Vorig jaar heb ik mijn V50 T5 van februari 2004 voorgesteld op dit forum. Eigenlijk is het de auto van mijn vrouw, zelf rijd ik in mijn 940 LPT uit 1998.
Vandaag is onze V50 T5 onder de loep genomen door keurmeester Joep, werkzaam bij Carrec in Soesterberg. Afgelopen week werd ik gebeld door de redactie van het autoblad "Autoweek" of ik vrijdag met de T5 langs kon komen voor opnames van hun rubriek "Klokje rond".
Wekelijks komen op de digitale site van Autoweek auto's langs voor een klokje rond keuring, of een vermogenstest op de rollenbank. De T5 had voor beide rubrieken in aanmerking kunnen komen. Ofschoon ik wel benieuwd ben hoeveel van de 220 pk er nog aan boord zijn, was ik nog nieuwsgieriger naar de algehele staat van de auto. Loont het de moeite om er nog een tijd mee door te rijden?
Voor de rubriek "Klokje rond" worden auto's met hogere kilometerstanden nauwkeurig (op de brug)bekeken en daarnaast bereden (proefrit van zo'n 20 km), waarna de keurmeester er een oordeel over velt.
Aangezien onze T5 momenteel ruim 352.500 km op de teller heeft staan en ze nog niet eerder een benzine V50 gedaan hadden, was de auto een geschikte kandidaat.
Al met al zijn we een middag bezig geweest met de keuring, het interview , de proefrit en de opnames. Het was leuk om eens mee te maken en om te horen of je in basis een goede, gezonde auto hebt of een kat in de zak.
In ons geval was het het eerste. Natuurlijk vinden ze altijd punten aan een auto van 13 jaar oud met een dergelijke km-stand, maar de keurmeester moest ze echt zoeken:
- dopjes remnippels achter ontbraken (met vervangen remmerij en ontluchten vergeten er op te doen)
- airco doet het soms wel/niet (wist ik al en stond al op mijn lijstje, kwestie van uitshimmen een ringetje verwijderen zodat de magneetkoppeling beter aangrijpt.
- beginnend roestpitje wielkast voor (had ik al opgemerkt tijdens het wassen,een keer schoonkrabben en behandelen)
- ophangbeugels vd uitlaat worden dunner vanwege roest.
- een Michelin voorband cupt iets (komt omdat ik deze ooit van het achterwiel van mijn 940 gehaald heb, doe ik nu niets meer aan: volgende zomer 2 nieuwe voorbanden)
- schokbrekers achter worden minder (geen afkeurpunt of veiligheidsissue, maar het verschil met nieuwe schokbrekers ga je wel merken als je over een verkeersdrempel rijdt.)
- rubber vd achterruitenwisser is minder. (tijd om deze te vervangen)
Allemaal punten die relatief eenvoudig te verhelpen zijn en waar ik mee aan de slag ga.
Verder was hij vol lof over de staat van deze V50 T5 (met misschien wel de V50 met hoogte km-stand met een T5 blok in Nederland?), de pluspunten:
* alle opties functioneren (alleen airco soms wel/niet, maar daar hebben wij thuis een tijdelijke oplossing voor: gewoon altijd de airco op "On" laten staan dan gaat het goed)
* geen rammeltjes/kraakjes in het interieur te horen.
* mooi interieur, lederen bekleding/stoelen in goede staat
* motorblok is kurkdroog, er was geen druppel olie te vinden.
* remmen, koppeling, koeling, distributie allemaal dik in orde (is de afgelopen tijd ook vervangen)
* de (eerste uitlaat) is na 3,5 ton nog keihard, alleen de ophangbeugels worden minder.
Kortom: Het duimpje van keurmeester Joep ging omhoog. Een auto die nog jaren mee kan.
("Tja, wat wil je: Het is een Volvo", was zijn reactie).
De robuuste reputatie van de T5(cilinder) blokken geldt in ieder geval voor mijn auto. We zijn tevreden met de uitkomst van de keuring en rijden er vrolijk mee door.
De resultaten zullen t.z.t. op papier in Autoweek verschijnen en in beeld en geluid (film) op de site van Autoweek. Hieronder een paar foto's van de keuring.
groet,
Kogelman
V50 T5 in Autoweek rubriek "Klokje rond"
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 220
- Lid geworden op: 20.06.2016 - 20:42
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
740 GL (1985) zilvergrijs metallic, 155.000 km
V50 T5 (2004) Saphire Black ,220 PK, 360.500 km. (sold)
P122 Amazon (1969), Mellanbla (=hemelsblauw, Volvo lakkleur 99), tweedeurs, B20 , M40+overdrive, Weber 32-36, LPG G2 (verkocht)
940 (1998) Nautic Blue Pearl, LPT+MBC 165 pk automaat, Vialle LPG, 356.500 km
940 (1998) Black Berry Pearl, LPT+MBC 165 pk, LPG, 354.000 km
P122 Amazon (1967), Ruby Red (verkocht)
Volvo 244 GL (1983) Moerkbla metallic 196.000 km, B23, M47
V50 T5 (2004) Saphire Black ,220 PK, 360.500 km. (sold)
P122 Amazon (1969), Mellanbla (=hemelsblauw, Volvo lakkleur 99), tweedeurs, B20 , M40+overdrive, Weber 32-36, LPG G2 (verkocht)
940 (1998) Nautic Blue Pearl, LPT+MBC 165 pk automaat, Vialle LPG, 356.500 km
940 (1998) Black Berry Pearl, LPT+MBC 165 pk, LPG, 354.000 km
P122 Amazon (1967), Ruby Red (verkocht)
Volvo 244 GL (1983) Moerkbla metallic 196.000 km, B23, M47
- Paul
- Top Gear member
- Berichten: 32863
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Wat ontzettend leuk! Gaaf man!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
- Mart van der Steeg
- 7th Gear member
- Berichten: 6353
- Lid geworden op: 08.12.2007 - 13:58
- Locatie: Sassenheim-Teylingen
- Contacteer:
Mooi resultaat, zal ook vast komen door goed onderhoud en er op een goede manier mee omgaan.
Mercedes GLA 2020 AMG& Night-pakket, Pano-dak, Multibeam LED-koplampen, Dodehoekassist, 360° Camera met parkeerassist, Apple Carplay & Android Auto, Sfeerverlichting, 19" AMG-velgen & Reality navigatie
VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
Volvo S60 2.4D 2009, 185 pk, PolestarTuning, Drivers ed., HU 650 200W, Orestes velgen, RTI, Xenon adapt,
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic
VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 220
- Lid geworden op: 20.06.2016 - 20:42
Bedankt, dat laatste is zeker waar: Als jij goed bent voor jouw auto, is jouw auto goed voor jou.
740 GL (1985) zilvergrijs metallic, 155.000 km
V50 T5 (2004) Saphire Black ,220 PK, 360.500 km. (sold)
P122 Amazon (1969), Mellanbla (=hemelsblauw, Volvo lakkleur 99), tweedeurs, B20 , M40+overdrive, Weber 32-36, LPG G2 (verkocht)
940 (1998) Nautic Blue Pearl, LPT+MBC 165 pk automaat, Vialle LPG, 356.500 km
940 (1998) Black Berry Pearl, LPT+MBC 165 pk, LPG, 354.000 km
P122 Amazon (1967), Ruby Red (verkocht)
Volvo 244 GL (1983) Moerkbla metallic 196.000 km, B23, M47
V50 T5 (2004) Saphire Black ,220 PK, 360.500 km. (sold)
P122 Amazon (1969), Mellanbla (=hemelsblauw, Volvo lakkleur 99), tweedeurs, B20 , M40+overdrive, Weber 32-36, LPG G2 (verkocht)
940 (1998) Nautic Blue Pearl, LPT+MBC 165 pk automaat, Vialle LPG, 356.500 km
940 (1998) Black Berry Pearl, LPT+MBC 165 pk, LPG, 354.000 km
P122 Amazon (1967), Ruby Red (verkocht)
Volvo 244 GL (1983) Moerkbla metallic 196.000 km, B23, M47
- DB200
- 6th Gear member
- Berichten: 3385
- Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00
Prachtig. Ik zou zeggen: op naar de 4 ton.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
- Arix
- 2nd Gear member
- Berichten: 165
- Lid geworden op: 29.09.2015 - 22:27
- Locatie: Leiden
Mooie Volvo met een mooi artikel
Blij dat ik Volvo rij Blog "Zwarte Saffier"
C30 Momentum 2.4i GearTronic Black Sapphire Metallic MY2008
C30 Momentum 2.4i GearTronic Black Sapphire Metallic MY2008
- Erik1982
- 2nd Gear member
- Berichten: 62
- Lid geworden op: 18.06.2017 - 13:19
Gaaf zo'n auto in klokje-rond!! En nog veel plezier ermee!
Ik kijk ook regelmatig naar het youtube kanaal en mijn schoonvader heeft een abonnement op de autoweek. Ondanks het bekende eindresultaat ben ik benieuwd en zie het wel voorbij komen. Mijn schoonvader is helemaal Opel fan, en vind het jammer dat ik Volvo fan ben. Wordt een gezellige "discussie" als ik het blad van hem krijg
Ik kijk ook regelmatig naar het youtube kanaal en mijn schoonvader heeft een abonnement op de autoweek. Ondanks het bekende eindresultaat ben ik benieuwd en zie het wel voorbij komen. Mijn schoonvader is helemaal Opel fan, en vind het jammer dat ik Volvo fan ben. Wordt een gezellige "discussie" als ik het blad van hem krijg
V60 T3 Rebel Blue met "Polestar Engineered Optimalisation"
- M@rkie
- Starter
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 19.06.2017 - 14:11
- Locatie: Drenthe
Ik heb dezelfde problemen met de airco, dat deze het soms wel en soms niet doet. Zou je daarom iets meer kunnen vertellen over jouw opmerking "uitshimmen een ringetje verwijderen zodat de magneetkoppeling beter aangrijpt"?
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 220
- Lid geworden op: 20.06.2016 - 20:42
Hallo Markie, mooie S40 heb je!
We hebben precies dezelfde Saphire Black kleur Volvo alleen heb ik geen automaat en is mijn leder creme-wit van kleur.
De magneetkoppeling vd airco bevat een luchtspleet van enkele mm deze moet tussen de 0,3 en 0,7 mm zijn, als deze spleet te groot wordt door slijtage (bijv 0,8 mm of meer) dan kan de magneet de afstand niet meer goed overbruggen waardoor de airco niet meer aanslaat.Vooral bij warm weer of als de airco al even gedraaid heeft en warm is ,zet het metaal uit en wordt de spleet (nog) groter. Als je er een ringetje (=een shim) tussenuit haalt verklein je de luchtspleet afstand, waardoor de magneetkoppeling het weer trekt en de airco doet inschakelen.
Er staat genoeg op internet over dit (bekende) probleem. Google maar eens met de volgende zoektermen: "Volvo magneetkoppeling airco afstellen" (Bij de Ford Focus werkt dit ook zo). Het is wel zelf te doen (staat hier op het forum ook wel het e.e.a. over incl. een "how-to" ).
Je moet er van de onderkant bij, voorbumper er af, en je hebt wat specialistisch gereedschap nodig (trekker) dan de aircopomp demonteren en ringetje eruit of vervangen voor een/meer dunnere vulringetjes. Daarom wel eerst even met een voelermaatje de luchtspleetafstand opmeten zodat je weet hoeveel er af moet.
Snelste oplossing is door even naar de Volvo dealer te gaan ,dat heb ik ook gedaan, (ze kennen daar het euvel; de 850, V70 etc kampen er ook mee) met een half uurtje hebben ze het gepiept (ik kon er op wachten), dat kost je 5 tientjes aan arbeidsloon en levert weer koude lucht in het interieur op.
Succes!
We hebben precies dezelfde Saphire Black kleur Volvo alleen heb ik geen automaat en is mijn leder creme-wit van kleur.
De magneetkoppeling vd airco bevat een luchtspleet van enkele mm deze moet tussen de 0,3 en 0,7 mm zijn, als deze spleet te groot wordt door slijtage (bijv 0,8 mm of meer) dan kan de magneet de afstand niet meer goed overbruggen waardoor de airco niet meer aanslaat.Vooral bij warm weer of als de airco al even gedraaid heeft en warm is ,zet het metaal uit en wordt de spleet (nog) groter. Als je er een ringetje (=een shim) tussenuit haalt verklein je de luchtspleet afstand, waardoor de magneetkoppeling het weer trekt en de airco doet inschakelen.
Er staat genoeg op internet over dit (bekende) probleem. Google maar eens met de volgende zoektermen: "Volvo magneetkoppeling airco afstellen" (Bij de Ford Focus werkt dit ook zo). Het is wel zelf te doen (staat hier op het forum ook wel het e.e.a. over incl. een "how-to" ).
Je moet er van de onderkant bij, voorbumper er af, en je hebt wat specialistisch gereedschap nodig (trekker) dan de aircopomp demonteren en ringetje eruit of vervangen voor een/meer dunnere vulringetjes. Daarom wel eerst even met een voelermaatje de luchtspleetafstand opmeten zodat je weet hoeveel er af moet.
Snelste oplossing is door even naar de Volvo dealer te gaan ,dat heb ik ook gedaan, (ze kennen daar het euvel; de 850, V70 etc kampen er ook mee) met een half uurtje hebben ze het gepiept (ik kon er op wachten), dat kost je 5 tientjes aan arbeidsloon en levert weer koude lucht in het interieur op.
Succes!
740 GL (1985) zilvergrijs metallic, 155.000 km
V50 T5 (2004) Saphire Black ,220 PK, 360.500 km. (sold)
P122 Amazon (1969), Mellanbla (=hemelsblauw, Volvo lakkleur 99), tweedeurs, B20 , M40+overdrive, Weber 32-36, LPG G2 (verkocht)
940 (1998) Nautic Blue Pearl, LPT+MBC 165 pk automaat, Vialle LPG, 356.500 km
940 (1998) Black Berry Pearl, LPT+MBC 165 pk, LPG, 354.000 km
P122 Amazon (1967), Ruby Red (verkocht)
Volvo 244 GL (1983) Moerkbla metallic 196.000 km, B23, M47
V50 T5 (2004) Saphire Black ,220 PK, 360.500 km. (sold)
P122 Amazon (1969), Mellanbla (=hemelsblauw, Volvo lakkleur 99), tweedeurs, B20 , M40+overdrive, Weber 32-36, LPG G2 (verkocht)
940 (1998) Nautic Blue Pearl, LPT+MBC 165 pk automaat, Vialle LPG, 356.500 km
940 (1998) Black Berry Pearl, LPT+MBC 165 pk, LPG, 354.000 km
P122 Amazon (1967), Ruby Red (verkocht)
Volvo 244 GL (1983) Moerkbla metallic 196.000 km, B23, M47
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 220
- Lid geworden op: 20.06.2016 - 20:42
Afgelopen week stond het artikel over onze V50 T5 in de rubriek "Klokje Rond" in Autoweek (nummer 41, 2017).
Het filmpje zal ook eerdaags on-line gaan, verwacht ik.
Het filmpje zal ook eerdaags on-line gaan, verwacht ik.
740 GL (1985) zilvergrijs metallic, 155.000 km
V50 T5 (2004) Saphire Black ,220 PK, 360.500 km. (sold)
P122 Amazon (1969), Mellanbla (=hemelsblauw, Volvo lakkleur 99), tweedeurs, B20 , M40+overdrive, Weber 32-36, LPG G2 (verkocht)
940 (1998) Nautic Blue Pearl, LPT+MBC 165 pk automaat, Vialle LPG, 356.500 km
940 (1998) Black Berry Pearl, LPT+MBC 165 pk, LPG, 354.000 km
P122 Amazon (1967), Ruby Red (verkocht)
Volvo 244 GL (1983) Moerkbla metallic 196.000 km, B23, M47
V50 T5 (2004) Saphire Black ,220 PK, 360.500 km. (sold)
P122 Amazon (1969), Mellanbla (=hemelsblauw, Volvo lakkleur 99), tweedeurs, B20 , M40+overdrive, Weber 32-36, LPG G2 (verkocht)
940 (1998) Nautic Blue Pearl, LPT+MBC 165 pk automaat, Vialle LPG, 356.500 km
940 (1998) Black Berry Pearl, LPT+MBC 165 pk, LPG, 354.000 km
P122 Amazon (1967), Ruby Red (verkocht)
Volvo 244 GL (1983) Moerkbla metallic 196.000 km, B23, M47
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 220
- Lid geworden op: 20.06.2016 - 20:42
Hier het betreffende artikel:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
740 GL (1985) zilvergrijs metallic, 155.000 km
V50 T5 (2004) Saphire Black ,220 PK, 360.500 km. (sold)
P122 Amazon (1969), Mellanbla (=hemelsblauw, Volvo lakkleur 99), tweedeurs, B20 , M40+overdrive, Weber 32-36, LPG G2 (verkocht)
940 (1998) Nautic Blue Pearl, LPT+MBC 165 pk automaat, Vialle LPG, 356.500 km
940 (1998) Black Berry Pearl, LPT+MBC 165 pk, LPG, 354.000 km
P122 Amazon (1967), Ruby Red (verkocht)
Volvo 244 GL (1983) Moerkbla metallic 196.000 km, B23, M47
V50 T5 (2004) Saphire Black ,220 PK, 360.500 km. (sold)
P122 Amazon (1969), Mellanbla (=hemelsblauw, Volvo lakkleur 99), tweedeurs, B20 , M40+overdrive, Weber 32-36, LPG G2 (verkocht)
940 (1998) Nautic Blue Pearl, LPT+MBC 165 pk automaat, Vialle LPG, 356.500 km
940 (1998) Black Berry Pearl, LPT+MBC 165 pk, LPG, 354.000 km
P122 Amazon (1967), Ruby Red (verkocht)
Volvo 244 GL (1983) Moerkbla metallic 196.000 km, B23, M47
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 220
- Lid geworden op: 20.06.2016 - 20:42
740 GL (1985) zilvergrijs metallic, 155.000 km
V50 T5 (2004) Saphire Black ,220 PK, 360.500 km. (sold)
P122 Amazon (1969), Mellanbla (=hemelsblauw, Volvo lakkleur 99), tweedeurs, B20 , M40+overdrive, Weber 32-36, LPG G2 (verkocht)
940 (1998) Nautic Blue Pearl, LPT+MBC 165 pk automaat, Vialle LPG, 356.500 km
940 (1998) Black Berry Pearl, LPT+MBC 165 pk, LPG, 354.000 km
P122 Amazon (1967), Ruby Red (verkocht)
Volvo 244 GL (1983) Moerkbla metallic 196.000 km, B23, M47
V50 T5 (2004) Saphire Black ,220 PK, 360.500 km. (sold)
P122 Amazon (1969), Mellanbla (=hemelsblauw, Volvo lakkleur 99), tweedeurs, B20 , M40+overdrive, Weber 32-36, LPG G2 (verkocht)
940 (1998) Nautic Blue Pearl, LPT+MBC 165 pk automaat, Vialle LPG, 356.500 km
940 (1998) Black Berry Pearl, LPT+MBC 165 pk, LPG, 354.000 km
P122 Amazon (1967), Ruby Red (verkocht)
Volvo 244 GL (1983) Moerkbla metallic 196.000 km, B23, M47
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 52
- Lid geworden op: 03.03.2016 - 19:09
Leuk, ben bij Carrec geweest voor de verstuivers te vervangen.
Bekwaam en prettige garage.
Joep leuke vent! Veel kennis en duidelijk.
Maar Melanie aan je auto zien sleutelen is toch wel erg gaaf.
Bekwaam en prettige garage.
Joep leuke vent! Veel kennis en duidelijk.
Maar Melanie aan je auto zien sleutelen is toch wel erg gaaf.
- Schorpioen
- 5th Gear member
- Berichten: 1283
- Lid geworden op: 04.07.2011 - 20:10
- Locatie: Westland
Mooi artikel en leuk filmpje.
Alleen de opmerking over de roestende uitlaatophanging doordat de motor geen olie lekt.
Hoeveel olie moet de motor lekken om te voorkomen dat de uitlaatophanging niet gaat roesten?
Alleen de opmerking over de roestende uitlaatophanging doordat de motor geen olie lekt.
Hoeveel olie moet de motor lekken om te voorkomen dat de uitlaatophanging niet gaat roesten?
";Hakuna matata: Geen zorgen, zorg dat je geniet";.
Het leven is al kort genoeg.
Volkswagen T-Cross (MY2019) (08-2020 - Heden)
V40 (MY2017) T2 Nordic+ Full led Electric Silver Inscription metallic. (09-2018 - 08-2020)
V50 (MY2012) DRIVe Start/stop Limited Edition Electric Silver Inscription metallic. (10-2011 - 09-2018)
Het leven is al kort genoeg.
Volkswagen T-Cross (MY2019) (08-2020 - Heden)
V40 (MY2017) T2 Nordic+ Full led Electric Silver Inscription metallic. (09-2018 - 08-2020)
V50 (MY2012) DRIVe Start/stop Limited Edition Electric Silver Inscription metallic. (10-2011 - 09-2018)