Pagina 1 van 1

Remvloeistof

Geplaatst: 17.08.2017 - 17:53
door soldier
Vandaag mijn V 60 naar garage voor kleine beurt. Kreeg te horen dat er water in mijn remvloeistof zat.
De auto is van september 2015 heeft 45000 km gelopen. Krijg hier een vreemd onderbuik gevoel van.
Wat of hoe ervaren andere berijders dit ?

Re: Remvloeistof

Geplaatst: 17.08.2017 - 18:20
door Almerev70
Remvloeistof heeft een hygroscopische werking (juiste woord?), het trekt vocht aan. Dus als je dop van het resevoir lek is of niet goed dicht zit kan het gebeuren dat er water bij zit. Echter bij zo een jong bouwjaar..... wel snel idd!
Mss is de dop stuk?
Maar de kosten van vervangen zijn denk ik max 60 euro.
Als de dop of resevoir stuk is geheel garantie.

Re: Remvloeistof

Geplaatst: 17.08.2017 - 19:17
door Ernst64
Remvloeistof is inderdaad hygroscopisch en omdat het niveau in het tankje wijzigt bij het bedienen van de remmen, zit er een gaatje in de dop om lucht in en uit het tankje te laten. Lucht bevat water, het is normaal dat er water in remvloeistof komt, alleen te veel is niet goed. Daarom schrijft Volvo ook voor dat de remvloeistof om de twee jaar of bij iedere tweede onderhoudsbeurt wordt vervangen. Niets aan de hand dus. Een vreemd onderbuikgevoel is niet nodig.

Re: Remvloeistof

Geplaatst: 17.08.2017 - 19:24
door Fredhead
Naast Volvo schrijven heel veel merken de interval van 2 jaar voor en net als degene voor mij zegt is een vreemd onderbuikgevoel dan ook niet nodig.

Re: Remvloeistof

Geplaatst: 17.08.2017 - 23:38
door lint
Precies, vervangen van de remvloeistof om de twee jaar is standaard in het onderhoudsschema.

Re: Remvloeistof

Geplaatst: 18.08.2017 - 00:17
door gsx750r
soldier schreef:Vandaag mijn V 60 naar garage voor kleine beurt.
Wat is dat "een kleine beurt"? Wordt deze door Volvo voorgeschreven of is dat gewoon eigen initiatief?

Als ik op deze Volvo website kijk: Volvo Onderhoudsprijzen dan zie ik voor jouw V60 T3 MY16 een beurt bij 30.000 km en vervolgens bij 60.000 km enz.

Of wordt de auto onder bijzondere/zware omstandigheden gebruikt? Dan is het inderdaad vaak zo dat fabrikanten een kortere onderhoudsinterval adviseren waarbij het dan meestal de motorolie en het olie- en luchtfilter betreft.
Uiteraard is het jouw auto en bepaal jij wat er mee moet gebeuren maar onder normale gebruiksomstandigheden zie ik niet in waarom je van de door Volvo voorgeschreven onderhoudsinterval zou afwijken.

Of ben je "gezegend" met een dealer die het allemaal weer veel beter weet dan de fabrikant ...... ? Ja, erg cynisch maar ze zijn er echt, óók binnen de Volvo dealerorganisatie!

Overigens is het, indien het een handgeschakelde auto betreft, tevens de koppelingsvloeistof. Er is n.l. maar één reservoir voor beide, de remmen en de koppeling.

Rob

EDIT

Ik ben iets te snel geweest en had over het hoofd gezien dat je expliciet vermeldde dat je auto van september 2015 is. Dan is hij nu nagenoeg 2 jaar oud en de onderhoudsindicator (instrumentenpaneel) geeft aan 30.000 km of één jaar dus dat de beurt bij jou bij al 45.000 km wordt uitgevoerd is normaal. Ik ga er daarbij wel vanuit dat de vorige beurt bij 30.000 km of één jaar geleden is uitgevoerd.
Maar dit laat onverlet wat ik geschreven heb over het onnodig afwijken van de onderhoudsintervallen.
En uiteraard blijft de vraag wat "een kleine beurt" is?

Re: Remvloeistof

Geplaatst: 18.08.2017 - 06:45
door Fredhead
Ook bij Volvo doet men standaard een grote en een kleine beurt.
Bij mijn Volvo's ging het volgens de schema's om en om. Dus de ene keer een kleine beurt en de andere keer een grote beurt. Men geeft het beestje alleen een andere naam, maar aan de prijs kan je wel duidelijk zien welke beurt uit is gevoerd.

Voor jou info, een kleine beurt is in grote lijnen de olie plus het oliefilter wisselen.
Bij een grote beurt filter vervangt men ook het luchtfilter, interieurfilter en als de beurten jaarlijks gebeuren dan ook de remvloeistof.

info

Geplaatst: 18.08.2017 - 08:08
door soldier
Helemaal helder. Deze beurt op eigen initiatief laten uitvoeren. Heb deze auto gekocht met kmst 25000km .
Waren wat kleine garantie dingetjes en een update vandaar deze beurt voordat de 2 jaar voorbij zijn.
Luchtfilter zit er niet bij maar deze doe ik vandaag zelf even.
Verder is deze 2 liter motor van Volvo wel een soepele motor enig min puntje is het rauwe lopen bij +/- 3500 omw.

Re: Remvloeistof

Geplaatst: 18.08.2017 - 11:50
door gsx750r
fredhead schreef:...... Men geeft het beestje alleen een andere naam, ........
Duidelijk nu. Ik persoonlijk vind het wat ouderwetse benamingen. Zelf heb ik het, in geval van de Volvo, altijd over een 30.000, 60.000 of 90.000 km beurt enz.

Om het verhaal compleet te maken, van de Volvo website:

Dit gebeurt er bij elke onderhoudsbeurt:

- motorolie verversen
- vervangen oliefilter
- vervangen interieurfilter
- software update
- uitlezen foutcodes
- bijvullen sproeiervloeistof
- buitenkant auto wassen (Opm: als de auto bij de detailer is geweest moeten ze dat toch beslist niet meer doen! Daarom heb ik ook altijd een papier met in grote vette letters NO LAVE EL COCHE op het stuur geplakt.)
- controle veiligheidsgordels
- controle accu
- controle wisserbladen
- controle bandenspanning
- controle banden
- controle koelsysteem en antivries
- controle op olielekkage motor
- controle op olielekkage versnellingsbak
- controle stuurinrichting en voorwielophanging
- controle steekassen & hoezen
- controle aandrijfas
- controle staat van remmen-en brandstofleidingen & slangen
- controle remblokken en schijven
- controle handremkabels en koppelingen
- controle hydraulisch systeem remmen
- controle en afvullen van motorruimte vloeistoffen
- resetten van service indicatie lampje

Aanvullend worden, afhankelijk van de kilometerstand, bij specifieke intervallen de volgende werkzaamheden uitgevoerd:

- verversen remvloeistof (elke 2 jaar)
- vervangen bougies
- vervangen luchtfilter
- vervangen hulpaandrijfriem & label aanbrengen
- vervangen brandstoffilter
- controle achterveren
- controle banden reparatieset

Het bovenstaande is wat wordt aangegeven bij de 30.000 km beurt van een Volvo V60 T3 MY16. Maar ongetwijfeld zullen er voor andere uitvoeringen veel overeenkomsten of evt. aanvullingen zijn. Ook even gekeken voor mijn S60 D2 Geartronic MY16 en dat geeft wat kleine afwijkingen. En ....... ondanks dat het een D2 betreft blijft men de bougies vervangen en ik ben ervan overtuigd dat dat echt de gloeibougies niet zullen zijn ....... ;-)

Rob