3,5 jaar en dit gaat prima.

Re: Laadpaal vs thuislader

Geplaatst: 27.07.2017 - 15:13
door RichieB
En dan een CEE - Shucko verloopje mee voor bij de visite. Zo voelt elk familiebezoek een beetje als vakantie. ;-)

Re: Laadpaal vs thuislader

Geplaatst: 27.07.2017 - 15:22
door henkchroom
Het "verloopje" heb ik inderdaad ook in de auto liggen. Maar dan geen 16A
En thuis een "verloopje" anders om. Dan kan ik de stofzuiger bij de auto gebruiken.

Re: Laadpaal vs thuislader

Geplaatst: 27.07.2017 - 17:17
door ps-amazon
Blue-Eyes schreef: Op visite, de auto opladen. Zo kan je ook besparen :P :) lol

Elke avond op visite, bespaar je nog eens 3 euro aan stroomkosten per dag :D
ja, ik zit dat ook met verbazing te lezen; zou hij ook aan zijn gastheer vragen: "gut, ik zie dat je een goed gevulde wijnkelder hebt, ik neem even een paar flesjes mee, scheelt weer een paar euro..."

Re: Laadpaal vs thuislader

Geplaatst: 27.07.2017 - 18:58
door RichieB
Tsja, de niet-pluggers kunnen zich het sociale aspect van het hybride rijden natuurlijk niet voorstellen.. Die lopen over 20 jaar vast trost aan hun kleinkinderen te vertellen dat ze pas op elektrisch rijden zijn overgestapt toen de verbrandingsmotor werd verboden.

Re: Laadpaal vs thuislader

Geplaatst: 27.07.2017 - 19:13
door Blue-Eyes
Ik bedoelde het als grap ;)

Maar toch iets serieus. Het is ongeveer hetzelfde als ik bij mijn vrienden ga eten, etc. en dan een paar liter benzine krijg. Hoe dan ook, diegene die jou stroom verstrekt maakt daar kosten voor!
Nu kan mij dat niet schelen, mijn vrienden zijn welkom, ook met stekker, maar gewoon maar de opmerking hier gemaakt ;)

Re: Laadpaal vs thuislader

Geplaatst: 27.07.2017 - 21:58
door Msuidgeest
We begrijpen het wel (natuurlijk) maar even een zijsprong: hoeveel mensen komen er over de vloer die "even" hun gsm opladen met jouw stroom? Dat wordt tegenwoordig als normaal ervaren om wat stroom te gebruiken van een ander.
Maar die groene auto krijgt natuurlijk nog meer glans als je ook zelf stroom opwekt en in je auto stopt.

Re: Laadpaal vs thuislader

Geplaatst: 28.07.2017 - 11:50
door arnold_w
Even wat anders, wanneer niet elektrisch wordt gereden, met name op de snelweg, zeg gemiddeld 120-130 km/h, wat is dan het dieselverbruik van deze auto.
Ik probeer een inschatting te maken van de woon/werkverkeer kosten, mijn dagelijkse rit ziet er als volgt uit.

65km enkele reis, waarvan ca 19km binnendoor tot 80 km/h, de rest is snelweg.
Voor de terugreis idem.

Mijn voornemen is om de eerste 15km elektrisch te rijden, dan ga ik de snelweg op en heb eigenlijk nooit files, dus kan op de ACC doorkachelen naar de volgende afrit, ca 40km verder.
De laatste 4km zijn weer binnendoor en dus weer elektrisch.

Als de actieradius voor volledige elektrisch rijden met 38km haalbaar is, dan zou ik voor de terugweg niet hoeven stekkeren (kost nml een stuk meer dan thuis laden - 0,35 vs 0,19 per Kwh).
De vraag is dus waar het omslagpunt ligt, wanneer heeft het economisch zin om te stekkeren en wanneer kun je "beter" op diesel rijden.
Ik ben ook niet het type rijder die met 90 achter een vrachtwaggel gaat hangen, dus gewoon 120-130 heeft zo mijn voorkeur.

Om dit te kunnen berekenen (of iig een inschatting te kunnen maken) ben ik dus wel benieuwd wat het dieselverbruik op de snelweg is bij normale snelheden.

Iemand dit wel eens bijgehouden?

Re: Laadpaal vs thuislader

Geplaatst: 28.07.2017 - 13:20
door NielsPHEV
Normaal diesel verbruik bij 120-130 kmh was bij mijn V60 zo'n 1:15. Je mag het sommetje doen maar electrisch zal zelfs bij 0,35 euro/kwh nog iets voordeliger zijn. Ik zou de auto gewoon in hybrid laten staan wanneer je een beetje netjes rijdt kachel je op zo'n ritje de accu zeker leeg.

Re: Laadpaal vs thuislader

Geplaatst: 28.07.2017 - 14:22
door arnold_w
Dat valt me dan nog tegen voor een nieuwere motor t.o.v. mijn huidige S60 van 2005 met vergelijkbare motor (2.4 ltr 5 cilinder op 190pk).
Mijn gemiddelde over de afgelopen 5 jaar is 1:15,4 (zelfde ritjes en rijstijl als hierboven omschreven, incl korte ritjes rond huis en vakanties).
Had verwacht dat de nieuwere modellen toch wel iets efficiënter zouden zijn.

Er zijn ook zoveel mogelijkheden om deze PHEV te rijden, Pure, Hybrid, Power, AWD, Save en in verschillende combinaties en dat alles afhankelijk van omstandigheden als temperatuur, preconditioning, soort wegen en niet in de laatste plaats rijstijl. Het zal wel even duren voor ik de juiste mix heb gevonden tussen comfortabel en zuinig. Ik ben geen scheurijzer, maar houd wel van doorrijden en een beetje vlot optrekken, die 300pk zit toch ook niet voor niets onder je kont, dus ik kan me voorstellen dat het ook wel uitnodigt om het pedaal af en toe wat dieper in te trappen.

Re: Laadpaal vs thuislader

Geplaatst: 28.07.2017 - 14:49
door NielsPHEV
De eerdere D5's waren erg zuinig, dat werd later alleen maar minder als gevolg van EGR, roetfilters etc.

Als je lange afstanden rijdt heb je feitelijk meer last dan voordeel van de electrische aandrijflijn, die 300 kg moet je wel meetrekken het regenereren zal dit nooit volledig compenseren. Mijn ervaring is dat het grote voordeel zit in de korte ritjes die je volledig electrisch doet ipv de koude (en onzuinige) diesel

Re: Laadpaal vs thuislader

Geplaatst: 28.07.2017 - 16:11
door Blue-Eyes
De oudere series D5 vond ik ik niet zo zuinig, de huidige zullen zuiniger zijn? Met mijn oude S60 deed ik 1:15 met moeite (gecombineerd), de XC70 (lompzwaar, permanente AWD) gemiddeld 1:11 denk ik.
De huidige D5 generatie zal toch wel zuiniger zijn dan dat!


Is er ook een automatische modus, waarbij elektrisch altijd ondersteunend is aan de diesel? Het meeste verbruik is stadsverkeer en optrekken. Op die momenten de diesel ondersteunen lijkt mij een beste optie. In de stad wellicht volledig elektrisch. Of dien je dit telkens zelf aan te geven?

Re: Laadpaal vs thuislader

Geplaatst: 02.08.2017 - 08:48
door arnold_w
Als newbie op het gebied van Hybride rijden ben ik benieuwd naar de manier waarop je het systeem kunt "forceren" om alleen op diesel te rijden.
Dat klinkt natuurlijk gek als je besluit om op stroom te gaan rijden, maar ik kan me voorstellen dat je de beschikbare stroom wilt sparen voor een later moment, bijvoorbeeld als je weet dat je nog 10km op stroom kunt rijden en je dit wilt bewaren voor de laatste km's in de stad.

Als hij in Hybrid mode staat zal het management bepalen wat op welk moment de meeste gunstige rijstand is, echter weet het systeem niet dat jij de laatste 10km juist graag op Pure wilt kunnen rijden.
De kans bestaat dus dat wanneer je meer binnenwegen en files hebt gereden, de juice wel een beetje op is op het moment dat je het echt wilt gebruiken.

Hoe kun je er dus voor zorgen dat jij bepaalt wanneer welke krachtbron wordt aangesproken?
In Power werken beide systemen samen, dus dat schiet ook niet echt op.

Re: Laadpaal vs thuislader

Geplaatst: 02.08.2017 - 08:53
door lancer
arnold_w schreef: Als newbie op het gebied van Hybride rijden ben ik benieuwd naar de manier waarop je het systeem kunt "forceren" om alleen op diesel te rijden.
Dat klinkt natuurlijk gek als je besluit om op stroom te gaan rijden, maar ik kan me voorstellen dat je de beschikbare stroom wilt sparen voor een later moment, bijvoorbeeld als je weet dat je nog 10km op stroom kunt rijden en je dit wilt bewaren voor de laatste km's in de stad.

Als hij in Hybrid mode staat zal het management bepalen wat op welk moment de meeste gunstige rijstand is, echter weet het systeem niet dat jij de laatste 10km juist graag op Pure wilt kunnen rijden.
De kans bestaat dus dat wanneer je meer binnenwegen en files hebt gereden, de juice wel een beetje op is op het moment dat je het echt wilt gebruiken.

Hoe kun je er dus voor zorgen dat jij bepaalt wanneer welke krachtbron wordt aangesproken?
In Power werken beide systemen samen, dus dat schiet ook niet echt op.
Dat is de “Save” mode. Volvo heeft trouwens goede rijtrainingen voor de Hybrid, met voldoende aandacht voor wat je wanneer wilt gebruiken. (Zo kun je b.v. alleen in “Pure” mode de accu bijna leeg rijden).

Overigens, mijn wederhelft moet 45km naar werk. Daar zit snelweg, bebouwde kom en 80km weg bij. Als je geen 130 rijdt, maar 110, dan kan de rit volledig electrisch. Wel wil de auto bij het laatste stukje in Hybrid vaak niet electrisch, maar als je dan naar Pure schakelt pers je er nog een paar km uit.