V50 T5 in Autoweek rubriek "Klokje rond"
Geplaatst: 25.08.2017 - 23:16
Vorig jaar heb ik mijn V50 T5 van februari 2004 voorgesteld op dit forum. Eigenlijk is het de auto van mijn vrouw, zelf rijd ik in mijn 940 LPT uit 1998.
Vandaag is onze V50 T5 onder de loep genomen door keurmeester Joep, werkzaam bij Carrec in Soesterberg. Afgelopen week werd ik gebeld door de redactie van het autoblad "Autoweek" of ik vrijdag met de T5 langs kon komen voor opnames van hun rubriek "Klokje rond".
Wekelijks komen op de digitale site van Autoweek auto's langs voor een klokje rond keuring, of een vermogenstest op de rollenbank. De T5 had voor beide rubrieken in aanmerking kunnen komen. Ofschoon ik wel benieuwd ben hoeveel van de 220 pk er nog aan boord zijn, was ik nog nieuwsgieriger naar de algehele staat van de auto. Loont het de moeite om er nog een tijd mee door te rijden?
Voor de rubriek "Klokje rond" worden auto's met hogere kilometerstanden nauwkeurig (op de brug)bekeken en daarnaast bereden (proefrit van zo'n 20 km), waarna de keurmeester er een oordeel over velt.
Aangezien onze T5 momenteel ruim 352.500 km op de teller heeft staan en ze nog niet eerder een benzine V50 gedaan hadden, was de auto een geschikte kandidaat.
Al met al zijn we een middag bezig geweest met de keuring, het interview , de proefrit en de opnames. Het was leuk om eens mee te maken en om te horen of je in basis een goede, gezonde auto hebt of een kat in de zak.
In ons geval was het het eerste. Natuurlijk vinden ze altijd punten aan een auto van 13 jaar oud met een dergelijke km-stand, maar de keurmeester moest ze echt zoeken:
- dopjes remnippels achter ontbraken (met vervangen remmerij en ontluchten vergeten er op te doen)
- airco doet het soms wel/niet (wist ik al en stond al op mijn lijstje, kwestie van uitshimmen een ringetje verwijderen zodat de magneetkoppeling beter aangrijpt.
- beginnend roestpitje wielkast voor (had ik al opgemerkt tijdens het wassen,een keer schoonkrabben en behandelen)
- ophangbeugels vd uitlaat worden dunner vanwege roest.
- een Michelin voorband cupt iets (komt omdat ik deze ooit van het achterwiel van mijn 940 gehaald heb, doe ik nu niets meer aan: volgende zomer 2 nieuwe voorbanden)
- schokbrekers achter worden minder (geen afkeurpunt of veiligheidsissue, maar het verschil met nieuwe schokbrekers ga je wel merken als je over een verkeersdrempel rijdt.)
- rubber vd achterruitenwisser is minder. (tijd om deze te vervangen)
Allemaal punten die relatief eenvoudig te verhelpen zijn en waar ik mee aan de slag ga.
Verder was hij vol lof over de staat van deze V50 T5 (met misschien wel de V50 met hoogte km-stand met een T5 blok in Nederland?), de pluspunten:
* alle opties functioneren (alleen airco soms wel/niet, maar daar hebben wij thuis een tijdelijke oplossing voor: gewoon altijd de airco op "On" laten staan dan gaat het goed)
* geen rammeltjes/kraakjes in het interieur te horen.
* mooi interieur, lederen bekleding/stoelen in goede staat
* motorblok is kurkdroog, er was geen druppel olie te vinden.
* remmen, koppeling, koeling, distributie allemaal dik in orde (is de afgelopen tijd ook vervangen)
* de (eerste uitlaat) is na 3,5 ton nog keihard, alleen de ophangbeugels worden minder.
Kortom: Het duimpje van keurmeester Joep ging omhoog. Een auto die nog jaren mee kan.
("Tja, wat wil je: Het is een Volvo", was zijn reactie).
De robuuste reputatie van de T5(cilinder) blokken geldt in ieder geval voor mijn auto. We zijn tevreden met de uitkomst van de keuring en rijden er vrolijk mee door.
De resultaten zullen t.z.t. op papier in Autoweek verschijnen en in beeld en geluid (film) op de site van Autoweek. Hieronder een paar foto's van de keuring.
groet,
Kogelman
Vandaag is onze V50 T5 onder de loep genomen door keurmeester Joep, werkzaam bij Carrec in Soesterberg. Afgelopen week werd ik gebeld door de redactie van het autoblad "Autoweek" of ik vrijdag met de T5 langs kon komen voor opnames van hun rubriek "Klokje rond".
Wekelijks komen op de digitale site van Autoweek auto's langs voor een klokje rond keuring, of een vermogenstest op de rollenbank. De T5 had voor beide rubrieken in aanmerking kunnen komen. Ofschoon ik wel benieuwd ben hoeveel van de 220 pk er nog aan boord zijn, was ik nog nieuwsgieriger naar de algehele staat van de auto. Loont het de moeite om er nog een tijd mee door te rijden?
Voor de rubriek "Klokje rond" worden auto's met hogere kilometerstanden nauwkeurig (op de brug)bekeken en daarnaast bereden (proefrit van zo'n 20 km), waarna de keurmeester er een oordeel over velt.
Aangezien onze T5 momenteel ruim 352.500 km op de teller heeft staan en ze nog niet eerder een benzine V50 gedaan hadden, was de auto een geschikte kandidaat.
Al met al zijn we een middag bezig geweest met de keuring, het interview , de proefrit en de opnames. Het was leuk om eens mee te maken en om te horen of je in basis een goede, gezonde auto hebt of een kat in de zak.
In ons geval was het het eerste. Natuurlijk vinden ze altijd punten aan een auto van 13 jaar oud met een dergelijke km-stand, maar de keurmeester moest ze echt zoeken:
- dopjes remnippels achter ontbraken (met vervangen remmerij en ontluchten vergeten er op te doen)
- airco doet het soms wel/niet (wist ik al en stond al op mijn lijstje, kwestie van uitshimmen een ringetje verwijderen zodat de magneetkoppeling beter aangrijpt.
- beginnend roestpitje wielkast voor (had ik al opgemerkt tijdens het wassen,een keer schoonkrabben en behandelen)
- ophangbeugels vd uitlaat worden dunner vanwege roest.
- een Michelin voorband cupt iets (komt omdat ik deze ooit van het achterwiel van mijn 940 gehaald heb, doe ik nu niets meer aan: volgende zomer 2 nieuwe voorbanden)
- schokbrekers achter worden minder (geen afkeurpunt of veiligheidsissue, maar het verschil met nieuwe schokbrekers ga je wel merken als je over een verkeersdrempel rijdt.)
- rubber vd achterruitenwisser is minder. (tijd om deze te vervangen)
Allemaal punten die relatief eenvoudig te verhelpen zijn en waar ik mee aan de slag ga.
Verder was hij vol lof over de staat van deze V50 T5 (met misschien wel de V50 met hoogte km-stand met een T5 blok in Nederland?), de pluspunten:
* alle opties functioneren (alleen airco soms wel/niet, maar daar hebben wij thuis een tijdelijke oplossing voor: gewoon altijd de airco op "On" laten staan dan gaat het goed)
* geen rammeltjes/kraakjes in het interieur te horen.
* mooi interieur, lederen bekleding/stoelen in goede staat
* motorblok is kurkdroog, er was geen druppel olie te vinden.
* remmen, koppeling, koeling, distributie allemaal dik in orde (is de afgelopen tijd ook vervangen)
* de (eerste uitlaat) is na 3,5 ton nog keihard, alleen de ophangbeugels worden minder.
Kortom: Het duimpje van keurmeester Joep ging omhoog. Een auto die nog jaren mee kan.
("Tja, wat wil je: Het is een Volvo", was zijn reactie).
De robuuste reputatie van de T5(cilinder) blokken geldt in ieder geval voor mijn auto. We zijn tevreden met de uitkomst van de keuring en rijden er vrolijk mee door.
De resultaten zullen t.z.t. op papier in Autoweek verschijnen en in beeld en geluid (film) op de site van Autoweek. Hieronder een paar foto's van de keuring.
groet,
Kogelman