Pagina 1 van 1

Knie-airbag

Geplaatst: 17.08.2017 - 20:30
door Hansvg
Normaliter is een airbag gemaakt om een lichaamsdeel (meestal hoofd) bij een aanrijding af te remmen voordat het een deel van de auto dreigt te raken.
Dit is duidelijk bij de airbags in het stuur en boven dashboardkastje, alsook de gordijn-airbags in geval van een aanrijding van de zijkant.
Maar waarom is er nu in de nieuwe XC60 (misschien ook in andere nieuwe auto's) een knie-airbag geplaatst?
Bij een aanrijding van voren wordt de voorkant van de auto en dashboard naar de bestuurder gedrukt met mogelijk inklemming, dat gaat geen airbag tegenhouden.
Het afbreken van een rempedaal kan hier zeker bij helpen, maar een knie-airbag?

Re: Knie-airbag

Geplaatst: 17.08.2017 - 20:57
door -KJ-
Ik beland toch liever met mijn knieƫn tegen een airbag dan tegen de stuurkolom. Bij moderne auto's komt het dashboard niet of nauwelijks naar binnen omdat dat krachten worden weggeleid. Jij schuift zelf wel naar voren. Bekijk eens paar NCAP-video's op YouTube, dan zie wat de gevolgen van een aanrijding zijn en wat er wel of niet vervormt: XC60 2017.

Re: Knie-airbag

Geplaatst: 17.08.2017 - 21:23
door Hansvg
Dank je.
Ik zag in het Volvo filmpje de knie-airbag op ongeveer 3:10 ploffen.
Het is dus duidelijk om het vooruit-schuiven van je benen op te vangen.