Pagina 1 van 1
Nieuw Vliegwiel bij 170K
Geplaatst: 01.08.2017 - 17:45
door gizenga
Beste Volvisten,
Sinds een jaartje rijd ik heerlijk in mijn V60 D2.
En sinds een paar weken hoorde ik een hoort geronkel als ik de koppeling indrukte. Als ik m langazaam op laat komen werd het geronkel erger om vervolgens te verdwijnen als mn voet er helemaal vanaf was.
Ik naar de garage, en de beste man vertelt me na zelf met de koppeling gespeeld te hebben "ja, vliegwiel."
1. Lijkt de diagnose te kloppen?
2. Kan het wel eens gebeuren dat t vliegwiel dus al rond de 170k kapot gaat?
3. Zo niet: waar moet er nog verder op gelet worden, wat dit euvel eventueel kan veroorzaken?
Bijvoorbaat dank voor alle input.
Ik zal bij de garage vast nog wel t een en ander uitgelegd krijgen, maar ben ook benieuwd wat jullie erover te zeggen hebben.
Groet, Pavle
Re: Nieuw Vliegwiel bij 170K
Geplaatst: 16.08.2017 - 21:13
door ex-Mooseman
De symptomen klinken inderdaad als een kaduuk dubbelmassa vliegwiel.
Ja, het kan dus op die kilometerstand.
Bij de mijne was het aan 145k km, en het was meteen het vervroegde einde van mijn leasecontract. Andere collega had het al aan 80.000 km.
Koppeling en drukgroep worden meteen mee vervangen, en dat maakt het nogal een prijzige zaak.
Re: Nieuw Vliegwiel bij 170K
Geplaatst: 15.09.2017 - 20:24
door xray
Hier net gerepareerd in Oostenrijk 140k alles kapot midden op de snelweg vlieg en koppeling . V60 T3 en geen trekhaak overbelasting etc. Totale kosten bijna €2800 Volvo dealer hier heeft ons btw voortreffelijk geholpen en snel alles besteld ( vliegwiel moest helemaal uit Zweden over gevlogen worden ) maar ik vindt het niet normaal bij deze km stand.
Re: Nieuw Vliegwiel bij 170K
Geplaatst: 15.09.2017 - 20:38
door BendW
Is ook niet normaal...de die hards hier zullen weer wel van de toren blazen dat het pure tegenslag is of dat alles wel eens stuk kan,of het zal je rij stijl wel zijn...Het is gewoon belabberde kwaliteit en zou zeker niet mogen bij 140dkm...Je verwacht degelijkheid van een merk als volvo,geen toren hoge reparaties omdat het boeltje zomaar in de soep draaid...ik vind het ook niet kunnen.
Re: Nieuw Vliegwiel bij 170K
Geplaatst: 15.09.2017 - 20:50
door RoaldH
BendW schreef:
Is ook niet normaal...de die hards hier zullen weer wel van de toren blazen dat het pure tegenslag is of dat alles wel eens stuk kan,of het zal je rij stijl wel zijn...Het is gewoon belaverde kwaliteit en zou zeker niet mogen bij 140dkm...Je verwacht degelijkheid van een merk als volvo,geen toren hoge reparaties omdat het boeltje zomaar in de soep draaid...ik vind het ook niet kunnen.
Ik zie dit wel vaker gebeuren, vooral bij de D2. Blijkbaar is het vliegwiel kwetsbaar.
Re: Nieuw Vliegwiel bij 170K
Geplaatst: 16.09.2017 - 10:13
door s60magic
Neem aan dat Volvo hier in tegemoet komt. Is natuurlijk niet best
Re: Nieuw Vliegwiel bij 170K
Geplaatst: 16.09.2017 - 10:28
door BillyBob
Dan sta je niet zeer sterk als je een getunede Volvo rijdt. Geen waardeoordeel trouwens.
Re: Nieuw Vliegwiel bij 170K
Geplaatst: 16.09.2017 - 11:33
door RoaldH
BillyBob schreef:
Dan sta je niet zeer sterk als je een getunede Volvo rijdt. Geen waardeoordeel trouwens.
Ik zou daarom de D2 niet tunen. Er zijn meerdere gevallen van problemen met de koppeling, drukgroep en zelfs het vliegwiel. Volgens mij waren er ook bij de V40 met VEA D2 issues met de koppeling bij zwaar gebruik (lesauto) waarna de drukgroep en koppeling door een exemplaar van een D4 is vervangen binnen de 20000 km.
Re: Nieuw Vliegwiel bij 170K
Geplaatst: 16.09.2017 - 11:56
door trondheim
Daar schrik ik best wel van als redelijke Volvo newbie. Dit zijn berichten die je inderdaad niet verwacht van een Volvo. Ik denkt bij een Volvo aan een merk wat hoge kilometerstanden achter de kiezen kan hebben zonder al te grote problemen. Vandaar ook mijn keuze voor een Volvo. Is de kwaliteit(scontrole) na een bepaald bouwjaar minder geworden of is het wat overdreven omdat zo te stellen?