Pagina 1 van 1

Bandenraparatie

Geplaatst: 17.08.2017 - 20:19
door ppcs
Hallo Allemaal,

Vorig jaar heb ik een flinke spijker in mijn band gereden, zelf zo erg dat ik het stuur voelde trillen. Direct naar de Dealer in Amsterdam gereden die de band gelijk heeft gemaakt. Het viel me toen al op dat de band gewoon van buiten is gerepareerd met een vulkaniserende substantie. Dit ging ongeveer een jaar goed en nu begon de band toch heel langzaam spanning te verliezen.

Met de langzaam leeglopende band bij Volvo Haarlem aangegeven dat ik me zorgen maak over de veiligheid van deze reparatie methode en gevraagd of ik de band niet moet vervangen. De monteur heeft de band opieuw veilig van buiten kunnen repareren en ik kon dus weer op pad. Dat is natuurlijk heel fijn, maar ik heb nog steeds twijfel over deze methode. Ik lees her en der dat van buiten repareren tijdelijk is en minder veilig. Aan de andere kant als beide Volvo garages dit volkomen veilig achter wie ben ik?

Wat is jullie advies in deze? Gewoon doorrijden en vertrouwen op het advies van beide dealers of toch de band van binnen laten repararen of vervangen (in dat geval ben ik bang beide).

Gr,

PP

Re: Bandenraparatie

Geplaatst: 17.08.2017 - 20:24
door diesel01
Ik zou niet gerust de autobahn op gaan en in een treintje met 180+ mee gaan.
Ik ga in dit soort gevallen altijd naar de bandenboer die er een prop doorheen trekt en dus op de oldfashion manier.

Re: Bandenraparatie

Geplaatst: 17.08.2017 - 21:52
door BasG
diesel01 schreef: Ik zou niet gerust de autobahn op gaan en in een treintje met 180+ mee gaan.
Ik ga in dit soort gevallen altijd naar de bandenboer die er een prop doorheen trekt en dus op de oldfashion manier.
Ik kan me vergissen, maar een prop druk je er altijd van buitenaf in, met vulcanisatiemiddel. Het deel wat uitsteekt wordt afgesneden. Eens met diesel01 dat ik er ook niet gerust op zou zijn met hoge(re) snelheden. Alternatief? Nieuwe band....

Re: Bandenraparatie

Geplaatst: 17.08.2017 - 22:01
door Almerev70
Idd die reperatie methode ia normaal.
Een vulkanisatie middel wordt meestal niet gebruikt.
Ik heb standaard in mijn auto een proppenset koffer liggen.
Meerdere banden gefixt zo.
Is veilig en goedgekeurd.

Re: Bandenraparatie

Geplaatst: 17.08.2017 - 23:32
door lint
De keer dat ik lang geleden een lekke band heb gehad heeft de bandenboer er een prop doorheen getrokken dus op de oldfashion manier. Geeft toch meer vertrouwen dan de eerder genoemde reparatie van buitenaf.

Re: Bandenraparatie

Geplaatst: 18.08.2017 - 08:39
door NicoV40
Onze bandencentrale repareert de band steeds zo, nooit geen gezeik mee.


Re: Bandenraparatie

Geplaatst: 18.08.2017 - 11:41
door Sjo
Wij reparerennbanden ook vaak op de manier (proppen) echter is dit alleen toegestaan op banden tot en met H codering, dus tot 210 km per uur. Alles hier boven dus boven V moet eigenlijk van binnenuit geplakt worden, dit is normaal iets duurder en neemt een klein uurtje in beslag. Daarna is de band weer even veilig. Proppen gebruiken we vaak als tijdelijke oplossing voor klanten die geen tijd hebben om te wachten op de reparatie van binnenuit. 9 van de 10 banden kunnen gerepareerd worden zonder een nieuwe te kopen.

Re: Bandenraparatie

Geplaatst: 24.08.2017 - 13:42
door ppcs
Dank allemaal voor de feedback! Ik heb inderdaad hetzelfde gevoel als de meeste van jullie, dus voortaan toch maar naar de betere bandenboer voor een reparatie van binnenuit. Voor nu staat mijn vakantie voor de deur, dus zal ik met deze reparatie op pad gaan. Hoge snelheden zal ik vermijden (In zweden wordt er toch niet hard gereden haha). Zodra de winterbanden er onder gaan zal ik eens kijken of ik de reparatie van binnenuit kan laten doen voor de zekerheid.

Re: Bandenraparatie

Geplaatst: 24.08.2017 - 13:53
door BendW
Ik weet niet of het in Nederland anders is dan in Belgie maar deze techniek word in belgie altijd toegepast als het om een gat gaat...Of je moet kiezen voor een nieuwe band...

Re: Bandenraparatie

Geplaatst: 24.08.2017 - 15:04
door ps-amazon
hoe je ook repareert, ik zal altijd de band demonteren om te kijken of er binnenin geen schade is ontstaan door het voorwerp wat in de band zit of door rijden met een lege band of een band die door onderspanning te warm is geworden; als je echt op een lege band hebt gereden kan je vrijwel zeker de band weggooien; als de band dan toch van de velg af is, is reparatie van binnenuit met een manchet/pleister het beste om een luchtdichte reparatie te verkrijgen en stop je geen vreemd voorwerp in het karkas van de band; natuurlijk kennen we allemaal voorbeelden van proppen van buitenaf die het goed doen, maar ik heb helaas te veel propoplossingen gezien waar het niet goed ging en bij mij gaat het uitsluiten van risico's boven alles

Re: Bandenraparatie

Geplaatst: 07.09.2017 - 13:22
door chris2
Ik heb een V band en bij een gat neem ik geen genoegen met repareren van buitenaf. De band demonteren, checken op eventuele beschadigingen aan de buitenkant en binnenkant en dan van binnenuit met een propparaplu laten repareren. Dit is volgens mij de veiligste methode.

Re: Bandenraparatie

Geplaatst: 07.09.2017 - 16:22
door 2 Fast 4 U
chris2 schreef:...........dan van binnenuit met een propparaplu laten repareren
een "propparaplu" word altijd van buitenaf in de band geduwd anders komt de "paraplu" aan de buitenkant van de band te zitten.........

Re: Bandenraparatie

Geplaatst: 07.09.2017 - 16:27
door OGA244
wat kost het een en wat kost het ander? dat is doorgaans de enige motivatie

Re: Bandenraparatie

Geplaatst: 17.09.2017 - 21:42
door eta76
ik heb bij de kwikfit een band laten repareren. Band is er afgehaald, gat is groter geboord, of ruw gemaakt..? Vulkaniserend middel er in gedaan. En band terug geplaatst.
40 minuten werk volgens mij. voor 19 euro :-)